Visa fullständig version : Cyklar du ditt kreatinintag?
Av ren nyfikenhet. Tar du uppehåll efter 2-3 månader?
Ristretto
2013-05-21, 13:49
Haha, nä.
Reaper123
2013-05-21, 14:06
Har vartit "on" sen i november om man bortser ifrån en 7 dagars utlandssemester då jag lämnade kreatinet hemma!
Funderar dock på att pausa efter att denna deff är avklarad, mest av nyfikenhet för att se om jag märker skillnad i ork...
StretfordEnd
2013-05-21, 14:13
Bra tajming på denna trådstarten. Planerat att börja en 4 veckors off-period idag, men intressant att se hur alla kunniga resonerar först :)
Njae. Äter när jag tränar på hårt, äter inte när jag tar 2-3-4 veckor softare träning. Gör samma med kosten.
Kör regelbundet 2-4 veckor (beroende på hur söndertränad jag är) med lugnare träning och då går jag samtidigt av kreatinet. Sen på det igen 6-8 veckor.
krabbansgud
2013-05-21, 14:25
Köper bara då och då. Brukar äta upp burken tills den är slut och sedan dröjer det ett tag innan jag köper nytt.
Vasstand
2013-05-21, 14:36
Nej, håravfall come-at-me.
Nej, håravfall come-at-me.
får man håravfall av kreatin?
får man håravfall av kreatin?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19741313
exevision
2013-05-21, 15:18
Cyklar koffein och kreatin. Kreatin två månader och tar koffein under uppehållet från kreatin. Fast jag tar lite koffein vid morgonpass trotts kreatinperiod.
Kvicksilver
2013-05-21, 15:41
Cyklar koffein och kreatin. Kreatin två månader och tar koffein under uppehållet från kreatin. Fast jag tar lite koffein vid morgonpass trotts kreatinperiod.
Va? Vad har dessa med varandra att göra? :confused:
Stor Hård Ådrig
2013-05-21, 15:52
Va? Vad har dessa med varandra att göra? :confused:
Finns studier som visar på att koffein helt eliminerar kreatinets erogena effekt. Har inte länken dock.
OnT: Jag cyklar inte kreatin. Tar större doser om man ska toppa styrkan (placebo eller ej).
Det där med koffein & kreatin är ju ganska simpelt åtgärdat genom att ta koffein på morgonen/dagen och ta sitt kreatin på kvällen :)
Stor Hård Ådrig
2013-05-21, 16:10
kreatinets erogena effekt.
endrogen* tror jag det heter.
OnT: Jag cyklar inte kreatin. Tar större doser om man ska toppa styrkan (placebo eller ej).
Det där med koffein & kreatin är ju ganska simpelt åtgärdat genom att ta koffein på morgonen/dagen och ta sitt kreatin på kvällen :)
Har för mig att det inte handlar om det, utan att den prestationsökande (dvs. endrogena) effekten man får under träning försvinner om man intar koffein innan.
Jag kurar året runt ingen idé att ta pauser och har aldrig haft problem med det heller. Gäller att inte ligga på för hög dosering bara.
vicarious
2013-05-21, 16:29
endrogen* tror jag det heter.
Har för mig att det inte handlar om det, utan att den prestationsökande (dvs. endrogena) effekten man får under träning försvinner om man intar koffein innan.
Ergogen heter det.
Nej, kulorna är som russin och hakan har växt som fan!
j/k Tar paus några veckor på semestern och någon gång till under bulk när jag tar paus från pwo, koffein osv.
Stor Hård Ådrig
2013-05-21, 16:35
Ergogen heter det.
Så var det ja ;)
Risken för håravfall är väl främst genetiskt. Sen kanske kreatin kan påverka hur snabbt det går men med tanke på hur många som tar steroider som inte verkar drabbas av ovanligt mycket håravall har jag svårt att se någon egentlig risk med något så banalt som kreatin.
Om man tar det för länge och mycket så kan kroppen bli sämre på att syntisera detta själv, så jag väljer att cykla det på någon månads mellanrum och är man osäker på huruvida man kan ha ett hjärtfel eller så, bör man vara försiktig med det.
[Talar från empirisk erfarenhet och simpel logik i det här fallet och har ingen lust att spamma studier och diskutera, så bespara mig ev. ifrågasättande.]
Om man tar det för länge och mycket så kan kroppen bli sämre på att syntisera detta själv, så jag väljer att cykla det på någon månads mellanrum och är man osäker på huruvida man kan ha ett hjärtfel eller så, bör man vara försiktig med det.
[Talar från empirisk erfarenhet och simpel logik i det här fallet och har ingen lust att spamma studier och diskutera, så bespara mig ev. ifrågasättande.]
Here we go again!
DJJOHANSSON
2013-05-21, 17:05
Ingen uppladdningsperiod och cyklar det, Som någon annan skrev. Oftast tar kreatinet slut och sen köper jag inget på ett halvår.
Kör jag uppladdning, dvsa 20g~ om dagen får jag världens bölder på axlar/bröst och en hel del finnar i nacken/ansiktet. Bölderna ifrån min första "kur" Med Star nutritions Kreatin har jag fortfarande kvar efter 3 år och ett kreatinuppehåll på 500 dagar.
Baronpanda
2013-05-21, 17:17
Körde Kreatin nu i 7 månader och slutade för 2 veckor sen men till de skumma 1 vecka efter jag slutade så satte ja PB i allt nästan så kan vara att jag är nonresponder på Kreatin helt enkelt.
Märker inte direkt skillnad på när jag är "on" eller "off" men priset på det gör att ja kör det iaf om det nu skulle göra något.
Har dock noterat 1kg nedgång trots överskott sedan ja sluta med Kreatin så lite vattenvikt får jag nog av det.
ja fast då är det för att burken är slut sen brukar det ta en 2-3 månader ibland innan jag orkar köpa nytt
Vasstand
2013-05-21, 19:15
Risken för håravfall är väl främst genetiskt. Sen kanske kreatin kan påverka hur snabbt det går men med tanke på hur många som tar steroider som inte verkar drabbas av ovanligt mycket håravall har jag svårt att se någon egentlig risk med något så banalt som kreatin.
Heath, Branch, Dexter, JO Jacksson, Rhoden, Centopani, Pakulski, Xman, Smalls, Kefalianos...
Bara kolla på de 19 som är med i Mr olympia så kommer du få se en hel del välpolerade huvuden, just saying. Skulle säga 70% är flintis, om de är för att de vill vara det eller inte har jag ingen aning om!
Låter de vara osagt om vad det beror på men att de skulle vara ovanligt är väl att ta i?
Ingen uppladdningsperiod och cyklar det, Som någon annan skrev. Oftast tar kreatinet slut och sen köper jag inget på ett halvår.
Kör jag uppladdning, dvsa 20g~ om dagen får jag världens bölder på axlar/bröst och en hel del finnar i nacken/ansiktet. Bölderna ifrån min första "kur" Med Star nutritions Kreatin har jag fortfarande kvar efter 3 år och ett kreatinuppehåll på 500 dagar.
Kör likadant, har dock inte upplevt några bieffekter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.