Visa fullständig version : Medelsnabba kolhydrat innan träning m.m.
Jag funderar om jag gör rätt med kosten innan och under träningen.
1. Långsamma kolhydrat 4h innan träning, typ pasta...
2. Medelsnabba kolhydrat 30-60 min före träning, typ havregrynsgröt...
Vet inte om denna mat hinner smälta innan träning och om den smälts under träning?
3. Träning 2h. Sportdryck med snabba kolhydrat efter 1h. Undrar om sportdrycken kan tas upp av kroppen om maten (måltid 2) inte har hunnit smälta?
GI:
Långsamma kolhydrat -60
Medelsnabba kolhydrat 60-90
Snabba kolhydrat 90+
http://www.gi-metoden.info/gi-faq.asp
GI-tabellen:
http://www.gi-metoden.info/gi-tabeller.asp
Rent spontant känns det som att havregrynsgröt 30-60 minuter innan passet borde vara lite jobbigt att träna med. Det är ju otroligt mättande och innehåller en del fiber.
Rent spontant känns det som att havregrynsgröt 30-60 minuter innan passet borde vara lite jobbigt att träna med. Det är ju otroligt mättande och innehåller en del fiber.Havregrynsgröt la jag bara upp som ett exempel (har aldrig provat det innan träning) och jag läste här: http://aktivtraning.se/kost/kostrad/du-ater-for-mycket-fibrer-fore-traningen om fiber. "Men man bör undvika kostfibrer för nära inpå ett träningspass."
Men vad ska man äta före träningen?
Ärtsoppa med fläsk?
Fil, müsli med mackor?
Enligt GI-tabellen jag länkade till ska väll kolhydraterna ligga mellan 60-90... Sen att det påverkar matsmältningen om det är fiber, fett m.m. är ju kanske lika viktigt...
Varför komplicera det? Dra en redbull så får du koffein också. Eller kanske en kopp kaffe och en macka sedan stick iväg till gymmet.
Det är ganska olika hur bra folk svarar på kolhydrater nämligen. Vissa menar på att man får världens sockerkrasch under passet så fort man ätit någon snabb kolhydrat innan träningen vilket jag åtminstone aldrig har varit med om.
Den enda "kraschen" jag har varit med om är när jag har ätit något med stor volym för nära inpå.
Vad ska du träna för något?
Jag tror inte det spelar någon större roll om det är styrketräning du utför. Hitta något som ger lagom mättnad och bra känsla under passet. Sen är det såklart viktigt att få i sig rätt mängd kolhydrater sett till dagsbehovet. Gärna att man fyller på ordentligt efter träning :)
Personligen har jag inga problem med små mängder havregryn (1-2 dl) oavsett träningsintensitet. Inför mina långsamma (och långa rullskidpass) kan jag ta ex. 1 dl havregryn+ 1 ägg och en halv dl rapsolja. Syftet är då att vänja kroppen vid att bränna fett.
Vid låg träningsintensitet spelar det inte så stor roll om man ätit mycket innan, om man inte ska springa dock, för då kan maten guppa omkring och orsaka obehag...Att knäböja med mycket mat i sig tycker jag inte är kul heller.
Inför högintensiva pass blir det ofta havregryn, pasta, potatis eller ris samt kaffe. Snabba kolhydrater under mitten av passet (och ibland en del efteråt).
Trivs bra med ovanstående, men alla är olika och man får pröva sig fram. Jag konditionstränar mest ska sägas så kolhydratbehovet är högt...
jag käkar mina kolhydrater kvällen innan.
igårkväll åt jag 8skivor jättefranska
Vad ska du träna för något?Tränar styrketräning 2h. Men hade det varit ett konditionspass utgår jag ifrån att jag kan äta samma mat.
Tränar styrketräning 2h. Men hade det varit ett konditionspass utgår jag ifrån att jag kan äta samma mat.2h styrketräning kräver inte de mängderna kolhydrater.
Personligen kör jag på 10-15g malto precis före pass, räcker för att hålla motivationen uppe.
Jag tror inte det spelar någon större roll om det är styrketräning du utför. Hitta något som ger lagom mättnad och bra känsla under passet. Sen är det såklart viktigt att få i sig rätt mängd kolhydrater sett till dagsbehovet. Gärna att man fyller på ordentligt efter träning :)Grejen är att jag vill ha tillräckligt med kolhydrat när passet börjar och att matsmältningen kan ta emot en sportdryck utan att magen jobbar/smälter måltid nr 2 (måltiden innan passet), men det kanske inte spelar någon roll?
Grejen är att jag vill ha tillräckligt med kolhydrat när passet börjar och att matsmältningen kan ta emot en sportdryck utan att magen jobbar/smälter måltiden innan passet, men det kanske inte spelar någon roll?Vill du äta dessa kolhydrater för ett styrketräningspass? Du förbrukar inte så mycket kolhydrater under ett vanligt pass.
Tränar styrketräning 2h. Men hade det varit ett konditionspass utgår jag ifrån att jag kan äta samma mat.
Att t ex springa när man ätit gröt 30 min tidigare kan en del reagera på.
Ska du "bara" styrketräna så funkar din plan men den är antagligen inte nödvändigt att fokusera så mycket på exakta tider och GI.
Att t ex springa när man ätit gröt 30 min tidigare kan en del reagera på.
Ska du "bara" styrketräna så funkar din plan men den är antagligen inte nödvändigt att fokusera så mycket på exakta tider och GI.Ok, då kanske jag inte behöver oroa mig så mycket...
Men jag vill ju ändå käka rätt mat (inte fett & fiber t.ex.) och lär väll utgå från GI-tabellen så att jag får medelsnabba kolhydrat innan passet, GI 60+ typ...
Eller om man kan blanda snabba och långsamma kolhydrat innan passet.
Reaper123
2013-05-22, 14:52
jag käkar mina kolhydrater kvällen innan.
igårkväll åt jag 8skivor jättefranska+1 på den!
Så tillvida jag inte tänkt springa ett marathon kommer jag nog aldrig äta något innan min träning, speciellt inte styrketräning!
Malto+bcaa+koffein is good enough som "pre-workout" für mich!
Så tillvida jag inte tänkt springa ett marathon kommer jag nog aldrig äta något innan min träning, speciellt inte styrketräning!
Malto+bcaa+koffein is good enough som "pre-workout" für mich!
Vad är skillnaden på att dricka maten vs att äta den?:confused:
Reaper123
2013-05-22, 15:26
Vad är skillnaden på att dricka maten vs att äta den?:confused:att den är mer lättflytande? Nej, men det som funkar bäst för mig... Speciellt vid konditionsträning! (har alltså provat x antal varianter av "uppladdning")
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.