Logga in

Visa fullständig version : 33 anledningar

Spinkis
2013-05-15, 20:27
Såg att den var postad i en annan tråd men tycker den kan få lite egen uppmärksamhet.

http://trettiotreanledningar.com/

Tyvärr tror jag att det kommer bemötas av "coola-icke-pk-åsikter" här på Kolozzeum men må så vara.

en stor stark
2013-05-15, 20:29
Den har ju vissa poänger. Saker den tar upp som jag tycker är viktiga (bland annat) är:
Bilden unga tjejer kan få från modeller, det vill säga att de måste vara extremt smala, för att se bra ut.
Samt att våldtäkt i vissa delar av världen är vanligt.

Spinkis
2013-05-15, 20:32
Med vissa delar menar du då alla delar? :)

pwnyou
2013-05-15, 20:33
Om du tror att kvinnor genetiskt vill ha könsneutral reklam så är det bara att starta eget och bli miljonär. Konkurrera ut de andra företagen.

Om du tror att kvinnor genetiskt vill ha en 50 shades of grey med neutrala könsroller så kan du göra en bästsäljare också.

Om du kan bevisa att det inte finns några genetiska skillnader mellan kvinnor och män så kan du antagligen bli en mycket framgångsrik forskare också.

Spinkis
2013-05-15, 20:36
Om du tror att kvinnor genetiskt vill ha könsneutral reklam så är det bara att starta eget och bli miljonär. Konkurrera ut de andra företagen.

Har du kollat igenom alla bilderna?

pwnyou
2013-05-15, 20:37
Har du kollat igenom alla bilderna?Ja, och jag förstår inte hur "feminism" i Sverige skulle lösa alla problemen.

Spinkis
2013-05-15, 20:39
Ja, och jag förstår inte hur "feminism" i Sverige skulle lösa alla problemen.

Vad tusan pratar du om? En sund människosyn är väl inget annat än en självklarhet?

en stor stark
2013-05-15, 20:40
Med vissa delar menar du då alla delar? :)

Vet inte. Kanske.

Gober
2013-05-15, 20:43
Alla punkter man belyser är viktiga, inte mycket mer att säga om det.

Yes
Vad tusan pratar du om? En sund människosyn är väl inget annat än en självklarhet?
Definiera sund. Helst i positiv bemärkelse, dvs genom att förklara vad det är istället för vad det inte är.

Captainwide
Nu ska jag försöka klargöra min åsikter utan att röra till det för mycket. Jag är för feminism, om den inte är omvänd, alltså att kvinnan är över mannen utan endast om de ställer sig som jämlika. Idag är min uppfattning så att kvinnliga chefer väljs ut för att de är just kvinnor och ska se bra ut i ett företag och att mer "rampljus" ges åt kvinnan än att den ges lika mycket till båda könen. Visst, först och främst tycker jag själv mina åsikter är lite orealistiska, det går inte att dela allt 50% och jag kan ha den synen jag har för att jag är en man och just nu blir avundsjuk på att de kan ta plats och att de ges ökad uppmärksamhet.

Jag är helt enkelt för att ett jobb ska ge på lika villkor, alltså baserat på den sökandes färdigheter och kunskaper och inte p.g.a. könet. Självklart ska alla ha lika lön och självklart är inte våldtäkt eller sexism okej. Men, om en kvinna super sig redlös och sedan går med på att ha sex med någon så får hon NÄSTAN skylla sig själv helt och hållet. Exempelvis föreställ er samma scenario fast det är mannen som blir angripen, då hade inte lika mycket uppmärksamhet getts.

Fordon

/Thread

Koettman
2013-05-15, 20:44
Bra sida. Tack för länken!

Okej
2013-05-15, 20:46
Jag tycker det är synt att det är så mycket fel om missvisande "fakta", förstör ett annars viktigt syfte.

För att ta ett exempel, under min Econometricskurs undersökte vi Aftonbladets artikel som påstod att kvinnor tjänar i snitt 6500kr mindre än mannen. Efter att ha gjort testet på riktigt, d.v.s. vetenskapligt med ordentliga modeller istället för lågstadieprocent fick vi fram till att den riktiga siffran ligger på under 600kr. Detta genom att ta hänsyn till variabler som ålder, arbetslivserfarenhet och framförallt utbildning som AB "oturligt" nog råkat missa. Fortfarande inte en skillnad som är OK, men långt ifrån presenterade siffror i media..

Dagens tips till feminister. Försök att inte få alla män att framstå som svin så kanske ni vinner fler sympatier

För övrigt är det väl kvinnor som huserar och bossar över modemagasin? :) Ni skapar problemet med vikthysteri

Fordon
2013-05-15, 20:48
Men, om en kvinna super sig redlös och sedan går med på att ha sex med någon så får hon NÄSTAN skylla sig själv helt och hållet. Exempelvis föreställ er samma scenario fast det är mannen som blir angripen, då hade inte lika mycket uppmärksamhet getts.

Nu finns det ju bara tyvärr bara sån där rolig bild med dubbel facepalm "när en inte räcker". Men inte ens två stycken hjälper i det här fallet *facepalm**facepalm**facepalm*

Hon får inte alls skylla sig själv på något sätt ifall samlaget spårar ut till våldtäkt, no matter what. Inte killen för den delen heller. Två fel blir inte ett rätt.

Spinkis
2013-05-15, 20:49
Definiera sund. Helst i positiv bemärkelse, dvs genom att förklara vad det är istället för vad det inte är.

Att man inte gör skillnad på människor oavsett kön, religion, hudfärg eller födelseort.

Det är svårt men man måste försöka, först och främst med sig själv.

Spinkis
2013-05-15, 20:51
För övrigt är det väl kvinnor som huserar och bossar över modemagasin? :) Ni skapar problemet med vikthysteri

Totalt oväsentligt.

Yes
2013-05-15, 20:52
Att man inte gör skillnad på människor oavsett kön, religion, hudfärg eller födelseort.

Det är svårt men man måste försöka, först och främst med sig själv.
Gör skillnad på vilket sätt? Är all åtskillnad av ondo eller kan det vara bra i vissa fall? Varför?

en stor stark
2013-05-15, 20:53
Nu finns det ju bara tyvärr bara sån där rolig bild med dubbel facepalm "när en inte räcker". Men inte ens två stycken hjälper i det här fallet *facepalm**facepalm**facepalm*

Hon får inte alls skylla sig själv på något sätt ifall samlaget spårar ut till våldtäkt, no matter what. Inte killen för den delen heller. Två fel blir inte ett rätt.

Nja, om en kvinna går med på sex, och sen ångrar sig dagen efter, så får hon acceptera att hon har gjort ett misstag.

Däremot om hon börjar med att säga att hon vill ha sex, och sen ångrar sig medans hon har sex och säger det, så är det våldtäkt och då är det våldtäktsmannens fel. Det vill säga om han fortsätter ha sex med henne.

Spikmattan
2013-05-15, 20:54

Ja visst hjälper kvinnor till bra själva med mode/vikt/idealproblemen, men feminism handlar ju inte "tjejerna mot killarna"

Okej
2013-05-15, 20:55
Ja visst hjälper kvinnor till bra själva med mode/vikt/idealproblemen, men feminism handlar ju inte "tjejerna mot killarna"

Nej jag vet, även om man lätt kan tolka det så via den sidan som länkades. Skulle vara kul att höra från någon genushen att orättvisor faktiskt är ett mänskligt problem :)

Spinkis
2013-05-15, 20:55
Gör skillnad på vilket sätt? Är all åtskillnad av ondo eller kan det vara bra i vissa fall? Varför?

På alla sätt. Alla ska behandlas lika. Varför skulle det inte vara bra? Diskutera!

Captainwide
2013-05-15, 20:58

Jag skrev NÄSTAN. Det jag menar är att självklart ska inte någon överhuvudtaget någonsin i något sammanhang våldtas. Jag menade inte heller att hon skulle supa sig så full att hon blir medvetslös (ville bara klargöra det). Jag menar om man ser på sådana flickor som exempelvis finns på några av de fester som jag har upplevt som super sig så redlösa, och i princip hoppar på första man i sikte och sedan dagen efter ångrar sig. Är det våldtäkt då? Givetvis om mannen märker att hon inte kan ta reda på sig, men JAG anser att det är fel att vissa kvinnor kan supa sig fulla, hoppa på första bästa man och sedan beskylla denna för våldtäkt dagen efter. Inte för att just det händer väldigt ofta, men det händer.

pwnyou
2013-05-15, 20:59
Feminism känns som en väldigt bred definition här.

Det är en jävla skillnad mellan att vara en politisk feminist i Sverige och att vara emot våldtäckter och kvinnomisshandel. Just sayin'

Dessa 33 punkter beror på att vissa människor är svin, att några länder runt om i landet har usla lagar och religioner och att vissa könsroller är genetiskt programmerade i oss (och därför säljer vissa typer av reklamaffischer och böcker bättre än andra). Det är nödvändigtvis inte "feminism" som är lösningen.

Yes
2013-05-15, 20:59
På alla sätt. Alla ska behandlas lika. Varför skulle det inte vara bra? Diskutera!
Ska en mördare behandlas som ett helgon? Pratar du svenska med kineser? Behandlar du din syster som en total främling?

Spinkis
2013-05-15, 21:01

Det är en jävla skillnad mellan att vara en politisk feminist i Sverige och att vara emot våldtäckter och kvinnomisshandel. Just sayin'

Släpp sargen nu.
Din definition och vad det innebär är inte samma sak.

Latissimus Dorsi
2013-05-15, 21:02
Tråkigt att det är så, feminism är inte lösningen; är mitt rumsrena svar :)

Spinkis
2013-05-15, 21:04
Ska en mördare behandlas som ett helgon? Pratar du svenska med kineser? Behandlar du din syster som en total främling?

Nu fiskar du efter halmstrån. Att inte ha fördomar och att en enskild person har förtjänat eller förlorat mitt förtroende är inte samma sak.

KlartHöger
2013-05-15, 21:05
Tråkigt att det är så, feminism är inte lösningen; är mitt rumsrena svar :)

Men du har lösningen, eller?

Solros
2013-05-15, 21:06
Man, kvinna, svart, vit, gul, alla är värda lika lite i mina ögon. *grr*

pwnyou
2013-05-15, 21:06
1 anledning till att liberalism behövs:

http://3.bp.blogspot.com/-cSss-5VNm6M/UHxDuSOquGI/AAAAAAAAHTM/RalfpDs2EuY/s1600/fngels1_185918318.jpg

See what I did there?

Captainwide
2013-05-15, 21:08
Men du har lösningen, eller?

Of course, ta död på hela mänskligheten och låt naturen ha sin gång.

Om det vore så enkelt....

Red Apple
2013-05-15, 21:09
9. Kvinnor har lägre lön - Det jag reagerade på var det generella i uttalandet. Som att alla kvinnor får sämre lön för lika arbete. Det var alltså vara formuleringen av punkten jag reagerade på.
14. Män lär sig inte att inte våldta - Jag har aldrig fått höra att våldtäkt är ok. Jag har ofta fått höra att det inte är ok. Att båda parter måste vilja vara med på det var en fundamental del i sex- och samlevnadsundervisningen. Att "samhället" sen i många fall agerar väldigt förlåtande gentemot våldtäktsmän är något hemskt, men inte alls samma fråga. De flesta pojkar får lära sig väldigt tydligt att våldtäkt inte är något man får göra.

Fuark
2013-05-15, 21:10
feminist-"rörelsen" känns lite väl aggressiv. den får mig att känna mig smutsig och ond som man

Yes
2013-05-15, 21:10
Nu fiskar du efter halmstrån. Att inte ha fördomar och att en enskild person har förtjänat eller förlorat mitt förtroende är inte samma sak.
Vad menar du med att alla ska behandlas lika då? Det är dina ord och inte mina. Drar du den uttjänta floskeln till sin spets ger det utomordentligt orimliga konsekvenser. Så, vad är det du menar, egentligen?

Okej
2013-05-15, 21:11
9. Kvinnor har lägre lön - Det jag reagerade på var det generella i uttalandet. Som att alla kvinnor får sämre lön för lika arbete. Det var alltså vara formuleringen av punkten jag reagerade på.
14. Män lär sig inte att inte våldta - Jag har aldrig fått höra att våldtäkt är ok. Jag har ofta fått höra att det inte är ok. Att båda parter måste vilja vara med på det var en fundamental del i sex- och samlevnadsundervisningen. Att "samhället" sen i många fall agerar väldigt förlåtande gentemot våldtäktsmän är något hemskt, men inte alls samma fråga. De flesta pojkar får lära sig väldigt tydligt att våldtäkt inte är något man får göra.

Visst är det korkat formulerat? Som sagt, de dödar budskapet själva genom sitt agg mot män. Återigen, det här är ett mänskligt problem

snelhest
2013-05-15, 21:11
Problemet är att feminism görs till en förevändning att höja skatterna.

Latissimus Dorsi
2013-05-15, 21:12
Visst är det korkat formulerat? Som sagt, de dödar budskapet själva genom sitt agg mot män. Återigen, det här är ett mänskligt problem

Exakt. Men det är naturligtvis lättare att ha en mer konkret måltavla. Dvs män.

pwnyou
2013-05-15, 21:13
Feminism är riktigt farligt (i Sverige).

"Kvinnor blir könsstympade i Somalia. Därför ska vi trycka ner män här i Sverige!"

Spikmattan
2013-05-15, 21:15
Återigen: Feminism handlar inte om att män är onda, att hata män, att män borde försvinna från jordens yta. Måltavlan är inte "män", måltavlan är orättvisorna.

Spinkis
2013-05-15, 21:16
Vad menar du med att alla ska behandlas lika då? Det är dina ord och inte mina. Drar du den uttjänta floskeln till sin spets ger det utomordentligt orimliga konsekvenser. Så, vad är det du menar, egentligen?

Du misstolkar bara för att få argumentera, som i så många andra diskussioner.
Jag tänker inte ödsla kvällen genom att argumentera med en vägg.

Spinkis
2013-05-15, 21:17
Feminism är riktigt farligt (i Sverige).

"Kvinnor blir könsstympade i Somalia. Därför ska vi trycka ner män här i Sverige!"

Det är inte ett lokalt problem.

jämlikhet =/= trycka ner män

Captainwide
2013-05-15, 21:20
Varför trycker feminism ner män? (Alltså inte alla, men ja ni förstår)

Förstår de inte att det skulle gagna alla att få över männen på sin sida och tillsammans skapa ett mer neutralt samhälle. Det känns mer som om vissa feminister bara finns till för att "hämnas"..
Fast visst sen inte alltför sällan ser man de män som skapade fenomenet feminism..

Okej
2013-05-15, 21:22
Återigen: Feminism handlar inte om att män är onda, att hata män, att män borde försvinna från jordens yta. Måltavlan är inte "män", måltavlan är orättvisorna.

Varför upplever jag, och garanterat så många andra män, att vi blir träffade av 100% av alla dessa kampanjer? Varför känner jag mig smutsig och skyldig? Så vitt jag vet har jag aldrig ens kallat en kvinna något nedsättande? Varför heter det inte våldtäktshen istället för våldtäktsman? Det är ni som grupperar och generaliserar.

Detta är en genuin fråga, om ni inte vill få det att framstå som att män är roten till allt ont. Varför skapar ni kampanjerna för att ge skulden på just oss män?

