handdator

Visa fullständig version : Trivs du med ditt jobb?

knuckles
2013-05-09, 11:58
Hur många trivs med sitt jobb, lönen, miljön osv?

shut teh face
2013-05-09, 12:02
Finns ju alltid något negativt med alla jobb, men jag trivs väldigt bra. Jag tycker om att gå till jobbet och det är det viktigaste i slutändan. Lön kunde jag få mer av, men frågan är hur viktigt det är egentligen. Mer vill alltid ha mer.

Denna film säger allt: http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc

Latissimus Dorsi
2013-05-09, 12:03
Är telefonförsäljare som extrajobb, går att överleva.

mela
2013-05-09, 12:04
Saknar en "Nej, men lönen är hög"

knuckles
2013-05-09, 12:05
Saknar en "Nej, men lönen är hög"

Ja, bör ha lagt till det med. *facepalm*

Måsse
2013-05-09, 12:12
Väldigt underbetalt, men förmodligen inget jag kommer göra hela livet. Så ja, helt okej.

tlk
2013-05-09, 12:18
Finns ju alltid något negativt med alla jobb,

I disagree.

shut teh face
2013-05-09, 12:24
I disagree.
Jag håller inte med. Även om det kan vara små saker ..
Bjuds på dåligt kaffe (eller inte superbra om man är bortskämd), en kollega av hundra som är skitjobbig, du fick bara en 27" mac skärm fast du ville ha två. Det är ungefär 5-10 min för långt till jobbet för du ska va bekväm med restiden.

:)

Akerhage
2013-05-09, 12:26
Trivs toppen, men en botten-lön, vilket jag hoppas kunna fixa vid nästa lönesamtal

Yes
2013-05-09, 12:26
Just nu trivs jag inte alls. Det beror dock mest på att jag snart börjar en ny tjänst. Känns som ren tortyr att sitta kvar när jag mest av allt vill kasta mig in i det nya jobbet.
Annars tycker jag det är ett bra jobb, men jag har blivit för överkvalificerad.

Nya tjänsten kommer bli hur underbar som helst. Väldigt utmanande, bra team, påkostad utbildning, en riktigt bra merit osv. Lönen kunde dock varit bättre, men jag går ändå in förhållandevis högt så det är dumt att klaga.

tlk
2013-05-09, 12:33
:thumbup:Jag håller inte med. Även om det kan vara små saker ..
Bjuds på dåligt kaffe (eller inte superbra om man är bortskämd), en kollega av hundra som är skitjobbig, du fick bara en 27" mac skärm fast du ville ha två. Det är ungefär 5-10 min för långt till jobbet för du ska va bekväm med restiden.

:)

Inget av de där sakern skulle förvisso störa mig öht. Men det är ju så olika... Förutom någon kollega då. Men det är ju oftast bara trevligt med lite personligheter i arbetsteamen. Resulterar ju oftast i bättre utfört arbete och intressantare diskussioner :) .. får vara något extremt om det verkligen ska störa (och jag har haft sådana på en tidigare arbetsplats). 5-10 minuter restid extra? Bara mer möjlighet att hitta någon trevlig på tåget eller bussen att prata med, eller mer tid till intressant podradio när man sitter på cykeln.

Te tar man väl med och brygger själv på arbetsplatsen.. och ta upp plats med fler skärmar än man behöver.. *whatever* De är ju mest bara ivägen och något av ett onödigt ont.

Fast det är ju så olika. Tror inte vi kommer att komma överrens i frågan om "det alltid finns något man stör sig på" :)

Gober
2013-05-09, 12:42
Är telefonförsäljare som extrajobb, går att överleva.

Blir du ofta arg på dina presumtiva kunder? ;-)

Jorgen
2013-05-09, 13:20
Ja, men arbetsmiljön skulle kunna bli bättre.

Det dör trots allt en byggnadsarbetare i månaden i snitt och endast 7% klarar av att arbeta till 65.

Latissimus Dorsi
2013-05-09, 13:25
Blir du ofta arg på dina presumtiva kunder? ;-)

Haha, aldrig hänt någonsin trots att man ibland blivit lite sur:p

Tyrwing
2013-05-09, 13:41
Trivs inte alls.
Fick precis byta tjänst på jobbet. Alldeles för kort utbildning, saknas massa relevant material samt så ska jag vara expert på en produkt jag själv inte vet hur den fungerar samt inte heller har programmet eller varan i handen så jag kan undersöka den.

