Visa fullständig version : betala underhåll under sommaren?
gustafffsson
2013-05-04, 17:49
hej
Idag sa mamma att jag ska betala underhåll under sommaren då jag har fått ett väl betalt sommar jobb och hon hänvisade till nåt och sa att hon har rätt att kräva mig på underhåll under den tiden.fyller 18 nu i juni och studerar fortfarande på gymnasiet så är inte hon underhålls skyldig tills den dag jag är 20år eller har gått ut skolan och de borde väl gälla under sommaren då också?
Magnus N
2013-05-04, 17:51
Varför inte bara betala hemma? Har du ett sommarjobb som ger dig en bra lön medans du fortfarande bor hemma så är det väl rimligt att man betalar för sig?
BisonLGcrew
2013-05-04, 17:52
Flytta. Löser problemet, med marginal.
gustafffsson
2013-05-04, 17:55
Varför inte bara betala hemma? Har du ett sommarjobb som ger dig en bra lön medans du fortfarande bor hemma så är det väl rimligt att man betalar för sig?
bra betalt är de men inte så bra att jag vill ge min snåla mamma pengar om ja inte behöver göra de.
Flytta. Löser problemet, med marginal.
haha ja de hade varit skönt men de dröjer ett tag till tyvärr.
BisonLGcrew
2013-05-04, 17:57
bra betalt är de men inte så bra att jag vill ge min snåla mamma pengar om ja inte behöver göra de.
hahaha. Gör det så fort du kan, det ÄR så skönt som du hoppas att det ska vara.
Magnus N
2013-05-04, 17:59
gissar jag att du handlar all din egen mat samt står för alla diverse utgifter, annars känns hon inte direkt snål..
Om du pluggar på gymnasiet och måste betala hemma för du får ett sommarjobb låter lite väl gnidet.
King Grub
2013-05-04, 18:01
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381/#K7
Underhållsskyldighet gäller tills du gått ut skolan, som längst tills du fyllt 21.
Magnus N
2013-05-04, 18:03
Hade varit intressant som frågan var ställd att veta hur stort underhåll hon vill att du ska betala samt vad du kommer tjäna på sommarjobbat. Dessa två delar kan ju kasta om saken rätt rejält
Hon kanske vill göra dig till en vuxen som betalar och gör rätt för sig?
Oavsett om hon är underhållskyldig eller inte så är det väl inte orimligt att du ska betala lite hemma när du sommarjobbar?
"betala underhåll" är det ju inte frågan om.. det är ju hon som har barn (dig), finns inga sådana skyldigheter från barnets sida.
Vår försörjningsplikt gentemot våra barn kvarstår till dess att de antingen har uppnått myndig ålder, 18 år, eller om de därefter går i grundskola, gymnasium eller annan liknande grundutbildning, dock som längst tills de har fyllt 21 år.
Simonfrisk
2013-05-04, 18:09
Tror hon bara vill att du ska inse att det kostar att bo hemma ;)
Att du verkligen kostar, dator/tvspel? Mat? Dusch, liksom i stortsett allt du gör, kostar ju pengar in princip.
Så hon kanske bara vill lära dig, att man betalar för sig, så de inte blir en chock när du flyttar hemifrån? ;)
Dock, så kan hon inte kräva dig på pengar även fast du har ett sommarjobb, med tanke på att du studerar, går i skolan, så de är inga problem. :)
BisonLGcrew
2013-05-04, 18:11
"betala underhåll" är det ju inte frågan om.. det är ju hon som har barn (dig), finns inga sådana skyldigheter från barnets sida.
Precis. Det ska KÄNNAS att man har barn!
gustafffsson
2013-05-04, 18:12
kan tilläga att de enda som jag inte betalar för hemma är maten, allt annat tex kläder, gymkort, telefon och hygien saker betalar jag allt själv med mitt studiebidrag på 1050kr i månaden
Magnus N
2013-05-04, 18:14
kan tilläga att de enda som jag inte betalar för hemma är maten, allt annat tex kläder, gymkort, telefon och hygien saker betalar jag allt själv med mitt studiebidrag på 1050kr i månaden
Känns som du redan betalar för en hel del. Har hon sagt vilken summa det rör sig om? Samt vad kommer du få ut på sommarjobbet?
gustafffsson
2013-05-04, 18:18
Känns som du redan betalar för en hel del. Har hon sagt vilken summa det rör sig om? Samt vad kommer du få ut på sommarjobbet?
hon sa bara att jag skulle gå in på nån hemsida och kolla kommer dock inte ihåg vilken de var. senkommer jag tjänna kring 25-35 tusen beroende på hur länge jag jobbar och de ska räcka till körkort samt en klassresa under sommaren och förmodligen en bil också de är väl dom största utgifterna jag kommer ha den närmsta tiden.
Ja, för dit kommer man aldrig annars. När man är 18 och äntligen har fått ett sommarjobb så kanske man vill leva lite alt. spara pengarna. Har man det inte jävligt fattigt hemma så tycker jag gott och väl att man borde få behålla varenda korvöre man tjänar ihop själv.
Som sagt, hon kan ju inte kräva dig på pengar. Men att hon ändå gör det tyder väl på att hon vill ha mer pengar över efter att hyra/mat/annat är betalt.
Magnus N
2013-05-04, 18:22
hon sa bara att jag skulle gå in på nån hemsida och kolla kommer dock inte ihåg vilken de var. senkommer jag tjänna kring 25-35 tusen beroende på hur länge jag jobbar och de ska räcka till körkort samt en klassresa under sommaren och förmodligen en bil också de är väl dom största utgifterna jag kommer ha den närmsta tiden.
Hade nog tagit ett snack med henne för att få klargjort hur mycket hon vill du ska betala och vad hon anser som underhåll. Samt tagit upp ang. körkort, bil då dessa är rätt stora utgifter
gustafffsson
2013-05-04, 18:32
tacksam för alla svar och nu har ja lite argument och fakta att komma med!
Tycker du kan flytta hemifrån under sommaren. Och betala själv. Tjänar du pengar SKA du jävlar betala. Vad är det för fel på dig?
Tycker du kan flytta hemifrån under sommaren. Och betala själv. Tjänar du pengar SKA du jävlar betala. Vad är det för fel på dig?
Så om grabben din får sitt första sommarjobb när han är låt säga 13 bast och klipper gräsmattor i 4veckor så ska han pröjsa hemma? Jag kommer nog skämma bort min grabb och låta han behålla dom stålarna iaf :D
Det handlar om att ta ansvar. Desto tidigare desto bättre.
Har din mamma det knapert? Svårt att få pengarna att räcka till, trots att hon inte unnar sig själv särskilt mycket?
Om ja, så skulle jag påstå att du har en viss moralisk skyldighet att hjälpa till ekonomiskt när du bor hemma och har en inkomst.
+1
Mest förvånande är att TS tycker att hans mamma ska betala hans mat när han tjänar pengar...
De somrar jag jobbade när jag var 16,17 och 18 bidrog jag självklart till matkassan.
Beror lite på som sagt, ifall det är lite tight hemma är det självklart att betala, känner jag.
Om hon däremot ser detta som någon sorts uppfostringsmetod, eller pengar för nästa iphone, njaee..
Att du ens lägger upp en tråd om det här säger en hel del om din personlighet, skäms på dig.
(Nu gör jag en fuling och antar att din mamma och du har en rätt bra relation och att hon har betalat för din uppväxt)
Personligen skulle det ha känts mindre kul om mina föräldrar på ett olustigt sätt mer eller mindre hade tvingat mig betala för det ena eller det andra... Men det beror ju helt på hur deras ekonomi är. Om det faktiskt behövs är en sak, problem att få ihop pengar till hyra/mat etc.
Men att mer eller mindre kräva av sin 17-åring? Njeh.
Beror som sagt på scenario, i mitt fall hade bägge föräldrar en stabil inkomst, lån etc avbetalt. Om dom hade krävt pengar av mig under andra året i gymnasiet hade de känts märkligt. Tack vare mina sparpengar kunde jag undvika ta studielån under första åren på universitet.
Varför kan man inte satsa pengar på barnen? Nej, tycker inte det är en livsviktig del av uppfostran/förstå värdet av pengar att kräva dem på pengar bara för att får sin första sommarjobbslön.
Jag kommer självfallet agera lika mot mina barn som mina päron gjort mot mig. Dvs. mina barn är alltid välkomna att stanna så länge de önskar, utan att behöva betala något. *cupid*
IMHO, 25-åring utan barn. *hug*
Om ni har försörjningsstöd kan barnens sommarjobbsinkomster dras av från det.
Killen är 17 år ung - vad är felet med att låta honom spendera pengarna på vad han vill? (såtillvida inte man lever på fattigdomens gräns) Eller är tanken att uppfostra honom till god proletär och lära honom att arbete är till för att någon annan ska ta den bakade kakan?
