handdator

Visa fullständig version : Vi som odlar saker eller borde börja göra det-tråden

Juxta
2013-05-10, 09:57
Vad sägs om en odlingstråd, vare sig det är tomater på balkongen, potatis i grönsakslandet, avokado i ett glas vatten eller gräs i garderoben?

Själv har tanken på självförsörjandet alltid varit lockande, att äta sina egna odlade grönsaker smakar ju inte bara bättre utan är även roligare, även om det tar mer tid.

Kan börja tråden med att posta mina egna saker. Jag har turen att ha en stor balkong så jag kan odla lite av varje.

Jag odlar t.ex potatis på "ballen" varje år:

http://farmermike.blogg.se/images/2009/potatis_36837935.jpg

Persilja i fönstret:

http://farmermike.blogg.se/images/2009/persilja_1_40336996.jpg

Tomater:

http://farmermike.blogg.se/images/2009/tomater_50101702.jpg

Såhär ser det ut på min balkong vänstra sida i juni:

http://farmermike.blogg.se/images/2009/odling_43214451.jpg

Juxta
2013-05-10, 09:58
Jag har även gjort försök med broccoli och blomkål, detta med pallkrage på balkongen:

http://farmermike.blogg.se/images/2009/broccoli_40337138.jpg

Tyvärr vart den den extremt utsatt av Pieris brassicae, kålfjärilen:

http://farmermike.blogg.se/images/2009/blad_50100392.jpg

Odlar ni något själva?

Juxta
2013-05-10, 09:59
Jag vart tvungen att sätta nät för pallkragen då mina katter gillade att sova i den kalla jorden och även ovanpå mina plantor:

http://farmermike.blogg.se/images/2009/dsc03148__35013706.jpg

BigBoy
2013-05-10, 10:09
Ja! Hallon på balkongen och så är jag sugen på chili

Juxta
2013-05-10, 10:23
Hallon har jag inte odlat, men smultron!

Förebild:
http://farmermike.blogg.se/images/2009/smultron_40337179.jpg

Efterbild:
http://farmermike.blogg.se/images/2009/smultron_45389995.jpg

Det är väldigt vanligt att man får små insekter på stammen av plantorna. Det åtgärdas enkelt med såpavatten. Spraya dock inte på bladen då de lätt får brännskador av solen då.

hahavaffan
2013-05-10, 10:26
Färska och gärna hemmaodlade tomater luktar så sataaaaaans gott. Smakar iofs också gott, men just lukten är sjuk.

Juxta
2013-05-10, 10:30
Färska och gärna hemmaodlade tomater luktar så sataaaaaans gott. Smakar iofs också gott, men just lukten är sjuk.

Jag vet!! Det luktar så jäkla fräscht.
Brukar lukta på plantorna bara jag går ut på ballen.

BigBoy
2013-05-10, 10:30
Menade smultron..skrev hallon..*screwy*

Pumpa och tomat har vi haft. Vattenkrasse är jävligt gott med..

hillbilly90210
2013-05-10, 10:43
Har fyra små chiliplantor på uppdrivning nu. Första gången jag ger mig på det och det är väl egentligen i senaste laget att plantera nu, men med lite tur blir det röda habaneros till hösten. I sämsta fall har man lite nytt grönt på bolkongen. :)

Fröna är från en habanero köpt på ICA.

Nuvarande status, knappt två veckor gamla:

http://i44.tinypic.com/2v8lw02.jpg

Juxta
2013-05-10, 11:25
Jag tror man ska plantera chili i januari för att få frukt, men jag har aldrig gjort det själv från frö. :)

Uppdatera gärna hur det går!