Det har ju gått.. Bra... Inte.

Kryss
2013-05-09, 13:42
Överlag ja, intressanta arbetsuppgifter och bra ingångslön.

Ibland lessnar man ju dock vad man än gör, om det nu är kollegorna som pratar högt och stör eller om man sitter i möte/förhandling med folk som inte förstår eller vill förstå.

hungry
2013-05-09, 13:43
Trivs inte alls. Sjukskriven just nu men ska börja plugga i augusti så lär bli bättre i framtiden!

Rikard Jansson
2013-05-09, 13:46
Ja, men tyvärr är det för få timmar per vecka. Om jag hade kunnat jobba med det 20h i veckan skulle jag vara lycklig sen.

Exdiaq
2013-05-09, 14:00
Nej och jag jobbar för att ändra på det.

filmjölk
2013-05-09, 14:05
Både Ja och Nej. Jobbet är roligt, jag gör något viktigt, men jag hade hellre vart ledig om jag fick välja. Lönen är ok. Inte hög med Kolozzeumstandard men fullt tillräcklig.

Dessutom (Förlåt igen Ignatius72, nu får du nog hjärnblödning) skall jag få en individuell löneökning för att jag tydligen är "duktig" vilket jag har lite svårt för sådär att bli klappad på huvudet. Visst extra pengar är roligt, men det känns inte rätt på något sätt. Jag gillar inte individuell lönesättning.

Carnes
2013-05-09, 14:09
Både Ja och Nej. Jobbet är roligt, jag gör något viktigt, men jag hade hellre vart ledig om jag fick välja. Lönen är ok. Inte hög med Kolozzeumstandard men fullt tillräcklig.

Dessutom (Förlåt igen Ignatius72, nu får du nog hjärnblödning) skall jag få en individuell löneökning för att jag tydligen är "duktig" vilket jag har lite svårt för sådär att bli klappad på huvudet. Visst extra pengar är roligt, men det känns inte rätt på något sätt. Jag gillar inte individuell lönesättning.

Så alla ska ha samma lön trotts att vissa är sämre? Seems legit.

Ont: Ja, jag jobbar med ungefär samma saker som Filmjölk. Helt OK betalt men man känner sig behövd och i slutet av dagen vet man att man har gjort en god gärning.

mindre betalt och göra något viktigt och medmänskligt>mer betalt och ruttna på något kontor.

Fordon
2013-05-09, 14:11

Tacka nej till pengarna då.

BlötSnö
2013-05-09, 14:12
Joråsatte... Hyfsat enformigt dock.
Klart att tiderna kan vara lite jobbiga ibland och klientelet antingen påverkade och bråkiga eller så vet de allt om min arbetsplats utan att egentligen besitta några relevanta kunskaper om min arbetsplats.
Annars är allt guld och gröna skogar. Fast bananerna i fruktkorgen tar ju alltid slut först också. Det är fördjävligt...

Allan
2013-05-09, 14:12
Gillar mitt jobb men det är synd och skam att det fortfarande dör en byggnadsarbetare i månaden på arbetet. För så riskabelt är det, fortfarande

Scoffan
2013-05-09, 14:21
Trivs bra med jobbet det negativa är att jag känner mig något överbelastad för tillfället, men troligen lättar det inom en ganska snar framtid.

Just det... jag känner mig väldigt underbetald..

Depzon
2013-05-09, 14:36
Det är helt okej, men det är mycket trevligare att vara ledig. För mig är roligheten i ledighet viktigare än de extra pengarna man får av motsvarande jobbande, som jag ändå inte vet vad jag ska spendera på.

hultman
2013-05-09, 14:41
Trivs fantastiskt bra.

Lillgrabben2
2013-05-09, 14:45
Gillar mitt jobb men det är synd och skam att det fortfarande dör en byggnadsarbetare i månaden på arbetet. För så riskabelt är det, fortfarande

En i månaden i Sverige antar jag? Är denna statistik för enbart arbetsrelaterade dödsolyckor (Som alltså sker under arbetstid/pga arbetet), eller är det även dödsfall som sker "naturligt" så som cancer, sjukdomar, åldrande etc.

