Visa fullständig version : Blir inte av med de sista kilona, vad gör jag för fel?
viktoriaidalia
2013-05-16, 10:51
Jag har under en tid lyckats gå ner 10 kg, från 72 till 62 (är 170 cm lång) och nu har vågen stannat upp helt och vad jag än gör når jag inte mil målvikt som är 60 kg. Såhär har min vardag sett ut den senaste tiden:
Frukost: Kvarg, lite solrosfrön, några jordgubbar
Lunch: Något köttaktigt, sallad.
Mellanmål: Samma som frukost
Middag: Samma som lunch
Kvällsmål: Samma som frukost
Dricker mycket vatten på det.
Jag går minst 1,5 timme varje dag (till och från stan) och kör ett tuffare träningspass varje dag i form av intervall eller backträning, löpning 5 km, 1 timmes crosstranier, kickboxning, spinning eller likn. Kör även ett ordentligt helkroppspass i veckan.
Jag ökade på träningen när jag märkte att vågen stod stilla, och jag äter väldigt lite kolhydrater. Inga godsaker eller alkohol har jag tillåtit mig heller.
Varför går jag inte ner i vikt?
Pretorian
2013-05-16, 11:13
Du har ju gått ner en hel del, grattis. Nu är jag kille men jag vet själv när jag gått ner en del att det kan vara riktigt svårt på slutet. Då får jag dra ner ännu mer på maten.
Du har aldrig några ätardagar eller liknande. Troligtvis får du i dig för mycket mat.
viktoriaidalia
2013-05-16, 11:59
Ändå känns det som att jag äter så jag precis orkar med dagen, om jag är mer exakt:
Frukost: 250 g kvarg, 1 msk solrosfrön, 5 jordgubbar
Lunch: två små köttfärsbiffar, halva tallriken sallad
Mellis: samma som frukost
Middag: samma som lunch
Kvällis: samma som frukost
Vet inte om jag kan dra ner på det så mycket mer.
Inga ätardagar, är det något att överväga?
Pretorian
2013-05-16, 12:15
Ändå känns det som att jag äter så jag precis orkar med dagen, om jag är mer exakt:
Frukost: 250 g kvarg, 1 msk solrosfrön, 5 jordgubbar
Lunch: två små köttfärsbiffar, halva tallriken sallad
Mellis: samma som frukost
Middag: samma som lunch
Kvällis: samma som frukost
Vet inte om jag kan dra ner på det så mycket mer.
Inga ätardagar, är det något att överväga?
Nej, men ibland har folk ätardagar varje vecka där de trycker i sig mängder med mat och allt underskott de byggt upp under veckan "äts" upp.
Du äter ju knappt något så det är svårt att dra ner mer på maten. Men om det gällde mig så skulle jag äta mindre.
joelduva
2013-05-16, 12:17
Du äter antagligen för mycket.
Reaper123
2013-05-16, 12:55
Mest troligt åt du initialt i deffen ungefär motsvarande ditt energibehov du har i dagsläget om du nu ätit "ungefär" samma mängd mat under denna viktminskning...
Så instämmer i kören, du måste tyvärr dra ner på maten och/eller öka ditt energibehov genom att träna/röra på dig mer!
Om du inte känner att du orkar med dagen med mindre mat, så får du försöka laborerar med livsmedel och när dessa äts.
Ska man tolka din "dagens kost" så äter du ju mer eller mindre bara protein, lite fett och ytterst lite kolhydrater. Nu vet jag inte om det är medvetet val att äta "lowcarb" men jag personligen känner mig helt orkeslös utan kolhydrater.
Sen kan för lite fett vara negativt, så att "bara" få ditt fett via köttfärs kanske ej är tillräckligt utan lax (omega 3 & 6), ägg & ost m.m. kanske är något du borde äta då och då?
OBS! Nu är detta bara mina högst okvalificerade spekulationer!
viktoriaidalia
2013-05-16, 13:06
Tack för era svar!
Jag äter såklart inte bara köttfärsbiffar, äter fisk, kyckling och annat också. Äter även omega3 kapslar. Kvargen är också lättkvarg så fett är inget jag får i mig mkt av. men om jag ska lägga till fett och kolhydrater, hur ska jag då kunna äta mindre?