Fuark
2013-05-15, 21:26
Tanken bakom feminism fungerar inte alls i praktikten. Det är en känslig balansgång mellan smutskastning av män och just fokuset på "orättvisan". De som kallar sig feminister kan allt som oftast inte hantera det på ett bra sätt

Snubben
2013-05-15, 21:26

Dessa 33 punkter beror på att vissa människor är svin, att några länder runt om i landet har usla lagar och religioner och att vissa könsroller är genetiskt programmerade i oss (och därför säljer vissa typer av reklamaffischer och böcker bättre än andra). Det är nödvändigtvis inte "feminism" som är lösningen.

Hur kan könsroller vara genetiskt betingade när (1) könsrollen förändras kontinuerligt (2) är olik i varje gruppering av individer där rollerna uppstår?

Latissimus Dorsi
2013-05-15, 21:27
Varje år könsstympas 3 miljoner kvinnor. Kul :) Hur många män könsstympas?

Och sen, vad har det med feminism i Sverige att göra?

Spikmattan
2013-05-15, 21:28
Varför du känner dig smutsig och skyldig kan jag inte svara på, och det är förstås inte meningen med kampanjen att någon ska må dåligt, utan poängen är att belysa de problem som finns, så att man kan göra något åt dom. Men för att ta våldtäckt som exempel så kan man ju inte förneka att det i de allra flesta fallen är en man som våldtar en kvinna, eller hur? Hur tycker du att man ska lägga upp en sånhär kampanj?

EDIT: Till Okej

Fuark
2013-05-15, 21:30
Varför du känner dig smutsig och skyldig kan jag inte svara på, och det är förstås inte meningen med kampanjen att någon ska må dåligt, utan poängen är att belysa de problem som finns, så att man kan göra något åt dom. Men för att ta våldtäckt som exempel så kan man ju inte förneka att det i de allra flesta fallen är en man som våldtar en kvinna, eller hur? Hur tycker du att man ska lägga upp en sånhär kampanj?

Ner med våldtäkt? oavsett kön

edit: missade, interceptade iallafall

Bryggan
Varför just 33? Finns det någon symbolik i siffran 33 som gjorde att de måste upprepa så många gånger att kvinnor endast syns för sitt utseende och inte för sin prestationer som Alla män gör! De strävade efter siffran 33 känns det som.

Men sedan om "abortfrågan", "könsstympning" yada, yada...inget jag känner igen mig i. Det var hur länge sedan som helst jag slutade könsstympa kvinnor ju, har slutat helt enkelt.

Det bästa av alltihop var nummer 14, allt där tycker jag var jäkligt bra sagt + bilden. Många gånger vid våldtäktsrapporteringar i Svedala så anges det i vilket tillstånd offret var vid våldtäkten. Det får det att vända sig i magen på mig varje gång!!

Latissimus Dorsi

EDIT: Till Okej

Handlar inte om män, handlar om människor. Dumma människor. Är det så svårt att greppa?

Spikmattan
2013-05-15, 21:31
Tanken bakom feminism fungerar inte alls i praktikten. Det är en känslig balansgång mellan smutskastning av män och just fokuset på "orättvisan". De som kallar sig feminister kan allt som oftast inte hantera det på ett bra sätt

Tanken om lika villkor fungerar inte praktiken?

pwnyou
2013-05-15, 21:32
Hur kan könsroller vara genetiskt betingade när (1) könsrollen förändras kontinuerligt (2) är olik i varje gruppering av individer där rollerna uppstår?Därför att vi har olika egenskaper.

Fuark
2013-05-15, 21:33
Tanken om lika villkor fungerar inte praktiken?

Nej, uppenbarligen

HMS Laestander
2013-05-15, 21:34

Sätter huvudet på spiken för mig!

Yes
2013-05-15, 21:34
Du misstolkar bara för att få argumentera, som i så många andra diskussioner.
Jag tänker inte ödsla kvällen genom att argumentera med en vägg.
Nej, jag frågar vad du menar. Det är förvisso inte lätt att förstå när begreppen är odefinierade och du kan ge någon förklaring.

Snubben
2013-05-15, 21:35
Därför att vi har olika egenskaper.

Och dessa egenskaper uppstår pga. genetisk uppsättning hos män och kvinnor? Du får nog upplysa mig om vad vi pratar här om, pratar vi om att ta hand om barn, laga mat, vara mer känslomässiga eller vad för egenskaper?

Red Apple
2013-05-15, 21:38
Därför att vi har olika egenskaper.

Är könsroller och könets biologiska egenskaper samma sak?
Könsroll: Hur en man/kvinna förväntas vara.
Gener: Hur en man/kvinna är.

En kvinna är, genetiskt, fullt kapabel till militärtjänstgöring. Men fram tills 1980 var det inte möjligt att ta jobb inom det militära (förutom inom civila områden inom det militära), detta på grund utav rådande könsroller.

pwnyou
2013-05-15, 21:39
Och dessa egenskaper uppstår pga. genetisk uppsättning hos män och kvinnor? Du får nog upplysa mig om vad vi pratar här om, pratar vi om att ta hand om barn, laga mat, vara mer känslomässiga eller vad för egenskaper?Vi har olika mycket av olika hormoner och får därför olika egenskaper. Jag är inte tillräckligt insatt för att ge dig detaljer men till exempel att män har mer testosteron och kvinnor har mer östrogen, att män är i genomsnitt 12cm längre än en kvinna, att män är dominant i sängen osv. Det finns många könsroller som kommer bara av dessa genetiska skillnader.

pwnyou
2013-05-15, 21:41
Är könsroller och könets biologiska egenskaper samma sak?
Könsroll: Hur en man/kvinna förväntas vara.
Gener: Hur en man/kvinna är.

En kvinna är, genetiskt, fullt kapabel till militärtjänstgöring. Men fram tills 1980 var det inte möjligt att ta jobb inom det militära (förutom inom civila områden inom det militära), detta på grund utav rådande könsroller.Kultur är en stor faktor, ja. Biologiska skillnader är en annan.

Bryggan
2013-05-15, 21:41
Något jag finner märkligt och som är en förlängning på diskussionen "lika lön för lika arbete" är varför det är så få kvinnor som startar företag!? Det är inte mer svårt för en kvinna att starta eget företag än för en man.

Drfg
2013-05-15, 21:46
Varför är den första bilden våldsglorifierande? och är väl inte mer kvinnoförnedrande än mansförnedrande?

pwnyou
2013-05-15, 21:46
Är det bara patriarkala strukturer som ligger bakom att tjejer gillar det här, men killar gör det inte (i lika hög utsträckning som tjejer), eller finns det kanske biologiska skillnader också? Min lillasyster gillar detta men inte mina småbröder.

1Ta9i3YQAzM

Red Apple
2013-05-15, 21:47
Kultur är en stor faktor, ja. Biologiska skillnader är en annan.

Och könsroller är en produkt utav kulturella påtryckningar, som i vissa fall, i viss mån, kan härstamma från iakttagandet av generella biologiska skillnader (ex. styrka) och sen har dragits till det extrema.

NE om könsroll:

könsroll, sammanfattande term för socialt och kulturellt betingade skillnader mellan könen

Om du vill prata om genetiska skillnader så är alltså könsroller helt fel ord.

Latissimus Dorsi
2013-05-15, 21:47
Något jag finner märkligt och som är en förlängning på diskussionen "lika lön för lika arbete" är varför det är så få kvinnor som startar företag!? Det är inte mer svårt för en kvinna att starta eget företag än för en man.

När jag tänker efter har jag i princip aldrig hört talas om en kvinna som startar eget, förutom typ två som startat upp skönhetssalonger/frisörställen.. Av en ren slump? Varför inte en mekanikerverkstad? Satans könsroller :p

<Mike>
2013-05-15, 21:49
Jag är helt för lika rättigheter mellan kvinnor och män, jag avskyr kvinnoförtrycket som existerar främst p.g.a religion, könsstympning är fruktansvärt, det borde inte existera någon omotiverad könsdiskriminering, etc etc, men jag är inte feminist.

De som eftersträvar jämlikhet mellan könen borde nöja sig med att kalla sig själva för humanister; definitionen för vad som är feminism är alldeles för luddig och allt för många av de mest inflytelserika feministerna har alldeles absurda idéer. De som tror att feminister bara kämpar för kvinnors rätt att inte bli nedtryckta borde läsa på om feminism. Det är inte vad man tror att det är.

en stor stark
2013-05-15, 21:50
Man tar ju bara upp ena aspekten av dessa bilder ibland. Vilket också kan vara lite fel. Första bilden avbildar faktiskt män på ett relativt dåligt sätt också. Inte för att jag blir särskilt förolämpad av det.

Aekkelpotta
2013-05-15, 21:52
Förstår inte riktigt punkt 2. "Det" som växer inuti kvinnan när hon är gravid är inte en del av kvinnans kropp. Detta vet till och med högstadieelever om de skött sina läxor.

Snubben
2013-05-15, 21:52
Vi har olika mycket av olika hormoner och får därför olika egenskaper. Jag är inte tillräckligt insatt för att ge dig detaljer men till exempel att män har mer testosteron och kvinnor har mer östrogen, att män är i genomsnitt 12cm längre än en kvinna, att män är dominant i sängen osv. Det finns många könsroller som kommer bara av dessa genetiska skillnader.

... hur får du testo/östro, längd, dominans i sängen till att definiera könsroller?

olle lindblad
2013-05-15, 21:56
Jag tycker det är synt att det är så mycket fel om missvisande "fakta", förstör ett annars viktigt syfte.

För att ta ett exempel, under min Econometricskurs undersökte vi Aftonbladets artikel som påstod att kvinnor tjänar i snitt 6500kr mindre än mannen. Efter att ha gjort testet på riktigt, d.v.s. vetenskapligt med ordentliga modeller istället för lågstadieprocent fick vi fram till att den riktiga siffran ligger på under 600kr. Detta genom att ta hänsyn till variabler som ålder, arbetslivserfarenhet och framförallt utbildning som AB "oturligt" nog råkat missa. Fortfarande inte en skillnad som är OK, men långt ifrån presenterade siffror i media..

Dagens tips till feminister. Försök att inte få alla män att framstå som svin så kanske ni vinner fler sympatier

Den där artikeln hade min statistiklärare mycket kul åt. Han visade rätt tydligt hur fel den var.

pwnyou
2013-05-15, 22:05
... hur får du testo/östro, längd, dominans i sängen till att definiera könsroller?Om du har gått i skolan (och det har du nog) så borde du veta att vi redan på stenåldern hade olika uppgifter. Männen var ofta ute och jagade och försvarade stammen i krig och kvinnorna plockade bär och tog hand om barnen. Sedan när jordbruket kom så blev samtliga framgångsrika samhällen patriarkala och de har varit det sedan dess.

Inte ett enda samhälle har någonsin varit feministiskt och överlevt. Frågor på det?

Olika testo/östro-nivåer ger oss olika beteenden och egenskaper. Frågor på det?

Red Apple
2013-05-15, 22:13
Om du har gått i skolan (och det har du nog) så borde du veta att vi redan på stenåldern hade olika uppgifter. Männen var ofta ute och jagade och försvarade stammen i krig och kvinnorna plockade bär och tog hand om barnen. Sedan när jordbruket kom så blev samtliga framgångsrika samhällen patriarkala och de har varit det sedan dess.

Inte ett enda samhälle har någonsin varit feministiskt och överlevt. Frågor på det?

Vad har något av det här med könsroller att göra? Är du hög eller?

Sniggel
2013-05-15, 22:14
Kvinnor får hävda sig precis lika mycket som män ifall de vill avancera i karriären. En kvinna på en chefsposition ska vara där för att hon har fördelar som gör att hon passar där bäst av alla kandidater. Kvinnor som har chefspositioner som känns rättplacerade existerar. Det tror jag de flesta av oss över 20 har fått se?
Att det eventuellt är färre chefer är isåfall något man får jobba med när det gäller attityden till små flickor. Tjejer som hela tiden ska tröstas och aldrig uppmuntras när de är drivna eller uppmuntras att klara sig själva kommer att få det svårare att utveckla egenskaper som gör att de hävdar sig i arbetslivet.
Killar som aldrig får tröst när de är ledsna utan istället uppmuntras att bita ihop och "vara en stor pojke" och alltid lösa sina problem på egen hand kommer ha svårt för att ta sina egna problem på allvar utan jobbar hellre ihjäl sig för att se till att familjen får det den behöver och frågar efter.
Om vi vill ha en jämnare fördelning på arbetsmarknaden och föräldraledighet så är det iaf inte kvotering vi ska syssla med utan snarare fundera på vilka budskap vi sänder till små pojkar och vilka budskap vi sänder till små flickor. Bejaka pojkars känslor oftare och uppfostra tjejer till att försöka lösa sina egna problem oftare snarare än att bara signalera "det är synd om dig, världen är ond, jag fixar det åt dig gumman"

Bryggan
2013-05-15, 22:15
Vad har något av det här med könsroller att göra? Är du hög eller?
Könsroller....vilket fint ord. Jag tror inte att allt kan förklaras med "social och kulturell betingning" som du hänvisar till.

Bryggan
2013-05-15, 22:18
Hur kan Red Apple har 0 inlägg fast han...sorry h*n har två redan.

Välkommen till kolozzeum i vilket fall.

Red Apple
2013-05-15, 22:18
Könsroller....vilket fint ord. Jag tror inte att allt kan förklaras med "social och kulturell betingning" som du hänvisar till.

Om vi diskuterar könsroller, jo. Om det inte kan förklaras med social eller kulturell betingning så är det inte en del utav en könsroll. Att du och pwnyou gillar att använda ordet på ett sätt det inte är ämnat för gör inte så att ordets egentliga betydelse förändras.

Det finns genetiska skillnader som fått sociala konsekvenser, ja. Men de konsekvenserna är INTE en del av en könsroll. Det är liksom inte subjektivt, det är inte diskuterbart. Ordet betyder vad ordet betyder, oavsett hur ogärna du vill det.

Edit: Tack för välkomnandet! Jag tänker förflytta mig till något av de subforum som räknas inom en snar framtid och försöka rubba den där nollan.

en stor stark
2013-05-15, 22:19
Hur kan Red Apple har 0 inlägg fast han har två redan.

Välkommen till kolozzeum i vilket fall.

Det räknas inte om man kommenterar i allmänt.

Fuark
2013-05-15, 22:21
Det räknas inte om man kommenterar i allmänt.

Det räknas.. här

http://www.colourbox.com/preview/4409275-406296-girl-pointing-to-origami-heart.jpg

Gpajpen
2013-05-15, 22:23
Skrattade högt åt vissa av dom anledningarna dom listade. Jag menar wtf vill dom bli tagna på allvar kan dom för fan inte vinkla det. (Vissa saker var såklart hemska men iaf)

Min syn på feminism innan jag såg den där sidan var "Bra. Kör på" nu är den "Feminism verkar ju bara vara nått avundsjuka/fula/etc tjejer gillar att gapa om för dom är bittra på andra tjejer"

pwnyou
2013-05-15, 22:26
Om vi diskuterar könsroller, jo. Om det inte kan förklaras med social eller kulturell betingning så är det inte en del utav en könsroll. Att du och pwnyou gillar att använda ordet på ett sätt det inte är ämnat för gör inte så att ordets egentliga betydelse förändras.

Det finns genetiska skillnader som fått sociala konsekvenser, ja. Men de konsekvenserna är INTE en del av en könsroll. Det är liksom inte subjektivt, det är inte diskuterbart. Ordet betyder vad ordet betyder, oavsett hur ogärna du vill det.

