Visa fullständig version : Planka med mig
För någon vecka sedan startades Planka med mig-kampanjen i Stockholm, och riktar sig till de betalande resenärer som vill hjälpa plankare. Vi har gjort en intervju med initiativtagaren Sanna Samuelsson för att få veta mer! Och tips till alla plankare alltså: när du ser symbolen på någons ryggsäck eller jacka så vet du att de är vänligt sinnade :) Kampanjen kan nås på plankamedmig@gmail.com
Varför startade ni kampanjen?
Därför att vi saknade ett sätt att signalera till folk utan kort att vi, trots att vi har kort, inte är fientligt inställda till de som plankar. Många av mina plankande vänner har berättat om hur de blir utskällda när de försöker gå bakom folk i de nya höga spärrarna. Att de blir sedda som utsugare, som osolidariska snyltare. Jag och många andra med kort gör inte så utan håller kanske hellre upp spärren efter oss, men det kan tolkas som en avvärjande gest också.
Vad går den ut på?
Det är en knapp som man kan ha på jackan eller ryggsäcken som signalerar att det är okej att gå bakom en i spärrarna. Med de nya spärrarna blir ju plankningen tyvärr en konflikt resenärer emellan, trots att det är företaget SL man eventuellt påverkar med sin plankning, och inte andra resenärer.
Hur påverkar avgiftstrycket förhållandet mellan resenärer?
Det skapar en aggressiv stämning, i uppdelningen mellan de som ”minsann bidrar” genom att betala och de som ”snyltar på systemet”. Men den där dikotomin är falsk. Vi är alla resenärer och tjänar på att ha ett öppet och solidariskt samhälle. Att betalande resenärer ska känna solidaritet med SL som tvingar oss att betala skitmycket för biljetter snarare än våra medmänniskor är befängt.
Vad tänker ni att ni ska uppnå genom kampanjen?
Kampanjens övergripande mål är att ändra hur vi ser på kollektivtrafiken, som något som är till för alla istället för bara oss som har råd att betala det svindyra månadskortet. Men också att de som plankar, oavsett om de bara gör det för att de inte har råd den här månaden eller av politiska skäl, ska slippa skämmas och bli utskällda av snåla idioter. Vi vill ha mer kärlek i kollektivtrafiken!
http://planka.nu/2013/05/13/intervju-planka-med-mig-kampanjen/
Jag skulle vilja höra vad andra människor har för syn på det här. Jag har själv inte någon enorm koll på vilka för- och nackdelar som det skulle innebära att ha gratis kollektivtrafik.
Personen som uttalar sig här känns dock extremt svävande i sina påståenden och är väldigt svår att ta på allvar. Jag kan iallafall inte hitta några sakliga argument överhuvudtaget.
Några frågor:
1. Är 790:- en skithög summa för att kunna röra sig fritt i hela Stockholmsregionen en hel månad?
2. Påverkar man verkligen företaget SL genom att vägra betala för sina resor, men utan att vara aktiv i frågan på något annat vid (vilket jag gissar på är fallet för det flesta som plankar). Om ja, hur då?
3. Hur ser du på folk som plankar? Utsugande, osolidariska snyltare eller människor som protesterar mot ett "system" som är felaktigt?
Jag kan väl besvara mina frågor själv:
1. Nej.
2. Nej, det tror jag inte att man gör.
3. Det är nog väldigt individuellt. Många av dem som försöker ta rygg på mig är ofta av samma slag: Man 20-30 år, jämnt fördelat över hela etnicitetspektrumet. Av klädsel att bedöma inga höginkomsstagare (fördomar från min sida, kanske). De flesta sätter sig inte på tvären utan backar bara när jag vänder mig om och stirrar på dem. Häromdagen var det en nisse som började protestera och käfta emot, men det är sällan det händer (etnisk svensk, JanOlsson).
Jag tror att 90% bara inte vill betala för sig, 9% låtsas att de gör någon form av insats och vill inte betala för sig och 1% är aktiva plankare som vill få till en förändring.
1. Det är väl dyrare jämfört med andra länder
2. blir förlusten stor höjer de kanske priset ytligare eller om det skulle läggas på skatten så blir det vi som betalar skatt som får stå för kalaset, tycker vi har höga skatter som det är redan nu.
3.är jag elak om jag säger att jag inte alls gillar snyltare?! Och speciellt inte de som tycker att de har rätt att göra som de vill utan att ta hänsyn till andra
Förkastligt,enda resultatet vi ser och kommer se mer av är att vi som betalar för oss kommer få betala mer.
Plankare är och förblir vidriga parasiter.