Tack för era svar!
Jag äter såklart inte bara köttfärsbiffar, äter fisk, kyckling och annat också. Äter även omega3 kapslar. Kvargen är också lättkvarg så fett är inget jag får i mig mkt av. men om jag ska lägga till fett och kolhydrater, hur ska jag då kunna äta mindre?
Genom att minska på proteinet :) Jag instämmer i vad många säger; du behöver antagligen äta mindre. Du ser ju inte direkt ut att äta mättande grejer. Fundera på att äta ostkaka istället för kvarg då och då. Lättostkaka har samma energitäthet som vanlig 10% kesella.
När jag tittar på vilken typ av träning du kör är jag förvånad över att du valt att lägga dig lågt på kolhydrater. Dra ner på proteinet, och öka något mindre på kolhydraterna så kommer du få i dig färre kalorier men orka mer. Av en händelse har lättostkaka hyfsat med protein, samt 16g kolhydrater per 100g, jämfört med kvargens 3.5g :)
Har du koll på kalori-intaget?
Reaper123
2013-05-16, 13:30
Tack för era svar!
Jag äter såklart inte bara köttfärsbiffar, äter fisk, kyckling och annat också. Äter även omega3 kapslar. Kvargen är också lättkvarg så fett är inget jag får i mig mkt av. men om jag ska lägga till fett och kolhydrater, hur ska jag då kunna äta mindre?Nu vet jag inte vad två små köttfärsbiffar innebär för dig, men låter som du äter ungefär 100-150g kött/fisk vid varje måltid med varm mat?
Så en normalt dag blir alltså:
750g kvarg
~300g nötfärs/fet fisk/random köttkälla
~200g grönsallad
5 jordgubbar
1msk solrosfrön
ev. omega3-tillskott
Detta ger ju drygt 150g protein, sen beror fettmängden på vilken proteinkälla du väljer men är 150g 10% fett eller mer och 150g mager landar du ju på typ 30-40g fett och sen knappt några kolhydrater. Slutsumman för detta borde bli i runda slängar 1000-1200 kcal?
Finns alltså inte mycket att skära ner på, mer än proteinet och att införa kolhydrater känns som att det blir svårt just pga att du inte verkar gå ned i vikt. Men ett alternativ är att byta ut lite protein till kolhydrater när du väl hittat en kcalnivå som gör att du går ner i vikt!
Tålamod, räkna kalorier och överätning mha kolhydrater* minst en gång i veckan är mina tre tips till dig.
* Effects of short-term carbohydrate or fat overfeeding on energy expenditure and plasma leptin concentrations in healthy female subjects (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11126336?ordinalpos=47&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)
Utan att veta säger jag att du förmodligen håller vatten av olika anledningar.
Utan att veta säger jag att du förmodligen håller vatten av olika anledningar.
Alla "tuffa träningspass" kan nog vara en orsak. Jag skulle dra ner på dessa pass till max 2-3 ggr/vecka och öka styrketräningen till 2-3 ggr/vecka (halvkroppspass) med minst en dag i veckan då du vilar från all fysisk aktivitet. Vidare skulle jag försöka förlägga överätandet till dagar då du styrketränar; förslagsvis på så vis att varannan refeed sammanfaller med underkroppspass och varannan för överkroppspass.
Obs! Med du avser jag inte dig, tjing (men det förstod du nog).
viktoriaidalia
2013-05-16, 15:24
Har räknat ut mitt dagliga intag och avrundat uppåt så ligger jag på ca 1400 kcal/dag. Vet inte om det är så klokt att skära ner så mycket på det.
Antar att tålamod är det viktigaste i en sån här situation. Det här med att jag binder vätska kan också stämma då jag precis haft mens, men då borde det lägga sig ganska snart. Tålamod är ens bästa vän i en sån här situation antar jag.
viktoriaidalia
2013-05-16, 19:50
Alla "tuffa träningspass" kan nog vara en orsak. Jag skulle dra ner på dessa pass till max 2-3 ggr/vecka och öka styrketräningen till 2-3 ggr/vecka (halvkroppspass) med minst en dag i veckan då du vilar från all fysisk aktivitet. Vidare skulle jag försöka förlägga överätandet till dagar då du styrketränar; förslagsvis på så vis att varannan refeed sammanfaller med underkroppspass och varannan för överkroppspass.
