handdator

Visa fullständig version : Dags att släppa gluten-nojan

RassK
2013-05-13, 16:03
BACKGROUND:
Patients with non-celiac gluten sensitivity (NCGS) do not have celiac disease but their symptoms improve when they are placed on gluten-free diets. We investigated the specific effects of gluten following dietary reduction of low-fermentable, poorly-absorbed, short-chain carbohydrates (FODMAPs) in subjects believed to have NCGS.

METHODS:
We performed a double-blind crossover trial of 37 subjects (24-61 y, 6 men) with NCGS and irritable bowel syndrome (based on Rome III criteria), but not celiac disease. Participants were randomly assigned to groups given a 2-week diet of reduced FODMAPs, and were then placed on high-gluten (16 g gluten/day), low-gluten (2 g gluten/day and 14 g whey protein/day), or control (16 g whey protein/day) diets for 1 week, followed by a washout period of at least 2 weeks. We assessed serum and fecal markers of intestinal inflammation/injury and immune activation, and indices of fatigue. Twenty-two participants then crossed-over to groups given gluten (16 g/day), whey (16 g/day), or control (no additional protein) diets for 3 days. Symptoms were evaluated by visual analogue scales.

RESULTS:
In all participants, gastrointestinal symptoms consistently and significantly improved during reduced FODMAP intake, but significantly worsened to a similar degree when their diets included gluten or whey protein. Gluten-specific effects were observed in only 8% of participants. There were no diet-specific changes in any biomarker. During the 3-day re-challenge, participants' symptoms increased by similar levels among groups. Gluten-specific gastrointestinal effects were not reproduced. An order effect was observed.

CONCLUSION:
In a placebo-controlled, crossover re-challenge study, we found no evidence of specific or dose-dependent effects of gluten in patients with NCGS placed diets low in FODMAPs.

No Effects of Gluten in Patients with Self-Reported Non-Celiac Gluten Sensitivity Following Dietary Reduction of Low-Fermentable, Poorly-Absorbed, Short-Chain Carbohydrates.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23648697

RassK
2013-05-13, 16:04
BACKGROUND & AIMS:
Non-celiac, gluten sensitive (NCGS) patients report intestinal and extra-intestinal symptoms shortly after ingesting gluten; these symptoms disappear on gluten-free diets (GFDs), although these patients have no serologic markers of celiac disease or intestinal damage. In fact, there is no evidence for mucosal or serologic modifications in those individuals. We investigated immunologic responses of duodenal mucosa samples and peripheral blood basophils, isolated from NCGS patients, following exposure to gliadin.

METHODS:
Participants underwent a complete clinical evaluation to exclude celiac disease while on a gluten-containing diet, a skin prick test to exclude wheat allergy, and upper endoscopy (n=119) at 2 tertiary medical centers in Italy. Patients were considered to have NCGS based on their symptoms and the current definition of the disorder. Subjects were assigned to the following groups: patients with celiac disease on GFDs (n=34), untreated patients with celiac disease (n=35), patients with NCGS (n=16), or controls (n= 34). Duodenal biopsy samples collected during endoscopy were incubated with gliadin peptides, and levels of inflammatory markers were assessed. Peripheral blood basophils were extracted and incubated with gliadin peptides or a mix of wheat proteins; activation was assessed based on levels of CD203c, CD63, and CD45.

RESULTS:
Duodenal mucosa samples collected from 69 patients with celiac disease showed markers of inflammation following incubation with gliadin. Some, but not all, markers of inflammation were weakly detected in biopsy samples from 3 controls and 3 NCGS patients (P=.00 for all markers). There were no significant increases in the levels of CD63 and CD203c in NCGS patients.

CONCLUSION:
Unlike the duodenal mucosa from patients with celiac disease, upon incubation with gliadin, mucosa from patients with NCGS do not express markers of inflammation, and their basophils are not activated by gliadin. The in vitro gliadin challenge should therefore not be used to diagnose NCGS.

Gliadin Does Not Induce Mucosal Inflammation or Basophil Activation in Patients with Non-Celiac Gluten Sensitivity.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23639603

tjing
2013-05-13, 17:29
Men man har sett effekter i tidigare kontrollerade studier vill jag minnas?

Vad medierar då effekterna hos folk som anser sig vara känsliga mot gluten utan att lida av celiaki?

Wzup2u
2013-05-13, 17:37
finns för mkt studier och forskning i dagens läge nya ideer och resultat på allt hela tiden.
jag följer aldrig några råd från forskning längre.