Själv är jag glad över att mina föräldrar lät mig behålla vartenda öre av det jag tjänade (t.o.m. när jag tjuvbodde hos dem någon sommar då jag pluggade på uni). Naturligtvis kommer jag att göra likadant för mina egna barn den dag jag får några - lämna kylskåpet öppet. Kul relation man har annars...
HMS Laestander
2013-05-04, 23:37
Du har väl ingen egentligt plikt att betala hemma, men din moder bestämmer ju trots allt över dig.
Har man uppfostrat sina barn rätt kommer de att betala hemma, bidra till familjeekonomin, även med sommarjobbsinkomster. De kommer t o m att vilja det, och då har man lyckats som förälder.
Jag är helt oförstående till sådant här. Varför skulle någon förälder låta en bo och äta gratis när man har egen inkomst? Förstår knappt ens hur man kan tänka sig att vara mottagaren av den här kakan utan att må illa.
+15 på Allan.
Personligen skulle det ha känts mindre kul om mina föräldrar på ett olustigt sätt mer eller mindre hade tvingat mig betala för det ena eller det andra... Men det beror ju helt på hur deras ekonomi är. Om det faktiskt behövs är en sak, problem att få ihop pengar till hyra/mat etc.
Men att mer eller mindre kräva av sin 17-åring? Njeh.
Beror som sagt på scenario, i mitt fall hade bägge föräldrar en stabil inkomst, lån etc avbetalt. Om dom hade krävt pengar av mig under andra året i gymnasiet hade de känts märkligt. Tack vare mina sparpengar kunde jag undvika ta studielån under första åren på universitet.
Varför kan man inte satsa pengar på barnen? Nej, tycker inte det är en livsviktig del av uppfostran/förstå värdet av pengar att kräva dem på pengar bara för att får sin första sommarjobbslön.
Jag kommer självfallet agera lika mot mina barn som mina päron gjort mot mig. Dvs. mina barn är alltid välkomna att stanna så länge de önskar, utan att behöva betala något. *cupid*
IMHO, 25-åring utan barn. *hug*
Satsa på barnen? Vad är det för rutten investering. Det får man väl inte ut något av själv? Bättre att investera de pengarna på börsen. Och hur blir barnen sen? alla dessa folk som bor "hemma" tills de är 22-25 år.. the fuck.. Inte konstigt att ungdomsarbetslösheten är som den är när barnen uppfostras till att bli förståndshandikappade och får lära sig att få allt serverat. Och det drabbar ju sen mig och mina pensionspengar. Tack så mycket för den du.
Mina föräldrar har väl aldrig haft det knapert men inte fan blir det något gratis där. Kanske när man var 17 så fick man låna 100 spänn av dem om man betalade tillbaka med ränta illa kvickt.
Jag är helt oförstående till sådant här. Varför skulle någon förälder låta en bo och äta gratis när man har egen inkomst? Förstår knappt ens hur man kan tänka sig att vara mottagaren av den här kakan utan att må illa.
+15 på Allan.
"egen inkomst" ? Ett sommarjobb..
När jag fortfarande bodde hemma och började jobba, dvs på riktigt fick jag direkt börja betala hemma dock och det tycker jag är precis som det ska vara.
Själv tycker jag att man har lyckats som förälder om man uppfostrat sina barn till mentalt friska individer med empati och ett rikt inre liv - inte efter hur mycket pengar som överförs oss emellan.
Själv kan man nog säga att jag blivit curlad ganska fint ekonomiskt sett och det har gått bra för mig ändå, jag är läkare (varsågod tlk, du får mina skattepengar). Läxan? Att relationen till mina föräldrar är oberoende av pengar - de ville ha mig hos sig ändå. Det skulle uppriktigt sagt kännas konstigt och konstlat om så inte vore fallet.
Satsa på barnen? Vad är det för rutten investering. Det får man väl inte ut något av själv? Bättre att investera de pengarna på börsen. Och hur blir barnen sen? alla dessa folk som bor "hemma" tills de är 22-25 år.. the fuck.. Inte konstigt att ungdomsarbetslösheten är som den är när barnen uppfostras till att bli förståndshandikappade och får lära sig att få allt serverat. Och det drabbar ju sen mig och mina pensionspengar. Tack så mycket för den du.
Mina föräldrar har väl aldrig haft det knapert men inte fan blir det något gratis där. Kanske när man var 17 så fick man låna 100 spänn av dem om man betalade tillbaka med ränta illa kvickt.
Varför ska man ha denna stenhård attityd mot sina barn, de är ju ens barn? Låna 100kr av föräldrarna mot ränta, herregud! Och ja, vilken rutten investering att satsa på sina barn *rolleyes*
Viljan att göra rätt för sig och hjälpa till efter förmåga är mycket värd imo.
Nu har det väl ändå brunnit i proppskåpet? Det är ju inte barnen som sätter sig själva till världen.
Bästa lösningen borde vara att du går sommarskola istället och lär dig skriva som folk, då slipper du ju dessutom betala eftersom du inte tjänar några pengar.
Mer seriöst:
Att leka paragrafryttare vid diskussioner mellan familijemedlemmar verkar inte helt sunt. Varför inte bara samarbeta?
Varför ska man ha denna stenhård attityd mot sina barn, de är ju ens barn? Låna 100kr av föräldrarna mot ränta, herregud! Och ja, vilken rutten investering att satsa på sina barn *rolleyes*
Om inte annat så är ju inlägget ett utmärkt exempel på varför man inte ska ha den attityden mot sina barn (hoppas dock på att det är en dålig trollning).
Att se någon som är 17 som ett barn är väl lite.. bizarrt.
Och vad får du tillbaka på investeringen? Väldigt dålig ROI.
Nu har det väl ändå brunnit i proppskåpet? Det är ju inte barnen som sätter sig själva till världen.
20 år är man inget barn längre. Allt detta curlande gör en fan illamående. Att det ens är skrivet i lag att man måste ta hand om ungar fram tills efter 18 är sinnessjukt.
Om inte annat så är ju inlägget ett utmärkt exempel på varför man inte ska ha den attityden mot sina barn (hoppas dock på att det är en dålig trollning).
Varför är det ett bra exempel? Förklara gärna. Mina föräldrar har lyckligt liv, min bror har lyckligt liv, jag har jäkligt najs liv. Vi har god kontakt. Allt fungerar väldigt fint.
Att inte kunna skilja på ekonomi och annat är dåliga saker. Titta bara på alla tokar som inte har separata matkonton ochsåvidare bara för de är gifta sen några år tillbaka. *facepalm*
Heddaway
2013-05-05, 09:53
Imo så är inte "att göra rätt för sig" enbart att betala för sig. Att däremot lära sig att uppskatta det man får genom att visa respekt, hjälpa till hemma och aldrig ta något för givet är något jag anser viktigare.
Att man själv erbjuder sig att betala för sig är nog ett större bevis på att föräldern uppfostrat sitt barn till något stort än att föräldern ska behöva tvinga dem.
20 år är man inget barn längre. Allt detta curlande gör en fan illamående. Att det ens är skrivet i lag att man måste ta hand om ungar fram tills efter 18 är sinnessjukt.
Trevligt att se när du sitter där på hemmet ensam och övergiven för att dina barn inte anser att du är en bra investering på åldern höst. Eller att de ska gå och hjälpa dig handla för att sedan ta 100:- betalt eftersom det är ungefär vad din färdtjänst hade kostat.
Enligt lagen så är du ett barn vid 17 års ålder, du kan svepa in det hur du vill men så är det.
Trollar du? Ska man bara tänka på pengarna borde man inte skaffa barn alls eftersom de kostar en jävla massa pengar, oavsett om de "gör rätt för sig".
Det finns ett rätt så brett spektra mellan "curla" och "ut på gatan med dig ungjävel", klart man som förälder vill hjälpa sina barn för att ge dom goda förutsättningar att bygga vidare på och det är något av en balansgång. Hellre föräldrar som skämmer bort sina barn (till viss grad) än snålar på allt.
Varför är det ett bra exempel? Förklara gärna. Mina föräldrar har lyckligt liv, min bror har lyckligt liv, jag har jäkligt najs liv. Vi har god kontakt. Allt fungerar väldigt fint.
Att inte kunna skilja på ekonomi och annat är dåliga saker. Titta bara på alla tokar som inte har separata matkonton ochsåvidare bara för de är gifta sen några år tillbaka. *facepalm*
Jag har ärligt talat svårt att veta hur mycket allvar du lägger i vad du skriver. Tycker du själv att det är sunt att ha en så pengacentrerad och 'egoistisk' approach till sina barn? Det pratas om att uppfostra dem - men vilka läxor lär du ut?
Av dina inlägg får jag mest känslan att jag vill ta dig åt sidan och fråga hur du mår? No offence.
Dennis93
2013-05-05, 10:14
Att ens ha sina barn och ROI i samma mening... Jag känner inte att jag behöver säga mer.
Trevligt att se när du sitter där på hemmet ensam och övergiven för att dina barn inte anser att du är en bra investering på åldern höst. Eller att de ska gå och hjälpa dig handla för att sedan ta 100:- betalt eftersom det är ungefär vad din färdtjänst hade kostat.