1.nej snarast billigt
2.nej
3. de vill bara inte betala, några få gömmer sig bakom något "högre syfte" = osolidariska snyltare
Betalade mitt månatliga SL-kort i förrgår – det kändes som vanligt.
MathiasF
2013-05-14, 12:38
Vad går den ut på?
Det är en knapp som man kan ha på jackan eller ryggsäcken som signalerar att det är okej att gå bakom en i spärrarna. Med de nya spärrarna blir ju plankningen tyvärr en konflikt resenärer emellan, trots att det är företaget SL man eventuellt påverkar med sin plankning, och inte andra resenärer.
Varför saknar de normalt funtad förmåga att se konsekvenser?
Vad tänker ni att ni ska uppnå genom kampanjen?
Kampanjens övergripande mål är att ändra hur vi ser på kollektivtrafiken, som något som är till för alla istället för bara oss som har råd att betala det svindyra månadskortet. Men också att de som plankar, oavsett om de bara gör det för att de inte har råd den här månaden eller av politiska skäl, ska slippa skämmas och bli utskällda av snåla idioter. Vi vill ha mer kärlek i kollektivtrafiken!
790kr för fri transport i en månad, svindyrt?
Är det ens lönt att ge dessa verklighetsfrånvarande människor uppmärksamhet?
WHITEFOLKS
2013-05-14, 12:40
Nu när SL har ett elektroniskt system så borde de kunna erbjuda fler lösningar för korten typ innerstadskort, kort mellan 2 stationer osv. Jag tycker även att 50kr tor i innerstan kan va lite att ta i.
Hackenschmidt
2013-05-14, 12:42
1) Nej, men klart det känns i plånboken för de flesta.
2) Vet ej
3) Smidigt att a) slippa betala b) känna sig som en rebell c) tro man är aktivist - allt i ett. Jag gör ingen större distinktion mellan plankning och snatteri. Ta sig rättigheter på andras bekostnad är inte solidaritet för mig.
Däremot är jag fullkomligt negativt inställd till gratis kollektivtrafik, men när den nu kostar så får man betala för sig. Vill man driva frågan så kan man göra det på annat sätt.
Brukar alltid stanna upp när jag går igenom spärrarna för att knuffa bort eventuella parasiter.
MathiasF
2013-05-14, 12:54
Brukar alltid stanna upp när jag går igenom spärrarna för att knuffa bort eventuella parasiter.
Hade gjort samma om jag åkte tunnelbana i stockholm.
WHITEFOLKS
2013-05-14, 12:57
Ska ni ställa er och aktivt knuffa bort folk? :D
Du märker ganska enkelt om någon tar rygg på dig. Skiter väl i om folk plankar med andra. Men mig ska de inte få hjälp av.
MathiasF
2013-05-14, 12:59
Givetvis tar jag mig inte friheter som någon jävla stenkastare,
men jag låter ingen krama min rumpa genom spärrarna.
WHITEFOLKS
2013-05-14, 13:00
Du märker ganska enkelt om någon tar rygg på dig. Skiter väl i om folk plankar med andra. Men mig ska de inte få hjälp av.
Jo men jag tänkte mest att det kan ju vara någon med kort som har bråttom/inte orkar ta upp kortet :)
Givetvis tar jag mig inte friheter som någon jävla stenkastare,
men jag låter ingen krama min rumpa genom spärrarna.
Rent tekniskt sett så kan det nog vara korrekt,då man har en medborgerlig rättighet att fysiskt förhindrar att ett brott begås och även en moralisk skylldighet,men jag förstår ditt tänk och man bör tänka sej för så man inte sjunker till samma nivå som anarkistiska stenkastare.
Jo men jag tänkte mest att det kan ju vara någon med kort som har bråttom/inte orkar ta upp kortet :)
De vet väl tidigare om de ska igenom spärrarna?
Något av det värsta jag vet i vardagslivet är folk som inte verkar förstå att de ska betala, visa busskort etcetera förens de väl är framme.
Nej, plankning är en usel metod att framföra en politisk agenda. Även om SL verkar plöja ner massor av pengar på kontroller och nya spärrar som knappat fungerar, vilket driver upp biljettpriset, så gör inte två fel ett rätt. Betala för fan. Suck it up.
och bli utskällda av snåla idioter. Vi vill ha mer kärlek i kollektivtrafiken!
Sånt här lackar jag fan ur på.
Att bli kramad av nån äcklig pundare är knappast mer kärlek. Eller nån skön snubbe som går efter min flickvän med händerna på hennes röv(ej etnisk svensk).
Jag plankar mellanåt, men jag gör det aldrig genom att gå efter någon.
Det handlar inte om snålhet när jag lackar ur, det handlar om att folk är för närgångna.