Ronn
2013-05-13, 17:45
finns för mkt studier och forskning i dagens läge nya ideer och resultat på allt hela tiden.
jag följer aldrig några råd från forskning längre.

Det här är inga råd, det är specifika studier med specifika resultat.

Gpajpen
2014-02-05, 10:16
Varför blir man bättre utan då?

Dreas
2014-02-05, 10:20
Varför blir man bättre utan då?Okänt. Placebo. Två alternativ jag kommer på såhär på rak arm.

Gpajpen
2014-02-05, 10:23
Hur kan det vara placebo att jag på min deffkost var hur bra som helst i magen sen nu har jag ätit exakt samma kost varje dag men + 4 mackor och 150g pasta, och är nu halvt döende i magen? Visste inte ens om att det kunde vara gluten förrns igår kväll. Och det är det ända som är annorlunda.

Dreas
2014-02-05, 10:28
Hur kan det vara placebo att jag på min deffkost var hur bra som helst i magen sen nu har jag ätit exakt samma kost varje dag men + 4 mackor och 150g pasta, och är nu halvt döende i magen? Visste inte ens om att det kunde vara gluten förrns igår kväll. Och det är det ända som är annorlunda.Du menar att dina mackor endast består av gluten och även din pasta?

Det kan också handla om vana, den första perioden är inte lätt efter diet, min mage ballar ur iaf.

Sen är placebo ett alternativ sa jag, inte att det gäller för dig.

Smör/margarin om det är på mackorna är ju också ett alternativ, laktos.

Eller som sagt, okänt. Det finns mer att undersöka inom detta ämne.

Bubblan84
2014-02-05, 10:34
Du menar att dina mackor endast består av gluten och även din pasta?

Det kan också handla om vana, den första perioden är inte lätt efter diet, min mage ballar ur iaf.

Sen är placebo ett alternativ sa jag, inte att det gäller för dig.

Smör/margarin om det är på mackorna är ju också ett alternativ, laktos.

Eller som sagt, okänt. Det finns mer att undersöka inom detta ämne.

Mackor är väl gjorda på bla vetemjöl, pasta likaså. Vetemjöl innehåller gluten.

Gpajpen
2014-02-05, 10:37
Jag vet inte riktigt. Gick ju svinbra i början, sen sämre med tiden. Precis som om det har brytits ner i tarmarna successivt. Detta är ändå månad 2. Därav glutensensitiv inte allergisk. Smör/margarin åt jag innan, åt även dubbelt så mycket laktos (1kg kvarg om dagen ist för nu 500g) utan problem.

Jag köper inte studien.

Dreas
2014-02-05, 10:46
Mackor är väl gjorda på bla vetemjöl, pasta likaså. Vetemjöl innehåller gluten.
Va!? Det visste jag inte alls. Helt nytt.

Läs det jag skrivit i tråden, jag tror att du missat en eller två centrala meningar.

Bubblan84
2014-02-05, 10:48
Jag vet inte riktigt. Gick ju svinbra i början, sen sämre med tiden. Precis som om det har brytits ner i tarmarna successivt. Detta är ändå månad 2. Därav glutensensitiv inte allergisk. Smör/margarin åt jag innan, åt även dubbelt så mycket laktos (1kg kvarg om dagen ist för nu 500g) utan problem.

Jag köper inte studien.

Min mage är också kass och har en massa klåda och hud som fjällar på olika ställen. Allt sånt försvann under en period med glutenfri kost. Ska göra gastroskopi om ett par veckor för att kolla om jag kan vara glutenintollerant. Blodprover visar sällan på allergi även om man är allergisk.
Placebo tror jag inte ett skit på. Har för det mesta blivit besviken pga utebliven effekt trots att jag har förväntat mig mycket när jag har testat olika produkter.

Bubblan84
2014-02-05, 10:49
Va!? Det visste jag inte alls. Helt nytt.

Läs det jag skrivit i tråden, jag tror att du missat en eller två centrala meningar.

Han skrev, med andra ord, att magen blev sämre sen han bärjade äta produkter som innehåller gluten och då börjar du larva dig om att "innehåller dessa produkter ENBART gluten"...

Dreas
2014-02-05, 10:52
Han skrev, med andra ord, att magen blev sämre sen han bärjade äta produkter som innehåller gluten och då börjar du larva dig om att "innehåller dessa produkter ENBART gluten"...Ja, men det innehåller också annat. Det måste inte vara gluten som är problemet. Som sagt, "okänt". Intressant ämne som måste undersökas mer.