Lucipha
2013-05-10, 11:38
Grym tråd! Ska lägga upp lite bilder när det blir lugnt

Thewind
2013-05-10, 11:44
Så jävla mysigt med sånt här. Ser fram emot tidig pension kring 50, fem ungar som kan gå ut med mina tre hundar och så att jag i lugn och ro kan gå omkring och peta i jorden bland purjolökar och sparris :D

Ladugårdsdörr
2013-05-10, 11:51
Tomater har jag i amplar, i ett miniväxthus och inomhus. 'Wilma' är en given favorit då den är lättskött, liten men ger ändå bra avkastning över hela säsongen. Första skörden är ett par veckor bort. Chili har jag alltid några plantor av, i år Hambanero och Hot Wax. Sallad, rädisor, morötter och de vanligaste kryddväxterna i pallkragarna. Sen försöker jag alltid ha något kul på gång, jättepumpa, svartrötter, solrosor, brysselkål osv. I år blir det ett försök med broccolli.
Kompletterar med vinbär, tre krusbär och ett gäng blåbär.

Juxta
2013-05-10, 11:56
Tomater har jag i amplar, i ett miniväxthus och inomhus. 'Wilma' är en given favorit då den är lättskött, liten men ger ändå bra avkastning över hela säsongen. Första skörden är ett par veckor bort. Chili har jag alltid några plantor av, i år Hambanero och Hot Wax. Sallad, rädisor, morötter och de vanligaste kryddväxterna i pallkragarna. Sen försöker jag alltid ha något kul på gång, jättepumpa, svartrötter, solrosor, brysselkål osv. I år blir det ett försök med broccolli.
Kompletterar med vinbär, tre krusbär och ett gäng blåbär.

Hur kommer du göra med broccolin eftersom den är så hårt utsatt från kålfjäril? Vet att Strindberg hatade kålfjärilen pga att den åt hans kål. ;)

Man vill ju gärna inte bespruta sina egna grönsaker. Men min broccoli och blomkål blev totalslaktad.

Ladugårdsdörr
2013-05-10, 11:56
Så jävla mysigt med sånt här. Ser fram emot tidig pension kring 50, fem ungar som kan gå ut med mina tre hundar och så att jag i lugn och ro kan gå omkring och peta i jorden bland purjolökar och sparris :D

Det är ren näring för själen att varje dag efter jobbet ta en sväng i trädgården och sniffa på myntorna, titta till tomaterna och kanske suga lite på ett gräslöksstrå. Kanske rycka något ogräs, titta till krusbären och fundera lite på om det är dags att gallra morötterna.

Ladugårdsdörr
2013-05-10, 11:59
Hur kommer du göra med broccolin eftersom den är så hårt utsatt från kålfjäril? Vet att Strindberg hatade kålfjärilen pga att den åt hans kål. ;)

Man vill ju gärna inte bespruta sina egna grönsaker. Men min broccoli och blomkål blev totalslaktad.

Kör nät över. Ikeas gardin Lill (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90111980/) är en klassiker som håller mycket bättre än skräpet som brukar säljas hos trädgårdshandlarna.

Juxta
2013-05-10, 12:08
Kör nät över. Ikeas gardin Lill (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90111980/) är en klassiker som håller mycket bättre än skräpet som brukar säljas hos trädgårdshandlarna.

Tack! Funderade på ett nät jag hittade på Plantagen men det kostade flera hundralappar så jag sket i det. Kanske får göra ett nytt försök med denna gardin.

BlötSnö
2013-05-10, 12:35
Vad kan man odla för roliga saker i köksfönstret?
Har länge funderat på att hänga upp några krukor med goda och användbara saker, men min fantasi är lite dålig.
Burspråket kan ju inte stå helt outnyttjat.

hallar
2013-05-10, 12:37
När jag nu flyttar till hus skall jag börja odla lite. Där ett litet litet växthus som det säkert går in ett par spannar med tomatplantor i. Sedan tänkte jag ha lite citronträd. Någon som har erfarenhet av det? Har läst på lite om det, skall fungera bra att ha ute på sommaren. Men på vintern skall de stå svalt och ljust. Tänkte sätta dem i varmförråd med 5-10 grader varmt. Där är inga fönster men LED-växtbelysning borde ju fungera. Någon som har koll på det?

Juxta
2013-05-10, 12:44
Har länge funderat på att hänga upp några krukor med goda och användbara saker, men min fantasi är lite dålig.

Kryddor är ju en klassiker i fönstret. Annars ska vitlök funka bra det med, men det sätter man på hösten.