Mja, jag anser mig inte ha moralisk höjd över plankarna, jag piratar film musik och serier ibland, något som andra betalar för och jag snyltar på. Jag plankar inte själv, men kan anser mig inte kunna fördömma det så länge jag själv inte lever som jag lär.
WHITEFOLKS
2013-05-14, 13:15
Rent tekniskt sett så kan det nog vara korrekt,då man har en medborgerlig rättighet att fysiskt förhindrar att ett brott begås och även en moralisk skylldighet,men jag förstår ditt tänk och man bör tänka sej för så man inte sjunker till samma nivå som anarkistiska stenkastare.
Medborgerlig rättighet att fysiskt förhindra att ett brott begås?
Medborgerlig rättighet att fysiskt förhindra att ett brott begås?
Jadå, du kan tillämpa nödvärn vid angrepp på fysiska ting, tex får du slå någon på käften för att avbryta ett bilinbrott om det av rätten anses som försvarligt.
Latissimus Dorsi
2013-05-14, 13:17
Brukar alltid kolla bak när jag gått halvvägs genom en spärr för att se om de är någon som ska in, brukar alltid vara någon som vill. Snällt att göra så.
WHITEFOLKS
2013-05-14, 13:20
Jadå, du kan tillämpa nödvärn vid angrepp på fysiska ting, tex får du slå någon på käften för att avbryta ett bilinbrott om det av rätten anses som försvarligt.
Ja du kan ju göra vadsomhelst som anses försvarligt av rätten men jag undrade mer generellt hur han tänkte att det applicerades här.
Du kan ju inte slå någon på käften för att han tittar in i din bil utan han måste ju redan ha gjort något för att du ska få ingripa. Han syftade ju på att proaktivt agera.
Ja du kan ju göra vadsomhelst som anses försvarligt av rätten men jag undrade mer generellt hur han tänkte att det applicerades här.
Du kan ju inte slå någon på käften för att han tittar in i din bil utan han måste ju redan ha gjort något för att du ska få ingripa. Han syftade ju på att proaktivt agera.
Om någon tränger sig efter dig tror jag rätten anser det försvarligt att knuffa ut personen ur spärren. Men exakt hur det ligger till vet vi inte förän det är prövat.
Nebuchadnezzar
2013-05-14, 13:27
Aldrig fått en plankare på ryggen. :(
1.nej snarast billigt
2.nej
3. de vill bara inte betala, några få gömmer sig bakom något "högre syfte" = osolidariska snyltare
+1
Sen kan jag väl på något vänster tycka att lokaltrafiken ska vara gratis (det genererar intäkter) men så länge den inte är det så är man en snyltare.
Tvivlar på att nödvärnslagen som är mycket rymlig går att tänja till att misshandla någon för att personen försöker smita genom en SL spärr,dock var inte ett sådant scenario riktigt vad jag avsåg med mitt inlägg.
Att däremot förhindra att någon otilbörligen nyttjar en tjänst som kostar pengar bör även kunna kallas stöld och där ser jag inga problem i att förhindra att stölden sker genom ett milt fysiskt ingripande.
Det kan teoretiskt även gå att hävda att personen som är oförskämt nära möjligtvis kan antas försöka att otilbörligen komma åt värdesaker du har i fickan eller motsvarande.
scenariot kanske till och med går att kalla att du fredar dej mot ett sexuelt ofredande.
Är man så jävla fattig att man inte har råd med ett pendelkort så ska man fan inte bo i stockholm.
"Många av mina plankande vänner har berättat om hur de blir utskällda när de försöker gå bakom folk i de nya höga spärrarna. Att de blir sedda som utsugare, som osolidariska snyltare."
Mycket riktigt.
Är man så jävla fattig att man inte har råd med ett pendelkort så ska man fan inte bo i stockholm.
Kan med fördel användas på TV-licens med, som många skryter om hur de skolkar med. Har man inte råd med TVavgift ska man inte ha TV/Dator med internetuppkoppling.
Folk har olika prioriteringar, alla vill inte betala tv avgift med vill ändå ha TV.
MathiasF
2013-05-14, 13:42
"Många av mina plankande vänner har berättat om hur de blir utskällda när de försöker gå bakom folk i de nya höga spärrarna. Att de blir sedda som utsugare, som osolidariska snyltare."
Mycket riktigt.
Det är bara solidariskt när man får det billigare/gratis och när de med mer pengar betalar.
Kan med fördel användas på TV-licens med, som många skryter om hur de skolkar med. Har man inte råd med TVavgift ska man inte ha TV/Dator med internetuppkoppling.
Folk har olika prioriteringar, alla vill inte betala tv avgift med vill ändå ha TV.
