handdator

Visa fullständig version : Tromber/Tornados/Virverlstormar

Akerhage
2013-05-21, 05:46
Jag vaknade imorse och kollade som vanligt in nyheterna på mobilen. Har följt stormvädret nu i Oklahoma de senaste dagarna då det varit en hel del tornados i trakterna. Det är ju mitten av tornadosäsongen där borta nu och igår kväll (svensk tid) träffade en F5-tornado staden Moore och total förödelse var ett faktum. Många döda, även barn vilket är väldigt tragiskt. Samma stad träffades av en F5 tornado år 1999.

Jag har sedan jag var liten varit otroligt fascinerad av tornados, skrivit uppsatser i skolan om dem, kollat in alla tornado-dokumentärer jag hittat osv.

Jag har även planerat in att någon gång i framtiden åka till USA för att åka på en tornado safari. Hade velat se en tornado med mina egna ögon, och då inte en svensk tromb som inte kan mäta sig riktigt med dessa våldsamma krafter.

Är jag ensam om detta här, eller finns det mer som delar detta intresse? Kanske tips på bra dokumentärer etc (om man missat någon).

hahavaffan
2013-05-21, 06:22
XMF22_MEMJU

Men för helvete, nu fuckar capslock-skyddet upp youtube-videos också.

Edit: Nej, du är inte ensam om att fascineras av tornados etc. Kolla videon ovan, det är fan helt sjukt att det är på riktigt och inte från Twister 2.

Akerhage
2013-05-21, 06:39
En F5 likt den i Moore är ju inte lika vacker att kolla på som denna. Finns några vackra dust devils med som jag diggar. (eller vilken var detta??) - trodde innan jag kollade den att jag sett den innan, men var tagen från igår?

Släng gärna upp lite mer vackra videos om ni hittar!

Edit, såg att detta var den som senare kom till Moore och att den "endast" var klassad som en F4.

Akerhage
2013-05-21, 06:44
Två coola dust devils!

jyjr3KgVJ04

xPTXqzMVFUA