Visa fullständig version : Lite råd och tips.
Hej just nu ligger och försöker få bort fettet på magen samt att få armarna större eftersom de e allt för spinkiga :) Så för tillfället går jag efter LCHF samt tränar 5 dagar i veckan. Schemat ser ut så här.
mån: armar och axlar
tis: stronglifts 5x5
ons: armar och bröst
tors: stronglifts 5x5
fre: armar och mage
Nu till frågan. Ser detta bra ut eller är det något som borde ändras osv?
När jag kör armar så brukar det vara 2 biceps övningar och 2 triceps övningar.
//patrik
Sokrates696
2013-05-19, 09:03
Stronglifts är 5x5 3 dar i veckan. Kör du det schemat seriöst orkar du inte träna på dagarna emellan. I ditt program kör du i princip armar varje dag. Armarna växer inte av träning, de växer av vila.
Mitt tips, kör SL som det skall köras, lägg till armar efteråt om du orkar och på dag 6 eventuellt.
/Tommy.
Okey SL 3 dagar och armar m.m de andra 2-3 dagarna?
tack så mycket.
//Patrik
PunchSlap
2013-05-19, 09:10
Säger samma sak som pac83. Lägg inte till massa övningar till ett färdigt schema. Hade det funnits plats för det hade antagligen det redan varit tillagt i schemat.
För övrigt tycker jag att du skippar Stronglifts och kör på Starting Strength istället. Mycket mer igenom-tänkt, dokumenterat och dessutom utformat av en världsledande coach som också skrivit en bok som angår schemat.
Sen så ska du också dumpa LCHF-dieten. Det är bara BS. Det som räknas är kvalitén på maten du äter och proportion av makronutrienter(ta detta med en nypa salt dock, jag är ingen expert). Ät mycket grönsaker, kolhydrater eller inte. Du blir inte fet av äpplen, gurka, isbergssallad eller några av de alla andra grönsakerna. Du blir fet av fett. Rött kött ska förresten tydligen utsätta DNA:t för skada så kör på fet fisk om du vill ha kött.
Sokrates696
2013-05-19, 09:11
Okey SL 3 dagar och armar m.m de andra 2-3 dagarna?
tack så mycket.
//Patrik
Jag menar lägg till efter SL-pass om du orkar och ev. på dag 6. SL tränar du dag 1, 3 och 5. Vilodagar måste du ha.
/Tommy
Minska på kroppsfettet kräver kaloriunderskott. När du ligger på underskott har du sämre muskeltillväxt. Så börja med att bestämma dig för vad du ska prioritera, dvs muskler eller fett.
Ska du börja med fettet så tycker jag att du kan köra ett helkroppsprogram 2-3 gånger i veckan med tunga basövningar och få reps. Cardio övriga dagar om du vill för att kunna äta lite mer. Och kontrollera kosten.
Vill du bygga muskler finns det nog de som är bättre men jag tycker att man kan börja med grundövningar och lägga armar sist efter relevant muskelgrupp (tex biceps efter rygg, triceps efter bröst och axlar).
Varje muskel 2 ggr i veckan och slopa styrkelyftträsket helt är mitt tips...
Sen så ska du också dumpa LCHF-dieten. Det är bara BS. Det som räknas är kvalitén på maten du äter och proportion av makronutrienter(ta detta med en nypa salt dock, jag är ingen expert). Ät mycket grönsaker, kolhydrater eller inte. Du blir inte fet av äpplen, gurka, isbergssallad eller några av de alla andra grönsakerna. Du blir fet av fett. Rött kött ska förresten tydligen utsätta DNA:t för skada så kör på fet fisk om du vill ha kött.
Rätt att skippa LCHF, men det är inte "kvalitén" utan mängden som gör dig fet. Du blir fet av ett överskott, oavsett om det överskotten består av protein, kolhydrater, fett eller alkohol.
Rött kött har Homo sapiens ätit i 200 000 år.
Underskott vet jag, Ligger på mellan 1500-2000kcal om dagen, Lchf hoppade jag på för att motivera frugan mer så hon slapp vara ensam. Tänkte mer kunde va roligt om man kunde få magen att mina samtidigt att få lite synligare armar på kuppen.
LCHF är värdelöst för din fru också.
PunchSlap
2013-05-19, 20:58
Rätt att skippa LCHF, men det är inte "kvalitén" utan mängden som gör dig fet. Du blir fet av ett överskott, oavsett om det överskotten består av protein, kolhydrater, fett eller alkohol.
Rött kött har Homo sapiens ätit i 200 000 år.
Ja, överskott främjar fettinlagring också såklart. Men fettinlagringen skiljer sig däremot om du förtär lika mycket E% kolhydrater som fett. Kolhydrater är mer beredda att direkt omvandlas till energi, och det är precis vad de gör, till skillnad från fett.
Angående rött kött: Vissa har filar på teorin om det var en anpassning när det var svårt om annan mat. Dessutom debatteras det om vad människan är bäst anpassad till, det låter åt växternas håll om man kollar på inälvorna. Och det som väger mest: studierna!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.