När jag nu flyttar till hus skall jag börja odla lite. Där ett litet litet växthus som det säkert går in ett par spannar med tomatplantor i. Sedan tänkte jag ha lite citronträd. Någon som har erfarenhet av det? Har läst på lite om det, skall fungera bra att ha ute på sommaren. Men på vintern skall de stå svalt och ljust. Tänkte sätta dem i varmförråd med 5-10 grader varmt. Där är inga fönster men LED-växtbelysning borde ju fungera. Någon som har koll på det?

Just av den anledningen har jag skippat att införskaffa ett olivträd, att det ska stå svalt men ljust under vintern. Jag har svalt, men inte ljust.

z_bumbi
2013-05-10, 12:45
Jag tror man ska plantera chili i januari för att få frukt, men jag har aldrig gjort det själv från frö. :)

Ta man in dem och ställ under en lampa så löser det sig antagligen ändå.

Kryddväxter är det enklaste. Köp en kruka av den sort du vill ha i livsmedelsaffären, dra isär plantan i flera mindre och plantera om alla småplantorna du får i en större kruka. Vill du ha massor av en sort så går det att dela upp den på flera större krukor.

Sparven från Minsk
2013-05-10, 12:48
Satte en avokadokärna i vattenglas igår! Väntar med spänning!

Vill även odla lite små örter och liknande i köksfönstret! Sjukt roligt!

StarkaUlf
2013-05-10, 12:50
Brukar lukta på plantorna bara jag går ut på ballen.

Hehe..

A.Pahkamaa
2013-05-10, 12:54
Odlar på balkong:
Morötter, palsternacka, smultron, jordgubbar, persilja, gräslök, sallad, chili, tomat, spenat, basilika m.m.

Ladugårdsdörr
2013-05-10, 12:55

Mycket, och fröer är billigt så jag tycker man ska våga testa och inte ha så höga avkastningskrav. Det värsta som kan hända är att man helt enkelt får slänga plantan. Chili, tomater, kroddor, gyllenbär osv går fint. Titta efter lågväxande varianter.
Mindre lyckat har varit pumpa (4 meter lång när den åkte ut, men gav en pumpa på 15 kg väl ute i pallkragen), vaxbönor (2 meter höga när de åkte ut och väldigt intrasslade i persienerna) och brysselkål (spretig och ful planta).

Stående tomattips: http://www.froer.nu/product/15400743/tomat-korsbars-vilma/

pclillen
2013-05-10, 12:59
Odlar: Paprika (california wonder tror jag den heter), chili (jalapeno), tomat (wilma & microbel), aubergine (slim jim), basilika. Har gräslök & persilja i trädgården just nu. Allt annat kör jag i krukor. Juste har gurka oxå, fast dem har nyss kommit upp..

Paprika & chili har jag redan skördat av, fast gröna då såklart.. Har flera paprikor (frukter, inte plantor) på gång och flera fullväxta chilifrukter som är gröna just nu.. (Har 2 plantor av varje).

Allt ska odlas i krukor, kommer ha 12 liters med underbevattning till gurkan, chili, paprikan & auberginerna. Tomaterna är små så räcker nog med 5 liters tror jag (microbel kan nog ha 3L). Har tyvärr inga bilder dock.. Men chili+paprika plantorna täcker halva fönstret i sonens lekrum :P Vågar inte ställa ut allt riktigt än, kanske om 2 veckor typ.!

Andy.da.wohoo
2013-05-10, 13:17
Funderar på att sätta lite potatis och även lite sallad att ha på uteplatsen. Är det för sent nu? Hur gör man?

Nordenator
2013-05-10, 13:18
Lite paprika på gång. Chili har jag odlat tidigare, och det tog ju någon månad innan det började bli något av den växten. Paprikan växer centimetervis per vecka. Jag börjar undra hur stora växterna har tänkt att bli :D

Ladugårdsdörr
2013-05-10, 13:19
Funderar på att sätta lite potatis och även lite sallad att ha på uteplatsen. Är det för sent nu? Hur gör man?

