Logga in

Visa fullständig version : Deff

loowki
2013-05-21, 20:25
Hej, jag är 16 år men ska fylla 17
Jag har "deffat" ett tag nu men inte så seriöst, och tänkte bara se om ni kunde ge mig några tips.

Jag är ca 163 cm lång
väger 57 kg
Jag är redan muskulös och har synliga muskler, men tänkte försöka få dem ännu synligare. Eller det är fel och jag ska fortsätta bygga?

Aja en vanlig dag med maten kan se ut såhär:

Frukost: 1 portion med havregrynsgröt med kanel, linfrön, 1 äpple, 1 banan, och lagom med mellanmjölk. 2st ägg och whey 80
tidigt mellanmål: 1 banan

lunch: Vad som bjuds i skolan med mycket grönsaker fast skippar kolhydraterna

Mellanmål: 1 burk tonfisk (185g) blandat med 150g mini keso. om jag är hemma försent så brukar jag ta med mig ett äpple

Efter träningen: Whey 80 med en banan

middag: vad som bjuds, mycket sallad, undviker kolhydraterna så gott det går

Kvällsmellanmål: ett äpple

Träning: Just nu ser mitt pass ut så här
Måndag:axlar, underarmar
Tisdag:Rygg, traps
Onsdag:Ben, vader
Torsdag:Bröst,mage
Fredag:biceps,triceps
Lördag: 5 km löpning
söndag: 5 km löpning

Ni får gärna komma med tips
Tack på förhand!

Xtronal
2013-05-21, 20:30
EN liten "input" om ditt träningsprogram.. hur känns det att träna underarmar innan ryggdagen? Personligen skulle jag inte ha nå kraft kvar till att hålla i alla stänger och hantlar..

loowki
2013-05-21, 20:52
EN liten "input" om ditt träningsprogram.. hur känns det att träna underarmar innan ryggdagen? Personligen skulle jag inte ha nå kraft kvar till att hålla i alla stänger och hantlar..
haha jo det är svårt men det gäller bara att hålla i för glatta livet.

Depzon
2013-05-21, 22:48
Får du i dig okej med fett?

Om man ska gå enbart på förhållandet mellan vikt och längd låter det ju helt okej med en deff, i synnerhet nu när sommaren nalkas.

Ser ut som att mesta näringen är innan träningen. Själv hade jag ätit lite mer efter träningen (inte undvikit kolhydraterna, hellre dragit ner på dem tidigare under dagen) och inte så mastig frukost, men du kanske vill ha det för att klara dagen bra. Finns dock många här som anser att tidpunkter för näringsintag inte är så viktigt i det stora hela.

loowki
2013-05-22, 06:22

Om man ska gå enbart på förhållandet mellan vikt och längd låter det ju helt okej med en deff, i synnerhet nu när sommaren nalkas.

Ser ut som att mesta näringen är innan träningen. Själv hade jag ätit lite mer efter träningen (inte undvikit kolhydraterna, hellre dragit ner på dem tidigare under dagen) och inte så mastig frukost, men du kanske vill ha det för att klara dagen bra. Finns dock många här som anser att tidpunkter för näringsintag inte är så viktigt i det stora hela.
Jo visst hade jag kunnat minska frukosten, men vad kan man då äta? Skulle jag kunna byta ut gröten och frukten mot kvarg eller något? Men ändå äta äggen och dricka whey 80?
Bananen som tidigt mellanmål vad skulle man kunna äta istället för den?
Skulle jag också kunna byta ut äpplet där på kvällen?

loowki
2013-05-22, 06:24

Jo visst hade jag kunnat minska frukosten, men vad kan man då äta? Skulle jag kunna byta ut gröten och frukten mot kvarg eller något? Men ändå äta äggen och dricka whey 80?
Bananen som tidigt mellanmål vad skulle man kunna äta istället för den?
Skulle jag också kunna byta ut äpplet där på kvällen?
Om jag ska äta mer efter träningen vad skulle det vara?
Kvarg, ägg mm?

Depzon
2013-05-22, 14:47
Om jag hade använt mig av dina livsmedel så hade jag valt att ta gröt (och kanelen och linfröna) och två ägg och äpple till frukost. Tagit bort banan och whey. Har du räknat ut att du kan äta allt på ditt matschema och ändå gå ner i vikt? Annars hade jag satt mig och räknat på allt.

