Visa fullständig version : Fördelar och nackdelar med surfplatta jämfört med laptop
Som rubriken lyder.
Jag funderar på att sälja mina datorer, för att jag inte använder dator speciellt mycket längre och för att jag tror att en platta kan göra det jag behöver.
Det enda jag gör på datorn är:
Skriva manus
Betala räkningar
Se film/serier emmellanåt
Den enda dator jag använder just nu är en liten asus eee pc.
Tror ni att en iPad/iPad mini eller liknande surfplattor gör mig nöjd? Dela gärna med er av egna erfarenheter så att jag har något att gå på.
Trodde inte jag skulle behöva en iPad innan jag fick en av jobbet. Nu har jag med mig den hela tiden i min väska. Mycket bekvämare än en smart phone på bussen, på kontoret, i sängen, i soffan. Att dra upp en laptop i något av dessa sammanhang, annat än i soffan, skulle jag aldrig få för mig.
Jag antar att du har ett ordentligt tangentbord kopplat till din nuvarande dator?
Om inte, hur sjutton klarar du av det? Om du har det så är det inte helt hundra att du kan koppla det till en iPad. Oavsett blir det ett ganska ordentligt nedköp när du inte har något externt tangentbord på stående fot.
I princip alla i min bekantskapskrets som skaffat en surfplatta har sålt den igen. Jag ser bara ett användningsområde. Det är att ha och låna ut till polare som är över.
Något sånt här känns som ett bättre val: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1449816
Tyckte det flöt på ganska bra på den när jag var på Cebit.
Eller så väntar man till Haswell kommer, då blir det nog bättre grejor till ett bättre pris :)
Viktor_Balck
2013-05-06, 21:06
Något sånt här känns som ett bättre val: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1449816
Tyckte det flöt på ganska bra på den när jag var på Cebit.
Eller så väntar man till Haswell kommer, då blir det nog bättre grejor till ett bättre pris :)
Riktigt skräp, IPAD Rules!
Riktigt skräp, IPAD Rules!På vilket sätt? Ipad? Sigh.
Viktor_Balck
2013-05-06, 21:08
På vilket sätt? Ipad? Sigh.
Man ser ju det på den, Acer liksom, vem fan köper det?
Man ser ju det på den, Acer liksom, vem fan köper det?Har du inget vettigt att komma med så kan du ju lika gärna vara tyst.
Kände som sagt lite på Acern på Cebit och jag tyckte att den var rapp och förvånansvärt trevlig. En batteritid på över 10 timmar är också trevligt. Har glömt om det var den som orkade med 17h i något test.
Bättre batteritid, större programutbud, bättre hårdvara på iPad. iPad Mini då. Vanliga iPad är ju helt monsterstor.
Hoppas att de får tummen ur och ger ifrån sig en högupplöst iPad Mini snart.
För telefon hade jag nog hellre valt en Android-baserad telefon.
Viktor_Balck
2013-05-06, 21:14
Har du inget vettigt att komma med så kan du ju lika gärna vara tyst.
Kände som sagt lite på Acern på Cebit och jag tyckte att den var rapp och förvånansvärt trevlig. En batteritid på över 10 timmar är också trevligt. Har glömt om det var den som orkade med 17h i något test.
Driver bara med dig Dreas, du är så anti-apple :)
hahavaffan
2013-05-06, 21:14
Att skriva på en surfplatta är en true pain in the anus. Rekommenderas lika varmt som tråden för religiösa diskussioner.
Jag har en MacBook Air 13" och en iPad 4th gen, och jag sitter 200ggr hellre med Airen än iPaden vad jag än gör. Som nu, när sambon sover och jag surfar kolo, youtubar och spotifyar, så sker det till 100 % från Airen. Surfplattor är ballt när man har folk över, som fjärrkontroll till diverse saker, att spela på, kolla film/serier när man reser och att läsa recept i köket med.
Bättre batteritid, större programutbud, bättre hårdvara på iPad. iPad Mini då. Vanliga iPad är ju helt monsterstor.
Hoppas att de får tummen ur och ger ifrån sig en högupplöst iPad Mini snart.
För telefon hade jag nog hellre valt en Android-baserad telefon.
Hade du verkligen ersatt en dator helt och hållet med en 8"-surfplatta? 10" alt. 11,6" om man väljer en med W8 är de enda rimliga alternativen i min bok.
kalajset
2013-05-06, 21:23
Har både en sån där käck liten ASUS Eee Pc, stationär PC (en del år nu), samt iPad Mini. Väljer helt klart minin framför de andra vad den än gäller så länge jag slipper skriva något större på den. Inget roligt att skriva på minin. Allt annat fungerar hur smidigt som helst.
Går iväg och kikar på en liten platta imorgon. Ska då givetvis ha ett tangentbord kopplat till. Skriva långfilmsmanus på 120 sidor på en touchscreen, njaa :D
Lachrillo
2013-05-06, 21:46
+ smidigaste som finns
- Organisering av filer
- Usb
- Spel ( datorspel )
- Mer kontroll över hård/mjukvara
Går inte för mig men har en iPhone och det är ju underbart med touch.. och så mycket i en sak
Går iväg och kikar på en liten platta imorgon. Ska då givetvis ha ett tangentbord kopplat till. Skriva långfilmsmanus på 120 sidor på en touchscreen, njaa :DDå är det väl mer genomtänkt att kolla på en hybrid?
Var i butik idag och kände lite på plattorna. Mindes hur mycket jag inte tycker om Apple. såg även att det "billigaste" tangentbordet kostade 1200 kr, nu behöver jag ju inte köpa ett där ifrån men ändå.
Håller fast vid min mini-laptop ett tag till ;)
Hade du verkligen ersatt en dator helt och hållet med en 8"-surfplatta? 10" alt. 11,6" om man väljer en med W8 är de enda rimliga alternativen i min bok.
Nej, absolut inte. Jag behöver mina dubbla skärmar och mitt tangentbord.
Men, om man man ska ha en surfplatta, är det en iPad man skall ha.
Hade en ipad jag använde till surfande och småsaker. Sedan beställde jag en Chromebook och har rört ipaden kanske 2 gånger sedan dess.
ska med köpa surfplatta hmm tips?? ska man haipad? eller android eller windows?
sneglar mkt samsung galaxy tab just nu.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.