Visa fullständig version : Protein intag!
Jag vill ha i mig ca 150 gram protein om dagen. (Inte träningsdag)
Är det okej att äta 50 gram till frukost och 30 gram innan sänggåendet ( denna portion utan kolhydrater)
och övriga ca 50-60 gram uppdelat på tre-fyra portioner under dagen
1*20g (lunch)
1-2*10-15g (mellanmål)
1*20g (middag)
Jag förstår att detta inte är helt optimalt, hade varit bättre med en mer jämn uppdelning. Kommer jag att hålla mig antikatabol under dagen?, kommer självklart att äta långsamma kolhydrater till detta (och nyttigt fett)......
Siktar inte på mr olympia ;) , Men vill ju ändå äta på ett sätt som fungerar bra för träningen...
Detta upplägg hade varit smidigt för mig. Funkar det?
King Grub
2004-02-26, 10:56
Hur är det möjligt att få i sig så lite protein som 10-15 gram på ett mål? Räknar du verkligen allt protein i maten, eller bara ren "proteinmat"? Om inte så skall du räkna med allt protein som ingår i pasta, gryn, bröd osv också, och då är det svårt att inte komma upp i vettiga mängder.
Exempel:mellanmål:1/2 liter yoghurt ca 15 gram protein.
Exempel:lunch/middag 150 gram kött med sås och potatis 20-25 gram protein.
Detta är ju faktiskt ganska lagom portioner för gemene man...(och jag vill inte vräka i mig mat har redan haft ett bmi på över 30(otränad) och det är en gång för mycket..., Nu vill jag kunna äta normal mat, lagom portioner, utan att hela tiden tänka på att jag måste ha i mig massa protein var tredje timme, och ändå lägga på mig muskler, Är det en fysiologisk omöjlighet?
Det viktigaste är väl att blodsockret inte sjunker för mycket...., Jag vet att musklernas viktigaste byggstenar är protein, men är det inte lite väl hypat det här med "minst 40 gram protein per måltid 6ggr om dagen"
Man har ju byggt muskler långt innan man visste allt som man vet idag om kost.
Alla "macho män" som bygger upp sig...., Fångar mfl. dem lär ju inte gå och tänka på att få i sig 3 gram protein per kroppsvikt och dag, eller kurar varenda en som bygger upp sig utan att tänka på kosten hela tiden..?
Dem gamla "grekiska" statyerna på muskulösa män, ngn måste dem ju ha avbildat...., Har svårt att tänka mig att dem käka psyllium frön och vägde maten....
Tror heller inte att dem bulkade upp sig först för att, sen gå morgon promenader för att få fram magrutorna.
Grub kommentera gärna mina tankar.....
eller ngn annan också för den delen..
Herkulez
2004-02-26, 15:29
på grekernas tid så åt man mycket kött.......bara för att du äter mer proteiner så blir du inte fetare, dra ner lite på kolisarna isåfall, själv ligger jag mellan 350-400gram protein, men inte blir jag fet för det
Äter du runt 2-2,5 g/kg kroppsvikt ser jag inget problem med ditt upplägg. Tränar du inte styrkan så seriöst/ofta/målmedvetet så kan du gå lägre t o m men det får du ju avgöra själv, du kommer att märka att går du mycket lägre blir det tungt att lägga på sig muskler.
Jag håller delvis med dig att det lätt går överstyr och man ska äta så perfekt hela tiden, satsar man inte på elit så måste man ju inte heller äta som någon elittränande.
King Grub
2004-02-26, 15:35
Nu när du utvecklat dina tankegångar låter det vettigare. :) Jag tror ändå du har underskattat ditt proteinintag:
Exempel:lunch/middag 150 gram kött med sås och potatis 20-25 gram protein.
Bara där har du minst 30 gram protein. Ett glas mjölk till så är du uppe i 40.
Du har inget att oroa dig för, utan kan lugnt äta som du planerat och ändå ha förutsättningar att få bra resultat av träningen, även om Olympiascenen blir svår att nå. Men det visste du ju. :D
Shadow Warrior
2004-02-26, 19:39
Originally posted by Herkulez
på grekernas tid så åt man mycket kött.......bara för att du äter mer proteiner så blir du inte fetare, dra ner lite på kolisarna isåfall, själv ligger jag mellan 350-400gram protein, men inte blir jag fet för det
Var det inte du som var typ 17bast? Du borde ju vara rätt grov för att behöva så mycket protein, 2g per kilo är ju tillräckligt.... du väger väl inte 200kg? :D
Herkulez
2004-02-26, 19:49
Originally posted by Shadow Warrior
Var det inte du som var typ 17bast? Du borde ju vara rätt grov för att behöva så mycket protein, 2g per kilo är ju tillräckligt.... du väger väl inte 200kg? :D
23år
väger kanske inte 200kg, men är på god väg num bara 102 kilo till
bilderna från när jag var 22
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15544&highlight=nya+pix
"Macho" männen i fängelserna får grymt bra mat och hur mycket de vill, oxfile 3ggr om dagen fan.
http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1011&a=4501
den stämmer inte alls eller?:MrT:
Herkulez
2004-02-27, 13:20
kanske för att stå still i muskelmasssa, men absolut inte för att öka
Shadow Warrior
2004-02-27, 13:21
Originally posted by Herkulez
23år
väger kanske inte 200kg, men är på god väg num bara 102 kilo till
bilderna från när jag var 22
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15544&highlight=nya+pix
hehe... okej... blandade kanske ihop dej med nån... btw... dina axlar är för stora :D
Shadow Warrior
2004-02-27, 13:22
Originally posted by AJO
http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1011&a=4501
den stämmer inte alls eller?:MrT:
Nej, du behöver 2g per kg kroppsvikt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.