Ingen rättvis jämförelse, om man ser på SVT så kan man gott betala tv-avgiften.
Precis som man kan planka om man bara vill stå och titta på tågen och sen gå hem igen.
Jo, men de flesta uppfostrade människor gör nog rätt för sig när det gäller dylika saker.
Problemet med tv-licens är att även om du inte ens använder den tjänst du betalar för måste betala. Vid avsaknaden av Tv måste du betala också.
Problemet med Tv-avgiften är att det är upplagt som en tjänst som någon utför vare sig du vill eller inte.
Och ja, jag betalar tv-avgift även då jag inte har någon tv.
Det är bara solidariskt när man får det billigare/gratis och när de med mer pengar betalar.
Ingen rättvis jämförelse, om man ser på SVT så kan man gott betala tv-avgiften.
Precis som man kan planka om man bara vill stå och titta på tågen och sen gå hem igen.
Du betalar inte för SVT, du betalar för rätten att inneha TV.
När jag betalar för SL sponsrar jag allt från deras usla reklam, otrevliga spärrvakter, båtar och gud vet allt jag inte vill ge pengar till. Det är bara att bita ihop och betala. Både SL och Radiotjänst.
WHITEFOLKS
2013-05-14, 13:51
Tvivlar på att nödvärnslagen som är mycket rymlig går att tänja till att misshandla någon för att personen försöker smita genom en SL spärr,dock var inte ett sådant scenario riktigt vad jag avsåg med mitt inlägg.
Att däremot förhindra att någon otilbörligen nyttjar en tjänst som kostar pengar bör även kunna kallas stöld och där ser jag inga problem i att förhindra att stölden sker genom ett milt fysiskt ingripande.
Det kan teoretiskt även gå att hävda att personen som är oförskämt nära möjligtvis kan antas försöka att otilbörligen komma åt värdesaker du har i fickan eller motsvarande.
scenariot kanske till och med går att kalla att du fredar dej mot ett sexuelt ofredande.
Jag rekommenderar dig att låta bli att göra något om det där är det du ska basera det på.
Jag rekommenderar dig att låta bli att göra något om det där är det du ska basera det på.
gissa varför jag skrev "teoretiskt"? tror att det teoretiskt möjligt därmed inte praktiskt genomförbart.
Praktiskt sett tvivlar jag så starkt på att någon skulle vara så korkad att dom försöker göra en rättslig sak av ett milt fysiskt ingripande för att förhindra en plankning att jag inte ser något hinder mot att handgripligen förpassa plankaren till rätt sida spärren.
WHITEFOLKS
2013-05-14, 14:00
gissa varför jag skrev "teoretiskt"? tror att det teoretiskt möjligt därmed inte praktiskt genomförbart.
Praktiskt sett tvivlar jag så starkt på att någon skulle vara så korkad att dom försöker göra en rättslig sak av ett milt fysiskt ingripande för att förhindra en plankning att jag inte ser något hinder mot att handgripligen förpassa plankaren till rätt sida spärren.
Absolut men om du kollar på hur rabiata vissa av de förespråkarna är så är det väl inte omöjligt att du puttar till de och de "råkar" ramla och slå huvudet och få extremt ont någonstans :D
Absolut men om du kollar på hur rabiata vissa av de förespråkarna är så är det väl inte omöjligt att du puttar till de och de "råkar" ramla och slå huvudet och få extremt ont någonstans :D
Det kanske vore lika bra iofs:d dock tror jag dom flesta plankarna blir tillräkligt stälda när 93kilo fördelade på 178cm gör en snabb heltom framför dom för att dom skall ta ett steg bakåt och då går spärren igen;)
Angående priset tror jag det är rätt billigt. Någon som bott i London eller New York som kan jämföra? Jag jobbar på Arlanda och betalar 300 extra på månadsavgiften, alltså 1090:- i månaden. Tycker det är okej.
Folk som plankar nångång är väl em sak eller nån unge som tappat kort men att sätta det i system....
Jag vill hävda att TV-avgiften är en annan fråga då dels det är något som alla inte utnyttjar, nu betalar jag iofs tv-avgift men som jag ser det.
Jag tittar ytterst sällan på TV och då enbart på Animal Planet, Discovery Channel och eventuellt femman vilka jag betalar min kabeltvleverantör för.
Internet betalar jag min fiberleverantör som själva tillhandahåller fibern.
Varför ska jag då betala TV-licens?
Alla som plankar använder ju i stor utsträckning det de inte vill betala för, så är inte alltid fallet med tv-avgiften.
Som jägare får du betala din licenskostnad oavsett hur många eller få bulor du pangar. Som bilägare åker man på vägskatten när man ställer på bilen även om du inte nytjar en meter allmän väg osv.
