Visa fullständig version : Den stora tråden för hjälp med smarta elektroniklösningar.
Sheogorath
2013-05-17, 21:11
Hej,
Det här är alltså tråden där alla vi elektronikspån kan få hjälp, av någon som tycker sånt här är kul.
Här ska vi bo:
http://i40.tinypic.com/317ayh1.png
Hur får man ihop allt detta på ett smart sätt? Optimalt hade varit att kunna köra både bild (till TV:n) och ljud (till hemmabiosystemet, eventuellt också till förstärkaren i köket) från båda datorerna. T.ex. dra igång en MP3:a i antingen vardagsrummet eller badrummet, från antingen den stationära eller laptopen.
Ni som kan sånt här: hur hade ni gjort? Om min planering är CP får ni gärna komma med förslag. Utgångspunkten är: infällda takhögtalare i badrummet, ljudsystem och TV i vardagsrummet, en laptop, en stationär dator. Så mycket som möjligt trådlöst, förstås.
Calleman
2013-05-18, 08:20
Kika på Sonos
Sheogorath
2013-05-18, 11:04
Kika på Sonos
Det ser faktiskt helt lysande ut. Finns ju t.o.m. utbyggnad med surround och sub :thumbup:.
Ska kika vidare nu om det finns fyra-kanals-förstärkare till badrummet. Var precis i lägenheten och bekräftade att det faktisk är fyra högtalare i taket. Sjukt onödigt för valsång och skit, men wtf.
Trashcan
2013-05-18, 11:10
"MY TIME TO SHINE!" sa elektronikingenjören i mig, och började visualisera fantiastiska operationsförstärkarkopplingar och mikroprocessorer, och så var det hemmabio/konsumentelektronik. Was disappoint. :(
Sheogorath
2013-05-18, 11:11
"MY TIME TO SHINE!" sa elektronikingenjören i mig, och började visualisera fantiastiska operationsförstärkarkopplingar och mikroprocessorer, och så var det hemmabio/konsumentelektronik. Was disappoint. :(
Ey! Jag är inte rasist! Kom med förslag bara. Jag är alla öron.
Systemen där man själv kan bestämma vilka brytare som går till vilka uttag verkar ganska smutt om man ska möblera om, tidstyrning av samtliga uttag så slipper man lösa timers osv. Då får du i alla fall in lite PLC.
Systemen där man själv kan bestämma vilka brytare som går till vilka uttag verkar ganska smutt om man ska möblera om, tidstyrning av samtliga uttag så slipper man lösa timers osv. Då får du i alla fall in lite PLC.
Haha! Det hade varit kul att göra. Men det hade blivit ganska dyrt. Framförallt om man inte kan programmera själv. Man borde nog satsa på någon form av fastighetsstyrning med standardiserade produkter som man sedan kan parametrera via en dator istället.
Nebuchadnezzar
2013-05-18, 12:28
Vad snackar vi för budget?
Om du inte är någon uber-ljudnörd så skulle jag klart rekommendera sonos. Köp en soundbar till vardagsrummet (6000:- ) och en sonos 3:a till alla mindre rum där du vill ha ljud (2500:- st) och sen behöver du bara en vanlig router och en sonos bridge (450:- för bridge). Till datorn kan du ha en sonos 5:a (3500:-) då har du en riktigt sweet setup för en relativt billig peng.
Haha! Det hade varit kul att göra. Men det hade blivit ganska dyrt. Framförallt om man inte kan programmera själv. Man borde nog satsa på någon form av fastighetsstyrning med standardiserade produkter som man sedan kan parametrera via en dator istället.
Jo att göra systemet själv lär bli dyrt, däremot har jag för mig att styrningen för en villa inte är så fasligt dyr om man planerar för det vid omdragning av el eller om man bygger nytt. Räknar man in att man får larm, klimatstyrning, kan tvätta och diska när elen är billig etc så blir slutsamman t o m nästan acceptabel.
Calleman
2013-05-18, 23:45
Det ser faktiskt helt lysande ut. Finns ju t.o.m. utbyggnad med surround och sub :thumbup:.
Ska kika vidare nu om det finns fyra-kanals-förstärkare till badrummet. Var precis i lägenheten och bekräftade att det faktisk är fyra högtalare i taket. Sjukt onödigt för valsång och skit, men wtf.
Yes, har själv kastat ut min B&W och beställt en Sonos soundbar som ska kompletteras med en sub. Sen kan man köpa på sig övrigt efter behov. Otroligt smidigt.
hahavaffan
2013-05-19, 08:30
Så här hade jag gjort. Inte billigaste lösningen, men väldigt smidig och enkel att använda.
1st Sonos Connect:AMP (till badrum)
1st Sonos Bridge (placeras vid routern)
1st Sonos Connect (till hemmabion)
Xst Sonos Play:3 eller Play:5 runt om i lägenheten
1st Hemmabio (vad har ni för krav, önskemål och budget?)