Ett dödsfall i månaden låter mycket om dessa dödsfall sker i samband med arbetet endast, typ trilla ner för ställningar eller liknande. Vart finns statistik på detta?

Inlägget kanske är luddigt förklarat, är tröttare än någonsin. :krampus

Ont. Det skulle vara bättre om folk skrev vad dom arbetar med!

delta_mats
2013-05-09, 15:30
Trivs väldigt bra. Kör tåg åt Green Cargo.

Rikard Jansson
2013-05-09, 15:33
Kan ju vara en idé att skriva vad man jobbar med ja. Är croupier, så jobbar bara 4.5-9 h i veckan, men får då stå och spela kort.

Latissimus Dorsi
2013-05-09, 15:35
Kan ju vara en idé att skriva vad man jobbar med ja. Är croupier, så jobbar bara 4.5-9 h i veckan, men får då stå och spela kort.

Hahahah, helvete vad kul :D

Stefan J
2013-05-09, 16:04
Sjuksköterska på en akut psykosavdelning. Pendlar väldigt vad jag tycker om mitt jobb. När den 10:e patienten i rad ber dig köra upp medicinerna i din egen röv vill man bara sucka tungt och gå hem. :) Men det kan också vara ett otroligt fascinerande arbete.

eternallord
2013-05-09, 16:07

Det var rätt kul ett tag faktiskt. Var bara 18 när jag höll på med det så det passade väl rätt bra, det kändes lite som att gå ut, men istället för att bränna pengar så tjänade man. Blev dock tröttsamt efter ett tag att vara uppbokad på helgerna.

Nu jobbar jag extra som kock i Danmark. Hysteriskt mycket bättre än i Sverige, det är löjligt.

Rikard Jansson
2013-05-09, 16:10
Det var rätt kul ett tag faktiskt. Var bara 18 när jag höll på med det så det passade väl rätt bra, det kändes lite som att gå ut, men istället för att bränna pengar så tjänade man. Blev dock tröttsamt efter ett tag att vara uppbokad på helgerna.

Nu jobbar jag extra som kock i Danmark. Hysteriskt mycket bättre än i Sverige, det är löjligt.

Det enda tråkiga är att jag verkar ha helt otroligt mycket tur när det gäller kortspel; varje gång vi har spelat på skoj har jag gått flera tusen + på bara någon halvtimme. Och jag får inte spela för att jag jobbar på företaget :(

eternallord
2013-05-09, 16:13
Gå till ett annat företag? Om du jobbar för Bonik gå till Royal eller vad dom heter och vice versa. Jag lyckades vinna en del pengar efter jag slutade på krogen, man blev definitivt bättre av att jobba som croupier.

Rikard Jansson
2013-05-09, 16:15
Gå till ett annat företag? Om du jobbar för Bonik gå till Royal eller vad dom heter och vice versa. Jag lyckades vinna en del pengar efter jag slutade på krogen, man blev definitivt bättre av att jobba som croupier.

Måste åka 20 mil i så fall :/ (cherry är heltäckande häromkring)

Springer
2013-05-09, 16:15
saknar en "nej, men lönen är hög"

+1000

Anton Fräs
2013-05-09, 17:37
Jag trivs väldigt bra med att arbeta som klinisk dietist (även om jag inte gör det just nu). Hade dock gärna sett högre löner, runt 25 000kr hade varit fint.

Hoppas på att kunna komma upp i den lönen trots allt.

filmjölk
2013-05-09, 17:41
Sjuksköterska på en akut psykosavdelning. Pendlar väldigt vad jag tycker om mitt jobb. När den 10:e patienten i rad ber dig köra upp medicinerna i din egen röv vill man bara sucka tungt och gå hem. :) Men det kan också vara ett otroligt fascinerande arbete.

Byt till missbruksavdelning istället för psykosavdelning. Där vill de flesta ha så mycket mediciner som möjligt, och de är inte så knussliga med vad för sorts mediciner de får, bara de får mycket.

mikaelj
2013-05-09, 17:58
Trivs toppen, men en botten-lön, vilket jag hoppas kunna fixa vid nästa lönesamtal

Det är för att du får jobba med mig! :-D

____

Jag trivs också toppen på jobbet. Roligaste arbetsuppgifterna jag någonsin haft på ett jobb.