Som jägare får du betala din licenskostnad oavsett hur många eller få bulor du pangar. Som bilägare åker man på vägskatten när man ställer på bilen även om du inte nytjar en meter allmän väg osv.
Inför så jag kan ställa av min TV för "Public Service" då tack.
MathiasF
2013-05-14, 15:35
Inför så jag kan ställa av min TV för "Public Service" då tack.
+1
När jag betalar för SL sponsrar jag allt från deras usla reklam, otrevliga spärrvakter, båtar och gud vet allt jag inte vill ge pengar till. Det är bara att bita ihop och betala. Både SL och Radiotjänst.
Spelar du dum?
Jag utnyttjar inte SVTs tjänster och vill således inte betala för dom.
Någon som plankar, utnyttjar transportbolagets tjänster och ska därför betala för dom.
WHITEFOLKS
2013-05-14, 15:38
Bor du i Stockholms Län så betalar du för SL oavsett om du använder det eller ej. Det är ungefär 50/50 skatte/försäljningsbetalat.
Chilla mamma
2013-05-14, 16:12
Betalar endast för att jag inte vågar planka. Folk får jättegärna ta rygg på mig om de vill det.
mattilainen
2013-05-14, 16:22
sluta med detta skitsnack tack! Man betalar tv licensen för att du har en tv och KAN se på svt. Jag ser inte på svt, och då ska jag inte heller betala något tv licens. Att man ska betala något bara för man "kan" se på en kanal är det något fel. Det är som när de ska börja med datorer och surfplattor.. "Du har tillgång till internet och då kan du se på svt.." ja men stäng av den tjänsten så man behöver en inloggning så kan vi ju se hur många som faktiskt nyttjar den tjänsten. Aldrig att jag kommer betala något sånt.
Mja, jag anser mig inte ha moralisk höjd över plankarna, jag piratar film musik och serier ibland, något som andra betalar för och jag snyltar på. Jag plankar inte själv, men kan anser mig inte kunna fördömma det så länge jag själv inte lever som jag lär.
Skillnaden blir väl att dom där tomtarna försöker få det att framstå som något moraliskt och politiskt hedervärt medan du kanske piratar mer för att det är kul att få saker gratis?
Skillnaden blir väl att dom där tomtarna försöker få det att framstå som något moraliskt och politiskt hedervärt medan du kanske piratar mer för att det är kul att få saker gratis?
många gör det med politiska motiv, jag är inte en av dem,
jag håller med dom (till viss mån) men jag gör det själv enbart
av ekonomiska skäl.
ofta när plankningsfrågan dyker upp, så blir det lite av en hönan och ägget
historia av det hela.
på SLsidan säger folk: om ingen skulle planka, så skulle SL inte behöva nya spärrar eller vakter,
och då skulle man kunna sänka priset.
min lösning är: istället för att vänta på att alla ska betala för sig (och folk
måste förstå att alla kan verkligen inte betala för sig) så avrusta (nu är väl pengarna ändå spenderade, så det kanske har gått för långt) de nya spärrarna, gör er av med kontrollaterna och sänk priset, fixd.
istället verkar deras lösning vara att försöka hindra folk att åka gratis,
och spendera hundratusentals kronor på detta.
men det är så jävla dumt för det som dom inte verkar förstå är att
många människor MÅSTE ÅKA GRATIS. DOM HAR INTE RÅD!
och hela den här "jag betalar ju, så då ska du också göra det"attityden
tycker jag är riktigt vidrig.
rättfärdig kapitalistkristenvidrig.
Måste åka gratis? Dummaste jag hört. Du är välkommen att använda dina två ben som alla gjort genom alla tider.
Hur gör du när du handlar mat...? "ööööh, sorry grappar, jag måste äta gratis, jag har inte råd"....
bygger man upp ett samhälle, där folk är beroende av lokaltrafiken
för att ta sig till jobbet (pumpa in pengar i ekonomin)
och sen göra lokatrafiken så pass dyr att de inte har råd att äta,
så anser jag att man måste åka gratis.
1. idiotfråga.
för vissa är det ingenting, och för vissa andra är det hur mycket som helst.
2. ja.
skulle alla sluta betala för sig skulle något behöva göras.
men ett bra sätt att få fram detta är det väl knappast.
3. ingen åsikt
bygger man upp ett samhälle, där folk är beroende av lokaltrafiken
för att ta sig till jobbet (pumpa in pengar i ekonomin)
och sen göra lokatrafiken så pass dyr att de inte har råd att äta,
så anser jag att man måste åka gratis.