Obs! Med du avser jag inte dig, tjing (men det förstod du nog).
Hur kan träningen göra så min kropp binder vätska?
BobaFett
2013-05-16, 20:10
Håller du inte exakt koll och väger det du äter så kan du aldrig vara säker på att nå dina mål.
Troligtvis äter du mer än du tror.
Det som har funkat för mig är att köra tung styrketräning med ett underskott på 500 kalorier per dag, sen kan man laborera med periodisk fasta lite, äta mer efter träning. Ingen kondition.
Ett tips när det gäller att komma ner till extremt låga fettprocent är att använda sänkning av intaget och cardio endast i nödfall d.v.s. om man står still i mer än 2 veckor. Mot slutet kan man inte riktigt lita på vågen utan man får ta hjälp av spegel och måttband. Sen är det bara att deffa tillräckligt länge.
Har räknat ut mitt dagliga intag och avrundat uppåt så ligger jag på ca 1400 kcal/dag. Vet inte om det är så klokt att skära ner så mycket på det.
Antar att tålamod är det viktigaste i en sån här situation. Det här med att jag binder vätska kan också stämma då jag precis haft mens, men då borde det lägga sig ganska snart. Tålamod är ens bästa vän i en sån här situation antar jag.
Du kan skära lite till om du ligger på 1400. Byter du ut varje gram protein mot något mindre kolhydrater så kommer du ändå orka mer.
viktoriaidalia
2013-05-16, 20:48
Du kan skära lite till om du ligger på 1400. Byter du ut varje gram protein mot något mindre kolhydrater så kommer du ändå orka mer.
Okej, något tips på vad jag skulle kunna byta ut det mot?
Ngn kolhydratkälla. Potatis mättar jävligt bra och innehåller rätt lite kcal.
Jag skulle dock inte äta mindre än 1400 kcal om jag tränade lika mycket som dig ;)
Okej, något tips på vad jag skulle kunna byta ut det mot?
Som jag skrev tidigare kan du byta ut en del av kvargen mot lättostkaka då de har lika många kcal/100g (140 om jag inte missminner mig) men mer kolhydrater. Om du inte äter någon minivariant av kvarg dvs?
viktoriaidalia
2013-05-16, 21:03
Som jag skrev tidigare kan du byta ut en del av kvargen mot lättostkaka då de har lika många kcal/100g (140 om jag inte missminner mig) men mer kolhydrater. Om du inte äter någon minivariant av kvarg dvs?
Lättkvarg 0,3% 12g protein/100g 4g kolhydrater/100g 65kcal/100g
Lättkvarg 0,3% 12g protein/100g 4g kolhydrater/100g 65kcal/100g
Då blir det svårt att byta det mot något rakt av. Du får nog fundera på om du kan få in bröd eller något sådant och ändå få ner totalen.
viktoriaidalia
2013-05-16, 21:17
Då blir det svårt att byta det mot något rakt av. Du får nog fundera på om du kan få in bröd eller något sådant och ändå få ner totalen.
Jag känner dock aldrig att jag inte orkar med träningen, jag kan träna utan problem utan kolisarna. Frågan e om man ska dra ner lite här och var bara så jag får ner totalen. Om jag inte känner att jag orkar så får jag lägga till kolhydrater.
viktoriaidalia
2013-05-16, 21:18
Gröt till frukost kanske?
Hur kan träningen göra så min kropp binder vätska?
Felaktig information kan förekomma i nedanstående text
För att transportera näringsämnen (aminosyror t.ex) från blodet till muskelcellerna måste dessa passera över/genom membranen på kapillärer och ut i vävnaden. Denna transport i vävnad/till (muskel)celler sker med hjälp av/i så kallad interstitiell vätska. Det är därför t.ex. muskeldefinitionen på quadriceps är sämre någon/några dagar efter ett krävande benpass och detta är anledningen (om inte den enda så åtminstone en av dem) till att kroppsbyggare vilar någon/några dagar innan tävling - för att minimera subkutan vätskeansamling.
