Logga in

Visa fullständig version : Lightläsk på natten?

wilhelmblomgren
2013-05-20, 00:48
Om man käkar på natten kan det leda till förändrat blodtryck, fetma mm. Men om man äter något som knappt innehåller några kalorier, vad händer då?

smalis
2013-05-20, 01:31
Du kan få besök av Karies och Baktus. Annars ingenting...

Eller jo, du kanske blir kissnödig.

Romeo
2013-05-20, 02:07
LCHF:arna tror jag skulle säga att du kan få diverse negativa effekter och kanske till och med lägga på dig fett i och med att lightläsken frisätter insulin medan vissa andra mer kolhydratsglada skulle säga att det inte fungerar så.

Själv är jag bara lekman och tror att det spelar föga roll om du droppar lite klunkar ibland, men det är väl bättre att avvänja sig innan det pågår under en längre tid och du blir hooked for life. Negativt är väl att du får massa E-nummer i dig vars effekter inte är riktigt klarlagda, du främjar sötsug, dåliga tänder pga av syra och förändrar ph-balans i käften, innehåller ofta koffein som kan göra det svårare att sova och om nu lchf-förespråkarna och liknande har rätt så är det nog inte så bra heller.

tlk
2013-05-20, 05:30
Om man käkar på natten kan det leda till förändrat blodtryck, fetma mm. Men om man äter något som knappt innehåller några kalorier, vad händer då?

Vad baserar du att nattligt käkande kan leda till fetma på?

du främjar sötsug, dåliga tänder pga av syra och förändrar ph-balans i käften

"främja sötsug" är väl ändå lite av en myt?

och "förändrar pH-balans i käften". Låter väldigt osannolikt att det skulle ske mer än någon bråkdel av en sekund om det är lightläsk. Det buffras på nolltid.

Du kan få besök av Karies och Baktus.

Du menar att lightläsk skulle gynna våra cariogena bakterier?

TorbjornFred
2013-05-20, 06:48
dricka lightläsk precis innan du går och lägger dig menar du va?
vaknar av att jag måste pissa är det enda och eventuellt en rap som ska ut innan jag hinner somna.
att det som Romeo säger skulle öka på sötsug och pH tror jag inte för en sekund på

Romeo
2013-05-20, 06:53
"främja sötsug" är väl ändå lite av en myt?

Nej.

och "förändrar pH-balans i käften". Låter väldigt osannolikt att det skulle ske mer än någon bråkdel av en sekund om det är lightläsk. Det buffras på nolltid.

Beror väl lite på hur man konsumerar dryckerna och frågan är väl om man verkligen vill ha en buffring på nolltid med tanke på att

''The higher the buffering capacity of a drink, the higher its erosive effect.''(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2612950/)

och sekunder var nog att ta i...

''Coca-Cola light also resulted in low pH values during the very first minutes,'' (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18071957)

att det som Romeo säger skulle öka på sötsug och pH tror jag inte för en sekund på

Då beror det på att du är okunnig.

Wzup2u
2013-05-20, 06:56
händer ofta ja drar i mig light läsk innan ja ska sova inte kännt av något negativt med det under flera år iaf.

King Grub
2013-05-20, 08:56
LCHF:arna tror jag skulle säga att du kan få diverse negativa effekter och kanske till och med lägga på dig fett i och med att lightläsken frisätter insulin medan vissa andra mer kolhydratsglada skulle säga att det inte fungerar så

Den som påstår något sådant har fel helt enkelt. Vilket "läger" man hör till hör inte dit.

tlk
2013-05-20, 10:14
Nej.

Beror väl lite på hur man konsumerar dryckerna och frågan är väl om man verkligen vill ha en buffring på nolltid med tanke på att

''The higher the buffering capacity of a drink, the higher its erosive effect.''(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2612950/)

och sekunder var nog att ta i...

''Coca-Cola light also resulted in low pH values during the very first minutes,'' (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18071957)

Som synes så buffras cola lighten upp illa kvickt. Alltså knappast något att oroa sig över om du inte sköljer munnen med det 24/7, eller iaf flera gånger om dagen. Förvisso finns det ju folk som dricker läsk flera gånger om dagen men sånna avarter kanske inte är relevanta. Självklart får du en kortvarig pH-sänkning som måste buffras om du dricker cola light. Men att det skulle medföra ändring av pH-balans i munnen mer än minimal tid är ju totalt tokigt för individer med fungerande saliv och normal salivmängd. Knappast något att oroa sig över vad det gäller tandhälsa öht. unless förståss folk som dricker flera gånger om dagen, som sagt. Problemet är ju, normalt, att t.ex. s.mutans gärna fermenterar socker och ger långvarig pH-sänkning inbakad i oåtkomlig biofilm.

Nu serj ag för övrigt i efterhand att TS frågade om saker med noll kalorier och inte om lightläsk Då är problematiken helt annorlunda. Fullt möjligt att det TS äter med "noll kalorier" är fermentabelt för någon del av orala mikrofloran och det är förstås inte vidare bra.

Vad det gäller ökat sötsug så får du nog leta upp en tillförlitlig källa på det där för det låter som total myt.