Edit: Tack för välkomnandet! Jag tänker förflytta mig till något av de subforum som räknas inom en snar framtid och försöka rubba den där nollan.Könsrollen att "män försörjer, kvinnor tar hand om hemmet" fanns alltså redan på stenåldern. Hur är det inte relevant?

Män har tjänat mer enda sedan jordbruket uppstod för 10 000 år sedan, därför att män var bättre på att arbeta på åkrarna. Hur är det inte relevant?

Män har haft en ledarposition minst lika länge, troligtvis därför att egenskaper som storlek, längd, mörk röst och pondus ger en slags "ledaraura" som folket gillar att ens ledare har. Hur är det inte relevant?

Män är över kvinnan på alla de där sexuella reklamaffischerna därför att män är den som dominerar när man har sex och det har varit så i hundra tusentals år, minst. Hur är det inte relevant?

Att män var bättre i jordbruket och i strid beror på deras genetiska egenskaper som bland annat beror på mer testosteron. Hur är det inte relevant?

Om man kollar på historien och på vår genetik så får vi alltså svar på varför samhället ser ut som det gör idag. Vilka könsroller pratar du om om inte de jag nämner i det här inlägget?

Andy.da.wohoo
2013-05-15, 22:27
Kvinnor får hävda sig precis lika mycket som män ifall de vill avancera i karriären. En kvinna på en chefsposition ska vara där för att hon har fördelar som gör att hon passar där bäst av alla kandidater. Kvinnor som har chefspositioner som känns rättplacerade existerar. Det tror jag de flesta av oss över 20 har fått se?
Att det eventuellt är färre chefer är isåfall något man får jobba med när det gäller attityden till små flickor. Tjejer som hela tiden ska tröstas och aldrig uppmuntras när de är drivna eller uppmuntras att klara sig själva kommer att få det svårare att utveckla egenskaper som gör att de hävdar sig i arbetslivet.
Killar som aldrig får tröst när de är ledsna utan istället uppmuntras att bita ihop och "vara en stor pojke" och alltid lösa sina problem på egen hand kommer ha svårt för att ta sina egna problem på allvar utan jobbar hellre ihjäl sig för att se till att familjen får det den behöver och frågar efter.
Om vi vill ha en jämnare fördelning på arbetsmarknaden och föräldraledighet så är det iaf inte kvotering vi ska syssla med utan snarare fundera på vilka budskap vi sänder till små pojkar och vilka budskap vi sänder till små flickor. Bejaka pojkars känslor oftare och uppfostra tjejer till att försöka lösa sina egna problem oftare snarare än att bara signalera "det är synd om dig, världen är ond, jag fixar det åt dig gumman"

Bra post, precis vad jag själv tänkte säga :)

Bryggan
2013-05-15, 22:29
Ja, jag vet inte vad en könsroll är ens, tyckte det var ett flådigt ord. Det finns skillnader i beteendet mellan pojkar och flickor som inte kan förklaras med kulturell betingning, eller social för den delen.
Eller så finns det inga sådana skillnader och jag bara hittar på.
De social strukturer som har uppstått och fortlever än idag har gjort så pga...ja på grund av vad. Antagligen har dessa strukturer uppstått för att "det ska vara så". Många slåss med näbbar och klor över att det är mannen som förtrycker och mannen som är elak, etc och rimligtvis kan det inte vara sant. Kvinnan måste också låtit det hända, varit svag, låtit sig tas om hand om, vikit sig osv. De kulturella och social skillnader vi ser idag kommer inte att upplösas och försvinna bara för att vi försöker lagstifta, eller förtrycka männen...när man läser de 33 anledningarna till att vara feminist så smålog jag lite när det stod "våldtäkt är ett vapen i krig". Jag ser förväntansfullt fram emot att alla feminister ser till att det blir fred på jorden, DÄR är verkligen något att bita i, lycka till.

Red Apple
2013-05-15, 22:31
Könsrollen att "män försörjer, kvinnor tar hand om hemmet" fanns alltså redan på stenåldern. Hur är det inte relevant?

Män har tjänat mer enda sedan jordbruket uppstod för 10 000 år sedan, därför att män var bättre på att arbeta på åkrarna. Hur är det inte relevant?

Män har haft en ledarposition minst lika länge, troligtvis därför att egenskaper som storlek, längd, mörk röst och pondus ger en slags "ledaraura" som folket gillar att ens ledare har. Hur är det inte relevant?

Män är över kvinnan på alla de där sexuella reklamaffischerna därför att män är den som dominerar när man har sex och det har varit så i hundra tusentals år, minst. Hur är det inte relevant?

Att män var bättre i jordbruket och i strid beror på deras genetiska egenskaper som bland annat beror på mer testosteron. Hur är det inte relevant?

Det är inte relevant för att du inte vet vad ordet könsroller betyder.
För att dra ett snabbt exempel, könsrollen att män försörjer, kvinnor tar hand om hemmet var på stenåldern ingen könsroll. Män var mer genetiskt anpassade för att fixa mat, virke etc. Kvinnor var mer genetiskt anpassade för att ta hand om hemmet. Om man försökte vända på steken dog barnen (ingen bröstmjök) och familjen svälte snart igen då kvinnan (rent generellt) inte hade den fysiska förmågan att ställa mat på bordet under de villkor som rådde då. Då var det alltså ingen könsroll, det var en nödvändig social konstruktion, en konsekvens av vår genetik.

Men om man i dagens samhälle hävdar att männen ska försörja och kvinnor ta hand om hemmet bara för att Y är man och X är kvinna, när det är fullt möjligt att vända på steken utan negativa konsekvenser för husgållet. DÅ är det en könsroll som man tvingar in både mannen och kvinnan i. Förstår du vad ordet betyder nu?

tjing
2013-05-15, 22:39
Bra sida, bra initiativ.

Bryggan
2013-05-15, 22:41
Det finns inga könsroller i Sverige, det är ett hjärnspöke hos många. Börja åka ut i världen och avsluta alla krig vetja, seså åk nu.

spoon
2013-05-15, 22:42
Bra sida, bra initiativ.

url blocked står det när jag klickar. Sitter iofs på jobbet. Funkar för dig?

Snubben
2013-05-15, 22:43
Om du har gått i skolan (och det har du nog) så borde du veta att vi redan på stenåldern hade olika uppgifter. Männen var ofta ute och jagade och försvarade stammen i krig och kvinnorna plockade bär och tog hand om barnen. Sedan när jordbruket kom så blev samtliga framgångsrika samhällen patriarkala och de har varit det sedan dess.

Så genom tiderna har det helt enkelt varit så att män, pga. av genetiska skillnader, har varit bättre lämpade att leda, styra och ställa?

Jag utgår från här att feminism är jämställdhet (lika mellan könen). I sådant fall borde du läsa upp om vikingasamhället, där män var de som skötte hushållet (när de var hemma), kvinnor och män sågs som lika vid deras begravning (smycken, vapen mm.), kvinnor försvarade gårdar/ägodelar när mannen var borta, mannen gjorde det när han var hemma etc. .

"Var vikingatidens aristokratiska kvinnor jämställda med sina män? Lihammer menar det med stöd i fynden..." - http://www.bokia.se/vikingatidens-harskare-12871451 är en utmärkt bok för att få en bra idé om hur ett jämställt samhälle fungerade (åter igen feminism = lika mellan könen). Men som sagt, det hänger på hur man definierar feminism.

Hur hänger detta ihop med könsroller?

tjing
2013-05-15, 22:44
url blocked står det när jag klickar. Sitter iofs på jobbet. Funkar för dig?

Jupps.

Bryggan
2013-05-15, 22:45
url blocked står det när jag klickar. Sitter iofs på jobbet. Funkar för dig?AKTA DIG!
Patriarkatet har stoppat dig från att läsa sanningen om den hemska mannen.

Sidan funkar, URL-block på ditt jobb antagligen.

Red Apple
Ja, jag tror att jag förstår. En könsroll är något som man håller kvar av tradition men som inte längre är nödvändigt?

Men vilka könsroller vill svenska feminister ändra på? Varför vill de det? Hur gör man det?

Mycket riktigt! En social konstruktion som inte är genetiskt betingad i samtiden. :)

Jag tror inte att man ska se på feminism, humanism eller andra liknande rörelser som begränsade av ett lands gränser. Det är en internationell kamp. I Sverige så vill man bidra till den internationella kampen, genom att påverka till den grad man kan (de flesta har i alla fall den sunda uppfattningen, sen har vi FI och gänget). Specifika frågor som tas i sverige är väl löneskillnader, vardagssexism och liknande. Kan tyckas vara petitesser men det är ju egentligen fundamentala delar i en humanistisk stat, så det är en kamp jag tycker är värd att ta. Och där har du nog också svaret på frågan "varför?". För att svara på din sista fråga: Om man visste det hade det inte funnits några löneskillnader ;)

pwnyou
Politisk jämlikhet borde vara:
- att alla är lika inför lagen (idag har kvinnor fördel i barntvister, inte jämlikt)
- att marknaden är fri och att den bästa ska få jobbet (idag förekommer kvotering, inte jämlikt)

pwnyou
2013-05-15, 22:48
Mycket riktigt! En social konstruktion som inte är genetiskt betingad i samtiden. :)

Jag tror inte att man ska se på feminism, humanism eller andra liknande rörelser som begränsade av ett lands gränser. Det är en internationell kamp. I Sverige så vill man bidra till den internationella kampen, genom att påverka till den grad man kan (de flesta har i alla fall den sunda uppfattningen, sen har vi FI och gänget). Specifika frågor som tas i sverige är väl löneskillnader, vardagssexism och liknande. Kan tyckas vara petitesser men det är ju egentligen fundamentala delar i en humanistisk stat, så det är en kamp jag tycker är värd att ta. Och där har du nog också svaret på frågan "varför?". För att svara på din sista fråga: Om man visste det hade det inte funnits några löneskillnader ;)Jag håller med om att mycket behöver göras i världen. I världsperspektivet är jag feminist.

Bryggan
2013-05-15, 22:55
Vid delad vårdnad så betalas barnbidraget ut till kvinnan som Bör dela denna med mannen.
Just det ovan har jag en släkting som är så förbannad på att han har barnen mer än mamman fast hon får barnbidraget. Han har försökt tvinga henne med myndigheternas hjälp men de vet inte hur de ska agera på det så det rann ut i sanden.

Mammografi och cellprovtagning vilket är standard för kvinnor....vad har vi? Mustaschkampen! *MOHAHAHA*

Snubben
2013-05-15, 22:55
Könsrollen att "män försörjer, kvinnor tar hand om hemmet" fanns alltså redan på stenåldern. Hur är det inte relevant?

Om man kollar på historien och på vår genetik så får vi alltså svar på varför samhället ser ut som det gör idag. Vilka könsroller pratar du om om inte de jag nämner i det här inlägget?

Du vet att i genom alla tider så är det mestadels kvinnor som har skött jordbruken? I fattigare delar av Afrika så sköts runt 80% av jordbruken av kvinnor (http://www.fao.org/liaison/nordic/62112/se/, http://www.epochtimes.se/articles/2013/02/24/24714.html, http://sv.wikipedia.org/wiki/Afrikas_ekonomi). I Sverige är ca 40% av de som arbetar inom jordbruk kvinnor (http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr2.pdf) etc. etc. Om nu män är bättre, varför är det kvinnorna som sköter det på vissa platser och det är nästintill jämnt uppdelat i Sverige?

C.E.J.
2013-05-16, 02:04

Om du tror att kvinnor genetiskt vill ha en 50 shades of grey med neutrala könsroller så kan du göra en bästsäljare också.

Om du kan bevisa att det inte finns några genetiska skillnader mellan kvinnor och män så kan du antagligen bli en mycket framgångsrik forskare också.

Sånt där säljer bäst pga inlärda uppfattningar, dessa uppfattningar behöver försvinna, därav behov av feminism.

Resten av tråden är väl i stil med ditt inlägg, så mitt svar här räcker.

MiraAqui
2013-05-16, 02:21
En utav de saker jag har frånhållits är kunskapen hur självmord mest effektivt begås. Detta är en uppenbar könsrollsfråga eftersom trots att fler försök görs av kvinnor så lyckas männen totalt sett oftare.

Detta måste på något sätt åtgärdas så även kvinnor får full kontroll över sin kropp och sina liv så det inte är en rättighet endast för männen.

Omegajames
2013-05-16, 02:42
Herregud, det är sånt där jävla trams som gör att dagen svenska feminism är rätt utsagt skrattretande och GÅR INTE att tas seriöst för en person med någorlunda utvecklad rationell förmåga.

Ni svenska män: Hur i helvete kan ni vikingar ha tappat bollarna till sådan nivå att dagens feminism får härja runt som den gör?

Omegajames
2013-05-16, 02:44
Skrattade högt åt vissa av dom anledningarna dom listade. Jag menar wtf vill dom bli tagna på allvar kan dom för fan inte vinkla det. (Vissa saker var såklart hemska men iaf)

Min syn på feminism innan jag såg den där sidan var "Bra. Kör på" nu är den "Feminism verkar ju bara vara nått avundsjuka/fula/etc tjejer gillar att gapa om för dom är bittra på andra tjejer"

Exakt så är det.

Rent procentuellt: Hur många av feminister är snygga? 1%? *whatever*

MiraAqui
2013-05-16, 02:46
Det är bättre att låta folk tro att man är dum än att öppna munnen och bekräfta det.

Omegajames
2013-05-16, 02:46
jag utgår från här att feminism är jämställdhet (lika mellan könen). i sådant fall borde du läsa upp om vikingasamhället, där män var de som skötte hushållet (när de var hemma), kvinnor och män sågs som lika vid deras begravning (smycken, vapen mm.), kvinnor försvarade gårdar/ägodelar när mannen var borta, mannen gjorde det när han var hemma etc. .

hahahahahha

Grazzafukkinrazzi
2013-05-16, 05:18
En utav de saker jag har frånhållits är kunskapen hur självmord mest effektivt begås. Detta är en uppenbar könsrollsfråga eftersom trots att fler försök görs av kvinnor så lyckas männen totalt sett oftare.

Detta måste på något sätt åtgärdas så även kvinnor får full kontroll över sin kropp och sina liv så det inte är en rättighet endast för männen.

Ja. Detta är nog inlärt genom könsroller, känns som en klassisk far-och-son-grej! Jag minns när jag var i 7 års åldern och min far gick igenom vilka handlingsalternativ jag hade för att så effektivt som möjligt skulle kunna ta live av mig. Jag tror inte han gick igenom samma sak med min syster! Konstigt hur det kan vara... Stackars syster!

Spinkis
2013-05-16, 06:03
Ja, jag vet inte vad en könsroll är ens, tyckte det var ett flådigt ord. Det finns skillnader i beteendet mellan pojkar och flickor som inte kan förklaras med kulturell betingning, eller social för den delen.
Eller så finns det inga sådana skillnader och jag bara hittar på.
De social strukturer som har uppstått och fortlever än idag har gjort så pga...ja på grund av vad. Antagligen har dessa strukturer uppstått för att "det ska vara så". Många slåss med näbbar och klor över att det är mannen som förtrycker och mannen som är elak, etc och rimligtvis kan det inte vara sant. Kvinnan måste också låtit det hända, varit svag, låtit sig tas om hand om, vikit sig osv. De kulturella och social skillnader vi ser idag kommer inte att upplösas och försvinna bara för att vi försöker lagstifta, eller förtrycka männen...när man läser de 33 anledningarna till att vara feminist så smålog jag lite när det stod "våldtäkt är ett vapen i krig". Jag ser förväntansfullt fram emot att alla feminister ser till att det blir fred på jorden, DÄR är verkligen något att bita i, lycka till.