1. idiotfråga.
för vissa är det ingenting, och för vissa andra är det hur mycket som helst.
2. ja.
skulle alla sluta betala för sig skulle något behöva göras.
men ett bra sätt att få fram detta är det väl knappast.
3. ingen åsikt
Du är beroende av lokaltrafiken. Lokaltrafiken är beroende av att folk betalar för sig för att kunna bedriva verksamheten. Om ingen betalar måste pengarna tas från annat håll. Då blir det att till 100% skattesubventionera det, vilket kanske hade varit bättre, för då hade du inte haft något annat val än att betala. Problemet blir då helt plötsligt att en massa människor som inte nyttjar produkten måste betala för att du från början inte ville betala.
eller så baserar man priset på ens inkomst.
men egentligen har jag ingen lösning på det hela.
jag försöker bara få folk/SL att förstå att vissa människor inte kan betala för sig,
för dom har helt enkelt inte råd.
av ekonomiska skäl.
ofta när plankningsfrågan dyker upp, så blir det lite av en hönan och ägget
historia av det hela.
på SLsidan säger folk: om ingen skulle planka, så skulle SL inte behöva nya spärrar eller vakter,
min lösning är: istället för att vänta på att alla ska betala för sig (och folk
måste förstå att alla kan verkligen inte betala för sig) så avrusta (nu är väl pengarna ändå spenderade, så det kanske har gått för långt) de nya spärrarna, gör er av med kontrollaterna och sänk priset, fixd.
istället verkar deras lösning vara att försöka hindra folk att åka gratis,
men det är så jävla dumt för det som dom inte verkar förstå är att
många människor MÅSTE ÅKA GRATIS. DOM HAR INTE RÅD!
och hela den här "jag betalar ju, så då ska du också göra det"attityden
Varför får du inte socialbidrag eller dylikt om du har så lite pengar att du inte kan få undan till bland det mest nödvändiga efter kläder, mat och husrum?
Varför får du inte socialbidrag eller dylikt om du har så lite pengar att du inte kan få undan till bland det mest nödvändiga efter kläder, mat och husrum?
int fan vet väl jag heller
brukar alltid stanna upp när jag går igenom spärrarna för att knuffa bort eventuella parasiter.
+1
+1
JAG BETALAR! DÅ SKA DU BETALA!
så funkar kapitalismen. är du fattig?
skyll dig själv.
JAG BETALAR! DÅ SKA DU BETALA!
så funkar kapitalismen. är du fattig?
skyll dig själv.
Helt riktigt, du har fattat grejen. Fast "skyll dig själv" håller jag inte helt med om.
Hur låg månadslön är det egentligen som gäller för att vara "tvungen" att åka gratis. Om man nu måste jobba i Stockholms innerstad för att man inte får jobb någon annan stans och måste bo i någon förort för att det är för dyrt att bo i innerstaden ser jag som det enda skälet till att man "måste" använda kollektivtrafiken om det verkligen är för långt för att cykla, vilket det faktiskt sällan är.
Jag tycker i alla fall att jag lever hyfsat gott på att spendera ca 7000:- i månaden på i princip allting, boende, mat, kosttillskott, kläder, resor, fest mm. Med andra ord inte i närheten av något existensminimum. Hur många människor med jobb tjänar egentligen mindre än det i månaden? Jämfört med hur många som ska rättfärdiga sitt plankande. Jobbar man 40 timmars arbetsvecka kommer man över 7000 i månaden på 40 kr/timme.
int fan vet väl jag heller
Jobbar du? Ålder på dig?
Precis, allt skall baseras på ens inkomst, folk med högre inkomst än mig har det endast på ren tur.
Precis, allt skall baseras på ens inkomst, folk med högre inkomst än mig har det endast på ren tur.
rika människor är beroende av fattiga.
det betyder inte att fattiga ska behandlas som skit.
skulle alla vara VD på volvo skulle ingen kunna servera dig kaffe
på cafeet som inte finns.
rika människor är beroende av fattiga.
det betyder inte att fattiga ska behandlas som skit.
skulle alla vara företagsägare skulle ingen kunna servera dig kaffe
på cafeet som inte finns.
På vilket sätt är rika beroende av fattiga?
jag gav ett exempel, måhända väldigt simpelt, men kanske inte nog simpelt.
jag gav ett exempel, måhända väldigt simpelt, men kanske inte nog simpelt.
De exemplen påvisar bara att fattiga är beroende av rika.