Pingu
2013-05-09, 18:36
Trivs så jävla bra ! Riktigt bra arbetskamrater som jag umgås med även privat, bra lön är det också :)

Jorgen
2013-05-09, 18:45
En i månaden i Sverige antar jag? Är denna statistik för enbart arbetsrelaterade dödsolyckor (Som alltså sker under arbetstid/pga arbetet), eller är det även dödsfall som sker "naturligt" så som cancer, sjukdomar, åldrande etc.

Ett dödsfall i månaden låter mycket om dessa dödsfall sker i samband med arbetet endast, typ trilla ner för ställningar eller liknande. Vart finns statistik på detta?

Detta gäller endast Sverige och endast under arbetstid.
Och ja, det är väldigt mycket, men det uppmärksammas alldeles för lite, tyvärr.

http://www.byggnadsarbetaren.se/2012/02/111-doda-pa-tio-ar/

Tjuckot
2013-05-09, 19:26
Jag trivs, för det allra mesta. Kommer trivas mer till hösten gissningsvis. Men på tok för dåligt betalt. Jag har en väldigt varierad vardag som jag bestämmer mycket över själv, det kan man inte klaga på :)

Alkro
2013-05-09, 19:31
Jobbar som läkare tidigt i karriären på ett sjukhus. I stort trivs jag bra med mitt arbete. Trevliga kollegor och dagarna går snabbt. Lönen är just nu ganska kass men bra löneutveckling. Det som drar ned lite är de tråkiga lokalerna, allt är så otroligt slitet och kasst på ens arbetsrum samt att man alltid arbetar från något slags underläge, dvs det är dåligt med platser på avdelningar, många som väntar på akuten etc.

Unsub
2013-05-09, 21:54
Byt till missbruksavdelning istället för psykosavdelning. Där vill de flesta ha så mycket mediciner som möjligt, och de är inte så knussliga med vad för sorts mediciner de får, bara de får mycket.

Det där stämmer väl ändå inte, hur roligt kan man ha på neuroleptika igentligen?. Dom flesta missbrukare brukar väl vara rätt pålästa vad det gäller roliga meds.

OnT jobbar som USK i geriatrik trivs sådär, dåligt betalt men å andra sidan är det inte så stressigt, som SSK skulle det nog vara tuffare dock.

Mantus
2013-05-09, 22:25
Det där stämmer väl ändå inte, hur roligt kan man ha på neuroleptika igentligen?. Dom flesta missbrukare brukar väl vara rätt pålästa vad det gäller roliga meds.

OnT jobbar som USK i geriatrik trivs sådär, dåligt betalt men å andra sidan är det inte så stressigt, som SSK skulle det nog vara tuffare dock.

Jo, de flesta vill bara ha tabletter. De struntar i om det så är alvedon bara de får något. Det var i alla fall min erfarenhet när jag jobbade på liknande arbetsplats.

Mantus
2013-05-09, 22:31
OnT: Bra arbetsplats med bra utvecklingsmöjligheter. Däremot är tempot på nuvarande avdelning alldeles för högt. Vi har inte riktigt tid att göra ett så bra jobb vi vill göra eftersom vi hela tiden har en massiv genomströmning av ärenden. I kampen mellan kvalité och kvantitet vinner tyvärr kvantiteten då den är enklare att mäta. Känns lite dumsnålt.
Om man går över till en mer utredande avdelning blir det säkerligen bättre, det är nog det de flesta kommer göra inom ett år.

Ingångslönen är bra men löneutvecklingen är hemskt dålig men arbetet är en bra erfarenhet och merit.

spoonchest
2013-05-09, 22:36
Detta gäller endast Sverige och endast under arbetstid.
Och ja, det är väldigt mycket, men det uppmärksammas alldeles för lite, tyvärr.

http://www.byggnadsarbetaren.se/2012/02/111-doda-pa-tio-ar/

I lantbruket stryker det med 10-20 pers om året, men LRF har dragit igång en storsatsning för att få bukt med det. Och man märker att det är lite ringar på vattnet av deras säkerhetsutbildningar.
För det är där jag tror det brister mest i våran bransch. Brist på omdöme och okunnighet. De senaste veckorna har jag sett skräckexempel på hur bristande säkerhetstänket kan vara på vissa lantbruk där man kommit undan med blotta förskräckelsen.
OnT: Kan jag ju säga att jag trivs rätt bra med gårdsarbete. Mina nya chefer satsar på kompetensutveckling hos oss i personalen och har ödmjuka inställningar till hur man ska kunna utveckla verksamheten. Ett vinnande koncept hittills.