Enligt lagen så är du ett barn vid 17 års ålder, du kan svepa in det hur du vill men så är det.
Eftersom jag inte har några barn eller planer på att skaffa några så blir jag väl ensam oavsett. Däremot så lär jag hälsa på mina föräldrar regelbundet om de hamnar där. Förstår inte hur det ens har något med att de lärt mig förstå ekonomi att göra. Kan du inte skilja på pengar och att ha bra förhållande till folk?
Trollar du? Ska man bara tänka på pengarna borde man inte skaffa barn alls eftersom de kostar en jävla massa pengar, oavsett om de "gör rätt för sig".
*bs*
Det är väl inte en fråga om att bara tänka på pengar, eller hur? Som 17 åring så får man normalt studiemedel av något slag som räcker gott och väl för nöjen och kläder, gratis boende, och gratis mat. Ska man ha något utöver det så får man ju såklart jobba ihop dem eller ta ett lån.
Det finns ett rätt så brett spektra mellan "curla" och "ut på gatan med dig ungjävel", klart man som förälder vill hjälpa sina barn för att ge dom goda förutsättningar att bygga vidare på och det är något av en balansgång. Hellre föräldrar som skämmer bort sina barn (till viss grad) än snålar på allt.
Förutom slutsatsen du drar att det är bra att skämma bort sina barn så håller jag helt med. Men det är klart de ska ut ur huset så fort så möjligt. Och skämma bort dem är helt klart att göra både dem och samhället en otjänst. Sluta vara så egoistik.. Det här med "jag är så dålig förälder om jag inte skämmer bort föräldrar" är bara något man gör för att trösta sina egna dåliga känslor över att göra rätt. 100% egoistiskt.
Jag har ärligt talat svårt att veta hur mycket allvar du lägger i vad du skriver. Tycker du själv att det är sunt att ha en så pengacentrerad och 'egoistisk' approach till sina barn? Det pratas om att uppfostra dem - men vilka läxor lär du ut?
Av dina inlägg får jag mest känslan att jag vill ta dig åt sidan och fråga hur du mår? No offence.
Det är ju tvärtom oegoistiskt. Barn ger man gratis mat och husrum. Utöver det får de ju normalt studiemedel på någon tusenlapp i månaden. Inga konstigheter. Det handlar inte om något pengacentrering.
Jag mår väldigt bra, min bror mår bra, min sambo mår bra, mina föräldrar mår bra (med undantag för lite diabetes). Tror jag är en av de lyckligaste människorna i det här landet om jag ska vara ärlig. Kanske för jag har lärt mig att skilja på ekonomi och övriga saker i livet... Det finns viktigare saker i tillvaron än pengar. Men det kanske inte du förstår?
Titta bara på alla tokar som inte har separata matkonton ochsåvidare bara för de är gifta sen några år tillbaka. *facepalm*
Nu vet vi att du trollar iaf :)
Att ens ha sina barn och ROI i samma mening... Jag känner inte att jag behöver säga mer.
Det är väl ungefär vad jag känner när hela tråden handlar om pengar och förhållande till sina barn. Att ens blanda ihop de sakerna är skrämmande. Den här extrema pengacentreringen som tråden ger uttryck för är fan så jag blir mörkrädd. DET FINNS VIKTIGARE SAKER I VÄRLDEN ÄN PENGAR!!! SPECIELLT NÄR DET GÄLLER BARNUPPFOSTRAN. ffs liksom.
Nu vet vi att du trollar iaf :)
Förklara dig.
Edit!! eller nej, skit i det. Här försökr man få in andra värden än pengar i förhållande till sina nära och kära och blir kallad för troll. Grejt. Lämnar denna tråden. Ni kan sitta kvar här i Mammons grotta och cirkeljerka er till döds istället.
@Gustafffsson: Jag tycker du verkar vara en bra kille som försöker så gott du kan att hjälpa till med det lilla du får när du går i skolan. Tyvärr tror jag vissa i tråden såg rött när du kallade din mamma för "snål". Jag tror inte din mamma frågar dig efter lite ekonomiskt bidrag för att hon tycker det är roligt utan nog mer för att hon måste. Var inte arg eller besviken på din mamma utan ha i åtanke att om hon kunde skulle skämma bort dig. Sedan kan du ju trösta dig med att du är mer mogen än många av dina vänner som kanske än på flera år kommer att förstå vad ansvar och pengar betyder.
Tigerkotten
2013-05-05, 10:28
Svårt att säga, det beror väl på hur din mammas situation också är anser jag. Vad gör hon på fritiden/helgerna? Resor hon utomlands, eller får hon vända på varenda krona?
Det är inte alltid det lättaste för ensamstående mammor, så har hon det dålig med pengar. Så kan väl även du bidra så att hon kan leva bättre.
Antingen så är du ett troll eller så har du haft en riktig torr & sorglig relation med dina föräldrar.
I vilket fall så är det lite synd om dig.
Latissimus Dorsi
2013-05-05, 11:28
I mina öron låter det förbannat främmande.
Det kommer en tid när man måste betala skithuspapper, försäkringshelveten och skogaholms jävla limpor. Man har hela livet på sig att betala den skiten, bättre att man som 18-åring får lägga de slantar man tjänar ihop under sommarlovet på bil, sprit och kvinnor!
Tiden som 18-åring med ett par tusen på fickan är magisk! Låt inte nått jävla "göra rätt för sig"-sosse tjafs stoppa det!
Mat, dusch och husrum tycker jag ska vara en självklarhet när ens barn går i gymnasiet, däremot kan man ju få bekosta övriga saker själv om man nu har råd.
Jag skulle då aldrig be mitt barn betala för sig om den inte är på väg mot otacksam-snorunge-stadiet.
Behöver? Det är lilla mamma som bestämmer vad du behöver göra när du bor hemma her Gustafffsson. Flytta hemifrån så får du själv bestämma om vilka som ska ha peningar av dig.
Hoppas verkligen du aldrig får barn.
Ärligt talat: varför? Behövde du hjälp much när du var 17-21? Torka lilla stjärten? Lilla mamma lagade mat?
Fattar inte vad det är ni behöver av era föräldrar efter typ moppeåldern. (Utöver mat och husrum.) När blev alla sådana fruktansvärda sopor?
Ärligt talat: varför? Behövde du hjälp much när du var 17-21? Torka lilla stjärten? Lilla mamma lagade mat?
Fattar inte vad det är ni behöver av era föräldrar efter typ moppeåldern. (Utöver mat och husrum.) När blev alla sådana fruktansvärda sopor?
Det är just mat och hushåll han ska betala för? När du skaffar barn har du ett ansvar.
Att se sina barn som en investering var nog det mest idiotiska jag någonsin läst. Tar du betalt av dina föräldrar när du ska hjälpa dem med något?
Latissimus Dorsi
2013-05-05, 11:54
+1 fyfan vilken dehumaniserad bild av sina barn.
Killen betalar redan för i princip allt förutom sin mat och husrummet. Om de har det knapert, fine. Men annars är det bara löjligt.
Det är just mat och hushåll han ska betala för? När du skaffar barn har du ett ansvar.
Att se sina barn som en investering var nog det mest idiotiska jag någonsin läst. Tar du betalt av dina föräldrar när du ska hjälpa dem med något?
Proppen verkar ha gått. Man bor hemma så länge man behöver. Jobbar man när man bor hemma så har man råd att pröjsa för att hjälpa till. Att man inte vill göra det för att det är ROLIGARE att använda pengar till annat är förståeligt och surt men så är det. Att detta gör dig arg betyder mest att ditt arsle blivit lite väl torkat lite väl länge av andra så att du inte lärt dig vad kostnader är för något.
Man kan inte gå och dra hemma tills man är 25 bara för att man KAN. För att ens föräldrar är lite för snälla. Klipp navelsträngen och styr upp dina egna pärmar. Få saker är lamare än 20-åringar som går hemma och domderar sina föräldrar utan att pröjsa något. Som om de var 12.
Jag har inte skrivit att någon bör betrakta sina barn som en investering så det får du gråta ut hos någon annan för.
Proppen verkar ha gått. Man bor hemma så länge man behöver. Jobbar man när man bor hemma så har man råd att pröjsa för att hjälpa till. Att man inte vill göra det för att det är ROLIGARE att använda pengar till annat är förståeligt och surt men så är det. Att detta gör dig arg betyder mest att ditt arsle blivit lite väl torkat lite väl länge av andra så att du inte lärt dig vad kostnader är för något.
Man kan inte gå och dra hemma tills man är 25 bara för att man KAN. För att ens föräldrar är lite för snälla. Klipp navelsträngen och styr upp dina egna pärmar. Få saker är lamare än 20-åringar som går hemma och domderar sina föräldrar utan att pröjsa något. Som om de var 12.
Jag har inte skrivit att någon bör betrakta sina barn som en investering så det får du gråta ut hos någon annan för.