Om det jag beskriver ovan är det primära skälet till varför allt för frekvent träning gör så att kroppen håller vätska vet jag inte; stress (vad det nu innebär mer exakt) har väl också en inverkan kan jag tänka mig. Insamlad såväl som egenupplev empirisk kunskap visar dock att lite extra vila då och då gör sitt för definitionen och vikten - den exakta vetenskapen bakom detta är jag inte fullt införstådd i.
Jag känner dock aldrig att jag inte orkar med träningen, jag kan träna utan problem utan kolisarna. Frågan e om man ska dra ner lite här och var bara så jag får ner totalen. Om jag inte känner att jag orkar så får jag lägga till kolhydrater.
Gröt till frukost kanske?
:thumbup:
Personligen föredrar jag råg, eftersom jag tycker den mättar jäkligt mycket bättre än havre.
slackerguru
2013-05-16, 22:56
Felaktig information kan förekomma i nedanstående text
För att transportera näringsämnen (aminosyror t.ex) från blodet till muskelcellerna måste dessa passera över/genom membranen på kapillärer och ut i vävnaden. Denna transport i vävnad/till (muskel)celler sker med hjälp av/i så kallad interstitiell vätska. Det är därför t.ex. muskeldefinitionen på quadriceps är sämre någon/några dagar efter ett krävande benpass och detta är anledningen (om inte den enda så åtminstone en av dem) till att kroppsbyggare vilar någon/några dagar innan tävling - för att minimera subkutan vätskeansamling.
Om det jag beskriver ovan är det primära skälet till varför allt för frekvent träning gör så att kroppen håller vätska vet jag inte; stress (vad det nu innebär mer exakt) har väl också en inverkan kan jag tänka mig. Insamlad såväl som egenupplev empirisk kunskap visar dock att lite extra vila då och då gör sitt för definitionen och vikten - den exakta vetenskapen bakom detta är jag inte fullt införstådd i.
Skulle verkligen vilja veta om det är såhär.
Hoppas någon har svar på det.
Så du äter en matsked solrosfrön med din kvarg till frukost, mellanmål och kvällmål? Vet inte exakt hur mycket en matsked solrosfrön väger men vet att de innehåller ~500kcal/100g. Hoppa över solrosfröna i någon vecka och se hur det går.
Orkar inte läsa alla svar i denna tråd så jag vet inte om du redan fått det tipset eller ej.
Personligen tränar jag 45 min kondition + 30 min styrketräning 6 dagar/v och har 1 aktiv vilodag/v och äter mellan 900-1200 kcal/dag. Det funkar för mig i alla fall (men vi är ju alla olika). Lyssna på din kropp, om du inte pallar att dra ner på kosten ytterligare så får du träna något mer för att ligga på mer underskott. Lycka till!
viktoriaidalia
2013-05-17, 08:50
Så du äter en matsked solrosfrön med din kvarg till frukost, mellanmål och kvällmål? Vet inte exakt hur mycket en matsked solrosfrön väger men vet att de innehåller ~500kcal/100g. Hoppa över solrosfröna i någon vecka och se hur det går.
Orkar inte läsa alla svar i denna tråd så jag vet inte om du redan fått det tipset eller ej.
Samma tanke slog mig, ska testa det!
viktoriaidalia
2013-05-17, 08:52
Jag ställde mig på vågen imorse och den visare 0,5 kg mindre än igår vid samma tid. Alltså måste det vara vätskan som är påväg att försvinna, känner mig inte alls lika svullen som jag gjort de senaste dagarna.
Öka din mentala styrka och ge lite extra vid träningen
viktoriaidalia
2013-05-18, 09:08
Ställde mig på vågen imorse och vägde 2,1 kg mindre än igår (??). Vätskan har alltså varit mitt problem.
Ställde mig på vågen imorse och vägde 2,1 kg mindre än igår (??). Vätskan har alltså varit mitt problem.
Troligen, jag märker samma fenomen vid deff.
Ja, vatten i kroppen spelar jättestora spratt.
Byt batterier i vågen :laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.