Sallad - definitivt inte. Potatis - hinner inte till midsommar, men du får säkert fin skörd.

Juxta
2013-05-10, 13:31

Potatis är definitivt inte för sent, folk brukar, precis som Ladugårdsdörren säger, säga att det är försent av den enkla anledningen att man inte hinner får det till midsommar. Se till att köpa potatis med feta fina groddar på så slipper du den processen och det går snabbare. Man kan även sätta tidig och sen potatis beroende på sort.

BlötSnö
2013-05-10, 13:32
Tack för tipsen gott folk. Återkommer med bilder när hängkrukor konstruerats och fröer inhandlats.

Andy.da.wohoo
2013-05-10, 14:08
Sallad - definitivt inte. Potatis - hinner inte till midsommar, men du får säkert fin skörd.

Potatis är definitivt inte för sent, folk brukar, precis som Ladugårdsdörren säger, säga att det är försent av den enkla anledningen att man inte hinner får det till midsommar. Se till att köpa potatis med feta fina groddar på så slipper du den processen och det går snabbare. Man kan även sätta tidig och sen potatis beroende på sort.

Okej, tusen tack. Får se om det blir något av detta.

pclillen
2013-05-10, 14:19
Okej, tusen tack. Får se om det blir något av detta.

Plocksallat bör gå bra.. Dock vill dem inte ha för mkt sol och låt dem aldrig torka ut.. Sen ska man väl ha under 17 grader el nå sånt för att dem ska gro (även om det går över de, gjort inomhus själv så..)

willis
2013-05-10, 14:31
Har i år planterat jordgubbar, chili och basilika. Tog upp vinrankan från dess vintervila i källaren för några veckor sedan och den växer i princip medan man tittar på den. Kommer nog snart att köpa och plantera en tomatplanta också :)

hallar
2013-05-10, 16:22
Har i år planterat jordgubbar, chili och basilika. Tog upp vinrankan från dess vintervila i källaren för några veckor sedan och den växer i princip medan man tittar på den. Kommer nog snart att köpa och plantera en tomatplanta också :)

Vi skall plantera en vinranka vid en uteplats i söderläge. Tänkte ha en spalje på ett plank. Något tips med hur man skall göra med den första året. Bara låta den växa? Leda den på något sätt? Vet hur de skall se ut som ett T med många stänglar som växer upp varje år. Men hur får man den dit?

ArnoldOnLehmä
2013-05-10, 16:36
Eftersom vintern blev så lång så blev jag klar med "jordvändningen" igår så jag hinner nog bara odla potatis och morötter. Ska även köpa jordgubbsplantor och ha i pallkrage utanför huset. Hade verkligen velat ha tomater men har inte hunnit bygga nått växthus heller.

Okej
2013-05-10, 17:02
Fasen vad trevligt det där såg ut :D, synd man inte har någon balkong. Finns det någonting man kan odla inne som inte innebär typ potatis i badkaret och mindre lagliga växter i garderoben?

Thewind
2013-05-10, 17:11
För den som har utrymme över på gården kan jag rekommendera att odla jättepumpa. De kan växa flera centimeter om dagen, det är i stort sett bara att vattna (rikligt) och vänta. Rensa lite ogräs om man känner för det. Jag är inte mycket för smaken, men riktigt kul att se när de växer :)

http://3.bp.blogspot.com/_pYO4ig6G2IA/TOjKIifWM6I/AAAAAAAAAJ4/qFt8bexx_WQ/s1600/IMG_2897.JPG

tlk
2013-05-12, 18:20
http://distilleryimage6.s3.amazonaws.com/b0253d58bb2711e2b4ea22000a1fbdb0_7.jpg

3 dagar och fortfarande inget. Dags att ge upp nu känns det som.