Ja för allt som är nu sker på grund av ödet och det är därför totalt onödigt att försöka göra någonting åt det man tycker är fel.

Varför måste man lösa alla krig på jorden bara för att man inte tycker att könsdiskriminering är okej?

Bryggan
2013-05-16, 07:21
Varför måste man lösa alla krig på jorden bara för att man inte tycker att könsdiskriminering är okej?För att annars kommer kvinnor att fortsätta våldtas.
Jag står fast vid att det är bättre att verka internationellt för att förändra kvinnors situation. Kvinnan har det väldigt bra i Sverige och jag ser rött varje gång jag hör en svensk feminist uttala sig.

@Omegajames: Kvinnorna var respekterade på ett annat sätt i Norden redan på vikingatiden även att männen var ganska brutala. Kvinnan fick till och med skilja sig på vikingatiden vilket missionärerna tyckte var märkligt när de skulle kristna oss, för längre söderut så tyckte de väl att det är manligt eller något att trycka ner sin kvinna. Jag anser vidare att det är därför vi är så pass jämställda som vi är idag i Norden, tänket och traditionerna lever vidare inombords. Manlighet handlar om att vara en tuffing men aldrig mot det andra könet för då är man en vekling.
Däremot har fanatiker inom feminismen fått ett alldeles för stort utrymme så de sitter på framstående positioner i samhället och kallar svenska män för djur osv. KIll'em all.

PowPow
2013-05-16, 08:00
Däremot har fanatiker inom feminismen fått ett alldeles för stort utrymme så de sitter på framstående positioner i samhället och kallar svenska män för djur osv. KIll'em all.

Alltså. Jag förstår att du är arg. Men hela män är djur grejen? Det är inte som en jäkla massa feminister i framstående positioner sitter och säger detta. För knappt 10 år sedan citerade Wachenfeldt (som väl knappast kan ses som någon allmänt omtyckt människa i några kretsar) ett manifest från 60-talet.

Debatten då tog en jävla massa plats men det handlade knappast om att Sveriges feminister på något sätt gick ihop och menade att uttalandet var riktigt.

stridis
2013-05-16, 08:01
@Omegajames: Kvinnorna var respekterade på ett annat sätt i Norden redan på vikingatiden även att männen var ganska brutala. Kvinnan fick till och med skilja sig på vikingatiden vilket missionärerna tyckte var märkligt när de skulle kristna oss, för längre söderut så tyckte de väl att det är manligt eller något att trycka ner sin kvinna. Jag anser vidare att det är därför vi är så pass jämställda som vi är idag i Norden, tänket och traditionerna lever vidare inombords. Manlighet handlar om att vara en tuffing men aldrig mot det andra könet för då är man en vekling.

Ja, kristnandet var ett steg bakåt i det hänseendet.

Vi får börja återinföra skogsgång för de söderländska invaderande nidingarna. Några vintrar senare så borde de ha fattat grejen.

Annars får vi lära dem bönen:För nordmännens raseri, bevare oss, milde Allah!

Eller så kan vi återgå till nutid...

Bryggan
2013-05-16, 08:13
J
Eller så kan vi återgå till nutid...Mycket grundar sig på historia stridis...mycket mer än du tror eller ens vill kännas vid. Nästan allt omkring oss har ett syfte och en mening, samt en historia.

Patriarch K
2013-05-16, 08:53
Jag avskyr ordet feminism. Jag är inte feminist, jag är "Jämställdhetsförespråkare" - även om det må vara samma sak.

Det är väldigt farliga människor de där extrema HBTQ-feministerna. Jag umgås väldigt mycket med sådana för jag tycker att de är schyssta de jag hänger med. Men det är otroligt obekvämt att umgås med dem för man får inte säga ett skit utan att det är kränkande.
Jag hade ett litet projekt med ett gäng människor varav två kvinnor i projektet var HBTQ-feminister. Vi satt och snackade lite att jag skulle prata lite i början på projektet och då sa jag följande, ordagrant: "Aah okej, men ska jag prata lite sådär homosexuellt i början då?"...jag fick som svar en sur blick och sedan "URSÄKTA?!". Jag skrattade lite åt det och sa att jag formulerade mig lite luddigt men att folk ändå borde förstå vad jag menade. Sedan struntade jag väl i det - big deal?
En månad efteråt satt vi tillsammans och hade utvärdering och min lärare kom in på frågan om det är "något annat som varit problematiskt?" varpå dessa två feminister drog igång ett hus i helvete:
"Jo, det är så att vissa har sagt sådana saker här som jag verkligen inte klarar av. Jag har blivit otroligt kränkt av det och inte kunnat leva mitt liv ordentligt yadda yadda".

Det visade sig såklart vara jag som var boven i dramat och det där med det homosexuella som var problemet. Homosexuellt -> Feminint -> Hon blir kränkt.
Sedan satt vi där 2 timmar och det var 5 VS 1. Den ena tjejen satt nästan och grät med rödsprängda ögon och berättade hur rädd hon har varit för mig efter det och att hon inte kunnat hänga i samma rum som jag för hon vet inte vad som ska flyga ut ur min mun. Den andra tjejen höll med helt och hållet.
Jag bad om ursäkt och visade förståelse och jag sa "Jag ska absolut bättra på mig och tänka på vad jag säger överlag. Jag kommer aldrig att säga något sådant i din närvaro mer!".
Nu var det hus i helvete och hon blev förbannad. Varför då? Jo:
"MEN DET ÄR JU ÄNNU VÄRRE! DÅ VET JAG ATT DU SÄGER SÅDANT TILL DINA VÄNNER DÄR HEMMA BAKOM MIN RYGG VILKET NÄSTAN ÄR ÄNNU MER KRÄNKANDE FÖR MIG".

Nu kände jag någon form av uppgivelse och jag hade ju dragit kortet med att min uppväxt har varit annorlunda om man jämför med deras samt att jag gör en extrem skillnad på skämt och verklighet och anser att man kan skämta om allt.

Nu går kvinnorna omkring och ogillar mig hela tiden - allt för att jag använde ordet homosexuellt på fel sätt. Det visade sig också att en av mina andra vänner, han hade hört om mina "bravader" från andra källor och då blev han också orolig över mig och rädd för mina åsikter så igår öppnade han sitt hjärta och ville få en förklaring av mig och det visade sig att han var precis lika känslig som dem.

En annan kortis var att jag gjorde en liknelse med en "transa" en gång. Men då blev det hus i helvete för att jag sa transa och inte transvestit. Transa är otroligt nedsättande och nedklankande och bla bla...

Fyfaen, feminism i all ära - men dessa typer av folk är ytterst obekväma. De ger inte en enda människa chansen att visa hur goa personer de är utan så fort man säger något kränkande på skämt så är man platsad i deras sopsorterings-fack och man ska ut ur deras liv.

Helt sjuk story enligt mig själv som jag fortfarande förundas över. Det här är ju 1 anledning till att INTE bli feminist i alla fall.

Ignatius72
2013-05-16, 08:55
Många av bilderna har bäring men en hel del av dem är ju hur kvinnor själva vill bli uppfattade. Det är ju inte så att Lindesy Vonn blivit tvingad till bilderna och omslagen.

Gober
2013-05-16, 09:01
Många av bilderna har bäring men en hel del av dem är ju hur kvinnor själva vill bli uppfattade. Det är ju inte så att Lindesy Vonn blivit tvingad till bilderna och omslagen.

Fast det är kanske inte Lindsey personligen det handlar om, det finns kvinnor som skulle vilja vara med på ett omslag som är mycket mer "sexigt" än så. Det handlar om hur tidningen framställer en idrottare och vilket budskap det ger tex till unga tjejer som sysslar med sport. Och jag tror knappast det är Lindsey själv som bestämt hur bilden ska tas.

Drfg
2013-05-16, 09:06
Sen är det väl ganska många manliga idrottsstjärnor som också poserar ganska lättklädda, ljungberg, beckham, ronaldo osv. även om det är mer utbrett med kvinnliga.

Alexton
2013-05-16, 09:12
Precis, de flesta simmare dessutom. Mycket med dagens vänsterfeminism problematik kommer ifrån att de har en skev människosyn i grunden, gruppen före individen.
I den bemärkelse att man inte tror att folk kan tala upp for sig själv och personligen sätta gränser för vad denna anser vara kränkande eller inte.

Pingu
2013-05-16, 09:17
Är det inte så hela feminist köret funkar ... Fy och skäms när en tjej är lättklädd och sen sitta och dregla när dom ser en halvnaken man !

Gober
2013-05-16, 09:32
Sen är det väl ganska många manliga idrottsstjärnor som också poserar ganska lättklädda, ljungberg, beckham, ronaldo osv. även om det är mer utbrett med kvinnliga.

Det går alltid att hitta exempel men det handlar ju om att det är så jävla överrepresenterat när det kommer till kvinnor.

Varför är dessa frågor alltid så jävla känsliga, varför börjar en del killar/män alltid böla "meeeeen viiii dåååå, finns ju hemska saker som drabbar oss määää".

en stor stark
2013-05-16, 09:36
Finns det någon regel att damer måste ha en viss sorts kläder? Att de måste vara mer lättklädda?

Pingu
2013-05-16, 09:40
Det går alltid att hitta exempel men det handlar ju om att det är så jävla överrepresenterat när det kommer till kvinnor.

Varför är dessa frågor alltid så jävla känsliga, varför börjar en del killar/män alltid böla "meeeeen viiii dåååå, finns ju hemska saker som drabbar oss määää".

Kanske gör att feminism inte seg till allas bästa utan bara till sin egen sida.... Jämställdhet My ASS

Gober
2013-05-16, 09:44
Jag tror att en del av er med lite svag självkänsla som lever i en ständing rädlsa för "feministhotet" blandar ihop fanatiska ultraradikalamegadödsfeminister med vanligt sunt förnuft. De som tas upp i länken borde alla normala människor se som självklara problem.

Pingu
2013-05-16, 09:52
Jag tror att en del av er med lite svag självkänsla som lever i en ständing rädlsa för "feministhotet" blandar ihop fanatiska ultraradikalamegadödsfeminister med vanligt sunt förnuft. De som tas upp i länken borde alla normala människor se som självklara problem.

Tills dom börjar ta upp rättsväsendet och framförallt hur det ser ut vid separationener och vårdnads tvister så kommer jag aldrig ta feminism på allvar !
33 saker ..., det lilla jag kollade så var det en hel del som inte ingår i sunt förnuft !

PowPow
2013-05-16, 09:54
Det här med ojämlikheter i vårdnadstvister som alla gillar att ta upp.
Vad tror ni det beror på? Och, vilken kritik finns mot gällande lagtext?

Pingu
2013-05-16, 10:00
Det här med ojämlikheter i vårdnadstvister som alla gillar att ta upp.
Vad tror ni det beror på?

Gammal stenålders syn att kvinnan ska ha barnen. Lovar att drt är då mycket värre än ni kan tänka er !
Som min advokat sa" skulle du ha gjort en gnutta av det ditt x gjort mot dig så skulle du aldrig se dina barn igen". Så funkar det . Är du pappa då är du motarbetad hela tiden och ofta följer det samma mönster!

Fregus
2013-05-16, 10:04

Så länge feminismen uteslutande fokuserar på kvinnofrågor lär de få räkna med att mötas av en viss skepticism från det motsatta könet.

Det är väl bara att kolla på länken. De försöker ju inte ens ge intryck av att faktisk jämlikhet är målet, utan det enda som spelar någon roll är frågor där kvinnor ligger sämre till.

"Alla som har en mamma, syster eller dotter bla bla bla"

Givetvis, men jag vill också att samma sak ska gälla för mig själv och mina framtida söner. Man måste börja jobba för jämlikhet ur ett bredare perspektiv.

qqq111
2013-05-16, 10:05
Ang utseendehets, är det inte NÅGOT fler killar än tjejer här på kolozzeum tex? Är det inte fler killar än tjejer som tränar generellt? Tror fan det.

Pingu
2013-05-16, 10:06
så länge feminismen uteslutande fokuserar på kvinnofrågor lär de få räkna med att mötas av en viss skepticism från det motsatta könet.

Det är väl bara att kolla på länken. De försöker ju inte ens ge intryck av att faktisk jämlikhet är målet, utan det enda som spelar någon roll är frågor där kvinnor ligger sämre till.

"alla som har en mamma, syster eller dotter bla bla bla"

givetvis, men jag vill också att samma sak ska gälla för mig själv och mina framtida söner. Man måste börja jobba för jämlikhet ur ett bredare perspektiv.

+ 1

PowPow
2013-05-16, 10:07
Gammal stenålders syn att kvinnan ska ha barnen. Lovar att drt är då mycket värre än ni kan tänka er !
Som min advokat sa" skulle du ha gjort en gnutta av det ditt x gjort mot dig så skulle du aldrig se dina barn igen". Så funkar det . Är du pappa då är du motarbetad hela tiden och ofta följer det samma mönster!

Johanna Schiratzki har ju gjort en omfattande undersökning av just det. Orkar man inte läsa hela avhandlingen så finns här en kort arikel på sidan 2 här:

http://www.juridicum.su.se/jurweb/dokument/nyhetsbrev/nyhetsbrev3_webb.pdf

Det finns många "stenålderssyner" här i världen. Jag får ge dig cred för din cherry picking :D

Pingu
2013-05-16, 10:11
Johanna Schiratzki har ju gjort en omfattande undersökning av just det. Orkar man inte läsa hela avhandlingen så finns här en kort arikel på sidan 2 här:

http://www.juridicum.su.se/jurweb/dokument/nyhetsbrev/nyhetsbrev3_webb.pdf

Det finns många "stenålderssyner" här i världen. Jag får ge dig cred för din cherry picking :D

Den är bullzhit !!
Gå in på min pappa.nu så får du se hur verkligheten är !!
Mamman sätts på pedistal och kan göra nästan vad som helst ... Finns 1000 tals mammor dom stuckigt med ungarna och låter dom inte träffa pappan, låter i te barnen gå i skolan etc ... Cherry picking, nä du !

Alexton
2013-05-16, 10:11
Sen att dagens feminister på vänsterflanken mest kör bekväma och lätta kvinnorfrågor ger dem knappast mer respekt. Hur ofta ser du gudrun & co slänga en känga åt vissa invandrarkvinnors situation ?
Att konstant attackera vita män lär vara enkelt för det är normen, men hjälp och jämställdhet ska gälla alla inte bara den svenska delen av befolkningen.
Så länge de inte vågar ta kampen med de större problemen så kommer de nog få väldigt lite respekt överlag när de istället fokuserar på hur vida man är kränkt av en homosexuell kallar sig själv för bög istället för icke-hetero-normativ. Eller om en atlet väljer att posera i mindre kläder istället för mer.

Chrbo
2013-05-16, 10:16
Klumpigt gjort. Varför lista 33 anledningar när bara hälften av dem hade något vettigt att säga? Bättre att göra en lista med 16 anledningar där alla har tyngd.

PowPow
2013-05-16, 10:21
Den är bullzhit !!
Gå in på min pappa.nu så får du se hur verkligheten är !!
Mamman sätts på pedistal och kan göra nästan vad som helst ... Finns 1000 tals mammor dom stuckigt med ungarna och låter dom inte träffa pappan, låter i te barnen gå i skolan etc ... Cherry picking, nä du !

Ja, var och en väljer sina egna källor antar jag.
Ska jag kontra med imawomanfuckmenntheyaredogs.org kanske? :D

Bryggan
2013-05-16, 10:22
Varför lista 33 anledningarJa, varför?

