Visa fullständig version : Frukter vid deff
alination92
2013-05-22, 21:33
Senaste tiden har det snackats om att fruktos kan leda till fettbildning osv.
Men frågan är, hur farligt är frukter egentligen vid en deff?
Hellre vanligt socker eller socker från frukt?
Gärna tydliga svar och inget onödigt snack!
Det är stora mängder fruktos vid helt tillfälle (som t.ex. efter en brakmiddag) det är frågan om i såna fall. Du måste äta riktigt mycket frukt för att komma upp i stora mängder fruktos.
På deff kan du glömma allt om fruktosens skadlighet, såvida du inte äter helkonstigt med bara godis och frukt typ. I praktiken blir det ingen fettinlagring (netto) kring de inre organen vid en normal viktnedgång. Andelen fett minskar (fast det kan skilja något från diet till diet).
Socker ifrån frukt skulle jag föredra alla gånger, frukt innehåller i alla fall en del näringsämnen.
exevision
2013-05-22, 21:40
http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/lite-info-om-fruktos-247370
alination92
2013-05-22, 21:56
Man tackar! Spelar det någon roll vilken tidpunkt man äter frukt eller så?
Efter träning är opti då det lagras in som glykogen, om jag förstått det rätt.
Personligen äter jag frukt när jag e sugen på det under deff. En fruktsallad med keso på en lördag kväll istället för godis är en räddare ibland.
exevision
2013-05-23, 09:41
Frukt innehåller så lite fruktos att du kan äta det när du vill!
Inte efter annan kolhydratsrik kost, om något, om det är fruktosen du är rädd för. Men som det har sagts tidigare så spelar det ingen större roll när du trillar neråt i vikt.
Grymt bra med frukt på deff. Sött och med rätt bra mättnad.
För mig har det funkat förvånansvärt bra med i mina ögon rätt mycket frukt nu under min diet.
exevision
2013-05-23, 10:52
Inte efter annan kolhydratsrik kost, om något, om det är fruktosen du är rädd för. Men som det har sagts tidigare så spelar det ingen större roll när du trillar neråt i vikt.
Han behöver inte bry sig om den lilla mängd fruktos som är i frukt även om det så är bulk.
Reaper123
2013-05-23, 10:55
Nu äter jag inte frukt i någon större utsträckning, men detsto mer (frysta) bär då det känns som ett trevligt inslag som tex topping till gröten...
Men det blir helt klart några äpple då och då, för känns som det lätt är värt 15-20g kolhydrater :thumbup:
Skulle dock aldrig ha frukt med som en dagligvara i min kost under deff, åtminstone inte en betydande mängd!
Ps. Intar malto före/efter samtliga träningspass Ds.
Jag fruktar frukter under deff, även fast det funkar och de fuktar ens vardag.
Nu äter jag inte frukt i någon större utsträckning, men detsto mer (frysta) bär då det känns som ett trevligt inslag som tex topping till gröten...
Men det blir helt klart några äpple då och då, för känns som det lätt är värt 15-20g kolhydrater :thumbup:
Skulle dock aldrig ha frukt med som en dagligvara i min kost under deff, åtminstone inte en betydande mängd!
Ps. Intar malto före/efter samtliga träningspass Ds.
Äpple äter man inte direkt som det är utan det ska hackas ner i kvargen,gröten,keson m.m.:)
TS Ett äpple här å där är inget å bry sej oavsett deff lr ej.
JakeShaft
2013-05-25, 01:58
Jag äter en frukt varje dag, mår bättre av det mentalt (frukt är nyttigt växte man upp med). Alltid på morgonen eftersom fruktosen bryts ned bäst efter "fasta", å andra sidan äter jag samtidigt en drös kolhydrater. Vintern när det finns fina granatäpplen är helt klart en höjdpunkt. Tyvärr peakar persimon ungefär samtidigt fast något tidigare. Frukten är överlag värdelös så förstår att människor inte äter det. Men lär man sig vilken frukt vid vilken tid så är det supergott!
Äpple äter man inte direkt som det är utan det ska hackas ner i kvargen,gröten,keson m.m.:)
TS Ett äpple här å där är inget å bry sej oavsett deff lr ej.
nej i pajen =)
vicarious
2013-05-25, 14:16
Senaste tiden har det snackats om att fruktos kan leda till fettbildning osv.
Men frågan är, hur farligt är frukter egentligen vid en deff?
Hellre vanligt socker eller socker från frukt?
Gärna tydliga svar och inget onödigt snack!
Inte alls. Men de innehåller ju kalorier som allting annat och det får man ju ta med i beräkningen.
King Grub
2013-05-25, 14:58
The consumption of specific foods in energy-restricted diets may affect the weight loss process. The purpose of this research was to evaluate whether obese women following two hypocaloric diets with distinct fruit content differ in weight loss and metabolic responses. Fifteen obese women were included, who were randomly assigned to follow a low or a high-fruit energy-restricted diet for 8 weeks. The main outcome variables were weight and fat losses. Metabolic measurements concerning macronutrient oxidation were also assessed by using (13)C labelled fructose and indirect calorimetry. The induced weight loss was similar for both diets (6.9 +/- 2% vs. 6.6 +/- 2%, p = 0.785). Both experimental diets similarly improved the lipid plasma profile in the participants, but the cholesterol fall was higher in obese subjects receiving the diet containing more fruit. No statistical differences in lipids carbohydrates and (13)C labelled fructose utilisation were observed, but protein oxidation was differently affected by the experimental diets. The compensatory effects of the associated fibre/fructose intake may explain the lack of a specific effect of the fruit amount on hypocaloric diets designed to weight loss, although the increased fibre content from enriched fruit diets may be involved in the favourable effects on cholesterol plasma levels.
Plant Foods Hum Nutr. 2005 Dec;60(4):219-24. Effects of two energy-restricted diets containing different fruit amounts on body weight loss and macronutrient oxidation.
JakeShaft
2013-05-25, 20:07
Finns det någon anmäl tumregler när det gäller frukt och fiberinnehåll, typ att stenfrukter innehåller mindre eller något liknande? Inte alltid man orkar kolla tabeller för allt jämt.
Hur fungerar det med att fibrer kompenserar de "dåliga" effekterna av fruktosen? Det borde även finnas någon gräns för hur mycket man kan stoppa i sig även om det är frukt, typ 60 gram har jag läst är en anmäl måttstock, typ 400 gram banan som samtidigt ger knappt 7 gram kostfiber. Kompenserar 14 gram kostfiber 800 gram banan lika bra som 7 gram kostfiber kompenserar 400 gram? 400 gram banan är i och för sig mer än vad man vanligtvis äter med tanke på den höga fruktoshalten jämfört med annan frukt så det kanske inte är relevant i vardagen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.