Jag har inte sagt någonting om det du beskriver. Förstår inte vad du försöker göra.
OP jobbar inte han, han har ett sommarjobb.
tntballe
2013-05-05, 12:00
Det kommer en tid när man måste betala skithuspapper, försäkringshelveten och skogaholms jävla limpor. Man har hela livet på sig att betala den skiten, bättre att man som 18-åring får lägga de slantar man tjänar ihop under sommarlovet på bil, sprit och kvinnor!
Tiden som 18-åring med ett par tusen på fickan är magisk! Låt inte nått jävla "göra rätt för sig"-sosse tjafs stoppa det!
+1
Kommer rekommendera mina barn att spara eventuella extra inkomster, men vill dom lägga pengar på nöjen så är det helt ok för mig.
Pudzianovski
2013-05-05, 12:04
Så du hjälper din mor med elkostnader/vatten/värme? Internetkostnader? TV-licens? hyra? hemförsäkring?
Antar att du också hjälper till att laga mat? tvätta? diska? städa?
Lagtexten som länkades till är rätt tydlig enligt mitt sätt att se det.
mycketbrännvin
2013-05-05, 12:05
Jag betalde 4000 i hyra till mor och far när jag fick jobb. Innan dess fick jag bo gratis men köpte mina egna grejjor själv. Rättvist tycker jag. Som förälder skulle jag nog bestå husrum och mat så länge mitt barn studerar även om han/hon hade sommarjobb av ren välvilja då det annars är knapert som studerande
Sheogorath
2013-05-05, 12:06
:thumbup:
+1
Samtidigt tycker jag TS bör respektera sin mor och ge henne en slant, det är trotts allt hans mor.
Jag personligen kommer ''curla'' mina barn men samtidigt uppfostra dom och lära dom vett och etikett. Min pappa är laddad, vi fick nästan allt vi pekade på - om vi förtjänade det. Vi slet som djur på vardagarna. Diska, kratta löv, dammsuga, passa upp på mor och far, tvätta kläder - pja allt du kan tänka dig. Men vi lärde oss att slit = belöning. När vi nådde runt 15-16 och alkohol, mopeder, kvinnor osv blev ens liv kunde vi räkna med våra föräldrars stöd.
När jag träffar stereotyp Stureplansgrabbar som aldrig har skitat ner sig och lever på pappas pengar så vill jag ta livet av mig.
Har alltid fått betala en hel del av sommarjobb/jobb etc och kan säga att det förstört en jävla massa.
Mina barn kommer inte få betala en krona sålänge dom bor hemma. Hellre att dom kan köpa kläder saker dom vill ha utvecklas med sina kompisar och spara ihop buffert etc.
Är ju inte alltid så enkelt. Vad gör ni om pappa vill använda dig som ett verktyg medans mamma försvarar dig och curlar? Om det har pågått hela uppväxten märker man inte av att man inte utvecklas för att ta ansvar likt en groda i en kastrull vatten som hettas upp, förrens det är lite väl sent.
Jag hade en snäll mor som lät mig bo gratis när jag började jobba innan jag flyttat hemifrån. Men jag gjorde som så att jag köpte hem all mat själv och lagade den. Allt annat betalade jag också själv men just hyra behövde jag inte betala. Hade hon sagt att jag skulle betala hyra hade jag givetvis gjort det och ser absolut inget fel i det, tvärtom.
Det är väl inte en fråga om att bara tänka på pengar, eller hur? Som 17 åring så får man normalt studiemedel av något slag som räcker gott och väl för nöjen och kläder, gratis boende, och gratis mat. Ska man ha något utöver det så får man ju såklart jobba ihop dem eller ta ett lån.
Detta är korrekt. Vad det har att göra med att investera i sina barn skulle vara en dålig investering vet jag inte.
Har du läst tråden eller roidar du bara allmänt över söndercurlade 25-åringar?
För att ge dig lite bakgrundsinfo så är han sjutton, går i gymnasiet och ska enbart sommarjobba. Pengarna vill han delvis använda för att investera i sin framtid genom att ta körkort.
Jag vet inte hur länge ditt arsle blev "torkat" men jag antar att det blev torkat längre än till det att du var sjutton år. Själv är det värsta jag vet folk som gått ut gymnasiet och sitter och domderar hemma som små paschor när de istället borde skaffa sig ett jobb eller vidareutbilda sig och göra rätt för sig. I det här fallet är det däremot en 17 snart 18 år gammal ungdom som går i gymnasiet och har skaffat sommarjobb (istället för att sitta och spela wow som verkar vara det vanliga nuförtiden) och har en plan för pengarna han tjänar. Med förbehåll för att vi enbart hört ena sidans berättelse av saken tycker jag hans ståndpunkt är vettig.
Hans eventuella attityd mot sin mor och ordval är beklagligt men det är väl insocialiserat hemmifrån så det får man förlåta.
Riktat till tråden i allmänhet: Vi kan leka med fiktiva scenarier som att familjen har det knapert osv för att underlätta att ta ställning i frågan men det är information vi faktiskt inte har och blir enbart gissningar. Utifrån materialet till hands hade jag själv skämts över att ta ut hyra av mitt barn. Då barnet slutat skolan är det en annan sak. Då får personen fan i mig spotta sig i näven och börja bära sin del av kostnaderna för hushållet om den vill bo kvar.
Hade 4000 i månadshyra som arbetslös hemma.
(Arbetslös som utan fast jobb)
Klart att man betalar för sig om man tjänar pengar när man bor hemma.
Dom flesta brukar väl ändå få tillbaka dom pengarna när man flyttar hemifrån till att köpa möbler?
har du läst tråden eller roidar du bara allmänt över söndercurlade 25-åringar?
För att ge dig lite bakgrundsinfo så är han sjutton, går i gymnasiet och ska enbart sommarjobba. Pengarna vill han delvis använda för att investera i sin framtid genom att ta körkort.
Jag vet inte hur länge ditt arsle blev "torkat" men jag antar att det blev torkat längre än till det att du var sjutton år. Själv är det värsta jag vet folk som gått ut gymnasiet och sitter och domderar hemma som små paschor när de istället borde skaffa sig ett jobb eller vidareutbilda sig och göra rätt för sig. I det här fallet är det däremot en 17 snart 18 år gammal ungdom som går i gymnasiet och har skaffat sommarjobb (istället för att sitta och spela wow som verkar vara det vanliga nuförtiden) och har en plan för pengarna han tjänar. Med förbehåll för att vi enbart hört ena sidans berättelse av saken tycker jag hans ståndpunkt är vettig.
Hans eventuella attityd mot sin mor och ordval är beklagligt men det är väl insocialiserat hemmifrån så det får man förlåta.
Riktat till tråden i allmänhet: Vi kan leka med fiktiva scenarier som att familjen har det knapert osv för att underlätta att ta ställning i frågan men det är information vi faktiskt inte har och blir enbart gissningar. Utifrån materialet till hands hade jag själv skämts över att ta ut hyra av mitt barn. Då barnet slutat skolan är det en annan sak. Då får personen fan i mig spotta sig i näven och börja bära sin del av kostnaderna för hushållet om den vill bo kvar.
+1.
edit till hurril: Som sagt, vem har sagt något om att bo hemma tills man är 25? Grabben i fråga är som sagt 17. Men hur länge man "har rätt" att bo hemma är en annan diskussion. Om du syftar till mitt tidigare inlägg tidigare så kanske jag bör klargöra att jag inte bor/bott "hemma" sedan sena tonåren och jag förespråkar heller inte att man ska göra det.
filmjölk
2013-05-05, 15:42
Betala hemma är rimligt när du tjänar pengar. Tex. körkort är en sak som du själv kan spara ihop till när du har råd. Det är inget din mamma borde underlätts-curla dig till att kunna ta dagen du fyller 18.
(Nu sparar jag iofs ihop till just det samt mer till min egen son, men iaf )
Betala hemma är rimligt när du tjänar pengar. Tex. körkort är en sak som du själv kan spara ihop till när du har råd. Det är inget din mamma borde underlätts-curla dig till att kunna ta dagen du fyller 18.
(Nu sparar jag iofs ihop till just det samt mer till min egen son, men iaf )
Nu var det ju exakt det han tänkte lägga sina ihoparbetade pengar på. I övrigt håller jag med dig, att få körkortet betalt är en ymnest man inte behöver ge sitt barn. Jag tror man uppskattar körkortet så mycket mer om man sparat ihop till det själv (säger jag som visserligen sparade ihop till körskolelektioner och uppkörning på egen hand men även fick ovärderlig hjälp med egenkörning hemma).
Ignatius72
2013-05-05, 16:22
Det är väl ungefär vad jag känner när hela tråden handlar om pengar och förhållande till sina barn. Att ens blanda ihop de sakerna är skrämmande. Den här extrema pengacentreringen som tråden ger uttryck för är fan så jag blir mörkrädd. DET FINNS VIKTIGARE SAKER I VÄRLDEN ÄN PENGAR!!! SPECIELLT NÄR DET GÄLLER BARNUPPFOSTRAN. ffs liksom.
