Visa fullständig version : Kan inte göra korrekt utförande av knäböj?
Tja,
Kan gå ner till 90grader i knäböj men inte under. Går liksom inte...
Kan inte äns sitta på huk med hela foten i golvet så ramlar jag bakåt som en sköldpadda..
Frontböj kan jag lätt köra ass to grass men knäböjen går inte!
Nån som har tips och trix??
Bredare isär med fossingarna och gå ner med kroppen "mellan" knäna. Man gör inte riktigt så men så känns det.
När man hittar en bra teknik så drar man en väldans massa med insidan lår också, inte bara framsida, röv och baksida.
Är du stel i höften på något sätt?
Jag har lite samma problem som du för utan last så kan jag inte heller sitta på huk som jag gör med massor av kilon på axlarna.
major Pectoralis
2013-05-21, 10:31
är man så stel bör man inte köra knäböj. Träna upp rörligheten först, är mitt tips.
Sokrates696
2013-05-21, 10:33
Med tillräckligt med vikt på stången kommer man ner.
/Tommy.
Bredare isär med fossingarna och gå ner med kroppen "mellan" knäna. Man gör inte riktigt så men så känns det.
När man hittar en bra teknik så drar man en väldans massa med insidan lår också, inte bara framsida, röv och baksida.
Är du stel i höften på något sätt?
Jag har lite samma problem som du för utan last så kan jag inte heller sitta på huk som jag gör med massor av kilon på axlarna.
Joo har testat med fötterna isär och fötterna utåt pekande men det går fan inte bra..
Jaa du jag är nog stel om jag inte kan göra det,
är man så stel bör man inte köra knäböj. Träna upp rörligheten först, är mitt tips.
Tips på att träna upp det? Hålla mig till frontböj ett tag istället för där kan jag gå riktigt djupt?
/Tommy.
Jo har testat det med, men då va ju grejen att man skulle upp också!
/Tommy.
Jo har testat det med, men då va ju grejen att man skulle upp också!
Hahaha, jag döööör. Blir omständligt att köra negativt i knäböj.
1. Lasta på vikterna
2. Baxa ut aset från stället.
3. Böj på benen långsamt
4. Trilla baklänges
5. Dra av vikterna
6. Lyft upp stången i stället igen (börja om från 1.)
:D
Hahaha, jag döööör. Blir omständligt att köra negativt i knäböj.
1. Lasta på vikterna
2. Baxa ut aset från stället.
3. Böj på benen långsamt
4. Trilla baklänges
5. Dra av vikterna
6. Lyft upp stången i stället igen (börja om från 1.)
:D
Hahaha, And thats how we do "Knäböj", Lightweight! *flex*
Klarar man frontböj så ser jag inte direkt att det är så troligt att det beror på stelhet utan då gissar jag att det snarare är tekniken som inte är rätt. Antingen så kollar du upp olika varianter på teknik eller så letar du upp någon som kan kolla på det och se om det finns några enkla grejer att fixa.
Förutsatt att det är 90 grader i knäleden och inte något annat som du menar.
Negativa böj är inte så svårt att köra men det är inte direkt någon mening om man inte får till rörelsen.
Klarar man frontböj så ser jag inte direkt att det är så troligt att det beror på stelhet utan då gissar jag att det snarare är tekniken som inte är rätt. Antingen så kollar du upp olika varianter på teknik eller så letar du upp någon som kan kolla på det och se om det finns några enkla grejer att fixa.
Förutsatt att det är 90 grader i knäleden och inte något annat som du menar.
Negativa böj är inte så svårt att köra men det är inte direkt någon mening om man inte får till rörelsen.
Hmm, ja frontböjen kan jag sätta röven i backen på. Just knäböjen som blir väldigt ostabil om jag ska gå ner lägre än 90 grader. Klarar av att göra "pt" böj men vill ner i gräset på knäböjen med!
Hmm okej, får klura på tekniken då!
Birkharju
2013-05-21, 14:41
Att du ramlar bakåt när du sitter på huk låter som ett tecken på dålig rörlighet i fotleden. Ett test du kan göra för att se om du har adekvat rörlighet i fotleden är att sätta dig en 'Pistol Squat'(du behöver inte börja från stående). Om du inte klarar av det har du med största sannolikhet dåligt rörlighet i fotleden.
Det finns en bra sida som heter mobilitywod(Youtube: http://www.youtube.com/user/sanfranciscocrossfit) där det finns många bra tips för att förbättra din rörlighet.
Kan inte äns sitta på huk med hela foten i golvet så ramlar jag bakåt som en sköldpadda..
Bristande rörlighet i soleus skulle jag säga.
Kommer du inte tillräckligt långt fram med knäna så kommer din tyngdpunkt hamna bakom dig och du ramlar bakåt.
I frontböj däremot hamnar tyngdpunkten längre fram och därför krävs inte samma rörlighet i soleus i denna övning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.