handdator

Visa fullständig version : Vad händer pm man äter för lite?

asdfasdfas
2013-05-15, 19:39
Hej! Jag och min flickvän fick barn för 4 månader sen och ni vill hon gå ner i vikt. Hon väger 76kg och är 176cm lång och tänkte äta 1000-1200kcal per dag och träna cardio 45-60 min 5 dagar i veckan. Hon siktar på att gå ner ca 6kg på 30 dagar. Men vissa dagar har det blivit att hon fått/får i sig ca 400kcal och det är ju väldigt lite mat, kan det bli tvärtom effekt då att hon kommer stå still i vikt?

Linjedomarn
2013-05-15, 19:44
1000-1500 kcal för en nybliven stressig morsa som dessutom ska träna låter väldigt lite och inte speciellt hälsosamt. Och 400kcal låter rent utsagt farligt om hon ska hålla på så ofta och det kommer förmodligen bli kontraproduktivt.

Hon bör räkna ut sig ungefärliga daliga behov av kalorier sedan skära ner en rimlig mängd. runt -500kcal

Bluzze
2013-05-15, 19:45
Ja 500 kcal behövs ca för kroppen skall fungera.
I min värld låter 1500 kcal om dagen vettigt om du ska köra cardio 45-60 mins 5 dagar

Teoretiskt sätt ligger hon på 1000 / dag

asdfasdfas
2013-05-15, 20:22
Mm jag vet, men när jag räknat ut hur mycket hon behöver för att stå still i vikt så är det cirkus 2000kcal. När vi kollat hur mycket hon äter i snitt varje dag hamnar hon på runt 1300kcal. Då innebär det att hon borde gå ner ca 0.7kg i veckan men hon står helt stilla i vikt :/

Westan
2013-05-15, 20:24
Ge det tid.

Heddaway
2013-05-15, 20:34
Konditionsträning + väldigt högt underskott är enligt mina erfarenheter sämsta sättet att gå ned i vikt både fysiskt och psykiskt. Att ligga på så lågt intag och samtidigt köra mycket kondition blir kanske inte optimalt.

Och ja, för många så stannar vikten om man ligger på för lågt intag och håller hög aktivitet. Ämnesomsättningen saktar ner och kroppen går ner i varv = tar genvägar och lagrar energi istället för tvärtom. Kroppen behöver käk för att hålla förbränningen igång. Det gäller att inte överdriva åt något håll.

Att istället ligga på mindre underskott och träna hårdare träning, dvs hård styrketräning är mitt råd. Det som funkat bäst för mig + att man får styrkan och en snyggare kropp på köpet.

Spikmattan
2013-05-15, 20:41
Ammar hon? Då kräver kroppen ännu mer energi och dessutom:

" Observera dock att kraftig bantning under amning inte rekommenderas bland annat eftersom produkter i kroppens fettvävnad kan överföras till bröstmjölken. "

http://www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=241:foer-lite-mjoelk&catid=3&Itemid=4

asdfasdfas
2013-05-15, 20:50
Ge det tid.

Hon har stått stilla i vikt i ca 2 månader.

Konditionsträning + väldigt högt underskott är enligt mina erfarenheter sämsta sättet att gå ned i vikt både fysiskt och psykiskt. Att ligga på så lågt intag och samtidigt köra mycket kondition blir kanske inte optimalt.

Och ja, för många så stannar vikten om man ligger på för lågt intag och håller hög aktivitet. Ämnesomsättningen saktar ner och kroppen går ner i varv = tar genvägar och lagrar energi istället för tvärtom. Kroppen behöver käk för att hålla förbränningen igång. Det gäller att inte överdriva åt något håll.

Att istället ligga på mindre underskott och träna hårdare träning, dvs hård styrketräning är mitt råd. Det som funkat bäst för mig + att man får styrkan och en snyggare kropp på köpet.

Det var det svaret jag ville ha för det var det jag hade för mig :-)

Ammar hon? Då kräver kroppen ännu mer energi och dessutom:

" Observera dock att kraftig bantning under amning inte rekommenderas bland annat eftersom produkter i kroppens fettvävnad kan överföras till bröstmjölken. "

http://www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=241:foer-lite-mjoelk&catid=3&Itemid=4

Nej hon ammar inte, då hade hon inte fått gå ner i vikt för mig och hon hade inte gjort det heller just för att det inte är bra :-)

NiklasAlm
2013-05-15, 22:59
Äter du väldigt lite t.ex. 400 kcal/dag så går man såklart ner i vikt och det fort också, det är inte så att man helt plötsligt ställer om sig och bara förbrukar 400 kalorier/dag även om energiförbrukningen kan sänkas ganska kraftigt p.g.a. minskad ämnesomsättning och passivitet.
http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/

Dock kommer det verkligen inte vara optimalt speciellt inte över längre perioder med ett så lågt kalori intag. Dels för att man inte kommer lyckas behålla muskelmassa vilket inte är bra om man vill förändra sin kroppssammansättning men sen även risk för många allvarliga komplikationer som t.ex. ätstörningar, näringsbrist och depression.

Om din flickvän legat på ett underskott på 700kcal i 2 månader så som du säger men inte gått ner i vikt så har hon antagligen inte räknat sina kalorier rätt.

sumialic
2013-05-17, 13:42

Är det därför fetma är ett sådant stort problem i Afrika? :)

Tolkia
2013-05-17, 14:57
Hej! Jag och min flickvän fick barn för 4 månader sen och ni vill hon gå ner i vikt. Hon väger 76kg och är 176cm lång och tänkte äta 1000-1200kcal per dag och träna cardio 45-60 min 5 dagar i veckan. Hon siktar på att gå ner ca 6kg på 30 dagar. Men vissa dagar har det blivit att hon fått/får i sig ca 400kcal och det är ju väldigt lite mat, kan det bli tvärtom effekt då att hon kommer stå still i vikt?
Det där är inte vettigt någonstans, och risken att inte gå ned i vikt tillräckligt snabbt är inte det stora problemet med ett upplägg som det du beskriver. Men det gissar jag att ni egentligen redan vet.