De exemplen påvisar bara att fattiga är beroende av rika.
och viceversa.
vårt ekonomiska system är beroende (för att det är skapat så)
av att vissa människor tjänar mindre pengar.
och eftersom vissa människor tjänar mindre pengar, så måste vissa tjäna mer.
det är ett system jag inte håller med om, men har heller ingen lösning på det.
problemet är väl egentligen att det har gått för långt, och man får väl inse
att om man vill leva drägligt och behandlas som en människa, får man väl
se till att tjäna mer pengar, så man kan åka tunnelbana utan att behöva bli puttad.
och viceversa
Precis, bilden är helt enkelt inte svartvit.
Fast majoriteten av de som tjänar mer pengar än gruppen under dem jobbar hårdare/har pluggat hårdare än gruppen under dem. Extra arbetsinsats måste belönas om det skall finnas någon vettig mängd personer som skall syssla med detta.
Precis, bilden är helt enkelt inte svartvit.
självklart.
men problemet är ju att rika är väldigt rättfärdiga och anser
att alla ska minsann betala för sig, för det gör ju dom.
men samtidigt så vill dom ha möjligheten att få sina skor putsade
för 5kr innan de går in på kontoret.
och vill man ha all "lyx" dom nu har råd med, men samtidigt inte
betala nog till de som bidrar med den, får man väl fan förstå
att dom inte alltid kan betala för sig.
men jag lämnar det här diskussionen, för jag har egentligen inget att bidra med.
jag tror inte på någon form av ekonomiskt styre.
självklart.
men problemet är ju att rika är väldigt rättfärdiga och anser
att alla ska minsann betala för sig, för det gör ju dom.
men samtidigt så vill dom ha möjligheten att få sina skor putsade
för 5kr innan de går in på kontoret.
och vill man ha all "lyx" dom nu har råd med, men samtidigt inte
betala nog till de som bidrar med den, får man väl fan förstå
att dom inte alltid kan betala för sig.
Hur raderar man inlägg?
men jag lämnar det här diskussionen, för jag har egentligen inget att bidra med.
Ok, då är jag med. Kanske en diskussion på en annan plats, annan tid. Trevlig dag på dig!
och vem ska då putsa skor?
... kunde inte hålla mig
;)
Tog dock bort inlägget, om du inte har tid eller sug för att diskutera kan vi göra det någon annan gång!
gjorde samma.
hare braj, vi hasch.
men egentligen har jag ingen lösning på det hela.
jag försöker bara få folk/SL att förstå att vissa människor inte kan betala för sig,
för dom har helt enkelt inte råd.
Då kan man ju börja fråga sig varför dessa personer inte har råd? Är det för att dom verkligen har en så begränsad inkomst att dom faktiskt inte har råd med de mest basala behoven som bostad, mat, kläder, transport osv eller är det för att dom prioriterar att äta mat ute, festa och köpa nya prylar? Jag tror det är väldigt få av de som plankar som tillhör den första kategorin.
då kan man ju börja fråga sig varför dessa personer inte har råd? är det för att dom verkligen har en så begränsad inkomst att dom faktiskt inte har råd med de mest basala behoven som bostad, mat, kläder, transport osv eller är det för att dom prioriterar att äta mat ute, festa och köpa nya prylar? Jag tror det är väldigt få av de som plankar som tillhör den första kategorin.
+1
99 fall av 100 är det snåla tjuvar imho. 1 fall av 100 någon som verkligen inte har råd och verkligen måste planka.
men snälla...
Haha
Det är stöld. Jag går inte och handlar mat och vägrar betala bara för att jag tycker det är för dyrt och att jag är irriterad på att andra har mer pengar. Här i Jönköping kostar det 550 spänn/månad och då täcker det bara en bråkdel av området ni kan åka, PLUS att det är i snålaste av Småland :naughty:. Så om du istället hade prioriterat att ta dig fram enkelt istället för den där kycklingsalladen för 119 spänn dagen efter utekvällen där du spenderade 1200 spänn på rosa drinkar och fortfarande inte "haft råd", då kan vi snacka.
Det handlar om tattare som inte vill betala
men snälla...
Förklara för mig istället för att lägga någon oneliner.
MiraAqui
2013-05-15, 11:04
Hur stor del av ens totala utgifter ska det uppta för att ni ska tycka att det är ok att planka?
Hur stor del av ens totala utgifter ska det uppta för att ni ska tycka att det är ok att planka?
Inte okej någon gång. Flytta från Stockholm om du "inte har råd", ingen mänsklig rättighet att bo i en dyr stad
MasterChief
2013-05-15, 11:21
Fattiga och snåla människor är i regel trädkramare/miljöfascister så varför cyklar de inte?
http://robopear.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/i/dinosaur-thumb_1.png
Fattiga och snåla människor är i regel trädkramare/miljöfascister så varför cyklar de inte?
http://robopear.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/i/dinosaur-thumb_1.png
För att det är svårare att planka en cykel.
