Logga in

Visa fullständig version : Cardio och bodybuildning

Cameltotem
2013-05-12, 23:02
Ursäkta om det redan finns en aktiv tråd om det här.

Läser överallt om hur dåligt det är att lägga cardio innan/efter gympasset.

Är inte det jävligt överskattat? Känns väl som det ska gå helt okej att bygga bra massa (Tänker inte generellt sett styrka då) även fast man springer en 20 minuter om dagen.

Jag förstår att det kanske inte är optimalt men det kan ju inte förstöra mer en någon liten procent.

Jag menar hur fan blir NHL spelare så jävla stora? Dom springer ju hela dagarna och lyfter på gym, finns massa andra sporter som verkar motbevisa det här argument ganska hårt eller? *screwy*

tjing
2013-05-12, 23:07
Klart det går bra.

Det handlar om hur mycket konditionsträning man kör, typen av konditionsträning, intensiteten och hur nära inpå styrketräningen den ligger.

Pinoy
2013-05-12, 23:25
NHL spelare är inte så stora, däremot NFL spelare. Dock är det troligtvis rätt mkt olagliga preparat i sporten.

Som ovanstående skrev, det handlar om hur/vilken typ/intensiteten samt hur nära konditionsträningen ligger på styrketräningen.

Påvägneråt
2013-05-12, 23:29
Då måste jag fråga en sak.
Imorgon är det vilodag ifrån styrketräningen för mig. Men jag tänkte köra ett konditionspass. Om jag har som mål att förbränna så lite MUSKLER som möjligt men så mkt kcal som möjligt. Vilken typ av kondition ska jag satsa på då? Cykel? cross? löpbandet? Och vilken intensitet? Och hur länge ungefär? :P

Cameltotem
2013-05-12, 23:36
NHL spelare är inte så stora, däremot NFL spelare. Dock är det troligtvis rätt mkt olagliga preparat i sporten.

Som ovanstående skrev, det handlar om hur/vilken typ/intensiteten samt hur nära konditionsträningen ligger på styrketräningen.

Menade NFL

Men kolla på den här killen.

http://www.youtube.com/watch?v=lsSC2vx7zFQ

Sett flera videos där Kai Greene kör en halvtimme cardio samma pass som han tränar muskler.

Men en 20 minuter intensivt cardio kan ju inte skada hoppas jag *grr27*

Pinoy
2013-05-12, 23:36
Då måste jag fråga en sak.
Imorgon är det vilodag ifrån styrketräningen för mig. Men jag tänkte köra ett konditionspass. Om jag har som mål att förbränna så lite MUSKLER som möjligt men så mkt kcal som möjligt. Vilken typ av kondition ska jag satsa på då? Cykel? cross? löpbandet? Och vilken intensitet? Och hur länge ungefär? :P

Intervaller på det du tycker är roligast. 6-7 spurter på 30s följt av vila på 60-90s. Föredrar själv att springa upp för en backe sen gå ner och vila på botten i 60s. Brukar göra så runt 10ggr. Dock så är min kondition jättedålig för jag har ej gjort det på väldigt länge :)

Romeo
2013-05-12, 23:40
1. NHL-spelare springer verkligen inte hela dagarna. Och eventuella löppass händer då på försäsong eller någon enstaka gång i veckan och i huvudsak intervaller.

2. Hockey är mer av en anaerob sport än t ex. fotboll. I hockey är ett byte oftast inte mer än dryga minuten och väldigt hög intensivt medan det i fotboll kan vara lunkande mellan backlinjen i nästan all oändlighet.

3. Hockeyspelare svullar i sig mat och har nog inte så jävla perfekt kost då många lägger på sig massa överviktigt och blir för bulkiga.

4. Mig veterligen så tyder det på att man åtminstone bör vänta 5-6h mellan styrketräningen och löppassen för att påverkan inte ska vara alltför stor.

5. Frågan om löpträningens vara eller ickevara tillsammans med styrketräning har varit uppe på tapeten förr.

6. Bäst är nog att försöka involvera HIIT om man vill träna för en anaerob sport och få kondition.

Påvägneråt
2013-05-12, 23:46
Intervaller på det du tycker är roligast. 6-7 spurter på 30s följt av vila på 60-90s. Föredrar själv att springa upp för en backe sen gå ner och vila på botten i 60s. Brukar göra så runt 10ggr. Dock så är min kondition jättedålig för jag har ej gjort det på väldigt länge :)

Jag är för fet för intervaller! Väger 103kg :P
Kan knappt springa, korta stunder bara. Knäna sätter stop. Powerwalk, cykling, cross och rodd funkar bra dock.

Pinoy
2013-05-12, 23:49
Jag är för fet för intervaller! Väger 103kg :P
Kan knappt springa, korta stunder bara. Knäna sätter stop. Powerwalk, cykling, cross och rodd funkar bra dock.

Kör så fort du orkar i 30s på cykeln följt av 60-70s vila annars :)

Dock är prio 1 att det ska vara roligt gällande cardio enligt mig, så går alltid efter vad som är roligast när jag väl kör.

strango
2013-05-13, 08:13
Välj den aktivitet som du tycker är roligast. Annars är nog risken stor att det inte blir så mycket cardioträning. Personligen tror jag inte att lite cardio skadar allt för mycket. Se bara till att krutet läggs på styrketräningen.

Jag tror dock det kan vara en bra idé att vänja kroppen några gånger först, så du inte går fullt ut första gången och är handikappad dagarna efter eller drar på dig en onödig skada.