Att ha delade matkonton som du tycker verkar självklart skulle jag tvärtom se just som ett tecken på pengacentrering. Precis som att låna en hundring av farsan och betala tillbaka med ränta..
Tull TS, det beror ju definitivt på om vilken ekonomisk situation din morsa är i. OM hon nätt och jämnt går runt så hör det till god sed att bidra med vad man kan.
filmjölk
2013-05-05, 16:23
Nu var det ju exakt det han tänkte lägga sina ihoparbetade pengar på. I övrigt håller jag med dig, att få körkortet betalt är en ymnest man inte behöver ge sitt barn. Jag tror man uppskattar körkortet så mycket mer om man sparat ihop till det själv (säger jag som visserligen sparade ihop till körskolelektioner och uppkörning på egen hand men även fick ovärderlig hjälp med egenkörning hemma).
Jo exakt. Istället för att vilja betala hemma, vill han kunna betala sitt körkort, vilket verkar gå igenom som en slags självklarhet att han skall få kunna använda sin lön till.
Jag hade en liknande diskussion med mina föräldrar från när jag började tjäna egna pengar som 13-åring (delade morgontidningar fast jag eg. var för ung för att få göra det). De ville ha en del av mina pengar jag jobbat ihop (50%) med motiveringen att vi låter dig jobba bara för att du missköter skolan, och när man jobbar och tjänar egna pengar betalar man för sin egen mat och husrum.
(Jag skulle väl lära mig något av det där och välja rätt själv var tanken, men det gick över huvudet. Jag var ju "rik" och kunde köpa fantasy-tennsoldater och snus. )
Men det där hör kanske inte hit. +1 på Hurril!
Ignatius72
2013-05-05, 16:26
Jo exakt. Istället för att vilja betala hemma, vill han kunna betala sitt körkort, vilket verkar gå igenom som en slags självklarhet att han skall få kunna använda sin lön till.
Jag hade en liknande diskussion med mina föräldrar från när jag började tjäna egna pengar som 13-åring (delade morgontidningar fast jag eg. var för ung för att få göra det). De ville ha en del av mina pengar jag jobbat ihop (50%) med motiveringen att vi låter dig jobba bara för att du missköter skolan, och när man jobbar och tjänar egna pengar betalar man för sin egen mat och husrum.
(Jag skulle väl lära mig något av det där och välja rätt själv var tanken, men det gick över huvudet. Jag var ju "rik" och kunde köpa fantasy-tennsoldater och snus. )
Men det där hör kanske inte hit. +1 på Hurril!
Och 30 år senare skapar du 50 trådar om hur jobbigt, orättvist det är att vissa tjänar pengar. När "alla vet" att de som studerat minst, har de enklaste jobben och och minst ambitioner som är de smartaste och lyckligaste och borde tjäna mest för att de är så ödmjuka som inte ville ha mer pengar.
filmjölk
2013-05-05, 16:34
Och 30 år senare skapar du 50 trådar om hur jobbigt, orättvist det är att vissa tjänar pengar. När "alla vet" att de som studerat minst, har de enklaste jobben och och minst ambitioner som är de smartaste och lyckligaste och borde tjäna mest för att de är så ödmjuka som inte ville ha mer pengar.
Enkelt och enkelt. Jag jobbar med psykiskt sjuka människor och på Hospice med palliativvård. Kan du hålla fast en psykotisk kroppsbyggare hög på GHB eller trösta döende människor?
Silencer
2013-05-05, 16:38
Det är du som är snål.
Ignatius72
2013-05-05, 17:04
Enkelt och enkelt. Jag jobbar med psykiskt sjuka människor och på Hospice med palliativvård. Kan du hålla fast en psykotisk kroppsbyggare hög på GHB eller trösta döende människor?
Ja det kan jag. Jag kan dessutom få just den organisationen att systematisera sitt arbete så att man vet om det förhållningssättet man har faktiskt gör någon skillnad för människorna som behöver hjälpen. Jag kan få samma människor att med mindre ansträngning göra 30% mer och med högre kvalitet. Alternativt spara några miljoner skattepengar.
Men poängen är att du är tjatig.
filmjölk
2013-05-05, 17:10
Ja det kan jag. Jag kan dessutom få just den organisationen att systematisera sitt arbete så att man vet om det förhållningssättet man har faktiskt gör någon skillnad för människorna som behöver hjälpen. Jag kan få samma människor att med mindre ansträngning göra 30% mer och med högre kvalitet. Alternativt spara några miljoner skattepengar.
Men poängen är att du är tjatig.
Intressant. jag trodde att du mest kunde dricka ramlösa på styrelsemöten, slänga dig med diverse floskler, dra siffror ur arslet och vältra dig i din egen förträfflighet.
Poängen är att du borde sätta mig på ignore.
Gabriel174
2013-05-05, 17:10
Ja, för dit kommer man aldrig annars. När man är 18 och äntligen har fått ett sommarjobb så kanske man vill leva lite alt. spara pengarna. Har man det inte jävligt fattigt hemma så tycker jag gott och väl att man borde få behålla varenda korvöre man tjänar ihop själv.
+1 haha vad fan?
Läst några sidor av tråden nu med. Glad över mina kära föräldrar aldrig skulle lägga fram det kravet till mig :) Vet att jag kommer att kunna bo hos mina föräldrar hur länge det behagar mig. Och om jag så vill behöver jag inte betala en enda krona utan att vara rädd att bli utkastad/frågad om pengar. Att jag sedan skulle vilja betala av egen vilja och hjälpa till mina föräldrar när dessa åldrar är en annan fråga, men jag kan inte relatera till i princip någons inlägg i den här tråden (ännu).
Jag är helt oförstående till sådant här. Varför skulle någon förälder låta en bo och äta gratis när man har egen inkomst?
För att det är ens egna barn? Är du på riktigt eller?
Förvånas varje gång jag läser såna här trådar på Kolozzeum. Oavsett ifall det kommer till ekonomin inom familjen eller bland vänner. Det verkar som om många här inte kan tänka sig en vänskap där ni inte går +-0 ekonomiskt. Helt otroligt egentligen.
Förresten pratar vi om ett sommarjobb, inte en IB-lön.
Själv tycker jag att man har lyckats som förälder om man uppfostrat sina barn till mentalt friska individer med empati och ett rikt inre liv - inte efter hur mycket pengar som överförs oss emellan.
Själv kan man nog säga att jag blivit curlad ganska fint ekonomiskt sett och det har gått bra för mig ändå, jag är läkare (varsågod tlk, du får mina skattepengar). Läxan? Att relationen till mina föräldrar är oberoende av pengar - de ville ha mig hos sig ändå. Det skulle uppriktigt sagt kännas konstigt och konstlat om så inte vore fallet.
+1, fast jag är inte läkare än. Men om 5½ år så :)
Har bara kommit till s.3, återstår att se vad resten har att säga *popcorn*
Ignatius72
2013-05-05, 17:12
Intressant. jag trodde att du mest kunde dricka ramlösa på styrelsemöten, slänga dig med diverse floskler, dra siffror ur arslet och vältra dig i din egen förträfflighet.
Då trodde du fel :cool:
Nä, jag gillar dina inlägg för det mesta.
gabriels tankar kring detta
+1 +1
filmjölk
2013-05-05, 17:16
Då trodde du fel :cool:
Nä, jag gillar dina inlägg för det mesta.
Haha. *cupid* (samma här tbh)
I det här läget var det du som vältrade dig i din egen förträfflighet.
filmjölk
2013-05-05, 17:25
I det här läget var det du som vältrade dig i din egen förträfflighet.
Det gör jag ju alltid. Det hindrar ju inte att andra kan göra det.
Gabriel174
2013-05-05, 17:27
Fyller 20 år i slutet av året och har jobbat totalt en månad i hela mitt liv (somarjobb a'la två veckor två gånger), bor hemma utan att betala ett öre för hyran, mamma lagar specialmat till mig varje dag (gillar ej lök etc :) ), tvättar mina kläder, päronen betalar min resa under sommaren, ordnade mitt körkort, jag kommer att kunna bo här under hela min studietid utan att vara tvungen att betala ett skit. Känns det hemskt? Det är lugnt för mig. Jag vet att min relation till min familj, släkt och vänner är ekonomiskt oberoende.
Jag kommer inte att i framtiden räkna på en exakt summa pengar päronen lagt på mig och betala just den summan för att känna mig nöjd med mig själv och kunna basunera ut att jag sannerligen gjort rätt för mig. Men vad jag vet är att jag alltid kommer att ta hand om mina nära så gott jag kan, och i framtiden ska mina föräldrar förhoppningsvis aldrig behöva oroa sig ekonomiskt. Känner mig dock väldigt glad över att detta inte spelar någon roll för mina föräldrar, de älskar mig och skulle ta hand om mig oavsett ifall jag hade betalat tillbaka när jag är färdigutbildad eller inte :).
