handdator

Visa fullständig version : Hur mycket behöver jag kunna för att börja min deff?

Mikroprocessor
2013-05-13, 20:31
Jag har skrivit in mig på ett gym. Denna vecka börjar min gratisvecka och sträcker sig hela 53 veckor exakt från och med idag.

Det jag har gjort är benpress, lårpress och vadböj under ca 40 minuter inklusive vila.

Jag har bestämt mig för att deffa men jag känner att jag inte vet riktigt vart jag ska börja. Jag sakar träningsprogram och vet inte vilka övningar eller hur mycket jag ska ta på varje övning.

Jag har läst lite om deff och räknat ut mitt BEE, läst att man kosten är det viktigaste som styr deffen, man ska bevara musklerna igenom att styrketräna, man ska förbränna via konditionsträning, jämna mellanmål för att slippa sötsug, ät mycket proteiner, ät rätt fett och undvik fel fett.

Men jag har några frågor:
1. Räknas simning som konditionsträning? Har inte lust att springa på ett band.
2. Finns det något bra träningsprogram som rekommenderas till mig?
3. Vart ska jag exakt börja?
4. Finns det någon lätt litteratur om just deffa eller är det lika enkelt som det låter?
5. Det finns en gratisapp som heter "Big lifts" på Playbutik (android). Är den bra?
6. Har jag missat något? Behöver jag läsa massvis för att just kunna deffa?
7. Vad ska jag äta? Behöver jag proteinpulver?

Personligen så är jag ingenjör inom maskinteknik och elektronik och är en person som sitter rätt mycket vid datorn => lönnfet :em:

Mvh
Mikroprocessor

raddum
2013-05-13, 20:38
Du behöver inte snöa in dig för att kunna deffa. Ta en titt på Deffguiden.
Är du kraftigt överviktig eller i dålig form(min bakgrund) så är det väldigt enkelt. Ät saker som mättar bra på mindre kalorier. Byt ut lite av pastan mot grönsaker, ät lite magrare kött och håll proteinet allmänt högt. Börja träna på ett beprövat program, typ 5x5 eller något annat.

Springer
2013-05-13, 21:00
Om du vill analyser vad du äter och vill ha en app, skaffa shapeupclub.se

Hälsar en ingejör inom datateknik som också var lönnfet och fortfarande kan bli det om han låter aptiten styra. ;)

Om du kondtionstränar lite, så blir det så mycket lättare att få i sig tillräckligt med olika näringsämnen, så du slipper fundera på exakt VAD du skall äta. Du måste förstås hålla reda på HUR MYCKET du äter, men ändå.

Mikroprocessor
2013-05-13, 22:00
Du behöver inte snöa in dig för att kunna deffa. Ta en titt på Deffguiden.
Är du kraftigt överviktig eller i dålig form(min bakgrund) så är det väldigt enkelt. Ät saker som mättar bra på mindre kalorier. Byt ut lite av pastan mot grönsaker, ät lite magrare kött och håll proteinet allmänt högt. Börja träna på ett beprövat program, typ 5x5 eller något annat.

Denna guide?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Kolla upp appen Big Lifts. Inte Big Lifts pro för den kostar pengar.

Bulta
2013-05-13, 22:05
Viktigast av allt är ändå att du sysslar med någonting du tror kommer hålla i längden.
Har man precis börjat träna och vill snabbt komma form är det lätt att det hela mest blir kravfyllt med risk för att man ger upp.

Konditionsträning är inget måste, men välj i sådana fall en metod som du trivs med. Det kan vara en fördel med förbränningsträning för att lättare skapa ett kaloriunderskott.

Näringsrika livsmedel såsom rotgrönsaker, havre/råg, bönor, kött, ägg och grönsaker är väldigt mättande, men inget måste för att komma ner i vikt. Så länge som man äter med måtta och håller ett energiunderskott så är inte valen av livsmedel det som avgör.

Angående proteinbehovet är det ofta kraftigt överdrivet. En proteindrink efter ett styrkepass kan vara en smidig lösning, men äter du ganska snart efteråt så är det ingen nödvändighet. Fast mat mättar bättre.

Här är ett träningsschema som säkerligen skulle kunna passa: Träningsschema (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)

Lycka till!

Pretorian
2013-05-14, 07:03
Det låter som att du aldrig gått på gym tidigare? Jag tycker du ska börja med styrketräning och ta en deff senare. Klart du kan styra upp kosten också men det kanske blir lite mycket att lära dig styrketräning samtidigt som du ska genomföra din första deff.