Om det faktiskt är "okänt" så stöder ju denna tråd mer det.

Bubblan84
2014-02-05, 10:53
Ja, men det innehåller också annat. Det måste inte vara gluten som är problemet. Som sagt, "okänt". Intressant ämne som måste undersökas mer.

Om det faktiskt är "okänt" så stöder ju denna tråd mer det.

Ja, svårt att veta när de flesta blodprov man kan ta är så värdelösa. Gastroskopi ska visst vara "the shit", frågan är om man kan se vad som skadar tarmen eller om man bara kan konstatera att "ja, något i kosten skadar tarmen". Finns ju andra typer av spannmålallergier också.

Dreas
2014-02-05, 10:57
Ja, svårt att veta när de flesta blodprov man kan ta är så värdelösa. Gastrosopki ska visst vara "the shit", frågan är om man kan se vad som skadar tarmen eller om man bara kan konstatera att "ja, något i kosten skadar tarmen". Finns ju andra typer av spannmålallergier också.Nu börjar vi komma någonstans.

Gluten pekas lätt ut som en bov, men jag har för mig att vi inte med säkerhet kan peka på det utan att det också finns andra teorier. Andra ämnen som förekommer tillsammans med gluten.

Har för mig att jag läst det resonemanget i någon av de rapporter i ämnet. Men nu slutar jag svamla.

Bubblan84
2014-02-05, 10:59
Nu börjar vi komma någonstans.

Gluten pekas lätt ut som en bov, men jag har för mig att vi inte med säkerhet kan peka på det utan att det också finns andra teorier. Andra ämnen som förekommer tillsammans med gluten.

Har för mig att jag läst det resonemanget i någon av de rapporter i ämnet. Men nu slutar jag svamla.

Ja, men helt klart är att mat som innehåller bla gluten förvärrar läget för tex mig och gpajpen. Utan den typen av föda blir våra bukar i bättre skick :D I det fallet bryr jag mig egentligen inte exakt om vad för beståndsdel i födan som skapar problemen bara jag vet vilken föda jag ska undvika.

Dreas
2014-02-05, 11:04
Ja, men helt klart är att mat som innehåller bla gluten förvärrar läget för tex mig och gpajpen. Utan den typen av föda blir våra bukar i bättre skick :D I det fallet bryr jag mig egentligen inte exakt om vad för beståndsdel i födan som skapar problemen bara jag vet vilken föda jag ska undvika.Då ska man ju inte med säkerhet beskylla gluten.

Snubben
2014-02-05, 11:05
Nu börjar vi komma någonstans.

Det där har du väldigt rätt i. Kan själv relatera till mig själv som har lyft gluten som ett problem. Jag har aldrig kontrollerat det men att strypa t.ex bröd och pasta från min kost har gjort en avsevärd skillnad men det betyder inte att det ät t.ex. gluten som är problemet. Där har du en väldigt bra/viktig poäng.

Bubblan84
2014-02-05, 11:51
Då ska man ju inte med säkerhet beskylla gluten.

Sprollar, lite same shit different name. Vad ska man undvika om man är allergisk mot gluten? Produkter baserade på vete. Vad ska man undvika om det är något annat i vete man reagerar på? Produkter baserade på vete. Men visst om man vill vara säker på exakt vad man reagerar på kanske man itne med säkerhet ska beskylla just gluten. Men i praktiken ska man undvika samma produkter.

WHITEFOLKS
2014-02-05, 12:00
Sen bör man notera att det väldigt sällan är allergi det är frågan om utan intolerans.

Bubblan84
2014-02-05, 12:18
Sen bör man notera att det väldigt sällan är allergi det är frågan om utan intolerans.

Ja, såklart.

ddavid
2014-02-05, 14:37
Okänt. Placebo. Två alternativ jag kommer på såhär på rak arm.

Och inte att förglömma fibermängden. Att lägga till 4 mackor + 150 g pasta kan ge en rätt skjuts på det intaget och eventuellt ställa till det om tarmarna inte är vana med den fibermängden/fibertypen.

3bz
2014-02-05, 18:14
Angående förbättringar vid uteslutning av gluten handlar det ju just om FODMAPs som confounds eftersom vete och råg utöver gluten även innehåller FODMAPs (fructans mer specifikt).

Sverker
2014-02-05, 18:46
FODMAP var nytt för mig. Inte hört talas om tidigare.
Men borde inte pasta och vitt bröd var befriade från dessa sockerarter.

