handdator

Visa fullständig version : tillbaka med frågor!

victoria3
2013-05-12, 11:50
Hej!

Nu är jag äntligen tillbaka i balans med kost, motion och sömn efter att ha kortfattat lidit av sömnbrist, näringsbrist samt lite av utmattningsdepression. Tänkte nu fila lite på min kost då jag känner att träningen rullar på och jag njuter av att vara igång med mina powerwalks igen!

Äter i dagsläget ganska mycket kolhydrater och känner att jag skulle vilja byta ut inte alla men mycket av dessa för att se om jag kan deffa fram lite tonade linjer samt känner mig vätskefylld och uppsvullen av dessa kolhydrater och fibrer jag äter. Känner mig inte heller så mätt utan blir snabbt hungrig igen trots att jag äter ganska mycket så vill stabilisera genom att äta mer fett och proteiner.

Tänkte byta ut detta som jag äter idagsläget
fiberhavregrynsgröt dubbla portioner med nötter
fyra rågkusar
20 finncrisp

mot
youghurt och frukt till frukost samt ett par finncrisp med avokado
omelett med tonfisk/kyckling/makrill till lunch
Mer sallad och broccoli, aubergin och blomkål etc.

Så min fråga är nu, kan kostbytet göra att man kan tona till kroppen? Äter även ganska mycket frukt (plommon, äpple, päron, jordgubbar), bör jag utesluta dessa?

Jag är inte ute efter att gå ner i vikt utan få bort lite onödigt fett. Är 175 cm och väger ca 58kg.

tjing
2013-05-12, 11:52
Det handlar om kalorier, oavsett mat.

Men visst är ett lägre insulin gynnsamt för att hålla igång fettförbränningen. Många upplever positiva effekter av låg-GI och extremare ketogena dieter (LCHF).

Om det får dig att äta mindre kommer det att göra att du tappar vikt.

Wzup2u
2013-05-12, 18:41
finns inga dieter det är bara påhitt.
kcal in och kcal ut är sanningen.
kör pf ett tag och testa.

Rabiat
2013-05-12, 21:29
Så min fråga är nu, kan kostbytet göra att man kan tona till kroppen? Äter även ganska mycket frukt (plommon, äpple, päron, jordgubbar), bör jag utesluta dessa?

Jag är inte ute efter att gå ner i vikt utan få bort lite onödigt fett. Är 175 cm och väger ca 58kg.

Ja. Kalorier är kalorier, men jag har själv märkt att äter jag långsamma kolhydrater och försöker undvika stärkelse har jag mycket lättare att äta bra och prestera bra.

Det handlar om kalorier, oavsett mat.

Men visst är ett lägre insulin gynnsamt för att hålla igång fettförbränningen. Många upplever positiva effekter av låg-GI och extremare ketogena dieter (LCHF).

Om det får dig att äta mindre kommer det att göra att du tappar vikt.

+1. Se ovan.

Dumheter och överförenklingar. Väldigt många får det väldigt mycket enklare att hålla en negativ eller neutral energibalans med en viss typ av diet. Som vanligt kan man inte plocka ur en liten teoretisk bit text man hittat på internet och sen försöka applicera det i verkligheten, och särskilt inte på människor.

Beemel
2013-05-13, 06:46

Finns inte dieter?
Jag som trodde att ordet diet endast betydde att man åt efter vissa bestämmelser.
Om man så endast sätter en gräns för kalori in så skulle jag nog säga att det är en form av diet.
Även PF skulle jag kalla en dietform, även om det i detta fall mer handlar om när och hur man äter än vad.

villefille
2013-05-13, 07:45
Diet nr 2 ser ju bra ut, men jag skulle personligen inte börja dagen med så mycket snabba kolhydrater, då skulle jag bara tänka på mat hela morgonen. Jag brukar faktiskt hoppa frukost helt.

Kyckling, fisk, linser, bönor, quinoa, brocolli tycker jag alla är mycket bra på att ge hälsosam mättnad. Edit: även ägg.