AronP
2013-05-20, 10:18
Jag vet att det finns mer skrivet men här är lite iaf angående sötningsmedel och ökat sug.
Sötningsmedel har inte heller någon större mätbar effekt på mättnadshormon, blodsocker eller insulin. Även om resultaten kan vara lite blandade så är det aldrig frågan om någon större skillnad mellan aspartam och vatten.
http://tranastyrka.se/missa-skogen-for-alla-trad-sotningsmedel-och-vikten/

King Grub
2013-05-20, 10:18
Det är inte en myt, även om alla inte svarar på det sättet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2226054&postcount=5

tlk
2013-05-20, 11:15
Det är inte en myt, även om alla inte svarar på det sättet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2226054&postcount=5

Jag hittar inget i din länk som visar på att drickandet av lightlprodukter ökar "sötsuget". En hel del om hunger och energikompensation dock.

Romeo
2013-05-20, 11:54
Som synes så buffras cola lighten upp illa kvickt. Alltså knappast något att oroa sig över om du inte sköljer munnen med det 24/7, eller iaf flera gånger om dagen. Förvisso finns det ju folk som dricker läsk flera gånger om dagen men sånna avarter kanske inte är relevanta. Självklart får du en kortvarig pH-sänkning som måste buffras om du dricker cola light. Men att det skulle medföra ändring av pH-balans i munnen mer än minimal tid är ju totalt tokigt för individer med fungerande saliv och normal salivmängd. Knappast något att oroa sig över vad det gäller tandhälsa öht. unless förståss folk som dricker flera gånger om dagen, som sagt. Problemet är ju, normalt, att t.ex. s.mutans gärna fermenterar socker och ger långvarig pH-sänkning inbakad i oåtkomlig biofilm.

Innan vi går för långt in i efterhandskonstruktioner så tycker jag att vi nog bara bör försöka summera det som att det finns en mindre risk för erosionsskador.

Att det sen skulle vara så särskilt avvikande att dricka läsk (light, eller inte) flera ggr om dagen håller jag nog inte med om heller. Tvärtom så har jag sett många som blir extremt beroende av läskedryck då det brukar innehålla koffein som är beroendeframkallande.
När man sedan betänker att trådskaparen själv är 15år gammal och undrar om lightläsk är okej på natten så är det nog inte alltför långsökt att gissa att det rör sig om en helt vanlig datorspelande tonåring som vill kunna sitta uppe på nätter och konsumera kopiösa mängder joltcola under större delen av dygnet.
Att du försöker rationalisera ditt eget missbruk av läskedryck må ju vara en sak, men att försöka vilseleda ungdomen och prompt påstå att det är fullständigt riskfritt är på många sätt moraliskt förkastligt.

Nu serj ag för övrigt i efterhand att TS frågade om saker med noll kalorier och inte om lightläsk Då är problematiken helt annorlunda. Fullt möjligt att det TS äter med "noll kalorier" är fermentabelt för någon del av orala mikrofloran och det är förstås inte vidare bra.

Ja du var nog för morgontrött idag. Rubriken heter nämligen ''Lightläsk på natten?'', kommentarer således överflödiga.

Den som påstår något sådant har fel helt enkelt. Vilket "läger" man hör till hör inte dit.

Det är mycket möjligt, men är man inte särskilt insatt själv så tycker jag nog att man bör försöka ta in olika argument och källor och försöka bilda sig sin egen uppfattning istället för att blint lyssna på vad diverse gurus på Kolozzeum enbart för att de säger att det är så.

Vad det gäller ökat sötsug så får du nog leta upp en tillförlitlig källa på det där för det låter som total myt.

Av samma anledning som man inte gör forskningsexperiment med att skicka rymdfärjor till månen för att ta reda på om den består av ost, så har man inte ägnat någon större tid till att ta reda på om diverse sötningsmedel (som kan vara mer än 300ggr så sött som socker) kan göra en mer benägen till att ha ett större sötsug än någon som kör strikt low carb-diet.

Langster
2013-05-20, 12:58
Det är mycket möjligt, men är man inte särskilt insatt själv så tycker jag nog att man bör försöka ta in olika argument och källor och försöka bilda sig sin egen uppfattning istället för att blint lyssna på vad diverse gurus på Kolozzeum enbart för att de säger att det är så.

Nej, om vetenskapen säger en sak så finns det ingen anledning att dra in en massa lögner i diskussionen. Det är inte en fråga om meningsskiljaktigheter som i typ politik. Det är ren kall fakta, som inte blir mindre sann för att det finns folk som inte förstår det.

Romeo
2013-05-20, 13:35
Nej, om vetenskapen säger en sak så finns det ingen anledning att dra in en massa lögner i diskussionen. Det är inte en fråga om meningsskiljaktigheter som i typ politik. Det är ren kall fakta, som inte blir mindre sann för att det finns folk som inte förstår det.

Jag talar enbart utifrån empirisk erfarenhet och ser det som ganska självklart, men du menar alltså att vetenskapen säger att man inte alls kan uppleva ett större sötsug av sötningsmedel?
Då skulle jag gärna vilja se källa på det, tack. :)

King Grub
2013-05-20, 13:47
Jag pratade om insulinfrisättning och fettinlagring av kalorifria sötningsmedel och lightläsk. Aspartam ger inte insulinfrisättning. Det är inga tveksamheter. Acesulfam-k gör det, lika mycket som samma energimängd glukos, och den energimängden är praktiskt obefintlig. Den som påstår något annat har fel, helt enkelt.