3bz
2014-02-05, 20:22
FODMAP var nytt för mig. Inte hört talas om tidigare.
Men borde inte pasta och vitt bröd var befriade från dessa sockerarter.

1-4% enligt wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Fructan#Fructan_content_of_various_foods), finns även källor där.

Inte så stor andel, men om man jämför mängden pasta/bröd vissa personer äter jämfört med andra produkter som innehåller FODMAPs så kan det ju ändå bli en hel del.

maqan
2014-02-05, 20:35
Ja, svårt att veta när de flesta blodprov man kan ta är så värdelösa. Gastroskopi ska visst vara "the shit", frågan är om man kan se vad som skadar tarmen eller om man bara kan konstatera att "ja, något i kosten skadar tarmen". Finns ju andra typer av spannmålallergier också.

Det finns även IgG-medierad överkänslighet, vilket i regel ger mer diffusa symptom som uppstår efter en längre tid, till skillnad från IgE-medierad allergi eller direkt IgA-medierad celiaki, som ger akuta symptom. Om du är intresserad finns det tester för IgG-antikroppar i plasma.

Test för celiaki kan göras genom blodprov som tittar efter IgA-antikroppar mot gliadin, vilket är en av peptiderna som bildas när gluten bryts ner i tarmen. IgA-test mot gliadin har dock ifrågasatts och anses inte vara helt tillförlitligt, så vill man vara säker på om man har celiaki eller inte bör man se till att få gjort en tarmbiopsi. Men i ditt fall låter det snarare som om du lider av IgG-medierad överkänslighet.

R Scarpa27
2014-02-05, 20:36
sen kan det ju ligga något i att om man utesluter glutenprodukter kanske man äter mindre? utan att tänka på det? därav annan magkänsla? bara 1 teori som gäller vissa, sen e ju vissa känsliga, sen finns det ju självklart placebo fall som med allt annat.
& vad man äter för övrigt...... & vem man är som person, vet folk som nojjar över allt de har alla allaergier man kan tänka sig...

känn efter utan att tänka för mkt ;)

Gpajpen
2014-02-05, 21:13
Har cuttat bröd och pasta idag. Kokade upp ris för samma kcal istället. Har fist sammanlaggt 3 ggr sen 10 i morse, jämfört med igår 1200-1500 gånger (tappa räkningen då och då).

/thread

Bubblan84
2014-02-06, 14:57
Det finns även IgG-medierad överkänslighet, vilket i regel ger mer diffusa symptom som uppstår efter en längre tid, till skillnad från IgE-medierad allergi eller direkt IgA-medierad celiaki, som ger akuta symptom. Om du är intresserad finns det tester för IgG-antikroppar i plasma.

Test för celiaki kan göras genom blodprov som tittar efter IgA-antikroppar mot gliadin, vilket är en av peptiderna som bildas när gluten bryts ner i tarmen. IgA-test mot gliadin har dock ifrågasatts och anses inte vara helt tillförlitligt, så vill man vara säker på om man har celiaki eller inte bör man se till att få gjort en tarmbiopsi. Men i ditt fall låter det snarare som om du lider av IgG-medierad överkänslighet.

Intressant! Kan du berätta mer om de mer diffusa symptomen vid IgG-medierad överkänslighet? Jag har en del diffusa symptom, men inte sådär akuta och påfallande symptom som rännskita och så som många glutenintolleranta kan ha. Ska ta en biopsi av tarmen via gastroskopi om drygt 2 veckor.

Bubblan84
2014-02-06, 14:58
Har cuttat bröd och pasta idag. Kokade upp ris för samma kcal istället. Har fist sammanlaggt 3 ggr sen 10 i morse, jämfört med igår 1200-1500 gånger (tappa räkningen då och då).

/thread

Då vet du att det är bröd och pasta du ska äta inför filmkvällar med polarna! :D

maqan
2014-02-06, 20:24
Intressant! Kan du berätta mer om de mer diffusa symptomen vid IgG-medierad överkänslighet? Jag har en del diffusa symptom, men inte sådär akuta och påfallande symptom som rännskita och så som många glutenintolleranta kan ha. Ska ta en biopsi av tarmen via gastroskopi om drygt 2 veckor.

Huvudvärk, muskelvärk, ledvärk, allmän obehagskänsla, matsmältningsproblem, utslag, eksem, akne... Listan går att göra lång. Symptomen uppstår oftast inte direkt och i vissa fall kan det kan ta flera dagar efter exponering.