handdator

Visa fullständig version : Varierad kost nödvändigt?

andrejc
2013-05-19, 12:50
Som rubriken lyder är en varierad kost egentligen så viktig?

Som många andra är det den tiden på året när man vill trimma kroppen och få fram formen. Jag har funderat på det här ett tag men aldrig riktigt hittat något bra svar på mina funderingar.

Jag undrar är en varierad kost nödvändig? Om man äter samma mat och får i sig de man behöver. Låt oss säga att jag täcker mitt dagliga behov av fetter proteiner och kolhydrater, samt övriga vitaminer och mineral från alltid samma källa. Borde man i teorin egentligen inte kunna äta samma mat alltid? Kul? Nej men bara en tanke.

Spacedogg
2013-05-19, 12:55
Som rubriken lyder är en varierad kost egentligen så viktig?

Som många andra är det den tiden på året när man vill trimma kroppen och få fram formen. Jag har funderat på det här ett tag men aldrig riktigt hittat något bra svar på mina funderingar.

Jag undrar är en varierad kost nödvändig? Om man äter samma mat och får i sig de man behöver. Låt oss säga att jag täcker mitt dagliga behov av fetter proteiner och kolhydrater, samt övriga vitaminer och mineral från alltid samma källa. Borde man i teorin egentligen inte kunna äta samma mat alltid? Kul? Nej men bara en tanke.

Får du i dig alla nödvändiga makronutrienter och mikronutrienter bör du kunna äta samma mat varje dag, ser inga problem med det. Hur ditt psyke mår efter en lång period kan jag dock inte svara på.

Sniggel
2013-05-19, 13:15
Jo det kan gå bra. Att äta varierat är väl mer än extra garanti för att man får i sig allt man behöver. Tror att rådet dels är riktat till de som inte har bra koll på kosten (dvs en vanlig person) men sen kanske det finns andra poänger med att äta varierat (även om man får i sig allt).

1. Miljögifter. Samma typ av mat, samma typ av miljögifter. Det kanske är bättre att variera vilka miljögifter man får i sig så det inte samlas för mycket av vissa specifika miljögifter för snabbt. Det kanske är större risk för att man når toxiska nivåer när man är 50 snarare än 100 (och då har de flesta redan dött). Givetvis ren spekulation och påhittade siffror från en lekman men jag tror detta är en av de potentiella fördelarna med att variera kosten. Men det borde man ju kunna göra 1 gång om året isåfall :P
2. Näringsämnen som vi inte ännu vet är bra för oss. Det finns ju t ex en hel del antioxidanter och jag har fått bilden av att vi inte har riktigt full koll på det området. Eller iaf att vi lärt oss en del om dem de senaste 10 åren och att det inte bara är att få i sig "en antioxidant" och så får man full effekt. Det verkar bättre att få i sig olika typer. På samma vis kanske det är med andra ämnen i mat som vi inte har koll på ännu. Du kanske får i dig "allt som behövs" enligt vad vi vet idag. Men där är kanske något du går miste om som kunnat gynna den hälsa "ever so slightly" :p

Men nej. Det där är nog mest av rent akademiskt intresse. Med tanke på hur bra många runt om i världen klarar sig på väldigt ensidig kost (nu syftar jag inte på den stereotypiskt fattige indiern som lever på "bröd, ris och jordnötter" utan någon som faktiskt får i sig ett ok näringsspektra på några få livsmedel) så går det säkert tokbra att leva på samma mat varje dag så länge man tänkt lite iaf.
Ursäkta för mina omständiga paranteser :D

lungan
2013-05-20, 12:30
Text...
Tycker du har en bra poäng angående miljögifter i ditt inlägg, även om jag inte har någon aning om hur de vetenskapliga beläggen för detta ser ut.

Kan även tycka att det är synd att detta överhuvudtaget är ett problem.

Sverker
2013-05-20, 17:09
Jag kan tänka mig mögelgifter, aflatoxiner, ifall man ensidigt äter livsmedel som är känsliga för sådana angrepp.
Insjöfisk och Östersjöfisk ska konsumeras med försiktighet m a p klorerade kolväten som dioxin..

Grillad och rökt kött och fisk kan vid ensidig konsumtion säkert ge stora intag av kolväten, PAH.

Wzup2u
2013-05-20, 17:39
varierat tror jag är mkt viktigt inte bara för att det är nyttigt att variera.
även pga det smakar bättre att variera än att äta samma saker jämnt som gör mältiden och aptiten väldigt trist.......