handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om detta? Alternativt marklyft

h0pes
2013-05-23, 20:47
Snubblade över den här bilden. Det måste ju minska skaderisken något?

http://instagram.com/p/ZdpwlOBy8P/#

Limee
2013-05-23, 20:59
Ingen aning om det är bättre än vanlig, men det ser rätt bekvämt ut iallafall! Undrar om hantagen är lika långt ner som med vanliga marklyft?

TorbjornFred
2013-05-23, 21:01
Snubblade över den här bilden. Det måste ju minska skaderisken något?

http://instagram.com/p/ZdpwlOBy8P/#

Med antagande att man kan göra en liknande "ställning" som håller för vikter upp till minst 300kg och som har perfekt avstånd till greppet för min kropp
så skulle jag ändå säga nej. Men skulle helt klart vara kul att testa som komplement. Men mindre skadebenägen tror jag knappast.
enligt mej kommer skador från felaktigt utförande inte övning.

Rabiat
2013-05-23, 21:05
Med antagande att man kan göra en liknande "ställning" som håller för vikter upp till minst 300kg och som har perfekt avstånd till greppet för min kropp
så skulle jag ändå säga nej. Men skulle helt klart vara kul att testa som komplement. Men mindre skadebenägen tror jag knappast.
enligt mej kommer skador från felaktigt utförande inte övning.

Fast om det är lättare att göra fel, utan att du får några bättre resultat för det, är det ju bara dumt att köra med det utförandet?

Jag har sett rätt många amerikaner köra hyfsat tungt med den typen av riggar, och gemensamt har väl varit att de alla tränat styrka för att bli bättre på sina grenar, inte för att bli bättre i SL.

TorbjornFred
2013-05-23, 21:38
Fast om det är lättare att göra fel, utan att du får några bättre resultat för det, är det ju bara dumt att köra med det utförandet?

Jag har sett rätt många amerikaner köra hyfsat tungt med den typen av riggar, och gemensamt har väl varit att de alla tränat styrka för att bli bättre på sina grenar, inte för att bli bättre i SL.

Ahh, förstår hur du tolkade det jag skrev. Kom inte riktigt fram att jag tror att vanlig mark är bättre för ryggenträningen överlag sen har du en poäng i det där med SL också. Har tidigare tävlat i SL så det ligger varmt om hjärtat med mark kanske därför det färgat mej till att tycka mark vara den överlägset bästa ryggövningen.
Den alternativa marken tror jag även tar mycket mer på benen än traditionell mark då det ser ut som man kan börja ännu mer upprätt, men jag kan ha fel. Sen att den skulle vara lättare att utföra än vanlig mark tror inte jag.
Allt sagt utan att ha testat den alternativa marken..... DVS rena spekulationer från min sida. Men som jag sa, som komplement till mark/ben är den säkert bra.

mikaelj
2013-05-23, 21:42
"trapbar deadlift"

Det är som en blandning av marklyft och marklyft. Säkrare för nybörjare.

Rabiat
2013-05-23, 21:44
"trapbar deadlift"

Det är som en blandning av marklyft och marklyft. Säkrare för nybörjare.

orly? :)

svenbanan
2013-05-23, 23:11
Se till att hålla mitt på handtaget bara annars ryker skinnet i händerna om man den satan vill tippa framåt eller bakåt och du vill hålla i den. Det misstaget hjorde jag första gången jag provade en sådan stång. Det var inte jätteskönt. ;)

Blandning mellan marklyft och hacklift menar han nog. Det blir lite mer upprätt rygg med trapbar (som i knäböj eller hacklift).

Hydlee
2013-05-23, 23:12
orly? :)

Min gissning är blandning av knäböj och marklyft. :)

Rawsteel
2013-05-23, 23:30
Skulle vi haft en sådan på vårat gym när jag kunde marklyfta så skulle jag kört den istället, mindre chans att göra fel när man närmar sig dom tyngre repsen.

svenbanan
2013-05-23, 23:45
Skulle vi haft en sådan på vårat gym när jag kunde marklyfta så skulle jag kört den istället, mindre chans att göra fel när man närmar sig dom tyngre repsen.

