Visa fullständig version : Coca-Cola efter träning
Löjtnant Blank
2004-02-26, 20:12
Coca-Cola innehåller 10 g kolh/dl. Skulle det funka att byta ut mitt Dextropur mot ca 7-8 dl Coca-Cola efter träningen? Jag hatar smaken av Dextropur, och skumbananer makes me sick.
blir ju rätt mycket att dricka, tillsammans med proteinshaken, men har man inga problem med det går det bra. Snabba kolisar är det ju frågan om
King Grub
2004-02-26, 20:40
Det sista min mage vill ha efter ett hårt träningspass är nära en liter kolsyrad dryck. Och avslagen cola är ju lagom gott. Men gillar din mage det så fungerar det.
Megatuttarna
2004-02-26, 21:28
Inte så bra att dra i dig en så stor mängd koffein efter passet bara. Hehe talar inte av någon form av expertis utan snarare av egen erfarenhet då det kändes som att koffeinet fick en att komma mindre förberedd inför nästa pass.
Löjtnant Blank
2004-02-26, 21:54
Värt ett försök i alla fall! Sitter här efter ett vad- och magpass med två burkar. Har druckit en protteshake och en halv burk cola än så länge... Det här borde ju vara ett bra sätt att töja ut magsäcken om inte annat... :D
Megatuttarna: Min kropp är van vid stora mängder koffein så det borde gå bra. Du kanske inte dricker så mycket kaffe etc vanligtvis?
Cheers, lads! :cheers:
Megatuttarna
2004-02-26, 21:58
Originally posted by Löjtnant Blank
Megatuttarna: Min kropp är van vid stora mängder koffein så det borde gå bra. Du kanske inte dricker så mycket kaffe etc vanligtvis?
Cheers, lads! :cheers:
Funkar det för dig så tycker jag du skall köra på det!
Vad jag tror är dåligt är att koffein är vätskeutdrivande och det man gör med socker och vassle efter träning är ju att dra in massa glukos i musklerna som i sin tur drar åt sig vatten. Resultatet är väl inte allt för svårt att räkna.
Pitchare
2004-02-27, 19:08
Så det finns inget negativt med att dricka en liter coca-cola efter ett pass?
Förutom koffeinets verkan.
King Grub
2004-02-27, 19:27
Originally posted by Pitchare
Så det finns inget negativt med att dricka en liter coca-cola efter ett pass?
Förutom koffeinets verkan.
Negativt och negativt... Cola tillför knappast något gynnsamt i övrigt; fosforsyra och liknande är ju inte direkt nyttigt, men det är inget som inverkar negativt på din träning för stunden i alla fall.
Tänk på att Cola är vätskedrivande och att du är istort behov att återställa vätskebalansen efter ett hårt träningspass!
King Grub
2004-02-27, 20:14
Originally posted by mini2
fanta då
I Fanta finns det inget vätskedrivande koffein.
Originally posted by Dymion
Tänk på att Cola är vätskedrivande och att du är istort behov att återställa vätskebalansen efter ett hårt träningspass!
Så fruktansvärt vätskedrivande är det ju ändå inte. Och som King Grub skrev i en annan tråd, det är ju ändå rätt mycket vätska tillsammans med det så kallade koffeininehållet i exempelvis Cola. Studier visar förövrigt att dricker man kaffe i vanliga fall så är det inte så vätske drivande som man tidigare trott.
En studie publiserad i Journal of American College of Nutrition (19:591-600, 2001), undersökte just detta underbara fenomen, och kom fram till att det inte spelade någon roll om drycken innehöll koffein eller inte. De föreslog att man till och med skulle varna för att den inte orsakade vätske förlust:D.
Sicket I-lands problem, cola eller fanta efter träningen:D
King Grub
2004-02-27, 20:40
Originally posted by Hobbes
Så fruktansvärt vätskedrivande är det ju ändå inte. Och som King Grub skrev i en annan tråd, det är ju ändå rätt mycket vätska tillsammans med det så kallade koffeininehållet i exempelvis Cola. Studier visar förövrigt att dricker man kaffe i vanliga fall så är det inte så vätske drivande som man tidigare trott.
En studie publiserad i Journal of American College of Nutrition (19:591-600, 2001), undersökte just detta underbara fenomen, och kom fram till att det inte spelade någon roll om drycken innehöll koffein eller inte. De föreslog att man till och med skulle varna för att den inte orsakade vätske förlust:D.
Sicket I-lands problem, cola eller fanta efter träningen:D
Så sant. Just efter ett svettigt träningspass kanske inte cola är den mest lämpliga vätskepåfyllaren, dock. Det kan ju bli svårt att tvinga i sig ytterligare vätska i form av vatten efter en liter Coke.
jag måste springa på toa som bara den efter att ha druckit cola så nog är det vätskedrivande.
Å andra sidan dricker jag aldrig kaffe och lite the så jag kanske reagerar mer än andra.
Originally posted by Cilia
jag måste springa på toa som bara den efter att ha druckit cola så nog är det vätskedrivande.
Å andra sidan dricker jag aldrig kaffe och lite the så jag kanske reagerar mer än andra.
Precis som jag skrev så är det beroende på koffein konsumtionen i övrigt. Sen är vi alla unika varelser, så visst reagerar vi olika på olika produkter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.