handdator

Visa fullständig version : Måste man verkligen GÖDA i sig om man vill få muskler?

Tvådödalampor
2013-05-20, 12:30
Hej,

Har gymmat till och från i ca ett år. Har fått en ganska fin kropp och många har påpekat hur biffig jag blivit. Så lite snyggare kropp har jag allt fått. Men jag väger 72 kg och undrar om jag då ska äta runt 150g protein om dagen. Det är ju massor!

Har proteinpulver som ska vara proteinrikt och på 100g av det får jag i mig 51g protein. Och man käkar typ 50g av proteinpulrvet per dag så det betyder att jag får i mig typ 25g per proteinshake vilket enligt mig låter väldigt lite.

Sen undrar jag också varför musklerna blev större snabbt i början när man gymmade men nu efter ca ett års gymmande så tycker jag inte musklerna växer snabbt längre.

Jo, jag undrar också hur viktigt det är att få i sig dessa 150g proteiner om dan. Vad händer om jag bara får i mig 50g protein ett par dagar i veckan?

JackTheRooster
2013-05-20, 12:49
Äter du mat tillsammans med dina proteinshakes så ska 150g/dag inte vara några större problem.

Vad använder du förresten för proteinpulever????

raddum
2013-05-20, 12:55
Lät som ett bedrövligt proteinpulver. 50g protein är lågt för en person på 72 kg. 150 låter bra. Räknar du allt protein i kosten nu eller bara det från pulvret ? allt räknas

vicarious
2013-05-20, 12:56
Lät som ett bedrövligt proteinpulver. 50g protein är lågt för en person på 72 kg. 150 låter bra. Räknar du allt protein i kosten nu eller bara det från pulvret ? allt räknas

+1. Det måste vara något mer i den produkten än bara protein. I stort sett alla (vettiga) proteinpulver innehåller över 70% protein.

Mindre protein innebär sämre kvävebalans vilket innebär sämre förutsättningar för muskeltillväxt. Om du har svårt att få i dig tillräckligt med protein från maten, drick bara mer proteinshakes.

Tvådödalampor
2013-05-20, 13:08
Det står inget märke på burken men den innehåller per 100g:
376 kcal
51g protein
36g kolhydrater
3g fett

Och lite annat skit.

Varje sådan måltid är 50g så då betyder det att jag får i mig ca 25g proteiner från en sån måltid. Sen äter jag väl ibland nån äggsmörgås som också innehåller lite proteiner. Utöver det äter jag såklart lunch och middag som oftast består av korv och makaroner, tortilla med köttfärs, fisk, ris och griskött osv. Vanligt skit.

vicarious
2013-05-20, 13:11
Det står inget märke på burken men den innehåller per 100g:
376 kcal
51g protein
36g kolhydrater
3g fett

Och lite annat skit.

Varje sådan måltid är 50g så då betyder det att jag får i mig ca 25g proteiner från en sån måltid. Sen äter jag väl ibland nån äggsmörgås som också innehåller lite proteiner. Utöver det äter jag såklart lunch och middag som oftast består av korv och makaroner, tortilla med köttfärs, fisk, ris och griskött osv. Vanligt skit.

De flesta "rena" proteinpulver innehåller max 10g kolhydrat per 100g, oftast mindre. Det du har verkar vara någon form av gainer.

Om man utgår från det du skriver så borde 140-150g protein inte vara några problem. Har du räknat på exakt hur mycket protein du faktiskt får i dig under en dag eller uppskattar du bara? Om du uppskattar mängden så underskattar du nog hur mycket du faktiskt får i dig. Och tänk på att proteinet från alla källor ska räknas.

Tvådödalampor
2013-05-20, 13:13
De flesta "rena" proteinpulver innehåller max 10g kolhydrat per 100g, oftast mindre. Det du har verkar vara någon form av gainer.

Om man utgår från det du skriver så borde 140-150g protein inte vara några problem. Har du räknat på exakt hur mycket protein du faktiskt får i dig under en dag eller uppskattar du bara? Om du uppskattar mängden så underskattar du nog hur mycket du faktiskt får i dig. Och tänk på att proteinet från alla källor ska räknas.

Jag har inte räknat på det för jag har så otroligt varierad kost. Jag äter bara helt vanlig mat utan att tänka på proteiner hit och dit. Äter liksom det jag tycker att är gott men jag kollade på skoj och såg att ett paket korvar innehöll typ 21g protein. Jag åt halva paketet, alltså 6 korvar, så jag borde då fått i mig 10.5g protein. Ja då är jag uppe i 35.1g protein idag. Jag drack ett glas mjölk till maten, det ger väl nån gram protein också?

