handdator

Visa fullständig version : This is what winning looks like

Tomten
2013-05-17, 14:18
Tycker alla borde kolla in den här dokumentären från VICE. Ger en inblick om kriget/inbördeskriget i Afghanistan på ett sätt som man förmodligen aldrig kommer få se i svensk media. Via länken har ni hela dokumentären. På Youtube finns bara 2 första delarna än.

http://www.vice.com/en_se/vice-news/this-is-what-winning-looks-like-full-length

BKHPTHx0ScQ

Ni borde också kolla in deras podcasts.

Have we won in Afghanistan

swFborUCW5Y

Reihan Salam on Iraq

SYZVWSuMTXM

Det som är så intressant med VICE är att man oftast inte har en ensidig bild på konflikter och händelser utan ser det ur ett bredare perspektiv. Det är inte bara svart & vitt som vi så ofta ser i svensk media. Jag önskar vi hade en liknande rapportering även i Sverige, där man väljer att problematisera kring ämnen och ser problem från flera synvinklar.

Juxta
2013-05-17, 14:30
Tack! Väldigt intressant. Sitter o tittar på den nu.

Vasstand
2013-05-17, 15:14
Har hört samma sak från folk (svenskar) som har varit där, så även fast jag hade bilden redan klar för mig så måste jag erkänna att jag blev förvånad över hur spot-on det var med hur passa barnsliga de är och hur de beter sig.

Hoppas vi kan asfaltera hela skiten.

Tomten
2013-05-17, 15:54
Har hört samma sak från folk (svenskar) som har varit där, så även fast jag hade bilden redan klar för mig så måste jag erkänna att jag blev förvånad över hur spot-on det var med hur passa barnsliga de är och hur de beter sig.

Hoppas vi kan asfaltera hela skiten.

Har nog också mycket att göra med att större delen av polisstyrkan går omkring höga som hus hela dagarna. ;)

Förstår inte riktigt heller varför de envisades med att gå runt omkring och bara skjuta hejvilt utan att de ens har någon aning om vart fienden befinner sig.

Exdiaq
2013-05-17, 16:42
Det hela känns som en Arbetsförmedlings motivations-program där deltagarna får leka med vapen. De som leder aktiviteten gör sitt bästa med de resurser de har, deltagarna skiter fullständigt i allt och de ansvariga blir serverade skitsnack då de inte vill höra något annat.

Får vid lämpligt tillfälle höra med de svenskar jag känner som varit i Afghanistan hur de har upplevt detta i norr.

Ronn
2013-05-17, 17:14
Ja så klart, det är begåvningsreserven som är dom enda som är villiga att genomföra uppdraget, fattiga bönder utan utbildning.

Ingen borde vara förvånad, allra minst jänkarna som har bidragit till att skapa ett sånt ohållbart samhälle.

Självklart frustrerande för soldaterna men vad förväntar dom sig?

PureWhey
2013-05-17, 17:19
Vice har så jävla mycket bra tidsdriv, som samtidigt är sjukt intressant!

Jockefoten
2013-05-17, 17:21
Hinner inte kolla/läsa.

Orkar någon skriva en kort sammanfattning?

Vasstand
2013-05-17, 18:20
Har nog också mycket att göra med att större delen av polisstyrkan går omkring höga som hus hela dagarna. ;)

Förstår inte riktigt heller varför de envisades med att gå runt omkring och bara skjuta hejvilt utan att de ens har någon aning om vart fienden befinner sig.

Dock ligger de ju något bakom att man gör ett aktivt val i att göra sig själv hög som ett hus. Känner man sig manad och ansvarsfull till att utföra sin uppgift som polis, skulle man ju rimligen inte göra det.

Deras logiska tänkande och intelligens verkar ligga som på en 5 årings nivå.

Trekker
2013-05-17, 18:48
Ja så klart, det är begåvningsreserven som är dom enda som är villiga att genomföra uppdraget, fattiga bönder utan utbildning.

Ingen borde vara förvånad, allra minst jänkarna som har bidragit till att skapa ett sånt ohållbart samhälle.

Fattiga bönder utan utbildning utgör huvuddelen av befolkningen i Afghanistan. Det finns en viss stolthet i att vara polis i Afghanistan och flera av dom är motiverade och gör ett bra jobb.

Jag kan inte direkt se amerikanernas skuld i att polisen använder droger och är illojal. Samhället i Afghanistan var inte bättre innan amerikanerna kom dit. Inbördeskriget mellan olika etniciteter och religionsinriktning pågick för fullt.

Det soldaterna förväntar sig samma saker som vi alla i väst världen gör, att man gör sitt jobb och tar sitt ansvar. Det är jag säker på att du förväntar dig varje dag.

Exdiaq
2013-05-17, 19:03

Hur USA kan beskyllas för att ha förvärrat läget i Afghanistan förstår jag inte. Irak däremot...

Wzup2u
2013-05-17, 19:08
börjat titta intressant .
inte fät sä mkt uppfattning än.

Masi
2013-05-17, 19:09
Afghanernas hårda natur, fattigdom och starka tro till muslimsk fundamentalism ger dem extra styrka för att kunna slåss och försvara. De skjuter hejvilt och kan sina områden bäst.

Kanske lite erfarenhet Sovjetinvasionen??

Jarod
2013-05-17, 20:28
Del 3 kom upp nyss..

C8rRqRoCUsg

Tomten
2013-05-18, 00:34
Det är också vårt att kolla in de två podcasts som handlar om Irak & Afghanistan. Det stämmer att USA till viss del kan skuldbeläggas för vad som hänt i Afghanistan, men problemet är större än bara USA. Afghanistan är ett tok-religiöst klansamhälle som är splittrat från norr till söder.