Även väldigt glad över att jag kommer att vara färdigutbildad med 0 :- studieskulder.
*popcorn**popcorn**popcorn*
Fyller 20 år i slutet av året och har jobbat totalt en månad i hela mitt liv (somarjobb a'la två veckor två gånger), bor hemma utan att betala ett öre för hyran, mamma lagar specialmat till mig varje dag (gillar ej lök etc :) ), tvättar mina kläder, päronen betalar min resa under sommaren, ordnade mitt körkort, jag kommer att kunna bo här under hela min studietid utan att vara tvungen att betala ett skit. Känns det hemskt? Det är lugnt för mig. Jag vet att min relation till min familj, släkt och vänner är ekonomiskt oberoende.
Jag kommer inte att i framtiden räkna på en exakt summa pengar päronen lagt på mig och betala just den summan för att känna mig nöjd med mig själv och kunna basunera ut att jag sannerligen gjort rätt för mig. Men vad jag vet är att jag alltid kommer att ta hand om mina nära så gott jag kan, och i framtiden ska mina föräldrar förhoppningsvis aldrig behöva oroa sig ekonomiskt. Känner mig dock väldigt glad över att detta inte spelar någon roll för mina föräldrar, de älskar mig och skulle ta hand om mig oavsett ifall jag hade betalat tillbaka när jag är färdigutbildad eller inte :).
Även väldigt glad över att jag kommer att vara färdigutbildad med 0 :- studieskulder.
Off topic, men vore det inte jävligt surt att bo hemma under 5.5 års studier istället för att ha eget ställe?
En vän till en vän är 30-nånting och pluggar till läkare. Hon bor hos sina föräldrar så att hon ska slippa lägga tid på att tvätta, städa, laga mat, bli skuldsatt. Vilket trams. Mtp hur många läkare som klarat utbildningen utan sånt daltande så är det uppenbart att utbildningen inte är så svår att man inte kan undvara tid till ovanstående. Och visst är det bra om man kan undvika att skuldsätta sig, men om det nu är så viktigt så kan man jobba, onekligen finns det läkare som hann med att göra det parallellt med studierna. Varför man öht tycker att ett så bra lån som csn-lån är en dum idé, särskilt när man kan kommer tillhöra en av Sveriges bäst betalda yrkesgrupper, förstår jag däremot inte.
Har du läst tråden eller roidar du bara allmänt över söndercurlade 25-åringar?
Läste du inlägget jag citerade?
Fan vad nice att ta hem brudar till pojkrummet när man är 25.
"Men spinkis vad löjlig du är jag kommer faktiskt flytta hemifrån när jag är 24 bla bla bla"
Gabriel174
2013-05-05, 17:47
Off topic, men vore det inte jävligt surt att bo hemma under 5.5 års studier istället för att ha eget ställe?
En vän till en vän är 30-nånting och pluggar till läkare. Hon bor hos sina föräldrar så att hon ska slippa lägga tid på att tvätta, städa, laga mat, bli skuldsatt. Vilket trams. Mtp hur många läkare som klarat utbildningen utan sånt daltande så är det uppenbart att utbildningen inte är så svår att man inte kan undvara tid till ovanstående. Och visst är det bra om man kan undvika att skuldsätta sig, men om det nu är så viktigt så kan man jobba, onekligen finns det läkare som hann med att göra det parallellt med studierna. Varför man öht tycker att ett så bra lån som csn-lån är en dum idé, särskilt när man kan kommer tillhöra en av Sveriges bäst betalda yrkesgrupper, förstår jag däremot inte.
Nej, det känns faktiskt väldigt bra (feelsgoodman.jpg). Vad som känns ännu bättre är att jag har möjligheten att flytta om det behagar mig. Just nu känns det som om jag definitivt vill bo hemma under studietiden, men den känslan kan ju ändras väldigt snabbt. Och då vet jag att jag kan flytta hemifrån och få ekonomiskt stöd av mina föräldrar.
Angående resten av ditt inlägg så går det säkerligen att ta sig igenom läkarprogrammet och jobba samtidigt, men jag vill inte bara "klara av" utbildningen. Jag vill bli en duktig läkare :)
Fan vad nice att ta hem brudar till pojkrummet när man är 25.
Du verkad mad&jelly. Blev du utsparkad när du var 18?
LOL... Bli läkare>Dra hem tjejer, srs. Hade utan tvekan satsat på att bli läkare om jag hade haft det i mig.
Gabriel, kör på. Nu när sommaren börjar kicka in kan man nuppa på utan problem ute i naturen, lycka till med studierna :D
Du verkad mad&jelly. Blev du utsparkad när du var 18?
Nej inte alls och jag kan nog flytta hem när som helst och bli mottagen med öppna armar, det vill jag dock inte göra.
Däremot finns det ju ett värde i personlig utveckling som man bara kan skaffa sig genom att flytta hemifrån och jag tycker att det är en konstig/feg inställning att man ska parasitera på sina föräldrar trots att man bevisligen kan klara sig själv.
+att dra hem tjejer/killar till pojkrummet vid 25års ålder är en riktig creep-stämpel.
LOL... Bli läkare>Dra hem tjejer, srs. Hade utan tvekan satsat på att bli läkare om jag hade haft det i mig.
Gabriel, kör på. Nu när sommaren börjar kicka in kan man nuppa på utan problem ute i naturen, lycka till med studierna :D
varför inte båda?
Gabriel174
2013-05-05, 17:56
Har varit tillsammans med min flickvän över ett år nu och vi ska trolova oss inom kort. Hon har f.ö. lyckats helt OK med, daltad men håller på att studerar på juristprogrammet med straight-A:s :)
Haha tack Carnes :D
*popcorn*
Gabriel174
2013-05-05, 17:58
Nej inte alls och jag kan nog flytta hem när som helst och bli mottagen med öppna armar, det vill jag dock inte göra.
Däremot finns det ju ett värde i personlig utveckling som man bara kan skaffa sig genom att flytta hemifrån och jag tycker att det är en konstig/feg inställning att man ska parasitera på sina föräldrar trots att man bevisligen kan klara sig själv.
+att dra hem tjejer/killar till pojkrummet vid 25års ålder är en riktig creep-stämpel.
varför inte båda?
Kul för dig (srs)! Det kan jag med. Just nu väljer jag dock att bo kvar. Men jag kanske ändrar mig när jag börjat studera, vem vet? :)
Håller med dig om personlig utveckling, och har haft den diskussionen med mina föräldrar med. Just nu känner jag dock nöjd med mig själv och den "personliga utvecklingen" står lägre ner på prioritetslistan än att klara mina studier med bravur.
"Parasitera" :D
Definitely mad.
"Parasitera" :D
Definitely mad.
Ja det kanske är ett obekvämt ord men vafan, det är ju sant. Bor man kvar hemma så långt efter studenten(den gymnasiala) så mjölkar men det bara för egen vinning.
gustafffsson
2013-05-05, 18:03
Haha satan vad hatad man vart här... Grejen är den att min mor och hennes mn inte har dd knappert ställt då dom har varken lån på lägenheten eller bil och båda har fast inkomst och har råd att åka utomlands engång om året samt köpa nya elektronik prylar. Hade utan att tveka betalat för mig om jag hade haft ett fast jobb men nj när de gäller sommar jobb som ska räcka för resten av året så förstår ni att mn inte är så jätte sugen att ge bort pengar även om de bara är kring 1.5k i månaden....
varför inte båda?
Pja, är huset stort så ser jag inte varför man ska ha bråttom ut om man verkligen inte vill ta lån osv. När min pappa bodde i Sverige hade jag en hel källare för mig själv.. Badrum, tv rum, sovrum, bastu, egen ingång - rubbet. Lätt bättre än en lökig etta och lån till taket :>
Har varit tillsammans med min flickvän över ett år nu och vi ska trolova oss inom kort. Hon har f.ö. lyckats helt OK med, daltad men håller på att studerar på juristprogrammet med straight-A:s :)
Haha tack Carnes :D
*popcorn*
Det låter riktigt fint det :)
Haha satan vad hatad man vart här... Grejen är den att min mor och hennes mn inte har dd knappert ställt dom har varken lån på lägenheten eller bil och har råd att åka utomlands engång om året samt köpa nya elektronik prylar. Hade utan att tveka betalat för mig om jag hade haft ett fast jobb men nj när de gäller sommar jobb som ska räcka för resten av året så förstår ni att mn inte är så jätte sugen att ge bort pengar även om de bara är kring 1.5k i månaden....
Pröjsa och var tacksam att du har det bra. Det är för bövelen din mamma du pratar om.. Du kommer fortfarande ha pengar till öl, bensin och punani.. Man behöver inte leva i 110km/h. Du hinner mannen, jag lovar.
Alternativ 2: Stick hemifrån :D
Gabriel174
2013-05-05, 18:05
Ja det kanske är ett obekvämt ord men vafan, det är ju sant. Bor man kvar hemma så långt efter studenten(den gymnasiala) så mjölkar men det bara för egen vinning.