Gober
2013-05-16, 10:33

Blir ju lite vanskligt när man använder källor som kommer från någon individ som blivit bitter i något enskilt fall. Jag vill härmed använda denna som källa

http://tomasgidlof.se/

Har haft oturen att träffa denna man och blivit påtvingad ett samtal vid en busshållplats. Där kan vi tala om bitterhet, kvinnohat med mera :d

Juxta
2013-05-16, 10:52
Tycker det var många bra saker där, även om jag är högst skeptisk till sådan "statistik" som bara slängs ur utan källa.

Såg dock denna bild igår:
http://static.squarespace.com/static/5183a1cae4b099d36dd9fdf1/5183fd25e4b0b930f1c81062/5186b213e4b065e39b455f89/1367781908704/14.jpg?format=750w

Jag och tjejen kommenterade över att vi blir irriterade över den då en våldtäktsman är psykiskt sjuk, och även om kultur och uppfostran spelar in till en viss del så är det fortfarande sjuka människor som våldtar. Lycka till med det mamma och pappa.

Barstar
2013-05-16, 11:40
Bra sida. Vet inte ens var jag skall börja med de hormonstinna ynglingarna i tråden, så jag avstår.

stridis
2013-05-16, 11:47
Bra sida. Vet inte ens var jag skall börja med de hormonstinna ynglingarna i tråden, så jag avstår.

Du vet inte hur du skall ta oss an och vist avstår du från att göra bort dig.;)

Barstar
2013-05-16, 11:49
Du vet inte hur du skall ta oss an och vist avstår du från att göra bort dig.;)

Menar du vist som i smart eller kan du inte stava till visst?

Kunde inte låta bli...

Pingu
2013-05-16, 11:49

Är du dum på riktigt .....

Jag har upplevt skiten så jag talar ut egen erfarenhet och jag är långt från ensam...,

Pingu
2013-05-16, 11:53
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/utredningar-baseras-pa-skvaller

stridis
2013-05-16, 11:54
Menar du vist som i smart eller kan du inte stava till visst?

Kunde inte låta bli...

Visst är det så att din förmodade vishet som ditt ödmjuka tillbakadragande gav prov på blott en villfarelse var. Tillbaka kom narren och visade sitt rätta ansikte.

PowPow
2013-05-16, 11:54

Jag har upplevt skiten så jag talar ut egen erfarenhet och jag är långt från ensam...,

Det finns många självupplevda sanningar om hur världen fungerar, och många av dem talar direkt emot varandra. Så det finns ju ett visst problem med att avgöra hur saker generellt fungerar genom att utgå endast från vad man själv har upplevt.

Att det finns många pappor som förlorat vårdnaden över sina barn är inte okänt, och det säger varken jag eller avhandlingen jag hänvisade till emot.

PowPow
2013-05-16, 11:58
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/utredningar-baseras-pa-skvaller

På vilket sätt menar du att denna artikel stödjer ditt påstående om att kvinnor oförtjänt snor barnen från männen i vårdnadstvister?

Pingu
2013-05-16, 14:13
Det finns många självupplevda sanningar om hur världen fungerar, och många av dem talar direkt emot varandra. Så det finns ju ett visst problem med att avgöra hur saker generellt fungerar genom att utgå endast från vad man själv har upplevt.

Att det finns många pappor som förlorat vårdnaden över sina barn är inte okänt, och det säger varken jag eller avhandlingen jag hänvisade till emot.

Öppnar man ögonen så kommer man att se . Ju mer jag rotar i detta fenomen ju mer skit hittar jag. Detta är en sanning som pappor får leva med vare sig du vill förstå eller inte. Mammor hittar på, anmäler, manipulerar etc och vi får hjälplöst se på hur våra barn far illa eller i vissa fall inte ens det. Vi är inte lika inför vårdnadstvister..
Men lev i din fantasi värld, skulle jag gärna också göra !

Gober
2013-05-16, 14:21

Att du har/haft problem med en kvinna och en vårdnadstvist rättfärdigar inte dålig kvinnosyn och ska inte förringa vikten av att lyfta fram de viktiga punkter som länken i trådstarten tar upp. Förstår att du varit med om något tråkigt och är väldigt arg men det är inte riktigt relevant i tråden. Men givetvis finns det säkert många fall där det inte gått rätt till när det handlar om vårdnad av barn och att man kanske favoriserar modern. Men jag förstår inte riktigt varför en dålig erfarenhet av just detta gör att man ska ha en negativ syn på ämnet som diskuteras i tråden.

Klart att jämställdhet ska vara lika för alla oavsett kön, men bara för man haft en dålig upplevelse där man känner sig förtryckt som man betyder ju inte att alla andra saker som drabbar kvinnor inte är viktiga.

Omegajames
2013-05-16, 14:24
Håller fullständigt med Pingu.

Jag kan ärligt talat inte förstå hur en man av någorlunda heder och önskan att hålla sig så rationellt och faktamässig som möjligt kan ta dagens jävla dagisfeminism på allvar. Det är tammefan en skam för det manliga släktet att så många vimsiga "män" fallit för detta trams.

Ärligt talat, ta nu och analysera dessa steg från en RATIONELL ståndpunkt, finns det NÅGON JÖNS HÄR INNE som på fullaste allvar kan säga att NÅGON av punkterna är legitim öht?

"Kvinnor våldtas i krig" eller vad fan stod det? Jaha och? Män används för fan som förbrukningsvara i krig. Feminister är så jävla besatt i att hitta "kvinnoförtryck" att dom helt enkelt inte KAN SE att män inte heller alltid blir rättvist behandlade.

Förövrigt är det sedan lite ironiskt hur det är män som stått för ca: .. 99.99% av alla uppfinningar i denna värld. Det är en mans värld - datorn ni använder, internet, elektriciteten, kranvattnet, toaletten, micron, tvn, radion, osthyveln, BARNVAGNEN - Ja, i stort sett ALLT NI KVINNOR ANVÄNDER I DENNA VÄRLD ÄR SKAPAD AV MÄN. Det är tack vare MÄN ni ens kan sitta på nätet och skriva ner denna patetiska skitlista.

Mina första 8 år i livet tillbringades i krig och djävulskap, ni svenska feminister är ett par bortskämda patetiska små kryp som ärligt talat borde sitta ner, hålla käften och uppskatta att ni lever i ett samhälle som ger er allt detta.

Bryggan
2013-05-16, 14:28
Pingu lyfte ju fram sin åsikt men blir tillrättavisad av PowPow om att han har fel...är väl inget konstigt i att den diskussionen inte tar slut!

Pingu
2013-05-16, 14:28
http://www.skanskan.se/article/20130506/HASSLEHOLM/130509658/1129/-/radda-barnen-tog-parti-i-vardnadstvist

Gober
2013-05-16, 14:33
Eftersom att det nu blivit en tråd som handlar om vårdnadstvist så kan man ju nämna alla barn som blir bortrövade av sin far och smugglade ur landet. Fast det är kanske dumt för då lockar man in SD-trollen också, de är väl iofs samma som nollpostarna som kommer in när de ser en fämenesttråd!

hehe, Kolo :)

UppviglarUno
2013-05-16, 14:43
"Förövrigt är det sedan lite ironiskt hur det är män som stått för ca: .. 99.99% av alla uppfinningar i denna värld. Det är en mans värld - datorn ni använder, internet, elektriciteten, kranvattnet, toaletten, micron, tvn, radion, osthyveln, BARNVAGNEN - Ja, i stort sett ALLT NI KVINNOR ANVÄNDER I DENNA VÄRLD ÄR SKAPAD AV MÄN. Det är tack vare MÄN ni ens kan sitta på nätet och skriva ner denna patetiska skitlista."

:laugh:
Akta så att du inte skiter ner dig.

Pingu
2013-05-16, 14:48
Eftersom att det nu blivit en tråd som handlar om vårdnadstvist så kan man ju nämna alla barn som blir bortrövade av sin far och smugglade ur landet. Fast det är kanske dumt för då lockar man in SD-trollen också, de är väl iofs samma som nollpostarna som kommer in när de ser en fämenesttråd!

hehe, Kolo :)

Har haft kontakt idag med 10 pappor som har domstolsbeslut på att ha dela vårdnad med mamman men där hon bara tagit barnet och dragit....

Gober
2013-05-16, 14:50
Har haft kontakt idag med 10 pappor som har domstolsbeslut på att ha dela vårdnad med mamman men där hon bara tagit barnet och dragit....

Pingu, det är ett känt problem att detta händer och ingen här påstår något annat.

Pingu
2013-05-16, 14:52
Pingu, det är ett känt problem att detta händer och ingen här påstår något annat.

Pow pow

Snubben
2013-05-16, 15:04
Ärligt talat, ta nu och analysera dessa steg från en RATIONELL ståndpunkt, finns det NÅGON JÖNS HÄR INNE som på fullaste allvar kan säga att NÅGON av punkterna är legitim öht?

Förövrigt är det sedan lite ironiskt hur det är män som stått för ca: .. 99.99% av alla uppfinningar i denna värld. Det är en mans värld - datorn ni använder, internet, elektriciteten, kranvattnet, toaletten, micron, tvn, radion, osthyveln, BARNVAGNEN - Ja, i stort sett ALLT NI KVINNOR ANVÄNDER I DENNA VÄRLD ÄR SKAPAD AV MÄN. Det är tack vare MÄN ni ens kan sitta på nätet och skriva ner denna patetiska skitlista.

Finns det en möjlighet att det hade sett annorlunda ut om tillgång till utbildning hade varit lika för könen sedan uppkomsten av system för utbildning?

Omegajames
2013-05-16, 15:04
"Förövrigt är det sedan lite ironiskt hur det är män som stått för ca: .. 99.99% av alla uppfinningar i denna värld. Det är en mans värld - datorn ni använder, internet, elektriciteten, kranvattnet, toaletten, micron, tvn, radion, osthyveln, BARNVAGNEN - Ja, i stort sett ALLT NI KVINNOR ANVÄNDER I DENNA VÄRLD ÄR SKAPAD AV MÄN. Det är tack vare MÄN ni ens kan sitta på nätet och skriva ner denna patetiska skitlista."

Akta så att du inte skiter ner dig.

Truth hurts doesnt it? Har jag fel rent objektivt?

Omegajames
2013-05-16, 15:06
Finns det en möjlighet att det hade sett annorlunda ut om tillgång till utbildning hade varit lika för könen sedan uppkomsten av system för utbildning?

Annorlunda - ja, 100% jämställt - Nej, inte ens i närheten.

Det finns en anledning till varför män är så status-sökande, hårdjobbande och fokuserad på karriär mer än kvinnor - Det handlar om reproduktion. Hög status = Större reproduktionsmöjligheter och därav mäns mycket högre motivation till sådant generellt sett.

filmjölk
2013-05-16, 15:09
Att män har det sämre än kvinnor på vissa områden gör inte att det är rätt att kvinnor har det sämre på andra områden.

Dylika debater brukar alltid spåra ut i: "Ja men, det här då? Det är värre!". Sluta med den typen av retorik snälla medkoloiter. För att ta ett annat exempel: Någon blir misshandlad, men det skiter vi i, för det finns faktiskt någon som blir mördad!

Latissimus Dorsi
2013-05-16, 15:10

Kul att du är här igen, välkommen kompis ;)
Synd att du fortfarande inte har något att vettigt att komma med efter din tids frånvaro, men kom igen. I form av representant för de hormonstinna tonåringarna så ber jag dig att för en gångs skull tillrättavisa mig med några faktiska argument för en gångs skull. Shoot :)

stridis
2013-05-16, 15:12

Så länge dagis etc inte hade varit utbyggt så hade det fortfarande varit en stabil mansdominans. Antingen det eller så hade samhället som sådant sett jävligt annorlunda ut. Sedan så högst andel genier finns hos vita män eftersom variansen där är stor och medlet ligger ok högt. Kvinnor, asiater och andra grupper så är variansen lägre.

Gober
2013-05-16, 15:13
Att män har det sämre än kvinnor på vissa områden gör inte att det är rätt att kvinnor har det sämre på andra områden.

Dylika debater brukar alltid spåra ut i: "Ja men, det här då? Det är värre!". Sluta med den typen av retorik snälla medkoloiter. För att ta ett annat exempel: Någon blir misshandlad, men det skiter vi i, för det finns faktiskt någon som blir mördad!

Precis :)

Snubben
2013-05-16, 15:13
Annorlunda - ja, 100% jämställt - Nej, inte ens i närheten.

Möjligt, jag tror dock at välrdne hade varit en mycket bättre plats att om utbildning hade varit tillgänglig till alla - kvinna man. I dagens samhällen där båda könen har tillgång till utbildning ser man att samhällen är mer jämställda. Gränser för könen "suddas" ut.

Det finns en anledning till varför män är så status-sökande, hårdjobbande och fokuserad på karriär mer än kvinnor - Det handlar om reproduktion. Hög status = Större reproduktionsmöjligheter och därav mäns mycket högre motivation till sådant generellt sett.

Eller så handlar det om att du är formad så utifrån vad din omgivning förväntar sig av dig pga. att du har/inte har något mellan benen.

stridis
2013-05-16, 15:15

Tja vår kära polis med sin briljanta organisation har ju begränsade resurser...:d

Spinkis
2013-05-16, 15:15

Det här ska du ha, +1.

Snubben
2013-05-16, 15:17
Så länge dagis etc inte hade varit utbyggt så hade det fortfarande varit en stabil mansdominans. Antingen det eller så hade samhället som sådant sett jävligt annorlunda ut. Sedan så högst andel genier finns hos vita män eftersom variansen där är stor och medlet ligger ok högt. Kvinnor, asiater och andra grupper så är variansen lägre.

Hur menar du nu? Är vita män generellt smartare än alla andra? Du tror inte att variationen kan ha något att göra med tillgången till utbildning genom tiderna?

Octavus Fortuna
Hylla mannens egenskapar som man, hylla kvinnans egenskaper som kvinna. En man ska inte vara som en kvinna, en kvinna ska inte vara som en man. Pluspolen på ett batteri ska inte bete sig som en minuspol, minuspolen ska inte bete sig som en pluspol, ingen av polerna är bättre än den andra, båda gör sitt för att batteriet ska funka.
Maskulin energi ur balans = Agressivitet
Feminin energi ur balans = Konsumerande
Frånstötande, tilldragande.
Satsa på att upprätta harmoni/balans då kommer det falla på plats naturligt för både parter. Visst, kan vi dock ha regler sålänge, sålänge reglerna tar hänsyn till det naturliga inom oss. Vi kan tvinga fram lösningar eller inspirera till dom. För små barn är detta med jämställdhet inget problem, bara rent naturligt, tills dessa barn LÄR sig något annat, vi kanske just i detta fall bör "lära" av dom. Jämställdhet, rättvisa, sympati, empati finns naturligt från början. Det börjar med dig, det slutar med allt.

Go´ dag!

/Octavus Fortuna (Den åttaarmade bläckfisken.)

Latissimus Dorsi

Du förstår inte. De vägrar inse att de sker misshandel, och om det finns spelar det ingen roll för deras problem är mycket större och viktigare. Därmed brister din analogi, tyvärr.

Omegajames
2013-05-16, 15:18
Eller så handlar det om att du är formad så utifrån vad din omgivning förväntar sig av dig pga. att du har/inte har något mellan benen.

Öh nej, det handlar inte om detta och en person med den minsta av kunskap inom biologi/evolutionspsykologi känner till detta.