Sen tagit whey-dosen med bananen i mellanmålet för att få lite protein där också.

Sen hade jag tagit en ganska normal skollunch med normal kolhydratsmängd. Sen hade jag stått mig tills träningen (som jag förmodar att du gör ganska snart efter att skolan är klar?) då jag tränar lite bättre på tommare mage, men vet inte hur det är för dig.

Då har mycket sparats till efter träningen. Då hade jag brassat på med middagen och även tagit någorlunda mycket kolhydrater till den. Sen ett kvällsmål liknande ditt tonfisk/kesomellanmål, med ett äpple också.

Dock så tycker jag det låter som att det är ganska mycket mat på en dag för en deffande kille med din vikt. Mitt spontana intryck är att det där är en dag man inte går hungrig på, utan att man göttar sig ganska bra.

Depzon
2013-05-22, 14:53
Och ja visst, ät vad du tycker är gott (av nyttiga saker), bara fantasin sätter gränser. Du har redan ganska enkla och bra livsmedel i ditt upplägg. Kvarg är bra också. Men tänk på att få i dig fett också, t.ex. makrill.

Pretorian
2013-05-22, 15:04
.......................

Efter träningen: Whey 80 med en banan

middag: vad som bjuds, mycket sallad, undviker kolhydraterna så gott det går

..................

Jag skulle gärna ta lite mer kolhydrater just efter träningen. Det måste kanske inte vara direkt efter passet men till middagen ivarje fall.

länkan
2013-05-22, 15:42
Känner du att du har mkt fettlager på tex magen elr dylikt? annars hade jag i alla fall fortsätta bygga....

loowki
2013-05-22, 16:19
Om jag hade använt mig av dina livsmedel så hade jag valt att ta gröt (och kanelen och linfröna) och två ägg och äpple till frukost. Tagit bort banan och whey. Har du räknat ut att du kan äta allt på ditt matschema och ändå gå ner i vikt? Annars hade jag satt mig och räknat på allt.

Sen tagit whey-dosen med bananen i mellanmålet för att få lite protein där också.

Sen hade jag tagit en ganska normal skollunch med normal kolhydratsmängd. Sen hade jag stått mig tills träningen (som jag förmodar att du gör ganska snart efter att skolan är klar?) då jag tränar lite bättre på tommare mage, men vet inte hur det är för dig.

Då har mycket sparats till efter träningen. Då hade jag brassat på med middagen och även tagit någorlunda mycket kolhydrater till den. Sen ett kvällsmål liknande ditt tonfisk/kesomellanmål, med ett äpple också.

Dock så tycker jag det låter som att det är ganska mycket mat på en dag för en deffande kille med din vikt. Mitt spontana intryck är att det där är en dag man inte går hungrig på, utan att man göttar sig ganska bra.

Jag har räknat ut att jag ska ca 2 675 kca om dagen, men sen ska man ju ligga på 500-1000 underskott. Fast har svårt att väga maten i skolan, så jag gissar mest där. Men om jag minskar frukosten, tar bort bananen vid frukosten och mellanmålet och kanske minskar portionerna lite (är ganska stor i maten) så kan jag nog komma på ett ganska bra underskott.

loowki
2013-05-22, 16:22
Känner du att du har mkt fettlager på tex magen elr dylikt? annars hade jag i alla fall fortsätta bygga....
Nä inte direkt, har synliga magmuskler och hårda som sten, men tänkte att jag kunde alltid göra dom ännu tydligare.

loowki
2013-05-22, 16:24
Jag skulle gärna ta lite mer kolhydrater just efter träningen. Det måste kanske inte vara direkt efter passet men till middagen ivarje fall.

Ja där kan jag fylla på med lite mer!

loowki
2013-05-22, 20:06

Jag kom på något här, du får gärna säga vad du tycker hehe.
Frukost: havregrynsröt (med kanel och linfrön) + 2 ägg
mellanmål: whey 80
lunch:vad som bjuds med lite kolhydrater och sallad
efter träningen: whey 80 med banan
kvällsmat: vad som bjuds med lite kolhydrater och sallad
kvällsmål: tonfisk med keso

på detta sätt har jag räknat ut att jag kan komma ner på där ca 1600 kcal om dagen