1st Western Digital HD Live gen.3 (för video-media till hemmbion)
1st NAS av valfri sort och lagringskapacitet (placeras vid router)
Sonos hanterar ju endast ljud, så en Sonos-lösning kan inte skicka bild alls. Vill ni kunna skicka bild trådlöst blir det en annan lösning, men att ha en NAS på nätverket där mediafilerna ligger, och en liten söt WD TV vid hemmabion är en sjukt smidig lösning. Inget awesome gränssnitt på den, men den kan spela upp i princip all media trådlöst från NASen. Det finns andra enheter också så klart, typ Boxee Box från D-Link, som gör samma sak.
Man kan komma undan billigare om man skippar Connect:AMP och använder en riktig hemmabio-receiver med s.k. Zon 2, som då kan ta in Sonos-ljudet från Connect och skicka vidare det till högtalarna i badrummet. Lite krångligare, lite billigare.
Självklart finns det ju tusen lösningar på ditt problem, men utan mer info så hade jag gjort som ovan.
Denon AVR-X2000 t ex har zon2.
Jag kan inte skjuta till så mycket i ämnet, men någon måste ju använt våld för att få det där badkaret/den där jacuzzin på plats.
hahavaffan
2013-05-19, 10:42
jag kan inte skjuta till så mycket i ämnet, men någon måste ju använt våld för att få det där badkaret/den där jacuzzin på plats.:d
Nordenator
2013-05-19, 10:55
Jag hade köpt ett antal raspberry pi eller liknande billig enkortsdator och strategiskt gömt en sådan vid varje ljudkälla. Kostar inte många slantar och kan göras lite vad man vill med.
EDIT: Men det kanske bara har att göra med att jag är lite sugen på att köpa en liten dator och göra något totalt onödigt med den :D
Sheogorath
2013-05-19, 12:24
Så här hade jag gjort. Inte billigaste lösningen, men väldigt smidig och enkel att använda.
1st Sonos Connect:AMP (till badrum)
1st Sonos Bridge (placeras vid routern)
1st Sonos Connect (till hemmabion)
Xst Sonos Play:3 eller Play:5 runt om i lägenheten
1st Hemmabio (vad har ni för krav, önskemål och budget?)
1st Western Digital HD Live gen.3 (för video-media till hemmbion)
1st NAS av valfri sort och lagringskapacitet (placeras vid router)
Sonos hanterar ju endast ljud, så en Sonos-lösning kan inte skicka bild alls. Vill ni kunna skicka bild trådlöst blir det en annan lösning, men att ha en NAS på nätverket där mediafilerna ligger, och en liten söt WD TV vid hemmabion är en sjukt smidig lösning. Inget awesome gränssnitt på den, men den kan spela upp i princip all media trådlöst från NASen. Det finns andra enheter också så klart, typ Boxee Box från D-Link, som gör samma sak.
Man kan komma undan billigare om man skippar Connect:AMP och använder en riktig hemmabio-receiver med s.k. Zon 2, som då kan ta in Sonos-ljudet från Connect och skicka vidare det till högtalarna i badrummet. Lite krångligare, lite billigare.
Självklart finns det ju tusen lösningar på ditt problem, men utan mer info så hade jag gjort som ovan.
Riktigt bra. Tusen tack!
Gällande vardagsrummet: visst borde man kunna skicka film för uppspelning trådlöst från dator till TV (eller bara ha skiten på en USB-sticka) och ha TV:n kopplad till en Sonos Playbar, eventuellt med två Play:3 inkopplade för bättre stereoljud?
Sitta i badkaret och lyssna på house, like a boss!
Sheogorath
2013-05-19, 12:29
Sitta i badkaret och lyssna på house, like a boss!
Sippin' dat 3,5:a!
hahavaffan
2013-05-19, 12:47
Riktigt bra. Tusen tack!
Gällande vardagsrummet: visst borde man kunna skicka film för uppspelning trådlöst från dator till TV (eller bara ha skiten på en USB-sticka) och ha TV:n kopplad till en Sonos Playbar, eventuellt med två Play:3 inkopplade för bättre stereoljud?Skicka film trådlöst: Ja det går, men lösningarna är mer eller mindre trevliga. Har ni en någorlunda ny Apple-dator så löses det enkelt med en liten 800-kronors Apple TV vid TVn. Har ni inte det så får ni leta efter en annan lösning. En snabb googling ger inga särskilt smidiga eller bra resultat. Det bästa för dig är imho att antingen lagra all media på den stationära datorn som alltid får stå igång, eller på en NAS, och sen köpa en liten smidig mediaspelare att ha vid TVn. De trådlösa alternativen från bärbar till TV ställer krav på nätverk och hårdvara, och gör i många fall att man ändå inte kan använda datorn till annat är filmvisning ändå.
Ha skiten på en USB-sticka: Ja, vissa TV-apparater eller Bluray-spelare har mediaspelarfunktion som låter dig spela upp saker direkt från USB (eller nätverk...)