Läst några sidor av tråden nu med. Glad över mina kära föräldrar aldrig skulle lägga fram det kravet till mig :) Vet att jag kommer att kunna bo hos mina föräldrar hur länge det behagar mig. Och om jag så vill behöver jag inte betala en enda krona utan att vara rädd att bli utkastad/frågad om pengar. Att jag sedan skulle vilja betala av egen vilja och hjälpa till mina föräldrar när dessa åldrar är en annan fråga, men jag kan inte relatera till i princip någons inlägg i den här tråden (ännu).
Ett av mina tidigare inlägg. Det är inte så att jag tar ett ställningstagande om att aldrig ekonomiskt stödja mina föräldrar tills dess att jag är färdigutbildad. Vad jag säger är att jag vet att det inte spelar någon roll för dem ifall jag väljer att bo hemma utan att betala för mig.
Min vinning och mina föräldrars vinning har inget motsatsförhållande. De är väldigt glada för min skull, och jag hjälper idag till så gott det går ifall de behöver något, och i framtiden så kommer jag definitivt att hjälpa till med pengar. Känns dock bra att mamma och pappa inte sitter med något skrivblock och har koll på alla mina utgifter för att kunna kräva tillbaka allt i framtiden :)
Latissimus Dorsi
2013-05-05, 18:18
Gabbe, här ser man klart och tydligt kulturskillnaden. Kan hålla med om allt du säger, och är identiska förhållanden hos mig :D
Gabriel174
2013-05-05, 18:22
Gabbe, här ser man klart och tydligt kulturskillnaden. Kan hålla med om allt du säger, och är identiska förhållanden hos mig :D
Skönt :D
Förresten, min kusin är 26 år gammal och kom till Sverige för något år sedan. Han håller idag på att översätta sin utbildning till ett svenskt dito (och arbetar samtidigt). Hos honom bor min (och hans) faster på 70~ år utan att betala för sig (hon hade inte en inkomst tills för någon månad tillbaka). Är hon en parasit? Är det så man ska se det? Eller kan man inte se det som så att det är skönt att alltid kunna lita på att ens släkt ser efter en? Att han hellre delar rum med henne och ser till att hon har det bra än att "kunna ta hem flickor till rummet"? :)
filmjölk
2013-05-05, 18:26
Jag har hört om ett bittert fall av pojkväns-curling av också en läkare. Det här är så sjukt trist och så extremt passande att just jag som fascineras av precis sådant här sitter på just denna historien, och källan är typ kollegas-kompis-släkting så sanningshalten kanske är låg, då det är lite väl bittert och tragiskt, men skitsamma, det är en bra historia iaf.
Någon tjej som blev försörjd av sin jämnårige pojkvän under alla år hon läste till läkare, inte ett öre i studielån, de levde båda två på hans övertidstimmar på typ butiksjobb i ICA eller något, och efter vad jag tror så hade de väl en slags plan om att han först skulle offra sig och jobba arslet av sig i en sleten ica-butik, och sedan kunna ta det lite lugnt i livet, lämna över försörjningsbördan på henne, och kunna gå ner i tid, vara hemmapappa och softa.
När hon var färdigutbildad (det är en lååång utbildning) och hade fått jobb lämnade hon honom för en annan läkare. Stackarn blev ensam kvar, utan pengar, utan flickvän, bitter och fast på ICA.
En sådan totalt underbar white-trash tragik, så jäkla poetiskt, patetiskt, demaskuliniserande och deprimerande på samma gång.
StarkaUlf
2013-05-05, 18:49
1500?
Betala och var glad. Du kommer inse hur lite pengar det är för boende och mat + hur bra du har haft det, när du väl flyttar ut.
Dina päron har säkerligen kostat på dig ett par hundra tusen kronor, så lite kan du väl ge tillbaka för att visa din tacksamhet.
När jag bodde hemma medans jag arbetade efter gymnasiet/värnplikten så betalade jag 3-4000kr/månad tror jag.
MackeJuve
2013-05-05, 19:38
Går man gymnasiet och har sommarjobb några veckor på lovet tycker jag inte att man ska behöva betala, om det inte är extremt välbetalt, det har i alla fall inte mina varit...
Angående resten av ditt inlägg så går det säkerligen att ta sig igenom läkarprogrammet och jobba samtidigt, men jag vill inte bara "klara av" utbildningen. Jag vill bli en duktig läkare :)
Haha, vilket skämt. Det går hur bra som helst att både ha eget boende, arbeta extra på sidan av och ha fritidsintressen och samtidigt prestera i utbildningen. Inte för att dina tentaresultat har någon som helst betydelse för hur "duktig" läkare du blir, men det kommer du förhoppningsvis inse när du tagit dig en bit på vägen.
Gabriel174
2013-05-05, 19:47
Haha, vilket skämt. Det går hur bra som helst att både ha eget boende, arbeta extra på sidan av och ha fritidsintressen och samtidigt prestera i utbildningen. Inte för att dina tentaresultat har någon som helst betydelse för hur "duktig" läkare du blir, men det kommer du förhoppningsvis inse när du tagit dig en bit på vägen.
Vad spelar det för roll? Att det går att göra har jag väl inte sagt emot? Är det ett krav att gå den vägen (att ha ett eget boende med allt vad det innebär) bara för att det är möjligt?
Mollestam
2013-05-05, 19:47
Lol, jag tycker verkligen inte att det är rimligt att krävas på pengar av sin mamma och pappa bara för att man varit flitig nog att skaffa ett sommarjobb. Att du kommer tjäna ganska bra på det hör knappast till saken.
Väljer man att skaffa barn har man i min mening ett ansvar att försörja dem tills att de är klara med sin gymnasieutbildning (eller motsvarande) och kan inte komma och kräva dem på pengar bara för att de lyckas tjäna en del under sommaren.
Att man däremot hjälper till med diverse sysslor i hemmet ser jag dock som en självklarhet, något många av mina vänner knappast heller behövt.
Om man däremot bor hemma efter studenten och jobbar så ser jag det som fullt rimligt att betala för sig, gärna ett par tusenlappar i månaden.
Hade aldrig varit så sniken som förälder att jag krävt mitt/mina barn på pengar innan de gått klart gymnasiet, hade skämts något enormt.
filmjölk
2013-05-05, 19:55
Vi får kanske leva med att det finns en del kulturella skillnader här. Det är inte riktigt samma stigma i att vara 25 år, få maten lagad av mamma, och bo hemma om man är ogift som tex. italienare som om man gör det som svensk.
Vi kan tycka att det är fel, men de tycker nog precis tvärtom:)
Gabriel174
2013-05-05, 19:58
Vi får kanske leva med att det finns en del kulturella skillnader här. Det är inte riktigt samma stigma i att vara 25 år, få maten lagad av mamma, och bo hemma om man är ogift som tex. italienare som om man gör det som svensk.
Vi kan tycka att det är fel, men de tycker nog precis tvärtom:)
Stämmer. Dock skönt (hur många gånger har jag använt detta ord idag?) att kunna välja mellan det enda och det andra :D
Nu ska jag iväg så kommer inte att kunna/orka svara på mer (då jag anser att jag skrivit det jag velat skriva). Glad påsk (:D)
filmjölk
2013-05-05, 20:01
Glad påsk (:D)
Rysk- Orthodox eftersom du firar påsk nu?
Det ær fullt normalt att førældrar vill ha pengar av sina barn så fort de fått sitt førsta jobb. I U-lænder.
Gabriel174
2013-05-05, 20:06
Rysk- Orthodox eftersom du firar påsk nu?
Nix. Är assyrier (syrisk-ortodox). Serber/ryssar/greker/eritreaner/etiopier/rumäner/vissa ungrare/armenier/moldaver m.fl. firar påsk idag :)
Nu ska jag kila iväg till en kusin. Må väl allesammans *hug*.
Gabriel174
2013-05-05, 20:45
Förresten, min kusin är 26 år gammal och kom till Sverige för något år sedan. Han håller idag på att översätta sin utbildning till ett svenskt dito (och arbetar samtidigt). Hos honom bor min (och hans) faster på 70~ år utan att betala för sig (hon hade inte en inkomst tills för någon månad tillbaka). Är hon en parasit? Är det så man ska se det? Eller kan man inte se det som så att det är skönt att alltid kunna lita på att ens släkt ser efter en? Att han hellre delar rum med henne och ser till att hon har det bra än att "kunna ta hem flickor till rummet"? :)
Correction: hon bor i hans rum och han sover i vardagsrummet. Rätt ska vara rätt liksom.
Så. Nu ska ni slippa mina inlägg här promise :D
enligt lag behöver du ej betala, sen är det ju lite hur du känner, jag betalade halva hyran när jag var 17år, för att jag skulle inte kunna neka min mamma det
Du ser inte skillnaden i att ta hand om sin faster på 70 år som inte har en inkomst( och inte är uppvuxen i landet?) mot att vara 20-25 år och bara bor kvar hemma för att det är smidigt?
