handdator

Visa fullständig version : How to gain 20 pounds in 28 days

Gober
2013-05-13, 17:06
Kom över denna länken av en slump, kanske kan intressera någon. Kort sammanfattning handlar den om att lägga på sig 20lbs på en månad utan att öka allt för mycket i fett. Just biten med träningen och massa grejer anpassat för fighters kanske inte är så intressant, men upplägget med kosten kanske kan intressera.

http://www.fourhourworkweek.com/blog/2013/05/11/how-to-gain-20-pounds-in-28-days-the-extreme-muscle-building-secrets-of-ufc-fighters/

tjing
2013-05-13, 17:15
Jepp såg den på facebook (har likeat Ferris där någon gång).

Skepsisen är enorm. Dessutom blir jag konstant förvånad över hur lite kalorier man faktiskt äter på sådana där jätteförändrings-program. Något stämmer absolut inte.

Typ "gorge on food after workouts!". Vilket visar sig vara att man ska äta kring 3000 kcal på en träningsdag. Gorge, din mamma liksom. Etc.

King Grub
2013-05-13, 17:17
Jag skulle gå ner i vikt av "high calorie day".

DekeThornton
2013-05-13, 17:29
Jag har inte läst mycket med Ferris, men mycket av det jag ser på hans blog ger klara skitsnacksvarningar i stora delar.

Det sagt dock så tyckte jag att hans tidigare artikel om viktnedgång inför en invägning var riktigt intressant.

http://www.fourhourworkweek.com/blog/2013/05/06/how-to-cut-weight-ufc/

Både beskrivningen av hur det kan gå till och hur det faktiskt påverkar prestationen med drastisk vätskenedgång med påföljande re-hydrering.

Gober
2013-05-13, 17:32
Jag skulle gå ner i vikt av "high calorie day".

Just det du skriver är också vad jag reagerar på. När någon lägger upp ett liknande upplägg där kosten består av magert kött och potatis..typ.

tjing
2013-05-13, 17:37
Bulk på sötpotatis, kött, bär, kokosmjölk, frukt och grönt.

Hmm. Varför inte. Men det blir rätt svårt att äta mycket av.

Gober
2013-05-13, 17:41
Bulk på sötpotatis, kött, bär, kokosmjölk, frukt och grönt.

Hmm. Varför inte. Men det blir rätt svårt att äta mycket av.

För leangains men inte för en Bulk som syftar till maximal muskeluppbyggnad, och det är ju det man vill ha ;)

tjing
2013-05-13, 17:52
Det enda man gainar på den maten är paleo-poäng.

raddum
2013-05-13, 18:08
sötpotatis, I'm in! Lite snabbt genomskummat så verkar inte det här direkt vara någon grisbulk ala gaina 10kg på en månad, verkar snarare ganska försiktigt med tanke på kaloricyklingen och fastedagen?

Jode
2013-05-13, 18:37
Både Tim Ferriss och John Berardi verkar vara ganska reko personer. Lyssnat när dem gästat diverse podcasts. Kul läsning hursomhelst.

tjing
2013-05-13, 18:42
Håller med Jode, men något är ändå off med tanke på hur lite mat han åt.

Snorkelfarsan
2013-05-13, 19:50
Tim Ferris är klart en inspirerande kille, men som med alla "self help gurus" så är det (mycket) bullshit som sägs. Människor gillar enkla svar på svåra frågor.

Men upplägget är klart intressant, överlag verkar det vara ett smart upplägg. Vore kul att testa något liknande i framtiden. Att cykla kalorier och fasta lite då och då är inte helt dumt. Dock reagerade jag på detta:
"Most guys think the training program is the most important part of gaining muscle. Well, most guys are wrong. If I didn’t eat enough food I could have trained as hard or as long as I wanted and not much would have happened."

Min uppfattning är att träningen ändå är det absolut viktigaste när det handlar om att öka styrka och muskelmassa. Tränar man riktigt hårt så kommer kroppen göra allt den kan för att anpassa sig trots att man inte äter helt optimalt. Sedan finns så klart en gräns, det är olika för olika människor och självfallet kan man få bättre resultat på lång sikt om man ser till att sova och äta bra. Men det är ju träningen stimulerar muskeltillväxt.

FOSHO
2013-05-14, 09:24
jag har läst uppföljaren 4hourbody där äter han 6000kcal per dag under sin bulkmånad

Gober
2013-05-14, 09:35
Min uppfattning är att träningen ändå är det absolut viktigaste när det handlar om att öka styrka och muskelmassa. Tränar man riktigt hårt så kommer kroppen göra allt den kan för att anpassa sig trots att man inte äter helt optimalt. Sedan finns så klart en gräns, det är olika för olika människor och självfallet kan man få bättre resultat på lång sikt om man ser till att sova och äta bra. Men det är ju träningen stimulerar muskeltillväxt.

Måste man välja så är väl ändå kosten viktigast, viktigast i den mening att du måste ligga på överskott. Sen måste man ju givetvis träna progressivt och öka, men exakt hur man tränar är mindre viktigt än att äta tillräckligt mycket.