Logga in

Visa fullständig version : Varför kort datum på sojadryck?

fenzyn
2013-05-20, 18:57
Hållbarhet 3-4 dagar efter öppnat paket. Varför är det så kort datum och på vilket sätt skulle det vara dåligt att dricka det några dagar efter utgång? Kan jag dricka det 7 dagar efter utan problem?

Romeo
2013-05-20, 19:30
Sojabönor + svampar = jäsning
Jäsning = produkt som innehåller stor mängd diverse mikroorganismer som förökar sig exponentiellt.

Så tänker jag rent spontant i alla fall.

Sverker
2013-05-20, 19:36
3 - 4 dagar i öppnad förpackning låter rimligt. Ifall den drycken förvaras i kylskåp. Sojadrycken är helt oskyddad när du öppnar paketet. Vilka bakterier som helst kan växa till i antal.

Du får lösa det med att köpa mindre förpackningar eller dricka mer under några dagar.

Romeo
2013-05-20, 19:37
3 - 4 dagar i öppnad förpackning låter rimligt. Ifall den drycken förvaras i kylskåp. Sojadrycken är helt oskyddad när du öppnar paketet.

Du får lösa det med att köpa mindre förpackningar eller dricka mer under några dagar.

Inte för att jag vill vara den som är den nu men det där var nog inte riktigt svaret på frågan.:)

Sverker
2013-05-20, 19:39
Sätter tillverkaren att drycken ska förbrukas inom 3 - 4 dagar håller den inte 7 dagar. Nej, jag skulle inte dricka den.

Wzup2u
2013-05-20, 19:40
stär sä på de flesta produkter mycket av en rekomendation som man lätt kan dra flera dagar över. företagen gör ju en säkerhetsgräns bara för att vara pä säkra sidan. när saker bli för gamla, har inte med siffror och datum att göra .
avgör själv efter lukt och smak...

Morty
2013-05-22, 14:25
Du menar vanlig sojamjölk typ alpro? Den klarar sig minst en vecka. Ofta mer. Men det är osannlikt att du inte druckit upp den innan dess för det är så jävla gott.