Annars är det nån kaktus, lite olika groddar att äta, gräslök, och lite prydnadsblommor.

ducedo
2013-08-30, 10:56
Började själv odla för första gången i år och det enda jag låtit överleva är min chili (omöjlig att ta död på) och tomater. Flyttade plantorna förra veckan och det tog dock ganska hårt på dem. Har börjat fundera på vad jag ska fylla ut men inte hittat något ännu. Vill ha något som fyller ett syfte (går att äta / använda i matlagning) samtidigt som det fyller ut och inte ser så tomt ut på fönsterbrädan. Överväger bl.a. nya körsbärstomater och då hoppas på bättre lycka.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1363199/Nikonforum/SMN_3216-20130830-104441.jpg

z_bumbi
2013-08-30, 11:14
Vintertid och utan extra ljus är nog kryddväxter det enda som funkar. Köp några krukor på närmaste matvaruaffär, dra isär plantorna i mindre delar och plantera precis som när du planterar om andra plantor.
En kruka (från butiken) räcker gott och väl för varje sort då det är minst 30 plantor i varje.

Akerhage
2020-06-24, 07:29
Vad fan har hänt? Jag har odlat den här tomatplantan nu sen frö och allt har gått skitbra. Dom två största tomaterna började att bli röda. Igår morse såg jag att den ena av tomaterna hade ett stort hål i sig. (Tomaten till vänster).

https://i.imgur.com/aVWsJ4C.jpg

Jag slängde den trasiga tomaten och lät den högra tomaten vara kvar, den var hel igår morse. När jag kollade imorse var även den högra tomaten söndrig.*gah!*

https://i.imgur.com/UcA1Fxn.jpg

Det ser nästan ut som att dom har sprängts innifrån? Eller är det fåglar?

Tomatplantan står på min balkong längst in mot tegelväggen. Det är väldigt varmt där med, kan det vara så att värmen fått dem att gå sönder? Jag har skaffat ett nät nu på jobbet som jag skall testa lägga över plantan ifall det är fåglar som orsakat detta.

svenbanan
2020-06-24, 07:47
Att den skulle ha exploderat av värmen låter orimligt. Om tomaterna blivit djupfrysta under nattfrosten så kan man ju tänka sig att de exploderat. Men med tanke på väderleken så känns det helt osannolikt.

Så nån slags skadedjur skulle vara min gissning.

Akerhage
2020-06-24, 08:11
Att den skulle ha exploderat av värmen låter orimligt. Om tomaterna blivit djupfrysta under nattfrosten så kan man ju tänka sig att de exploderat. Men med tanke på väderleken så känns det helt osannolikt.

Så nån slags skadedjur skulle vara min gissning.

Jag antar att det inte är något smådjur iaf, för då borde det inte blivit så stora hål direkt. Så kanske är fåglar ändå?

svenbanan
2020-06-24, 09:41
Jag antar att det inte är något smådjur iaf, för då borde det inte blivit så stora hål direkt. Så kanske är fåglar ändå?

Skatjävlar!!! *gah!*

Akerhage
2020-06-24, 09:51
Skatjävlar!!! *gah!*

Jag får helt enkelt skaffa luftgevär och sova på balkongen!

Tjenatja
2020-06-24, 09:58

Jag har oldat kål flera år i rad, kanske bara tur men mina som satt öppet, direkt solsken utan skugga klara sig helt från skadedjur. De som satt under insektnät blev helt ätna pga fuktig miljö och mer skugga. Så tips är oskyddat läge

Ett Orm
2020-06-24, 13:07

Så gott som säkert nån kråkfågel, och nu kommer de troligen inte att sluta heller - de jävlarna.

Själv odlar jag i år jättepumpa, lokförare Bergfälts jätteärt, squash, dill och lök.
Pumpaplantan börjar växa ordentligt nu men ligger lite efter tyvärr. Hoppas kunna pollinera nästa vecka.

Akerhage
2020-06-24, 14:50
Så gott som säkert nån kråkfågel, och nu kommer de troligen inte att sluta heller - de jävlarna.

Själv odlar jag i år jättepumpa, lokförare Bergfälts jätteärt, squash, dill och lök.
Pumpaplantan börjar växa ordentligt nu men ligger lite efter tyvärr. Hoppas kunna pollinera nästa vecka.

Får hoppas nätet hjälper, annars får jag väl ta in plantan och ställa vid balkongdörren i söderläge. Borde ju funka det med!