filmjölk
2013-05-09, 22:39

Jo men ofta tar man neuroleptikan utan knussla om det betyder att man också får benzo, eller kan leda till mer benzo, eller om man får biverkningar av neuroleptika kan man få den stora glädjen att få akineton (fast det där var nog mer för tio-femton år sedan)

Jag har jobbat både på psykosavdelning och missbruksavdelning, ibland går det ju in i varandra, men efter min erfarenhet. Psykosavdelning=Försöka slippa sin medicin Missbruk= Försöka få mer medicin

Så StefanJ hade nog upplevt långt mycket färre fall av "stoppa upp medicinen i röven" och mer genuin glädje över en sådan liten sak som en liten vb stes 5:a om han bytte:)

yooii
2013-05-09, 22:42
Jobbar förvisso bara tio timmar i veckan då jag studerar men det är nästan som så att jag längtar till att få gå till jobbet, och det får väl ses som något väldigt positivt. Detta till trots att jag är underbetald..

Jobbar för övrigt med inkommande kunder åt ett telecom-bolag.

Upptaget
2013-05-09, 23:02
Trivs sjukt bra, riktigt bra jobbarkompisar, självständigt, inga chefer som lägger sig i/stör, glidiga servicejobb till 90%, ofta nya utmaningar, skapligt varierande, hyffsad lön..

Jobbar som kyltekniker!

maximuscle
2013-05-09, 23:17
bra lön , bra jobbar polare,,,men så klart vissa dagar suger ju jobbet hårt,, men för det mesta e det bra!

maximuscle
2013-05-09, 23:18
Trivs sjukt bra, riktigt bra jobbarkompisar, självständigt, inga chefer som lägger sig i/stör, glidiga servicejobb till 90%, ofta nya utmaningar, skapligt varierande, hyffsad lön..

Jobbar som kyltekniker!

nyfiken vad tjänar en kyltekniker?

4623
2013-05-09, 23:25
Trivs väldigt bra, lite mycket dötid ibland dock :(

knuckles
2013-05-09, 23:45

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Kyltekniker-3031

The_RobRoy
2013-05-10, 00:54

Jag menar inte att det är en bra siffra, men även inom tillverkningsindustrin dör 9 personer per år. Och antal sjukdomsfall inom tillverkning är mycket högre än för bygg. Så det verkar ju vara minst lika farligt.

Faktiskt är bygg strax över snittet bland alla yrkeskategorier på arbetssjukdomsfall.

http://www.av.se/dokument/statistik/officiell_stat/STAT2011_01.pdf

Snobbe
2013-05-10, 01:59
Trivs otroligt bra, har för låg lön för min position för att jag gått uppåt inom företaget. Vilket är synd för det kommer innebära att jag måste byta företag för att komma upp i löner jag vill ha. Men samtidigt trivs jag så jäkla bra på jobbet.

kaer
2013-05-10, 07:50
Trivs otroligt bra på mitt jobb.
Mina kollegor är riktigt kompetenta. Företaget är 'humant' och väldigt månt om att alla ska må bra och kännas sig som en del i det.
Jag har hyfsat inflytande över min egen utvecklig och arbetsuppgifter. Det läggs stor vikt vid vidareutbildning och utveckling.
Dessutom har jag väldigt bra lön.

L-Sami
2013-05-10, 07:51
Trivs bra, jobbar som sjukgymnast inom primärvården, lönen tycker jag borde vara högre allmänt för sjukgymnaster, men tycker lönen är "okej" som jag har nu, hyfsad färsk inom branschen så. Miljön är bra med trevliga arbetskamrater.

Upptaget
2013-05-10, 22:45

Jag är 23 och har jobbat med detta i ca 3 år och har i grundlön 28,000 brutto nu innan vi fått höjningen, sen tillkommer ev jour..

J.V
2013-05-11, 05:06
Jobbar i en glassbar. Mestadels servera kunder/baristatjosan men lite manageruppgifter också. Trivs ohyggligt bra, hoppas att det blir permanent.