Logga in

Visa fullständig version : Varför sätter man skor på hundar?

Asdf
2013-05-21, 22:45
Vad händer här? :)

4TqiBswFB90&feature

Stackars vovve! T o m lampan går sönder när han lägger i backen

Är det vanligt att man kan sätta skor på sina hundar av någon anledning?

Lellan
2013-05-21, 22:53
Jobbade med yrkeshundar förut, de får ibland lära sig gå i skor för att kunna hjälpa till vid tex olyckor (el det ingick då i träningen iaf). Syftet var väl både att kunna det - samt att kunna öka förmågan att bortse från sådant "stimuli" el vad man ska säga för att kunna jobba med vad den nu hade för uppdrag utan att distraheras.

Lite som när elitidrottare tränar under värre förhållanden än de kommer möta för att vara "beredda på allt" det gäller. Det var iaf förklaringen jag fick till att ledarhunden jag jobbade med ibland bar skor. :)

I klippet vet jag inte. Kan säkert fylla ngn funktion vid tex behandling av beteendestörning (tex gnager på klorna) eller medicinsk behandling (salva, sår etc).

Asdf
2013-05-21, 22:58
Jobbade med yrkeshundar förut, de får ibland lära sig gå i skor för att kunna hjälpa till vid tex olyckor (el det ingick då i träningen iaf). Syftet var väl både att kunna det - samt att kunna öka förmågan att bortse från sådant "stimuli" el vad man ska säga för att kunna jobba med vad den nu hade för uppdrag utan att distraheras.

Lite som när elitidrottare tränar under värre förhållanden än de kommer möta för att vara "beredda på allt" det gäller. Det var iaf förklaringen jag fick till att ledarhunden jag jobbade med ibland bar skor. :)

I klippet vet jag inte. Kan säkert fylla ngn funktion vid tex behandling av beteendestörning (tex gnager på klorna) eller medicinsk behandling (salva, sår etc).

Wow! Värsta inside infon! Tackar nu lärde man sig något nytt :)

WHITEFOLKS
2013-05-21, 23:01
Räddningshundar kan ju även ha de som "skydd", inte alltid helt roliga miljöer de får jobba i.

I de flesta fall så är det nog för att antingen skydda tassarna mot väder (salt torkar ut dynorna) eller för att den inte ska slicka/tugga på tassen.

Fuark
2013-05-21, 23:03
hahah, ser stabilt ut iallafall

WHITEFOLKS
2013-05-21, 23:06
Sådär var vår jycke också när man satte på han pjuck. Det är som om de inte riktigt får känsla för vart marken är (kanske känns som tassen fortfarande är kvar på marken när de lyfter).

Alexton
2013-05-21, 23:12
Sådär var vår jycke också när man satte på han pjuck. Det är som om de inte riktigt får känsla för vart marken är (kanske känns som tassen fortfarande är kvar på marken när de lyfter).

Japp ser helt tokigt ut men de vänjer sig. När det var närmare 30 minus i vintras så fick valpen varma skor på fötterna för att slippa frysa om tassarna (självklart täcke också).

Matsa
2013-05-21, 23:12
En av syrrans hundar hade mycket problem med tassarna så ibland fick han ha skor när det regnade. Dock bara någon enstaka gång när det var som värst. Jag har även hört att vissa sätter skor på hundar på båtar eftersom däcket är halt.

Mental
2013-05-21, 23:21
Försvarsmaktens hundar har skor i Urban miljö, mycket krossat glas och annat som kan sabba tassarna.

Asdf
2013-05-21, 23:37
Försvarsmaktens hundar har skor i Urban miljö, mycket krossat glas och annat som kan sabba tassarna.

http://www.demotivationalposters.org/image/demotivational-poster/small/0908/miltary-dogs-dogs-military-shoes-funny-animals-demotivational-poster-1250122119.jpg

Hittade även för vanliga hundar!

http://www.discountramps.com/petImages/dog-shoes-4.jpg

4623
2013-05-22, 08:06
Får mig osökt att tänka på Kitten Mittons
5fP4emqw7O4

Juxta
2013-05-22, 09:51
Jag köpte en babystrumpa till min katt när han hade fått en infektion där och inte skulle slicka. Han la sig bara ner och jamade olyckligt. Vägrade röra på sig. Skitsöt.

Holmes
2013-05-22, 10:26
För att hunden ser gullig ut på facebookbilder

Jo4cim
2013-05-22, 10:38
Kikade inte på filmen.

Men man brukar t.ex ha det på draghundar i vissa väderlekar då snön t.ex vid skare bli väldigt vass och dom lätt kan skära upp sår i trampdynorna eller om det är väldigt kallt.

Det är naturligtvis individuellt men en av våra hundar började blöda väldigt lätt vid viss typ av snö så han hade ofta skor medans många andra av hundarna aldrig behövt de.

watertouch
2013-05-22, 11:04
Används även efter klokapselbrott (då klon "splittras"/delas) är det illa får man gå till veterinären och den tar då bort klon så bara pulpan är kvar, då är det bandage och grejjer och en sko ovanpå då hunden ska uträtta sina behov.

knuckles
2013-05-22, 12:10
Vissa klär hundar så dem ser ut som några mode-hundar... tycker synd om dem.

jenni
2013-05-22, 20:29
vi hade en liten chihuahua förut och han fick ont i tassarna av kyla på vintern, han kunde knappt gå utan ställde sig och höll upp tassarna en i taget och gnydde, stövlarna gjorde så att vi kunde gå ut på promenad trots vinterkylan. Så det var en räddning för min lilla älskling

Asdf
2013-05-22, 21:45
Vissa klär hundar så dem ser ut som några mode-hundar... tycker synd om dem.

Ibland klär man ut dem i dykdräkt
http://connectpoliticditto.files.wordpress.com/2008/04/scuba_dog1.jpg

Or as the great gatsby jr himself!

http://dogspired.com/wp-content/uploads/2009/06/dog_fashion.jpg

Men du syftade nog på dessa typer!

http://mediaserver.dwpub.com/press-release/12046/Bruiser.jpg