Jodå, det tror jag visst: https://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkistisk_ekonomi
MasterChief
2013-05-15, 11:57
För att det är svårare att planka en cykel.
60000 cyklar snoddes förra året så bara knappt i så fall. :)
Att planka en cykel för mig är att hoppa på när någon annan sitter och trampar på cykeln i tron om att man skall få åka med....
MasterChief
2013-05-15, 12:05
Att planka en cykel för mig är att hoppa på när någon annan sitter och trampar på cykeln i tron om att man skall få åka med....
Kan säga att det händer regelbundet men med lite mer finess. Som cykelpendlare upplever jag ibland att någon tar rulle, vilket innebär att de lägger sig rätt tätt bakom och på så sätt slipper motvinden. Vid ett tillfälle vände jag mig om och undrade om han hade lust att dra, vilket medförde att han slutade planka och sänkte farten.
Macroman
2013-05-15, 12:39
Plankare är parasiter och detta behöver väl knappt ens diskuteras. Att planka är en form av stöld.
790 kr är inget högt belopp med tanke på vad man får.
Carolinew
2013-05-15, 12:44
Haha, när jag såg trådtiteln trodde jag att det handlade om någon tävling i att stå planka (magövningen) :P
MathiasF
2013-05-15, 14:11
och viceversa.
vårt ekonomiska system är beroende (för att det är skapat så)
av att vissa människor tjänar mindre pengar.
det är ett system jag inte håller med om, men har heller ingen lösning på det.
problemet är väl egentligen att det har gått för långt, och man får väl inse
se till att tjäna mer pengar, så man kan åka tunnelbana utan att behöva bli puttad.
Jag blir stött av dina inlägg, de saknar helt verklighetsförankring.
åk ut till ryska landsbygden och upplev kvarlevorna av kommunismen på nära håll så ska vi se hur jävla glad du är för kommunism efter det.
Vad du inte förstår är att kapitalism, eller blandningen av socialism och kapitalism som vi har i detta landet är uppbyggt på viset du förkastar eftersom det finns människor som har ett driv i livet.
Om människor arbetar så skapas tillgångar för oss alla.
Om kommunism vore rådande så skulle det endast leda till misär och urholkad ekonomi, precis som VAR ENDA kommunistiskt exempel i världen,
till skillnad från din och dina "kamraters" våta, utopiska drömmar.
Du låter inte som något annat än en bortskämd snorvalp när du sitter och klagar över att du inte får planka och åka gratis med den fina moderna transport som erbjuds till ett jävligt vettigt pris.
Det kvittar om du och dina kompisar har veckopeng, 790kr för obegränsade resor i en månad är ett kap, prova köp bil och återkom.
" och man får väl inse
se till att tjäna mer pengar, så man kan åka tunnelbana utan att behöva bli puttad"
Det är väl klart som fan att folk som jobbar hårt inte vill betala för att du ska få ett drägligt liv genom att ligga på soffan,
är det så du tycker att samhället ska fungera så avsäg dig din rösträtt för fan.
MathiasF
2013-05-15, 14:28
av ekonomiska skäl.
Ofta när plankningsfrågan dyker upp, så blir det lite av en hönan och ägget
historia av det hela.
På slsidan säger folk: Om ingen skulle planka, så skulle sl inte behöva nya spärrar eller vakter,
Min lösning är: Istället för att vänta på att alla ska betala för sig (och folk
Istället verkar deras lösning vara att försöka hindra folk att åka gratis,
Men det är så jävla dumt för det som dom inte verkar förstå är att
många människor måste åka gratis. Dom har inte råd!
Och hela den här "jag betalar ju, så då ska du också göra det"attityden
Rättfärdig kapitalistkristenvidrig.
TROR DU DET ÄR NÅGON JÄVLA RÄTTIGHET DU HAR ATT ANDRA SKA BETALA FÖR ATT SKJUTSA RUNT DIG?! a
Tricklew
2013-05-15, 15:35
Jösses grabbar, får man rekommendera en extra stor dos av blodtrycksmedicinen och lite röka?
phone
MiraAqui
2013-05-15, 15:36
Jösses grabbar, får man rekommendera en extra stor dos av blodtrycksmedicinen och lite röka?
phone
HippieAnarkoKommunist? (döts)
olle lindblad
2013-05-15, 15:42
...och hela den här "jag betalar ju, så då ska du också göra det" attityden tycker jag är riktigt vidrig.
Tanken att det bara är "vidriga kristna kapitalister" som vill göra rätt för sig är rätt underhållande. Konstigt att Kd inte har egen majoritet i Stockholm.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.