Visa fullständig version : Chokladbollar - varje dag?
250g keso mini
1 skopa whey
1,5 dl havregryn
2 msk stevia
2 tsk kakao
Är det ok att trycka i sig en sådan sats proteinbollar varje dag? Eller finns det något negativt med det? T.ex kakaon eller stevian.
Om man utöver det får i sig lite grönt också.
Vad äter du i övrigt?
T.ex
Grötfrukost med macka, ägg, frukt, gurka
Skollunch om det är bra käk, fisk, kyckling, potatis, rivna morötter
Middag - kött av något slag, ofta kokt potatis och sallad
Kvicksilver
2013-05-07, 07:49
Jag skulle skippat stevian (gillar inte sötningsmedel öht) men kört på vanlig keso för smakens skull. :)
Annar ser det ju bra ut med käket. Keep on lifting!
PS Skulle slängt in ett par frukter till DS
Reaper123
2013-05-07, 07:51
Nu vet jag inte vad denna sats slutar på, men är väl typ 250-300 kcal?
Detta bör alltså vara max 25% av dina dagliga kcal du äter och är dessa övriga från varierad kost (som verkar vara fallet) så ser jag inga som helst problem med att äta dessa chokladbollar dagligen för tämligen säker på att du tröttnar på dess förr eller senare :D
Nu är detta "mellanmål" tom rentav bra, för dessa livsmedel har åtminstone jag med i min kost x antal ggr/vecka (om man bortser från vassleprotein, men det är ju vassle så inga konstigheter)
Tänkvärt även om ditt mål nu inte är per defintion "onyttigt"...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/badmeal.jpg
Tack för svar! Så två tsk kakao eller två msk stevia har inga negativa "effekter" på kroppen att äta varje dag?
Fishtank
2013-05-07, 09:14
Nej.
Snarare har kakao positiva.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Stevia är ju en aning omdiskuterat så där blir det ett personligt val, jag skulle inte ha några problem med det även om jag nog hellre hade valt något annat då jag inte klarar av lakritssmaken.
Även om det redan är kommenterat så ser jag inga problem med den röran dagligen. Många äter t ex fil och havregryn till frukost varje morgon och den enda riktiga skillnaden är kakao och sötningsmedlet.
ja käkar chokladbars varje dag nästan och gjort i flertal år.
lite likvärdigt. ät de om du gillar de, och folk är så nojjiga nu för tiden...
Skulle ju onekligen vara intressant att ta fram chokladbollar med kompletta näringsstats och leva på.
Skulle ju onekligen vara intressant att ta fram chokladbollar med kompletta näringsstats och leva på.
mm har länge tänkt på att göra ett experiment och leva på någonting i mängder under en kortare period.
nån dag ska jag vad de blir får vi se. och kommer lägga upp det på kolo såklart.
BobaFett
2013-05-08, 08:55
Varför?
Nikodemus
2013-05-08, 09:24
hördu bild på chokladbollarna! de lät ju gott.
vicarious
2013-05-08, 10:30
250g keso mini
1 skopa whey
1,5 dl havregryn
2 msk stevia
2 tsk kakao
Det där klassar inte jag ens som chokladbollar. Vart är smöret och sockret :D
Ser inget negativt med det där men det beror som sagt på hur kosten ser ut i helhet.
Stevia är ju en aning omdiskuterat så där blir det ett personligt val
Vad?
TS: Kakao är nyttigt. Ska själv testa dessa Kesobollar då chokladbollar är en favorit.
Feelgood
2013-05-08, 11:55
Gjorde sånahär förut, blev riktigt goda!
1. Mixa 250g keso mini slät.
2. Mixa 1,5 dl havregryn så det blir mindre korn i en annan skål (godare så)
3. Tillsätt 3 tsk kakao + 2 msk stevia + 1 skopa one whey hasselnöt (proteinet gör hela smaksensationen) i keson.
4. Rör ner de mixade havregrynen i röran lite i taget. Låt sedan bunken stå
I kylen ett tag så det stelnar lite. Rulla sedan ca 25 bollar av smeten ( rulla i kokos om man vill lyxa till det)
5. Nu har du en sats drömbollar du inte kan vara utan!
knuckles
2013-05-08, 20:52
Blir inte det väldigt mycket stevia? Testade detta recept och tog mindre stevia, smakar ändå lakrits
PureWhey
2013-05-08, 21:29
Jag skulle skippat stevian (gillar inte sötningsmedel öht) men kört på vanlig keso för smakens skull. :)
Annar ser det ju bra ut med käket. Keep on lifting!
Frukter? För att?
Blir inte det väldigt mycket stevia? Testade detta recept och tog mindre stevia, smakar ändå lakrits
Köp stevia strö då, utblandat med erythritol och utan någon bismak!
Nikodemus
2013-05-10, 18:30
smeten står i kylen nu, ska strax börja rulla =)
1. Mixa 250g keso mini slät.
2. Mixa 1,5 dl havregryn så det blir mindre korn i en annan skål (godare så)
3. Tillsätt 3 tsk kakao + 2 msk stevia + 1 skopa one whey hasselnöt (proteinet gör hela smaksensationen) i keson.
4. Rör ner de mixade havregrynen i röran lite i taget. Låt sedan bunken stå
I kylen ett tag så det stelnar lite. Rulla sedan ca 25 bollar av smeten ( rulla i kokos om man vill lyxa till det)
5. Nu har du en sats drömbollar du inte kan vara utan!
Använder du på allvar 2 matskedar stevia? Är det ingen blandning av steviaglykosider och t.ex. erytrtiol eller maltodextrin du använder?
Använder du på allvar 2 matskedar stevia? Är det ingen blandning av steviaglykosider och t.ex. erytrtiol eller maltodextrin du använder?
Stevia strö, icas !
StarkaUlf
2013-05-10, 19:22
Är det du som är Stevia-polisen här på forumet eller?
Stevia strö, icas !
Tänkte la det. Inte undra på att "knuckles" tyckte att det smakade lakrits.
Är det du som är Stevia-polisen här på forumet eller?
Varför skulle jag vara det?
Nikodemus
2013-05-10, 19:54
asså.. att rulla bollar av den där röran var ungefär som att försöka rulla bollar av en pankakssmet :) aja det blev hyffsat iaf. skulle behövt ha i ngt som gjorde dem lite fastare.. ev bara mer havregryn. smakar gott dock!
Nikodemus
2013-05-16, 08:43
dom blev bättre efter 2 dagar i kylen :)
Har nog postat mitt recept på chokladbollar någonstans här tidigare men kan slänga upp det igen, för enligt mig blir dom iallafall alltid perfekta :P
dubbla bara alla mängder ifall ni ska ha fler. Blir ca 6-10 st beroende på hur stora man gör.
50 g keso/keso mini
25 g havregryn
10-15 g casein med chokladsmak (det bästa jag gjort på är gourmet pro)
5-10 g cankao
20-30 g ica stevia strö
en tsk snabbkaffe blandat med en kork arraksarom samt 20-25 cl vätska (vatten eller mjölk)
Blanda alla torra ingredienser, ner med keson och tillsätt sedan hälften av kaffet och börja mosa med en liten sked, sedan bara hälla på resterande allteftersom.
Rulla bollar med skeden och klicka ut på ett fat och ställ in i kylen/frysen tills du inte kan stå emot längre.
För lite extra smaskens så kan man ju även rulla rackarna i pärlsocker eller lite kokosflingor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.