Mikroprocessor
2013-05-14, 11:08
Jo jag har tränat förut. Gick på gym för ganska exakt två för sedan. Innan dess har jag gymmat också. :)

BobEob
2013-05-15, 20:16
Min erfarenhet, efter att ha kommit igång igen efter många år utan seriös träning är att du kommer få bra resultat genom att köra ett helkroppsprogram med styrkefokus, själv körde jag stronglifts 5x5 samt inte äta underskott, snarare mer. Du ska ändå se till att få koll på vad du käkar, undvika skit men vänta med att deffa om du inte är direkt fet. Jag tappade från 99 till 86 i midjemått på ett halvår och åt överskott och helt utan cardio.

Beemel
2013-05-16, 06:26
Jag har skrivit in mig på ett gym. Denna vecka börjar min gratisvecka och sträcker sig hela 53 veckor exakt från och med idag.

Det jag har gjort är benpress, lårpress och vadböj under ca 40 minuter inklusive vila.

Jag har bestämt mig för att deffa men jag känner att jag inte vet riktigt vart jag ska börja. Jag sakar träningsprogram och vet inte vilka övningar eller hur mycket jag ska ta på varje övning.

Jag har läst lite om deff och räknat ut mitt BEE, läst att man kosten är det viktigaste som styr deffen, man ska bevara musklerna igenom att styrketräna, man ska förbränna via konditionsträning, jämna mellanmål för att slippa sötsug, ät mycket proteiner, ät rätt fett och undvik fel fett.

Men jag har några frågor:
1. Räknas simning som konditionsträning? Har inte lust att springa på ett band.
2. Finns det något bra träningsprogram som rekommenderas till mig?
3. Vart ska jag exakt börja?
4. Finns det någon lätt litteratur om just deffa eller är det lika enkelt som det låter?
5. Det finns en gratisapp som heter "Big lifts" på Playbutik (android). Är den bra?
6. Har jag missat något? Behöver jag läsa massvis för att just kunna deffa?
7. Vad ska jag äta? Behöver jag proteinpulver?

"lårpress och vadböj"
Ingen aning om vilka övningar detta är?

Deffa har som du själv konstaterar primärt med kost att göra.

man ska förbränna via konditionsträning, jämna mellanmål för att slippa sötsug, ät mycket proteiner, ät rätt fett och undvik fel fett.
ska?? Ska?? SKA?? Man ska inte någonting... Det går alldeles utmärkt att deffa utan att köra någon konditionsträning överhuvudtaget. Det är bara att äta mindre. Sen ger absolut konditionsträning andra hälsofrämjande resultat.
Det där med jämna mellanmål är väldigt individuellt, Det finns de som deffar som käkar 5-6 gåner om dagen, det finns sådana som mig som hellre äter 1-2 gånger om dagen, det finns de som endast äter inom vissa tidsramar på dygnet. Tror alla varianter har sina för och nackdelar, du måste hitta vad som passar dig.
Mycket proteiner, tja jämfört med vad en icke tränande medelsvensson äter så kanske. 1,5-2 gram protein per kg kroppsvikt brukar vara en generell minnesregel. Gällande fetter så tänker jag inte uttala mig, jag bryr mig personligen inte om vilka typer av fett jag äter, så länge det är i rätt mängder (som för min personliga del är ganska högt då jag lever på lågkolhydratskost) Förvisso äter jag mycket av det som generellt klassas som bra fetter, nötter, lax, avocado etc. Men jag äter även bacon, och smör utan att blinka.

Mina svar på dina 7 frågor:

1: Vad tror du själv? om du simmar så snabbt du kan, blir du anfådd?
2: SL5x5 är trevligt tycker jag själv, "Starting strength" har jag inte kört själv med det har fått ganska goda vitsord.
3: Beror lite på vilken grunden är,
Är du kraftigt överviktig, dra ner på kalorierna (500-1000 kcal per dag i underskott) och träna.
Är du normalviktig så ät på balans alternativt något plus och träna.
Är du underviktig lägg dig på överskott och träna.
4: deffguiden som är sticky på detta forum är en bra början.
5: Ingen aning, Bra på vad?
6: Missat kanske inte är rätt ord. Men det känns spontant när jag läser ditt inlägg som du helt enkelt inte har en aning om vad det innebär att träna/bulka/deffa, så mitt råd är börja läs igenom sticky trådarna i forumgrenarna "träning och vikter" och "diet, deff och fettminskning" där står det mesta grundläggande information du behöver.
7: Du ska äta så du får i dig en lagom mängd av protein, fett och kolhydrater. Vad som är lagom är en fråga som debatteras konstant här och på andra forum. Personligen så gillar jag lågkolhydratkost för viktnedgång. Men det finns många som spottar på sådanna ideer. åter igen, läs sticky trådarna i diet forumet. Behovet av proteinpulver beror ju på vad du äter i övrigt. Får du i dig tillräckligt med protein behöver du inte pulver, det är inget magiskt över en proteinshake. Det är ett komplement om man har svårt att nå sitt proteinmål.

Kul med en ingenjör =) Jag är själv Maskinare med inriktning innovation och design.