Män är GENETISKT programmerade - i mycket större utsträckning - för statussträvan. Varför? För att en man ökar sina reproduktionsmöjligheter primärt genom ökad status - en kvinna ökar reproduktionsmöjligheter genom skönhet (smink etc).

Kvinnor söker män med makt, män söker kvinnor med skönhet, rent evolutionärt.

Snubben
2013-05-16, 15:20
Du förstår inte. De vägrar inse att de sker misshandel, och om det finns spelar det ingen roll för deras problem är mycket större och viktigare. Därmed brister din analogi, tyvärr.

Möjligtvist de världsfrånvänande sakerna på FI men jag har svårt att tänka mig att gemene kvinna alt. feminist alt. jämställdhetsivrare stämmer in på det du skriver.

Omegajames
Hur menar du nu? Är vita män generellt smartare än alla andra? Du tror inte att variationen kan ha något att göra med tillgången till utbildning genom tiderna?

Vita män har högre IQ än svarta. Asiatiska män har högre IQ än vita. En viss grupp kallad askinazi jews har högst IQ av dom alla.

Detta står sig även när man jämför grupper med samma socio ekonomiska status.

MiraAqui
Ett bra sätt att undvika detta är att kämpa för mänskliga rättigheter och inte kvinnliga.

Bra sätt att undvika "de svältande barnen då?"

Snubben
2013-05-16, 15:25
Öh nej, det handlar inte om detta och en person med den minsta av kunskap inom biologi/evolutionspsykologi känner till detta.

Män är GENETISKT programmerade - i mycket större utsträckning - för statussträvan. Varför? För att en man ökar sina reproduktionsmöjligheter primärt genom ökad status - en kvinna ökar reproduktionsmöjligheter genom skönhet (smink etc).

Kvinnor söker män med makt, män söker kvinnor med skönhet, rent evolutionärt.

Om du nu kan någon om biologi/evolutionspsykologi så får du gärna hänvisa till den akademiska forskningen, hade varit intressant att ta del av.

Jag är fullt medveten om de "djuriska" behov som finns hos människor, vi ingår i den grupperingen, vare sig vi anser att vi står över begreppet djur eller inte. Men att vi skall vara genetiskt programmerade att vara statussökande låter som något du har löst på en blogg. Du menar att vi är programmerade på sådant sätt att vi kommer alltid eftersträva status, för att få avla oss. Status i det här fallet är ett begrepp som förändras under tidernas gånger men vår sk. genetiska programmering alltid vad det är vi skall eftersträva?

Pingu
2013-05-16, 15:26
du förstår inte. De vägrar inse att de sker misshandel, och om det finns spelar det ingen roll för deras problem är mycket större och viktigare. Därmed brister din analogi, tyvärr.

+1

Snubben
2013-05-16, 15:29
Vita män har högre IQ än svarta. Asiatiska män har högre IQ än vita. En viss grupp kallad askinazi jews har högst IQ av dom alla.

Vem har bäst (1) utbildningssystem (2) deltagande i utbildningssystem (3) kultur rörande utbildning av de som du lyfter fram - vita, svarta, asiater och de där judarna?

Bara för att ta de där judarna som du lyfte fram; http://www.ncas.rutgers.edu/sites/fasn/files/How%20Jews%20Became%20Smart%20(2008).pdf

"For 800 years, Ashkenazi were confined to professions demanding high cognitive skills. Those with
the alleles prospered, and had more surviving children, thus selecting for the alleles in the
population. This thesis has received widespread media and web attention, and represents a
growing tendency to explain psychological differences between populations as due to different
genes.

This article challenges NHAl, showing so many points of improbability, that the entire
hypothesis is highly unlikely."

Bästa delen är när artikelförfattaren skriver; "The "Talmudic Tradition" of emphasizing learning
and abstract reasoning provides a clear cultural explanation for higher IQ among Ashkenazi"

... utbildning.

mini
2013-05-16, 15:29

Är det verkligen så? Hur drar du den slutsatsen?
Om en person pekar på ett problem som finns, är det per automatik bevis för att denne inte ser att det finns andra problem också? Måste den som gör något göra allt?

Gober
2013-05-16, 15:31

Vem är "de"?

MiraAqui
2013-05-16, 15:32
Om en person pekar på ett problem som finns, är det per automatik bevis för att denne inte ser att det finns andra problem också? Måste den som gör något göra allt?

Nej. Feminism är en intressegrupp som kämpar för bättre villkor för kvinnor. Inget fel med det så länge man inte ger sken av något annat.

stridis
2013-05-16, 15:34

Yepp. Ser man på nobelpris så är det judar och andra vita väl representerade. Kollar man på antal patent per capita så finner vi Japan, sydkorea, Usa och västeuropeiska länder i toppen.

Sedan så har vita större varians vilket är en utjämnande faktor.

Omegajames
2013-05-16, 15:34
Om du nu kan någon om biologi/evolutionspsykologi så får du gärna hänvisa till den akademiska forskningen, hade varit intressant att ta del av.

Jag är fullt medveten om de "djuriska" behov som finns hos människor, vi ingår i den grupperingen, vare sig vi anser att vi står över begreppet djur eller inte. Men att vi skall vara genetiskt programmerade att vara statussökande låter som något du har löst på en blogg. Du menar att vi är programmerade på sådant sätt att vi kommer alltid eftersträva status, för att få avla oss. Status i det här fallet är ett begrepp som förändras under tidernas gånger men vår sk. genetiska programmering alltid vad det är vi skall eftersträva?

Ja, män kommer alltid eftersträva status. Pojkar gör det i förskolan, killar gör det i högstadiet och gymnasiet, män gör det på högskolan och ute i arbetslivet. Män gör det i sport, män gör det inom politik, män gör det .. ja, överallt.

Att vi INTE skulle vara genetiskt programmerade för detta kan nog bara en idiot tro, om vi INTE vore programmerade för att nå hög status (och därmed utveckling) så hade vi inte kommit dit där vi är idag.

Och nej, det är inget "jag läst i en blogg" (även om det säkerligen finns många bloggar som tar upp ämnet då det numera nästan är sunt förnuft) - Det finns väldigt många böcker gällande biologi och evolution som tar upp detta: Läs sex at dawn, the selfish gene, the mating mind. Vill du inte göra detta så är det bara att öppna ögonen och titta ut i samhället så kommer fenomenet snart uppenbara sig.

Jonithan
2013-05-16, 15:38
Nej. Feminism är en intressegrupp som kämpar för bättre villkor för kvinnor. Inget fel med det så länge man inte ger sken av något annat.

Helt klart. Men man får inte glömma bort att det finns en dubbelmoral som hela feminismen bygger på. Ideologin bygger ju på att förbättra villkoren för kvinnor i de anseenden där de har det "sämre". I de anseenden där de själva har det bättre vill de uppenbarligen inte förändra för då gagnar det dem. Nja, jag gillar inte riktigt idén med vi mot dem. Att dela in samhället med kvinnor mot män och hela tiden sätta gruppen före individen finns det något farligt i.

Snubben
Ja, män kommer alltid eftersträva status. Pojkar gör det i förskolan, killar gör det i högstadiet och gymnasiet, män gör det på högskolan och ute i arbetslivet. Män gör det i sport, män gör det inom politik, män gör det .. ja, överallt.

Så kvinnorna sitter vid sidan om och.. gör vadå? Sminkar sig och väntar på en kille med hög status?

Att vi INTE skulle vara genetiskt programmerade för detta kan nog bara en idiot tro, om vi INTE vore programmerade för att nå hög status (och därmed utveckling) så hade vi inte kommit dit där vi är idag.

Och nej, det är inget "jag läst i en blogg" (även om det säkerligen finns många bloggar som tar upp ämnet då det numera nästan är sunt förnuft) - Det finns väldigt många böcker gällande biologi och evolution som tar upp detta: Läs sex at dawn, the selfish gene, the mating mind. Vill du inte göra detta så är det bara att öppna ögonen och titta ut i samhället så kommer fenomenet snart uppenbara sig.

Jag säger inte att vi inte är genetisk programmerade, jag påstår bara att du lägger för mycket betydelse i det. Hade vi levt på stenålder så hade jag förstått dig men i dagens samhälle så är den påstådda genetiska programmering försumbar när det kommer till de val vi gör och hur vi agerar utåt.

Pingu

Hört någon feminist mobba för bättre vilkor för pappor ...

Omegajames
2013-05-16, 15:39
Vem har bäst (1) utbildningssystem (2) deltagande i utbildningssystem (3) kultur rörande utbildning av de som du lyfter fram - vita, svarta, asiater och de där judarna?

Bara för att ta de där judarna som du lyfte fram; http://www.ncas.rutgers.edu/sites/fasn/files/How%20Jews%20Became%20Smart%20(2008).pdf

"For 800 years, Ashkenazi were confined to professions demanding high cognitive skills. Those with
the alleles prospered, and had more surviving children, thus selecting for the alleles in the
population. This thesis has received widespread media and web attention, and represents a
growing tendency to explain psychological differences between populations as due to different
genes.

This article challenges NHAl, showing so many points of improbability, that the entire
hypothesis is highly unlikely."

Bästa delen är när artikelförfattaren skriver; "The "Talmudic Tradition" of emphasizing learning
and abstract reasoning provides a clear cultural explanation for higher IQ among Ashkenazi"

... utbildning.

Det är tämligen väldigt naivt att tro dessa skillnader beror uteslutande på utbildningssystem. Jag har ingen tid just nu att ge dig 300000000000000000000000 källor som tar upp detta ämne. Du är troligtvis övertygad av en ideologi och det kommer därför säkerligen vara väldigt svårt för dig att få upp ögonen.

Om du dock faktiskt på riktigt vill identifiera dig som en person om vill förhålla dig till SANNINGEN så rekommenderar jag att du gör dina egna efterforskningar. Om du sedan vill förstå hur dagens västländska pk-samhälle gör allt i sin makt för att tysta forskning som går emot de åsikter man vill ska råda så rekommenderar jag dig att kolla igenom den norska dokumentären hjärntvätt som bland annat fick den norska status att dra in det statliga stödet för genusforskning då man insåg hur tramsigt det var.

Utöver det så kan du ju fråga dig själv hur troligt det är att människor som levt under helt skilda miljöförhållanden under tusentals år skulle utvecklat EXAKT SAMMA mentala förmåga - Det finns ingen logik i det över huvud taget.

stridis
2013-05-16, 15:39

Ja om 3) har något med saken att göra(för iaf 1) kan inte förklara all skillnad med tanke på adoptionsstudier) så talar det inte för mångkultur med inslag från sådana länder.

Omegajames
2013-05-16, 15:45
Så kvinnorna sitter vid sidan om och.. gör vadå? Sminkar sig och väntar på en kille med hög status?

Kvinnornas biologiska reproduktionsvärde sitter i deras utseende, återigen - Mäns sitter primärt i deras status.

Jag säger inte att vi inte är genetisk programmerade, jag påstår bara att du lägger för mycket betydelse i det. Hade vi levt på stenålder så hade jag förstått dig men i dagens samhälle så är den påstådda genetiska programmering försumbar när det kommer till de val vi gör och hur vi agerar utåt.

Det är oerhört naivt att tro att vi som människor - bara för att vi lever i en värld med flygplan och elektricitet - på något sätt kan så över våran egna natur -> För bara några tusen år sedan sprang vi runt på savannen och jagade med pil - det går väldigt snabbt att förändra ett samhälle, det tar OTROLIGT lång tid för gener att förändras.

Hur mycket vi än vill övertyga oss om att vi primärt är rationella varelser så är det givetvis inte på detta vis - vi må se det som att vi sitter i förarsätet - men samtidigt mördar, våldtar, krigar, rånar vi och är otrogna i en enorm enorm utsträckning varje dag världen över.

Attraktion är baserat på känslor och instinkt - det är inte magi, det är inte logik. Kvinnor dras till de egenskaper som för ett antal tusen år sedan hade varit fördelaktigt i en värld som var något så ofantligt mycket våldsammare än dagens: Därav varför man vill ha män av hög status i gruppen (samhället).

Mäns primära biologiska uppgift är genetisk spridning till många olika kvinnor - en kvinnas överlevnadsvärde (status) är för en man irrelevant, det spelar ingen roll - vad som dock är väldigt relevant är kvinnans reproduktionsvärde (skönhet) - Desto högre status han har, desto fler reproduktionsmöjligheter får han rent statistiskt sätt: och därav mäns strävan efter status i mycket högre utsträckning än kvinnor.

Den dagen du lär dig att se världen genom en lens av biologi och evolutionspsykologi är den dagen många olika "mystiska saker" kommer vara oerhört självklara.

Philley
2013-05-16, 15:45
Helt klart. Men man får inte glömma bort att det finns en dubbelmoral som hela feminismen bygger på. Ideologin bygger ju på att förbättra villkoren för kvinnor i de anseenden där de har det "sämre". I de anseenden där de själva har det bättre vill de uppenbarligen inte förändra för då gagnar det dem. Nja, jag gillar inte riktigt idén med vi mot dem. Att dela in samhället med kvinnor mot män och hela tiden sätta gruppen före individen finns det något farligt i.

Bra sagt!

Omegajames
2013-05-16, 15:48
zi22BFY9sSk

Omegajames
2013-05-16, 15:52
http://www.news-medical.net/news/2005/04/26/9530.aspx

Race differences in average IQ are largely genetic

A 60-page review of the scientific evidence, some based on state-of-the-art magnetic resonance imaging (MRI) of brain size, has concluded that race differences in average IQ are largely genetic.

The lead article in the June 2005 issue of Psychology, Public Policy and Law, a journal of the American Psychological Association, examined 10 categories of research evidence from around the world to contrast "a hereditarian model (50% genetic-50% cultural) and a culture-only model (0% genetic-100% cultural)."

The paper, "Thirty Years of Research on Race Differences in Cognitive Ability," by J. Philippe Rushton of the University of Western Ontario and Arthur R. Jensen of the University of California at Berkeley, appeared with a positive commentary by Linda Gottfredson of the University of Delaware, three critical ones (by Robert Sternberg of Yale University, Richard Nisbett of the University of Michigan, and Lisa Suzuki & Joshua Aronson of New York University), and the authors' reply.

"Neither the existence nor the size of race differences in IQ are a matter of dispute, only their cause," write the authors. The Black-White difference has been found consistently from the time of the massive World War I Army testing of 90 years ago to a massive study of over 6 million corporate, military, and higher-education test-takers in 2001.

"Race differences show up by 3 years of age, even after matching on maternal education and other variables," said Rushton. "Therefore they cannot be due to poor education since this has not yet begun to exert an effect. That's why Jensen and I looked at the genetic hypothesis in detail. We examined 10 categories of evidence."

The Worldwide Pattern of IQ Scores. East Asians average higher on IQ tests than Whites, both in the U. S. and in Asia, even though IQ tests were developed for use in the Euro-American culture. Around the world, the average IQ for East Asians centers around 106; for Whites, about 100; and for Blacks about 85 in the U.S. and 70 in sub-Saharan Africa.

Race Differences are Most Pronounced on Tests that Best Measure the General Intelligence Factor (g). Black-White differences, for example, are larger on the Backward Digit Span test than on the less g loaded Forward Digit Span test.

The Gene-Environment Architecture of IQ is the Same in all Races, and Race Differences are Most Pronounced on More Heritable Abilities. Studies of Black, White, and East Asian twins, for example, show the heritability of IQ is 50% or higher in all races.