Hur menar du då?

tntballe
2013-05-24, 06:23
Hur menar du då?

Antagligen lättare att bara tokdra när vikten är centrerad, jämfört med marklyftens framskjutna tyngdpunkt, samt så minskar greppets betydelse.

Sheogorath
2013-05-24, 06:36
Blir väldigt lik traditionell hacklift bara det att man slipper böket med att få runt stången om baksida lår.

Bryggan
2013-05-24, 06:53
Den okunnige sitter och tänker på skillnader från traditionellt marklyft. Det känns spontant som att övningen ovan tar lite mindre på ländrygg samt röv. Korrekt?

Ladugårdsdörr
2013-05-24, 08:03
Ingen aning om det är bättre än vanlig, men det ser rätt bekvämt ut iallafall! Undrar om hantagen är lika långt ner som med vanliga marklyft?

Nej. Handtagen sitter, som du ser på bilden, en bit upp. För samma höjd får du stå på några viktskivor/en låda. Vi har en sådan på klubben men det är sällan någon som använder den.

miaz
2013-05-24, 08:18
fanns en på mitt gamla gym, saknar den verkligen.
utmärkt att köra shrugs med, något jag i princip nästan slutat med nu.

och sen snacket om att handtagen är upphöjda, och att man måste stå på
en platå för att det ska bli samma höjd som vid vanlig mark.
vänd på schabraket, så handtagen hamnar nedåt, vipps.

svenbanan
2013-05-24, 10:04
Den okunnige sitter och tänker på skillnader från traditionellt marklyft. Det känns spontant som att övningen ovan tar lite mindre på ländrygg samt röv. Korrekt?

Det blir som sheo skrev, rätt likt hacklift. Dvs rätt likt knäböj. Dvs lite mindre korsrygg och röv, ja.

Niorna
2013-05-24, 10:45
Antagligen lättare att bara tokdra när vikten är centrerad, jämfört med marklyftens framskjutna tyngdpunkt, samt så minskar greppets betydelse.

Vilken tyngdpunkt menar du? Hamnar inte tyngdpunkten någonstans över foten oavsett stång?

svenbanan
2013-05-24, 10:56
Vilken tyngdpunkt menar du? Hamnar inte tyngdpunkten någonstans över foten oavsett stång?

Tyngdpunkten måste ju såklart hamna över foten. Annars skulle man ju sitta på arslet. Men det blir lite andra vinklar i knä och höft, vilket påverkar hur övningen tar på olika muskler.

Testa att hålla stången bakom dig istället för framför dig. Det lyftet kallas hacklift och ska ta lite mer som en knäböj (jämfört med vanliga marklyft). Med en trapbar blir det nåt mellanting.

Seabass
2013-05-24, 11:05

En skivstång i ett marklyft är framför benen. En trapbar, som du ser på bilden, kan greppet ligga i samma linje som mitten utav benet. Det är förvisso möjligt med en skivstång också men förmodligen hemskt smärtsamt.

malkin
2013-05-24, 13:27
#det #var #inte #lite #hashtags #fjanten #använde #på #bilden #punkt

tntballe
2013-05-24, 14:11
Det jag menade var åt vilket håll vikten drar sett mot ens vinklar. Trapbar drar mer rakt ner och vanlig stång drar fram och ner.
Postat via en mobil enhet

Niorna
2013-05-24, 14:45
Det jag menade var åt vilket håll vikten drar sett mot ens vinklar. Trapbar drar mer rakt ner och vanlig stång drar fram och ner.
Postat via en mobil enhet

Tack, då är jag med.

Bryggan
2013-05-24, 16:09
Tack svenbanan.

Rawsteel
2013-05-24, 16:40
Hur menar du då?

This ->