handdator

Visa fullständig version : Vad är det här för något?

Captainwide
2013-05-08, 18:12
Jag söker en viss "matprodukt". Den är orange och fast, jag vet inte riktigt hur man ska beskriva den, så av ren nyfikenhet så startar jag den här tråden. Det verkar som om nästan alla de större namnen inom bodybuilding har ätit eller äter den.

1:08 in på videon så ser man den produkt jag menar.
wbrlPG6EuhY

Finns den i Sverige, är den dyr, vad är näringsinnehållet, är den god och så vidare? :)

andeem
2013-05-08, 18:25
Sötpotatis. Dyrare än vanlig potatis men inte hemskt dyr. Sötare än potatis (som namnet hintar).

Wikipedia: ”In 1992, the Center for Science in the Public Interest compared the nutritional value of sweet potatoes to other vegetables. Considering fiber content, complex carbohydrates, protein, vitamins A and C, iron, and calcium, the sweet potato ranked highest in nutritional value. According to these criteria, sweet potatoes earned 184 points, 100 points over the next on the list, the common potato.”

Tisu
2013-05-09, 11:36
Gjorde klyftpotatis av sötpotatis en gång... blev väldigt sirapsaktig i smaken, och inte fast i konsistensen. Nästa gång ska jag prova att göra en mosblandning med hälften sötpotatis och hälften vanlig potatis.

tjing
2013-05-09, 11:37
Sötpotatis verkar mycket större i USA än Sverige. Hade den varit billigare här hade jag käkat det ofta.

JasminV
2013-05-09, 11:43
Brukar kosta 19:90 per kilo, så dyrt är det ju inte. Men ja om man jämför med potatis som brukar kosta 6:90 per kilo så är det väl dyrt.

Jag har inga positiva erfarenheter av sötpotatis, smaken är god men konsistensen är typ som mjuk morot när den är tillagad (jag hatar tillagade morötter)

Gober
2013-05-09, 11:55
Brukar kosta 19:90 per kilo, så dyrt är det ju inte. Men ja om man jämför med potatis som brukar kosta 6:90 per kilo så är det väl dyrt.

Jag har inga positiva erfarenheter av sötpotatis, smaken är god men konsistensen är typ som mjuk morot när den är tillagad (jag hatar tillagade morötter)

En tillagad morot ska inte vara mjuk då är den överkokt och du har gjort fel om det nu inte är rotmos man vill ha ;-)

Sötpotatis är mycket gott i ugnen, gärna med palsternacka. Rosmarin, timjan och en god olja sen in i ugnen, lite halva citroner (eko) är gott att ha med för att balansera den söta smaken. Man får tänka på att det är mycket kortare tillagning än på potatis.

olle lindblad
2013-05-09, 11:57
Sötpotatischips är gott, annars är sötpotatis ingen höjdare.

Sniggel
2013-05-09, 12:18
Andeem:
Där ser man. Trodde den var överhypad pga eventuellt lägre GI elelr liknande men den är alltså rätt nyttig också.
Själv tycker jag vanlig potatis, smakmässigt slår sötpotatis med hästlängder.

Gober
2013-05-09, 12:35
Andeem:
Där ser man. Trodde den var överhypad pga eventuellt lägre GI elelr liknande men den är alltså rätt nyttig också.

Ja det är inte mycket som slår en fin knöl, finns så mycket att göra och så många sorter numera.

Depzon
2013-05-09, 15:24
Kortare tillagning! Då är det det som gäller nästa gång jag köper potatis. Har aldrig varit någon potatisköpare då jag ogillar saker som tar längre tid än 10-15 minuter att laga till.

Wzup2u
2013-05-09, 20:19
Andeem:

plus 1

Fjrebqll
2013-05-09, 20:24
Gör ibland potatisgratäng med 50% potatis och 50% sötpotatis. Jävligt gött med flingsalt,peppar,färsk chili, grädde,vitlök och ost. Jävligt gött! :)