Brain Size Differences. Studies using magnetic resonance imaging (MRI) find a correlation of brain size with IQ of about 0.40. Larger brains contain more neurons and synapses and process information faster. Race differences in brain size are present at birth. By adulthood, East Asians average 1 cubic inch more cranial capacity than Whites who average 5 cubic inches more than Blacks.

Trans-Racial Adoption Studies. Race differences in IQ remain following adoption by White middle class parents. East Asians grow to average higher IQs than Whites while Blacks score lower. The Minnesota Trans-Racial Adoption Study followed children to age 17 and found race differences were even greater than at age 7: White children, 106; Mixed-Race children, 99; and Black children, 89.

Racial Admixture Studies. Black children with lighter skin, for example, average higher IQ scores. In South Africa, the IQ of the mixed-race "Colored" population averages 85, intermediate to the African 70 and White 100.

IQ Scores of Blacks and Whites Regress toward the Averages of Their Race. Parents pass on only some exceptional genes to offspring so parents with very high IQs tend to have more average children. Black and White children with parents of IQ 115 move to different averages--Blacks toward 85 and Whites to 100.

Race Differences in Other "Life-History" Traits. East Asians and Blacks consistently fall at two ends of a continuum with Whites intermediate on 60 measures of maturation, personality, reproduction, and social organization. For example, Black children sit, crawl, walk, and put on their clothes earlier than Whites or East Asians.

Race Differences and the Out-of-Africa theory of Human Origins. East Asian-White-Black differences fit the theory that modern humans arose in Africa about 100,000 years ago and expanded northward. During prolonged winters there was evolutionary selection for higher IQ created by problems of raising children, gathering and storing food, gaining shelter, and making clothes.

Do Culture-Only Theories Explain the Data? Culture-only theories do not explain the highly consistent pattern of race differences in IQ, especially the East Asian data. No interventions such as ending segregation, introducing school busing, or "Head Start" programs have reduced the gaps as culture-only theory would predict.

In their article, Rushton and Jensen also address some of the policy issues that stem from their conclusions. Their main recommendation is that people be treated as individuals, not as members of groups. They emphasized that their paper pertains only to average differences. They also called for the need to accurately inform the public about the true nature of individual and group differences, genetics and evolutionary biology.

Rushton and Jensen are well-known for research on racial differences in intelligence. Jensen hypothesized a genetic basis for Black-White IQ differences in his 1969 Harvard Educational Review article. His later books Bias in Mental Tests (1980) and The g Factor (1998), as well as Rushton's (1995) Race, Evolution, and Behavior, show that tests are not biased against English speaking minorities and that Black-White-East Asian differences in brain size and IQ belong in an evolutionary framework.

Latissimus Dorsi
2013-05-16, 15:53

Sättet man pekar på problemet, och responsen man får när man nämner att deras problem faktiskt inte är unika får mig att dra den slutsatsen.

Snubben
2013-05-16, 15:56
Oj, här gör du många antagande av mig, jobbigt när jag ifrågasätter din världsbild och du får slut på svar?

Det är tämligen väldigt naivt att tro dessa skillnader beror uteslutande på utbildningssystem. Jag har ingen tid just nu att ge dig 300000000000000000000000 källor som tar upp detta ämne. Du är troligtvis övertygad av en ideologi och det kommer därför säkerligen vara väldigt svårt för dig att få upp ögonen.

Ja, jag tror att dessa skillnader beror uteslutande på utbildning. Det finns genetiska skillnader mellan grupperingar men om det är något vi ser om och om igen så är det att hjärnan hos samtliga grupper inte skiljer sig i dess olika förmågor om de genomgår samma utbildning.

Jag är inte någon följare av ideologi, tvärtom - jag är en som påstår att ideologier är något som förstör än skapar. Om det är något som har förstört utvecklingen av människan så är det ideologier och inget annat.

Om du dock faktiskt på riktigt vill identifiera dig som en person om vill förhålla dig till SANNINGEN så rekommenderar jag att du gör dina egna efterforskningar. Om du sedan vill förstå hur dagens västländska pk-samhälle gör allt i sin makt för att tysta forskning som går emot de åsikter man vill ska råda så rekommenderar jag dig att kolla igenom den norska dokumentären hjärntvätt som bland annat fick den norska status att dra in det statliga stödet för genusforskning då man insåg hur tramsigt det var.

Då vi lever i ett samhälle som förändras kontinuerligt så ser jag till att ta till mig information i den mängd jag kan hantera. Vid diskussioner så efterfrågar jag källor, då jag själv vill studera den informationen som ges, för att kunna skapa mig en bättre bild. Jag sitter inte längre i skolbänken på universitet men jag försöker, i den mån som går, att besöka öppna föreläsningar för att vidga mina uppfattningar.

Idén med förståelse för genus är bra och borde undersökas på alla möjliga sätt MEN tyvärr är den kapad av personer som har ett eget vinstintresse av att hävda A eller B utan sakliga grunder för det. Tyvärr.

Utöver det så kan du ju fråga dig själv hur troligt det är att människor som levt under helt skilda miljöförhållanden under tusentals år skulle utvecklat EXAKT SAMMA mentala förmåga - Det finns ingen logik i det över huvud taget.

Vilka har levt under skilda miljöförhållanden? Varför skulle vi inte kunna utveckla samma mentala förmåga? Vi utvecklade Matte? Språket? Alfabetet? Skriften? Redovisning? Ekonomiska system? Naturskötsel? Allt detta hänger ihop med vår mentala kapacitet och ändå utvecklade flertal olika typer av detta, på olika platser, inte på något sätt tillsammans.

Om du vill fortsätta diskutera så sluta anta saker om mig, lyft fram källor till ditt påstående så jag kan få möjligheten att revidera på min ståndpunkt om det fenomen som diskuteras.

stridis
2013-05-16, 16:00
Det här en slags feminism-tråd. Bara flikar in det.

Omegajames
2013-05-16, 16:01
Oj, här gör du många antagande av mig, jobbigt när jag ifrågasätter din världsbild och du får slut på svar?

Ja, jag tror att dessa skillnader beror uteslutande på utbildning. Det finns genetiska skillnader mellan grupperingar men om det är något vi ser om och om igen så är det att hjärnan hos samtliga grupper inte skiljer sig i dess olika förmågor om de genomgår samma utbildning.

Jag är inte någon följare av ideologi, tvärtom - jag är en som påstår att ideologier är något som förstör än skapar. Om det är något som har förstört utvecklingen av människan så är det ideologier och inget annat.

Då vi lever i ett samhälle som förändras kontinuerligt så ser jag till att ta till mig information i den mängd jag kan hantera. Vid diskussioner så efterfrågar jag källor, då jag själv vill studera den informationen som ges, för att kunna skapa mig en bättre bild. Jag sitter inte längre i skolbänken på universitet men jag försöker, i den mån som går, att besöka öppna föreläsningar för att vidga mina uppfattningar.

Idén med förståelse för genus är bra och borde undersökas på alla möjliga sätt MEN tyvärr är den kapad av personer som har ett eget vinstintresse av att hävda A eller B utan sakliga grunder för det. Tyvärr.

Vilka har levt under skilda miljöförhållanden? Varför skulle vi inte kunna utveckla samma mentala förmåga? Vi utvecklade Matte? Språket? Alfabetet? Skriften? Redovisning? Ekonomiska system? Naturskötsel? Allt detta hänger ihop med vår mentala kapacitet och ändå utvecklade flertal olika typer av detta, på olika platser, inte på något sätt tillsammans.

Om du vill fortsätta diskutera så sluta anta saker om mig, lyft fram källor till ditt påstående så jag kan få möjligheten att revidera på min ståndpunkt om det fenomen som diskuteras.

Se post #182.

Och nej, det var uteslutande asiater och vita som skapade moderna civiliserade samhällen och några ekonomiska system att ens tala om. Nog för att detta skär i mitt ego som irakier men det är den rena och skära sanningen.

Om det sedan är någon folkgrupp som i stort sett inte utvecklat något öht så är det svarta.

Gober
2013-05-16, 16:02
Ännu en tråd som spårar ur med galningar den ena värre än den andra. Någon känner man ju igen sedan tidigare under annat namn.

Omegajames
2013-05-16, 16:02
kIz9LpfujQg

Omegajames
2013-05-16, 16:03
Ännu en tråd som spårar ur med galningar den ena värre än den andra. Någon känner man ju igen sedan tidigare under annat namn.

Är man galen för att man (med vetenskap som uppbackning) går emot dina egna förvridna ovetenskapliga ideologiska åsikter?

Omegajames
2013-05-16, 16:04
http://www.sq.4mg.com/IQgap.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Transracial_Adoption_Study
http://www.velesova-sloboda.org/archiv/pdf/lynn-race-differences-in-intelligence.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell_Curve

Återigen, att de enorma skillnader som finns till 100% skulle bero på något utbildningssystem är ett oerhört naivt tankesätt. Det är fel, helt enkelt och det finns hur mycket som helst där ute som klart och tydligt pekar på detta.

Snubben
2013-05-16, 16:06

Sedära, tack för länken - skall gå genom studien.

Omegajames
2013-05-16, 16:09
Till alla jönsar som tycker det är sååå synd om kvinnan och att mannen är en ond patriakal varelse, se denna:

Tjej får testa livet som man, blir självmordsbenägen!

There was a documentary quite a few years ago now, with Carole Smiley. She was an ex model who hosted the Wheel Of Fortune here in the UK. Anyway, she was in this documentary where she wore prosthetics and makeup and men's clothes. She pretended to be a man for a while (I think it was a week, maybe a few weeks, can't remember). She said it was the loneliest time she'd ever had. Nobody would talk to her, when she tried to chat to women they shot her down, she said she felt completely invisible and worthless. She got depressed and couldn't wait for it to end.

http://en.wikipedia.org/wiki/Norah_Vincent

http://abcnews.go.com/2020/Entertainment/story?id=1526982#.UZQRMRXJVyB

PowPow
2013-05-16, 16:16
Öppnar man ögonen så kommer man att se . Ju mer jag rotar i detta fenomen ju mer skit hittar jag. Detta är en sanning som pappor får leva med vare sig du vill förstå eller inte. Mammor hittar på, anmäler, manipulerar etc och vi får hjälplöst se på hur våra barn far illa eller i vissa fall inte ens det. Vi är inte lika inför vårdnadstvister..
Men lev i din fantasi värld, skulle jag gärna också göra !

Att det finns kvinnor som hittar på, anmäler och manipulerar har jag aldrig sagt emot. Det säger inte heller avhandlingen som jag länkade till.

Avhandlingen säger inte heller att mammor och pappor är lika inför vårdnadstvister - bara att det inte är könet som sådant som är det avgörande. Den ger en förklaringsmodell som går lite längre än "the mom took our babies". Det var det jag försökte inleda med när jag ställde frågan om vad vi trodde det berodde på att kvinnor ofta vann vårdnadstvister.

Pow pow

Nej, det påstår jag inte alls det. Prova att andas innan du läser.

Bryggan
2013-05-16, 16:20
Helt klart. Men man får inte glömma bort att det finns en dubbelmoral som hela feminismen bygger på. Ideologin bygger ju på att förbättra villkoren för kvinnor i de anseenden där de har det "sämre". I de anseenden där de själva har det bättre vill de uppenbarligen inte förändra för då gagnar det dem. Nja, jag gillar inte riktigt idén med vi mot dem. Att dela in samhället med kvinnor mot män och hela tiden sätta gruppen före individen finns det något farligt i.I think I'm in love [no homo]

PowPow
2013-05-16, 16:28
Om man får sticka ut hakan lite, så tror jag att fenomenet med vårdnadstvister är ett direkt resultat av att vi inte lever i ett jämlikt samhälle, där kvinnor som grupp inte har samma förutsättningar som män på arbetsmarknaden, och där många av de socialt konstruerade könsroller vi idag (kanske inte alltid nödvändigtvis på ont) har är själva kärnan till att kvinnor ofta går vinnande ur vårdnadstvister.

Att kvinnan är det underordnade och vårdande könet är en del av det feminister tycker om att kalla könsmaktsordningen. Så där, blir nu feminister alla så ni kan kämpa för en jämnare fördelning av vunna vårdnadstvister :d

stridis
2013-05-16, 16:33
Så där, blir nu feminister alla så ni kan kämpa för en jämnare fördelning av vunna vårdnadstvister :d

Behöver inte utkämpa kvinnokamp för det och vara feminist, utan bara att jobba för jämställdhet.

En man skulle till och med kunna vara en maskulinist och kämpa för att män skall vinna vårdnadstvister utan att befatta sig med feminism.:devil:

MiraAqui
2013-05-16, 16:33
PowPow: vad är fördelen med att gå vägen via feminism vs. allas lika värde?

Bryggan
2013-05-16, 16:35
*love*

Alltså de två sista inläggen!

PowPow
2013-05-16, 16:41
Behöver inte utkämpa kvinnokamp för det och vara feminist, utan bara att jobba för jämställdhet.

En man skulle till och med kunna vara en maskulinist och kämpa för att män skall vinna vårdnadstvister utan att befatta sig med feminism.:devil:

Absolut, men kämpar man mot könsmaktsordningen så är man ändå på samma sida som feministerna.

Maskulinisterna och feministerna kunde gått ihop och haft riktigt feta fester, känner jag.

PowPow: vad är fördelen med att gå vägen via feminism vs. allas lika värde?

I'm just saying, ni hade kämpat för samma sak som feministerna. Smutsigt va? :d

De feminister jag pratat med, som varit vettiga, har lika värde som mål.

MiraAqui
2013-05-16, 16:47
De feminister jag pratat med, som varit vettiga, har lika värde som mål.

Har du lika värden för båda könen som mål så är du inte bara feminist.

Snubben
2013-05-16, 16:47

Race differences in average IQ are largely genetic

Alltså, det är en intressant men de säger juh ändå på andra sidan

"In their article, Rushton and Jensen also address some of the policy issues that stem from their conclusions. Their main recommendation is that people be treated as individuals, not as members of groups. They emphasized that their paper pertains only to average differences."

Det som jag reagerar på här är att det är medelvärdet och inte medianen som används. I min infantila värld så är genomsnittet en funktion som är total meningslöst och säger absolut inget, just pga. att du kan få så skeva värden vid ett extremfall. Finns det någon studie som använder andra värden än medelvärdet?

Delar av det som sammanfattas är under stor diskussion, t.ex. hjärnstorlekens relevans till faktiskt IQ. Neuro-vetenskap påvisar att det inte handlar om storleken av hjärnan utan hur den används, dock är det givet att fler synapser som används är effektivt är bättre än en liten hjärna med mindre synapser, säger sig själv. Sedan finns det forskning som lyfter att storleken ej gäller då det är den gråa alt. vita massan som är av vikt.

Intressant ämne dock, blir att glo runt lite journaler imorgon.

Yes
2013-05-16, 16:48
Här är det dags att återigen bråka om definitioner. Vad är värde? Varför ska det vara lika och gäller det i alla sammanhang?

Omegajames
2013-05-16, 16:51
Alltså, det är en intressant men de säger juh ändå på andra sidan

"In their article, Rushton and Jensen also address some of the policy issues that stem from their conclusions. Their main recommendation is that people be treated as individuals, not as members of groups. They emphasized that their paper pertains only to average differences."

Det som jag reagerar på här är att det är medelvärdet och inte medianen som används. I min infantila värld så är genomsnittet en funktion som är total meningslöst och säger absolut inget, just pga. att du kan få så skeva värden vid ett extremfall. Finns det någon studie som använder andra värden än medelvärdet?