TVn kopplad till Playbar: Jupp, via optisk kabel. Den stödjer dock inte i dagens läge DTS-ljud, vilket är enormt fail om du har den ihop med en mediaspelare, bluray eller lite bättre TV som skickar ut orörd ljud-data (den vägrar låta helt enkelt). Den låter dock schysst och är snygg och liten. Samt att den lirar fint ihop med övriga Sonos-produkter förståss! Två Play:3 till den kommer inte ge bättre stereoljud, utan surroundljud för filmer som har det.
Ljuvligt
2013-09-26, 17:47
Jag behöver hjälp med en vettig rekommendation gällande högtalare. Jag önskar något relativt visuellt trevligt, som bör kunna (på något sätt) användas via iphone, ipad, mac, tv(?) som hest inte tar så mycket utrymme samt som kanske inte överstiger 2000 kronor. Just nu har jag gått ifrån dockningsstationer till tvådelade lösningar som t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1160647. Är totalt okunnig inom området (och vet därför inte alls vad som är rimligt eller ens värt att skaffa), så ställer hellre frågan här än hos random elektronikföretag. Någon som kan råda?
Smidiga elektroniklösningar gör mig väldigt glad.
Hur blev det för dig Sheo?
R Scarpa27
2013-09-26, 19:08
Jag behöver hjälp med en vettig rekommendation gällande högtalare. Jag önskar något relativt visuellt trevligt, som bör kunna (på något sätt) användas via iphone, ipad, mac, tv(?) som hest inte tar så mycket utrymme samt som kanske inte överstiger 2000 kronor. Just nu har jag gått ifrån dockningsstationer till tvådelade lösningar som t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1160647. Är totalt okunnig inom området (och vet därför inte alls vad som är rimligt eller ens värt att skaffa), så ställer hellre frågan här än hos random elektronikföretag. Någon som kan råda?
jag själv kör edifier rummet runt =P.
gillar det. har flera system.
det jag har som take away ljud till dator på resor till mobil osv
¨är edifier mp300 kanonbra [även kallad edifier aurora], litet och snyggt som man pack upp och ner i en smidig box, med många färgval.
http://www.modthebox.com/reviews/edifier/mp300/edifier.jpg
http://static.trustedreviews.com/94/848b2e/ca9d/9186-mp300carrycaseed.jpg
många färger.
http://www.itsmart.gr/images/Edifier_Aurora.jpg
R Scarpa27
2013-09-26, 19:14
och tv ljud. rekomenderar jag för ett bra pris och lagom ljud . inte hemmabiosystem direkt men för 990kr och dess snygga design och funktioner lätt värt det.
http://www.dustinhome.se/image/1714374
sen har du ju s530d dyrare men bättre dock inte lika snyggt.
http://www.dustinhome.se/image/1465105
Sheogorath
2013-09-26, 19:32
Smidiga elektroniklösningar gör mig väldigt glad.
Hur blev det för dig Sheo?
Dune HD Max var ett dåligt (dock dugligt) köp men för övrigt blev setupen bra.
Ethernet för digital överföring mellan dator och media streamern som har en egen trådlös anslutning mot hemnätverket. Sen coaxial anslutning mot förstärkaren och HDMI mot TVn. Optisk mellan TV och stereo. Jag försökte först med trådlös anslutning för överföringen mellan dator och mediastreamer men Dunen's nätverkskort kom aldrig över 1 Mb/s vilket krävs för HD-streaming, så det fick bli med sladd. :)
För er som skall köpa media steamer: sök på Blu-ray-spelare från kända tillverkare, med högpresterande nätverkskort. Jag skulle med facit i hand köpt en Panasonic.
Ljuvligt
2013-09-26, 20:09
jag själv kör edifier rummet runt =P.
gillar det. har flera system.
det jag har som take away ljud till dator på resor till mobil osv
¨är edifier mp300 kanonbra [även kallad edifier aurora], litet och snyggt som man pack upp och ner i en smidig box, med många färgval.
http://www.modthebox.com/reviews/edifier/mp300/edifier.jpg
http://static.trustedreviews.com/94/848b2e/ca9d/9186-mp300carrycaseed.jpg
många färger.
http://www.itsmart.gr/images/Edifier_Aurora.jpg
Snyggt! Är det ett "tillräckligt" bra ljud (för någon som inte är kräsen) i en lägenhet om cirka 55 kvadrat? Hur ser det ut med laddning?
R Scarpa27
2013-09-26, 20:18
hmm aurora meråt reseljud och mobilhållet...
det bästadu kan få i kvalliteoch prestanda för endast 990 kr är detta... sjukt jaekla prisvärt med fjärrkontroll ställbar bas, diskant m.m...
ser proffsigt ut och känns mkt härligt och mkt bra lagom ljud...
990 kr på dustin som är sjukt billiga på denna då ingen annan butik tar under 1500:-
länk:http://www.dustinhome.se/search/edifier%20c2xd
http://content.hwigroup.net/images/products/xl/172967-2.jpg
Ljuvligt
2013-09-26, 20:32
Tack för alla tips. Dock kan jag tänka mg att lägga upp till 2000 kr.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.