Visa fullständig version : Vill veta hur mycket vitaminer och mineraler det är i min mat. Vart vända mig?
slackerguru
2013-05-14, 08:10
Skulle vilja kika upp näringsvärdet i de grönsaker jag oftast konsumerar.
Till exempel om man tittar på broccoli så är det : 83 mg C-vitamin per 100 gram, men är det verkligen det i all broccoli?
Jag skulle helt enkelt vilja ta en närmare titt på den maten jag köper och jämföra olika märken samt jämföra skillnaden mellan ekologiska och ekologiska produkter.
Vart ska jag vända mig?
Jag vill kika upp detta pga intresse.
slackerguru
2013-05-14, 08:12
BTW är medveten om att det finns dumbbel och liknande sidor där man kan få ett ungefärligt värde. Det är inte något sånt jag är ute efter utan undrar om det finns något labb jag kan åka till. Helst i Göteborgs-området.
Men de flesta databaser bygger väl på labundersökningar? Så vad är det du vill kolla?
slackerguru
2013-05-14, 08:18
Men de flesta databaser bygger väl på labundersökningar? Så vad är det du vill kolla?
Så du menar att Laxen har lika mycket omega-3 i sig nu som den hade för 10 år sedan?
Jag intresserad av att ta med mig olika sorters märke av den maten jag konsumerar ofta och se hur det skiljer sig i näringsvärde.
Så du menar att Laxen har lika mycket omega-3 i sig nu som den hade för 10 år sedan?
Jag intresserad av att ta med mig olika sorters märke av den maten jag konsumerar ofta och se hur det skiljer sig i näringsvärde.
Jag menar ingenting, men jag tar för givet att databaserna med näringsvärdeinformation uppdateras kontinuerligt eller åtminstonde oftare än vart tionde år. Men jag kanske är naiv.
slackerguru
2013-05-14, 08:22
Jag menar ingenting, men jag tar för givet att databaserna med näringsvärdeinformation uppdateras kontinuerligt eller åtminstonde oftare än vart tionde år. Men jag kanske är naiv.
Förmodligen. Eftersom jag inte vet så vill jag kika upp det.
Eller är det så att all mat har samma näringsvärde oavsett märke eller om det är ekologiskt eller ej?
Ristretto
2013-05-14, 08:29
På Dumbbell.se ser man hur mycket man får i sig av mikronutrienterna.
slackerguru
2013-05-14, 08:33
På Dumbbell.se ser man hur mycket man får i sig av mikronutrienterna.
Läs mitt andra inlägg.
BobaFett
2013-05-14, 15:36
Det är nog svårt att ta reda på men om du går in på dumbbell.se och ser till att få i dig ca 300% av allt så spelar det nog ingen roll hur mycket det varierar mellan olika märken o.s.v.
Det är nog andra faktorer som spelar in än märke på maten. T.ex. fisk kan vara fångad på olika årstider, olika platser o.s.v.
Du kan väl äta din vanliga kost och sedan ta blod och avföringsprov? Kanske inte exakt det du ville veta, men är iaf ett tillvägagångsätt
slackerguru
2013-05-14, 16:19
Det är nog svårt att ta reda på men om du går in på dumbbell.se och ser till att få i dig ca 300% av allt så spelar det nog ingen roll hur mycket det varierar mellan olika märken o.s.v.
Det är nog andra faktorer som spelar in än märke på maten. T.ex. fisk kan vara fångad på olika årstider, olika platser o.s.v.
Jag är bara nyfiken och vill testa. Detta har inget med vad jag ska få i mig att göra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.