Att svartas medelvärde är någonstans mellan 70-85 (beroende på om dom är blandade med vita eller inte) medans vitas medelvärde ligger runt 100 är allt annat än "meningslöst". Det är enorma skillnader i mental förmåga vilket visar sig rätt fint i praktiken.

Och ja, det finns även ett antal studier som använder annat än medelvärdet, ska leta upp.

stridis
2013-05-16, 16:53
Här är det dags att återigen bråka om definitioner. Vad är värde? Varför ska det vara lika och gäller det i alla sammanhang?

Lika värde är lite sosseflum egentligen. Men lyfter man upp det sunda i tanken så står det för rättssäkerhet, lika rättigheter och skyldigheter, "no man gets left behind" applicerat på ett samhälle med dess medborgare.

Snubben
2013-05-16, 16:55
Att svartas medelvärde är någonstans mellan 70-85 (beroende på om dom är blandade med vita eller inte) medans vitas medelvärde ligger runt 100 är allt annat än "meningslöst". Det är enorma skillnader i mental förmåga vilket visar sig rätt fint i praktiken.

Behöver inte vara värdelöst men om man inte lyfter problematiken med att använda medelvärdet så är man ute på djupt vatten.. Kan inte heller hitta någon sammanställning över data i de artiklarna jag ville kika på, som det hänvisas till för att kunna se om hur deltagarnas resultat varierar.

stridis
2013-05-16, 16:58
Behöver inte vara värdelöst men om man inte lyfter problematiken med att använda medelvärdet så är man ute på djupt vatten.. Kan inte heller hitta någon sammanställning över data i de artiklarna jag ville kika på, som det hänvisas till för att kunna se om hur deltagarnas resultat varierar.

Men intelligens kan anses normalfördelat, så varför inte?

Omegajames
2013-05-16, 17:16

Alltså, utan att försöka låta som att jag klankar ner på dig men: Är detta på något sätt NYTT för dig?! Det är i stort sett en självklarhet inom forskning mellan olika etniciteter att det givetvis skiljer sig gällande allt från muskelfibrer till intelligenskvot.

Men återigen, ta du en dag och gå igenom allt detta så är jag säker på att du är .. in for an eye-opener.

mini
2013-05-16, 17:39
Bra byte av ämne

Yes
2013-05-16, 17:44
Lika värde är lite sosseflum egentligen. Men lyfter man upp det sunda i tanken så står det för rättssäkerhet, lika rättigheter och skyldigheter, "no man gets left behind" applicerat på ett samhälle med dess medborgare.
Här är själva kärnan i problemet. Det är något vagt och odefinierat, som i sin tur blir till någon slags paket-deal.

Jag kan skriva under på lika rättigheter och med det följer även rättsäkerhet. Pratar vi rättigheter kommer dock åsikterna gå isär. Jag vidhåller exempelvis en naturrättsig syn. Många feminister anser däremot att kvinnor ska ha särskilda rättigheter, som till arbeten.

Jämställdhetstänket går sedan stick i stäv med vissa rättighetsprinciper. Eftersom människor inte är lika sker det alltid på någons bekostnad att få dem jämställda.

Problemet jag försöker belysa är helt enkelt alla dessa vaga flum-begrepp. Vad menar man egentligen med jämställdhet, lika rättigheter, samma värde osv?

Varför tar man sedan debatten ur en parts perspektiv? Varför diskuteras kvinnors rättigheter istället för människors rättigheter?

(Svaret är förstås makt. Du kan inte tillskansa dig fördelar för din specifika grupp genom att förorda allmängiltiga principer).

Snubben
2013-05-16, 18:15
Alltså, utan att försöka låta som att jag klankar ner på dig men: Är detta på något sätt NYTT för dig?! Det är i stort sett en självklarhet inom forskning mellan olika etniciteter att det givetvis skiljer sig gällande allt från muskelfibrer till intelligenskvot.

Men återigen, ta du en dag och gå igenom allt detta så är jag säker på att du är .. in for an eye-opener.

Nu antar du saker om mig igen.

Det du psotade är intressant men jag är inte övertygad;

http://psycnet.apa.org/psycarticles/2011-30298-001

"In most developed countries studied, gains on IQ tests have continued, and they are beginning in the developing world". Om det nu IQ är genetiskt betingat så kan/bör/skall det väl inte förändras? Eller? Eller är det så att utbildning leder till högre IQ?

The IQ gap between Blacks and Whites has been reduced by 0.33 SD in recent years. Samma här, om det är genetiskt betingat, varför förändras det?

Boken "Race & IQ" av Ashley Montagu (finns på google books, dock får man ej tillgång till halva boken, dock den bit som finns är högst intressant). "The IQ Mythology: Class, Race, Gender and Inequality" av Elaine Mensh är även av högt intresse.

http://pss.sagepub.com/content/17/10/921.extract# diskuterar det du postade (forskningen) och det är en intressant diskussion.

Hur som, nu försvinner jag för kvällen. Jag kommer dock ge dig att om man ser till grupperingarna så finns det gap i den typ av IQ som man väljer att undersöka, däremot så är jag inte säker på att det hänger ihop med varken etnicitet, hudfärg eller deras genetik. Jag hävdar fortfarande att det handlar om vilken typ av utbildningssystem som finns, synen på detta och den rådande samhällsuppfattningen rörande utbildning.

Hur som, tack för (typ) intressant diskussion. Sluta anta massa saker om den du diskuterar med så blir det mer intressant för båda involverade. Då vi har gått för långt OT så tackar jag för mig. Trevlig kväll på dig/er!

Omegajames
2013-05-16, 18:40
Klart som korvspad att det kan förändras även om det är betingat.

En person som rent genetisk kan få en IQ på 85, men som lever i en rutten miljö som gör att personens iq bara hamnar på 75 kommer givetvis nå sin maxpotential om han växer upp i en bättre miljö. Detta i sig är dock inte ett legitimt argument öht för att alla olika folkgrupper runt om hela världen skulle vara genetiskt betingade att kunna nå exakt SAMMA iq-nivå, ren nonsens.

Sen skulle jag personligen inte ta vad en humanist säger allt för seriöst :D

Rekommenderar att du tar till dig vad lite högre uppsatta forskare inom fältet säger, inte någon humanist som skriver böcker som: "the superiority of woman" och "Man’s Most Dangerous Myth: The Fallacy of Race" :D

andeem
2013-05-16, 18:45
Frågan om ras och intelligens är långt ifrån avgjord. Just sayin'.

Vasstand
2013-05-16, 19:03
Händer mycket sjukt skit ute i världen oavsett ras och kön, tror mänskligheten är inne i en svacka just nu där mycket bara går dåligt för oss.

Allan
2013-05-16, 19:16
Ordning i tråden. Det här är INTE ett fritt forum. Och den som inte fattar det kan, precis som vanligt, dra åt helvete.

Latissimus Dorsi
2013-05-16, 19:18
Och det är för Guds skull inte en tråd om intelligens. Det är en tråd om TS länk ingenting annat.

Spinkis
2013-05-16, 19:24
En kommentar på 33-anledningar:

"Det behöver inte vara sexism"
http://nojesguiden.se/blogg/nanna-johansson/det-behover-inte-vara-sexism

Yes
2013-05-16, 20:13
Jag gillar den där D&G-bilden. Lär finnas gott om kvinnor som skulle finna situationen angenäm dessutom.

filmjölk
2013-05-16, 20:20
Jag gillar den där D&G-bilden. Lär finnas gott om kvinnor som skulle finna situationen angenäm dessutom.

Ett gäng pojkar, sminkade och insmorda i olivolja som håller fast henne med våld på golvet i något som ser ut som ett förstadie till gruppvåldtäkt? Jag tror en väldigt liten minoritet kvinnor skulle tycka att den situationen var angenäm.

Yes
2013-05-16, 20:24
Eller ett häng hunkiga modeller som håller fast och tar hand om henne... jo filmjölk, den fantasin finns i många kvinnors hjärnor.

Jonithan
2013-05-16, 20:25
Ett gäng pojkar, sminkade och insmorda i olivolja som håller fast henne med våld på golvet i något som ser ut som ett förstadie till gruppvåldtäkt? Jag tror en väldigt liten minoritet kvinnor skulle tycka att den situationen var angenäm.

Hehe, nu har du faktiskt ingen aning om vad du snackar om.

Spinkis
2013-05-16, 20:27
Frågan är väl inte vad kvinnor tänder på utan vad det har att göra med D&G?

Yes
2013-05-16, 20:33
Jag kan tänka mig att de vill sälja en viss image.

filmjölk
2013-05-16, 20:38
Eller ett häng hunkiga modeller som håller fast och tar hand om henne... jo filmjölk, den fantasin finns i många kvinnors hjärnor.

Hunkiga? De ser ut som småpojkar. Homosexuella sådana tom. "Tar hand om henne?" Nu tror jag bestämt att du projicerar din egen skeva kvinnosyn på mer än en väldigt liten minoritet kvinnor.

MiraAqui
Frågan är väl inte vad kvinnor tänder på utan vad det har att göra med D&G?

Ser väl ut som de har deras kläder på sig?

Spinkis
Ja uppenbarligen, men jag undrar varför de valde gruppsex-image.

MiraAqui
2013-05-16, 20:39
Hunkiga? De ser ut som småpojkar. Homosexuella sådana tom. "Tar hand om henne?" Nu tror jag bestämt att du projicerar din egen skeva kvinnosyn på mer än en väldigt liten minoritet kvinnor.

Hur ser du på de att de är homosexuella? xD

Jonithan
2013-05-16, 20:46

Det är tur att du inte arbetar på en PR-byrå eller en marknadsavdelning. Reklam är inte alltid rationell även om jag i det här fallet ser en tydlig koppling till D&G:s kollektioner.

Filmjölk:
Homosexuella? Det där är drömkillar för fler tjejer än du tror. Tjejer gillar inte bara steroidpumpade bänkpressare.

Yes
2013-05-16, 20:46
Det är din syn på dem. Du inbillar dig väl inte att det är män som brukar bli ratade? Och varför skulle jag projicera, samt vad är det som är skevt?

Du kanske skulle kika på Nancy Friday's My Secret Garden och Forbidden Flowers.

Förmår du inte se det i lite vidare begrepp än "gruppsex"?

Angel
2013-05-16, 21:03
http://bypm.se/pretty-vegas-trench-now-unisex.html

Denna var bra, på tal om.

Spinkis
2013-05-16, 21:07
Det är din syn på dem. Du inbillar dig väl inte att det är män som brukar bli ratade? Och varför skulle jag projicera, samt vad är det som är skevt?

Du kanske skulle kika på Nancy Friday's My Secret Garden och Forbidden Flowers.

Förmår du inte se det i lite vidare begrepp än "gruppsex"?
Du menar att jag faktiskt ska försöka se vad som faktiskt menas utan att det står på näsan, vad läckert!

Bryggan
2013-05-16, 21:11
http://bypm.se/pretty-vegas-trench-now-unisex.html

Denna var bra, på tal om.Nej fy vilken hemsk bild! Mannen på bilden framställs ju som ett djur!
http://bypm.se/_images/products/367/a94f43509d7269130b4e27a3ad9804a9.jpg

Yes
2013-05-16, 21:29
Du menar att jag faktiskt ska försöka se vad som faktiskt menas utan att det står på näsan, vad läckert!
Det är inte särskilt svårt att se exempelvis styrka och dominans. Jag tror du klarar det.

High1ander
2013-05-17, 06:17
33 Anledningar:
Som vanligt är kvinnor bara offer. De finns 33 anledningar som anses negativa för kvinnor. Självklart finns inget negativt för män (förrutom att de framställs som de som begår alla dåliga saker). Det är inte synd om män för att de måste hela tiden söka makt för att bli accepterade?

Sen som sagt, kvinnor är alltid offer, vi får alltid höra hur kvinnor utsätts för det ena eller det andra. Man får aldrig en bild av att kvinnor är starka. Samma sak är det med kvoteringar för kvinnor, genom att kvotera in så säger man i princip att kvinnor är inte "starka" nog att slåss på "mäns vilkor".

Missupfatta inte att jag tycker de sakerna som tas upp är fel eller dåliga att tas upp, men det är hela tiden ett "oss mot dom" tänk i dessa debatter. Ungefär som när man snackar om raser, eller andra saker. Genom att hela jävla tiden påpeka att någon tillhör en grupp, vilken grupp som helst, så blir det som vi människor är skapta också att man försöker generalisera in egenskaper för den gruppen (varför ska gruppen annars existera om det inte är någon skillnad mot de som inte är med?).

Så, återigen, det jag får höra dagligen från media och annat är att kvinnor är vekare än män (jag tycker inte att de är det annat än generell fysisk styrka), eftersom kvinnor ska ha specialskydd för det ena och det andra. Det ska inte vara skydd för "alla" som hotas av sina partners, utan det ska vara "bara för kvinnor". Om nu denna grupp är lika "stark" som männen, varför måste de ha specialskydd?

Biologiskt sett så är ju också det "sorgliga" att kvinnor är dom som borde vara fula och inte klä ut sig, och mannen borde vara den som gör allt för att vara vacker och ståtlig.

En annan intressant sak är just att all pissreklam kan man nog hitta på just damtidningarna, vilket för övrigt är kanske den mest brilljanta företagskonceptet någonsin: Få folk att betala för att få annonser, en damtidning är nästan 30-60% bara reklam där resterande ca 40% är bara skit designat för att få tjejer att må dåligt över sina liv, fast maskerat med "Så får du drömprinsen" - "Tappa snabba kilon" - "Bli grym i sängen" skitartiklar. Metro med mindre reklam är gratis jämfört med damtidningarna. Jag kan faktiskt inte svara för hur herrtidningarna ser ut, då jag nog aldrig befunnit mig på några ställen där sådana finns.

Sen sist, vad för reklam har hon som skrev http://nojesguiden.se/blogg/nanna-johansson/det-behover-inte-vara-sexism ovanför sig? (Hint om den byts ut, fet bild på superkurviga Beyonce i bikini). Visst, nu har inte hon som skrev den kanske full kontroll över vilken reklam som ligger uppe, men ironin är ju minst sagt rolig. Sjävlklart har hon nu upplyst oss alla, samtidigt som hon sett till att vi alla vet hur en riktig tjej ska se ut i sommar. Finns en orsak till varför jag ger fan i allt vad aftonblaskan/expressen/nöjesguiden, etc gör, då det är skenhelighet som bäst.

filmjölk
2013-05-17, 11:40
Det är inte särskilt svårt att se exempelvis styrka och dominans. Jag tror du klarar det.

Styrka? De där killarna hade inte kunnat slå sig ur en blöt papperspåse. Dominansen ligger i att de är flera pojkar mot en tjej. En illusion av styrka och dominans baserat på att de är flera, inte på maskulinitet.

Oxe
2013-05-17, 12:17
fråga hatar feminister bögar, det är ju primärt dessa som är aktiva inom modesvängen. Ta dom anorekiska tjejerna så är det ju knappast för att attrahera en hetromän, utan det är det bögar och kvinnor vill ha...

Känns som kvinnorna borde se över vad dom själva vill ha och vad som attraherar dom till att köpa innan man kastar sig över det manliga patriarket

Yes
2013-05-17, 21:08
Styrka? De där killarna hade inte kunnat slå sig ur en blöt papperspåse. Dominansen ligger i att de är flera pojkar mot en tjej. En illusion av styrka och dominans baserat på att de är flera, inte på maskulinitet.
Skärp dig, jag vet att du inte är efterbliven. Det är knappast deras resultat i böj och bänk jag talar om.