Det lustiga är också att alla parter inblandande (utom USA) verkar föredra att landet fortsätter vara tok-religiöst och frågan är om man är överhuvudtaget är intresserade att få ett modernt västerländskt rättstänk. Sharia verkar vara mer populärt.

Trekker
2013-05-18, 21:50
Som sagt, väntar fortfarande på en förklaring på hur det är USAs fel att Afghanistan ser ut som det gör.
Jag tror ingen föredrar ett Afghanistan som styrs av sharia lagar eller religion. Men det åligger inte heller någon annan att ändra på afghanernas kultur. Det är en mognad som måste växa fram, inte bli påtvingad.
Den militära insatsen syftar till att stödja och utveckla säkerhetsstyrkorna, inte ifrågasätta deras sätt att leva på. Oavsett hur "fel" vi uppfattar den.

miaz
2013-05-19, 08:31
Samhället i Afghanistan var inte bättre innan amerikanerna kom dit.
visst vet du att england/usa har befunnit sig i mellanöstern sen innan 50talet?

miaz
2013-05-19, 08:47
sen tycker jag fö. det är ett litet konstigt sätt att se det hela.
visst, bortsett från de amerikanska soldaterna är det kanske ingen skillnad.
men tycker inte man kan bortse från de amerikanska soldaterna.

som om 100.000 amerikanska soldater skulle komma till sverige och bara vandra omkring och vara allmänt hotfulla.
visst, vårt samhälle skulle väl inte påverkas, men nu måste vi stå ut med och vara rädda för 100.000 amerikanska soldater.

Trekker
2013-05-19, 08:55
visst vet du att england/usa har befunnit sig i mellanöstern sen innan 50talet?

Om vi ska vara petnoga så ligger Afghanistan i centralasien, inte i mellanöstern. Britterna har varit i Afghanistan till och från sedan 1839, då första anglo-afghanska kriget utkämpades. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med din post.

miaz
2013-05-19, 08:59
Om vi ska vara petnoga så ligger Afghanistan i centralasien, inte i mellanöstern. Britterna har varit i Afghanistan till och från sedan 1839, då första anglo-afghanska kriget utkämpades. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med din post.

visserligen (centralasien dvs).
mest bara att många verkar tro att usa först satte sin fot i afghanistan efter 9/11.
och jämför därför afghanistan just innan och nu, och kan på nå vis hävda
att usa förbättrat läget.
det var inte menat som "haHAAA du har fel jag har rätt"

Trekker
2013-05-19, 11:10
Om man jämför tiden mellan Sovjet lämnade och nu, så har situationen i landet stabiliserats. Det finns ett styre,det finns en rättsstat, det finns säkerhetsstyrkor, sedan kan man kritisera hur de används och deras utsträckning. Men detta fanns inte innan ISAF och världssamfundet gick in i Afghanistan, då var det krigsherrar och beväpnade grupper som styrde. Sedan kan man ju backa till 60-talet då landet var stabilt och väst orienterat, men att det raserades kan man inte beskylla USA.

Delfin
2013-05-19, 17:31
Bra dokumentär, och även om det som visas inte är några nyheter egentligen så är det desto bättre att det kommer till "allmän" kännedom. I vilket fall är det är en oerhört tråkig situation befolkningen befinner sig i, och gemene afghan har det sannerligen inte lätt där borta. Synd på ett i övrigt väldigt vackert och kulturrikt land:

http://www.carldelfin.com/blandat/afgh1.jpg

http://www.carldelfin.com/blandat/afgh2.jpg

http://www.carldelfin.com/blandat/afgh3.jpg

http://www.carldelfin.com/blandat/afgh4.jpg

Tomten
2013-05-19, 18:06
Bra dokumentär, och även om det som visas inte är några nyheter egentligen så är det desto bättre att det kommer till "allmän" kännedom. I vilket fall är det är en oerhört tråkig situation befolkningen befinner sig i, och gemene afghan har det sannerligen inte lätt där borta. Synd på ett i övrigt väldigt vackert och kulturrikt land:

Problemet i Sverige är att man inte vill framställa andra länder som mindre utvecklade. Du är rasist då. Tyvärr så det sant att länder som Afghanistan till stor del befinner sig på en nivå som motsvarar Sverige på slutet av 1800-talet. Om man ser till hur folk bor, vilken utbildning de har, vad de har för syn på jämställdhet, religion osv.

Man behöver bara kolla på vilket ramaskri det blev när en svensk journalist lyfte upp problemet med analfabetism bland Somalier.

Loke
2013-05-19, 20:37
Problemet i Sverige är att man inte vill framställa andra länder som mindre utvecklade. Du är rasist då. Tyvärr så det sant att länder som Afghanistan till stor del befinner sig på en nivå som motsvarar Sverige på slutet av 1800-talet. Om man ser till hur folk bor, vilken utbildning de har, vad de har för syn på jämställdhet, religion osv.

Man behöver bara kolla på vilket ramaskri det blev när en svensk journalist lyfte upp problemet med analfabetism bland Somalier.

Fast just i fallet med Afghanistan skulle jag nog säga att problemet är större än så - det handlar om att man i svensk media generellt undviker att gräva och brottas med frågor, man väljer den snuttifierade varianten. Och det är inte bara en kostnadsfråga, media är bättre i andra länder på den här punkten, även länder som är mindre än Sverige.

Att det skulle bero på "så är man rasist" tror jag inte alls på, media i Sverige är helt enkelt lata.