Sen ska jag äta middag och det blir troligtvis nåt som innehåller köttfärs. Blir det 10-20g protein därifrån med?

vicarious
2013-05-20, 13:14
Var har jag skrivit att jag endast får i mig 50g proteiner om dagen?

Jag läste lite för snabbt, se mitt editerade inlägg :)

NiklasAlm
2013-05-20, 14:40
Jag har inte räknat på det för jag har så otroligt varierad kost. Jag äter bara helt vanlig mat utan att tänka på proteiner hit och dit. Äter liksom det jag tycker att är gott men jag kollade på skoj och såg att ett paket korvar innehöll typ 21g protein. Jag åt halva paketet, alltså 6 korvar, så jag borde då fått i mig 10.5g protein. Ja då är jag uppe i 35.1g protein idag. Jag drack ett glas mjölk till maten, det ger väl nån gram protein också?

Sen ska jag äta middag och det blir troligtvis nåt som innehåller köttfärs. Blir det 10-20g protein därifrån med?

Äter du inte pasta, bröd och sånt? Kolla på paketen det blir mkt protein i sånt också när man summerar allt i slutändan

Tvådödalampor
2013-05-20, 15:27
Äter du inte pasta, bröd och sånt? Kolla på paketen det blir mkt protein i sånt också när man summerar allt i slutändan

Jo det gör jag. Jag trodde att sånt bara innehöll kolhydrater så det räknade jag inte med. :p

Rakanichy
2013-05-20, 17:57
mitt råd: gör lite research om vad vanliga rätter som du brukar äta innehåller. Räkna gärna kalorier under en period för att lära dig.

Jag räknar inte kalorier, men jag gjorde. Och genom att göra det så fick jag perspektiv för hur mycket jag skall äta varje dag. Och om jag nu skulle räkna ihop vad jag äter dagligen så skulle det säkert landa kring 3k kcal och 200 g protein vilket är lagom för mig. Så testa räkna kcal, det hjälper.

Kvicksilver
2013-05-20, 20:59
Jo det gör jag. Jag trodde att sånt bara innehöll kolhydrater så det räknade jag inte med. :p

Det mesta du äter innehåller en viss mängd proteiner.
Dricker du mjölk? Där har du en hel del.
Det pulver du har är uppenbarligen en gainer.
Om du tycker din shake ger för lite protein... gör en dubbel eller drick fler om dagen.

Rawsteel
2013-05-20, 23:12
150g protein mycket?!
Det är ju inget!
Jag överåt protein i 5 år (240-260g / dag på 68-75kg) då jag helt enkelt älskar protein (kött, mjölkprodukter, fisk osv) och sen trodde jag att mer protein = mer muskler.
Jag sänkte mitt proteinintag för 2½ månad sen då jag ville ha mer kolhydrater i min kost för att kunna prestera bättre och nu ligger jag på 180-185g per dag och jag tycker det är riktigt svårt att inte gå över det, jag måste verkligen hålla tillbaka på köttet och gick ifrån att ta 80g vassle om dagen till 0:p

Sniggel
2013-05-21, 05:43
Du har helt enkelt inte räknat ordentligt på protein från maten. Om du får i dig 50g protein från pulver så är det bara 100g du behöver från mat. Det är inte särskilt mycket så det får du säkert redan.

150g protein är väl en bra siffra att komma upp i för att försöka få så bra förutsättningar som möjligt. Men du slutar inte bygga muskler bara för att du skulle ligga på t ex 125g eller 100g om dagen. Men det kan gå mer långsamt.

Det är naturligt att muskelbygget går mer långsamt efter ett år. Att det gått så fruktansvärt snabbt första året beror på att när du börjar är du så himla långt ifrån din genetiska potential att det krävs väldigt lite för att växa. Ju närmare du kommer desto långsammare kommer det gå. Den takten du har nu andra året kommer du i framtiden tycka är snabb ;)

Sheogorath
2013-05-21, 06:06

Det är väl bara att kolla på förpackningarna? Pasta innehåller ju t.ex. 10-13 g protein (beroende på sort) per 100 gram. Det, tillsammans med proteinet från gryn, ris, baljväxter, broccoli eller vad du nu äter ger stora mängder protein totalt sett.

pclillen
2013-05-21, 07:31
mitt råd: Gör lite research om vad vanliga rätter som du brukar äta innehåller. Räkna gärna kalorier under en period för att lära dig.

Jag räknar inte kalorier, men jag gjorde. Och genom att göra det så fick jag perspektiv för hur mycket jag skall äta varje dag. Och om jag nu skulle räkna ihop vad jag äter dagligen så skulle det säkert landa kring 3k kcal och 200 g protein vilket är lagom för mig. Så testa räkna kcal, det hjälper.

+1