Sen måste jag bara slänga ut en tanke som kom till mig. Även om dina föräldrar inte har något emot att du bor där så kan det fortfarande vara skönt för dem att få lite egen tid efter 20år med barn och allt som hör till!? :D
Läste du inlägget jag citerade?
Ja. Läste du själv om inlägget du citerade och ditt inlägg som detta citerade? Utgångspunkten för diskussionen var en sjuttonåring. Du implicerade i ditt första inlägg till ts att när man tjänar pengar får man klara sig själv för att sedan i efterföljande inlägg beklaga dig över personer som förväntar sig att få annat än mat och husrum betalt efter moppeåldern (här försvinner du från originalscenariot då ts verkar betala det mesta själv utom just mat och husrum. Inget i 4324s inlägg, som du citerar, verkar heller vara av den art som leder till att du måste avvika från det ursprungliga scenariot). Du höjer sedan stegvis åldern för dessa fiktiva individer till först 21 och sedan 25 år.
Det var det mitt inlägg byggde på. Jag håller helt med dig om att det är otacksamt att intr betala för sig om man blir ombedd att göra så om man bör hemma och har gått ut gymnasiet (det är en väldigt okontroversiell åsikt) men undrar om du menar att han ska betala mat och husrum då han sommarjobbar eller om du bara allmänt ville ondgöra dig över wow-spelande (min fördom), parasiterande, paschor till 20 - 25-åringar (för om det är det du vill göra hoppar jag gärna på det tåget och spyr lite skriftlig galla över dem).
Gabriel174
2013-05-05, 21:39
Du ser inte skillnaden i att ta hand om sin faster på 70 år som inte har en inkomst( och inte är uppvuxen i landet?) mot att vara 20-25 år och bara bor kvar hemma för att det är smidigt?
Sen måste jag bara slänga ut en tanke som kom till mig. Även om dina föräldrar inte har något emot att du bor där så kan det fortfarande vara skönt för dem att få lite egen tid efter 20år med barn och allt som hör till!? :D
Okejdå, det blir ett inlägg till.
Jo, givetvis. Men varför jag drog upp det "exemplet" var mest för att visa att "hos oss" tar vi hand om släkt oavsett ifall det inte är det mest gynnsamma ur ett ekonomiskt perspektiv (och nej, jag hävdar inte att det fungerar annorlunda hos alla andra). Allting florerar inte kring ekonomin, finns viktigare saker än så :)
Hade det varit på det sättet hade jag ju självklart stuckit redan. Så ligger det verkligen inte till hemma hos mig. Tvärtom vill päronen gärna att jag stannar :D Vad det beror på kan jag inte svara på. Kanske är det för att jag är en underbar son (höhö)? Eller för att de vill hjälpa mig så mycket det går och bara vill att jag ska fokusera på mina studier? Ingen aning faktiskt. Men vad jag vet är att de gärna ser att jag bor kvar (om jag inte vill flytta såklart, och det vill jag ju inte, inte ännu i alla fall, men kanske om något år eller så).
Haha satan vad hatad man vart här... Grejen är den att min mor och hennes mn inte har dd knappert ställt då dom har varken lån på lägenheten eller bil och båda har fast inkomst och har råd att åka utomlands engång om året samt köpa nya elektronik prylar. Hade utan att tveka betalat för mig om jag hade haft ett fast jobb men nj när de gäller sommar jobb som ska räcka för resten av året så förstår ni att mn inte är så jätte sugen att ge bort pengar även om de bara är kring 1.5k i månaden....
1500 i månaden, du jobbar en, två månader? Betala och var glad. Det är väl alltid segt att ge bort sina intjänade pengar men eh... det kommer bli mycket sånt snart.
Under 18 är ingen magisk världsfrånvänd ålder där anything goes. Bara för att du i lagens mening inte är myndig innebär det inte att du kan göra vad du vill.
filmjölk
2013-05-05, 23:18
Missade det inlägget. Det är ingen som hatar dig, vi förstår ditt dilemma och du är 17-bast och sugen på att få behålla det du själv tjänat ihop. Helt ok att ställa den frågan, dock tycker vi att du skall tänka om lite, och själv inse att det är ett rimligt krav ifrån din mamma.
Det är surt, men det är också rätt sak att göra, och det förstår du kanske inte idag, men om ett par år.
Okejdå, det blir ett inlägg till.
Jo, givetvis. Men varför jag drog upp det "exemplet" var mest för att visa att "hos oss" tar vi hand om släkt oavsett ifall det inte är det mest gynnsamma ur ett ekonomiskt perspektiv (och nej, jag hävdar inte att det fungerar annorlunda hos alla andra). Allting florerar inte kring ekonomin, finns viktigare saker än så :)
Hade det varit på det sättet hade jag ju självklart stuckit redan. Så ligger det verkligen inte till hemma hos mig. Tvärtom vill päronen gärna att jag stannar :D Vad det beror på kan jag inte svara på. Kanske är det för att jag är en underbar son (höhö)? Eller för att de vill hjälpa mig så mycket det går och bara vill att jag ska fokusera på mina studier? Ingen aning faktiskt. Men vad jag vet är att de gärna ser att jag bor kvar (om jag inte vill flytta såklart, och det vill jag ju inte, inte ännu i alla fall, men kanske om något år eller så).
Det här har ingenting med familjens faktiska ekonomi att göra, utan om att det borde vara självklart att vilja vara oberoende och egen när man kan det. Har du inget driv att flytta hemifrån? Det trodde jag var något alla börjar drömma om så fort de blir tonåringar. "Hos er" (vad nu det betyder; att ni är assyrier och inte "svenskar"?) tar man hand om varandra, jaha. På vilket sätt behöver du tas om hand när du börjar plugga?
Hade 4000 i månadshyra som arbetslös hemma.
(Arbetslös som utan fast jobb)
Varifrån tänkte hon att du skulle få tag på 4000kr varje månad, och vad hänt om du inte hade betalat?
Gabriel174
2013-05-06, 09:01
Det här har ingenting med familjens faktiska ekonomi att göra, utan om att det borde vara självklart att vilja vara oberoende och egen när man kan det. Har du inget driv att flytta hemifrån? Det trodde jag var något alla börjar drömma om så fort de blir tonåringar. "Hos er" (vad nu det betyder; att ni är assyrier och inte "svenskar"?) tar man hand om varandra, jaha. På vilket sätt behöver du tas om hand när du börjar plugga?
Det har ingenting med familjens ekonomiska situation att göra. Stämmer. Men vem har påstått det? Jag drog inte det exemplet som om det vore ett jämförbart sådant med TS, utan snarare att familjemedlemmar/släkt ska kunna ha möjligheten att bo hos en utan att man tänker på ekonomin. Att det inte är världens bästa exempel ser jag ju, och därför drev jag inte det vidare. Drog även en liten smiley efter den texten ifall du missade det.
Vad har "att det är självklart att vilja vara oberoende och egen när man kan det" med tråden att göra, om jag får fråga? Han är en 17-årig kille som fått ett sommarjobb och är implicit tvungen att betala pengar varje månad till sin mamma. Hon inte bara ber om hjälp (som vissa försöker få det att framstå som) eller liknande, utan hon försöker nästan slänga fram lagparagrafer och tvinga honom "att göra rätt för sig". Sedan virrade jag iväg lite, kanske lite provokativt, men det var halvt tanken bakom det hela.
Min samlade bedömning efter att ha läst på Kolozzeum i några år nu är att det ofta är Sveriges elit som huserar här när det kommer till snikenhet. Detta verkar gälla både för vänner och för familj vilket är väldigt verklighetsfrämmande för mig.
Nej, jag har inget "driv" om att flytta hemifrån så fort som möjligt. Varför skulle jag ha ett sånt driv? Snacka om skön present från familjen och till sig själv om att sticka hemifrån när man fyllt arton bara för att man kan, och att det är ett tecken på att man är "driven" (?). Jag stannar nog hellre här ett tag till och ser hur det känns med studierna. Och om jag vill flyttar jag, och om jag vill stannar jag. Själva essensen i det hela ligger i just valmöjligheten man bör kunna ha. Att kunna _få_ bo hemma utan ekonomiska krav. Men detta betyder inte att man _ska_ bo hemma utan att betala för sig. Detta tycker jag att jag betonat nu ett par gånger, men ifall du vill slåss mot väderkvarnar så är det upp till dig. Och vad min nationalitet har med saken att göra vet jag inte, men du kanske gillar att fantisera iväg om vad jag skrivit och inte skrivit? "Hos oss" betyder min familj och min släkt. Har flera svenska vänner som bor hemma och studerar (utan att vara tvungna att betala), så det är väl nödvändigtvis inte helt och hållet någon kulturell skillnad där.
Att jag "behöver" tas hand om, som om det vore livsavgörande, har väl ingen påstått? Vad denna trygghet dock gör är att man kan fokusera på "rätt" saker, det vill säga studierna. Och med tanke på att jag börjar nu till höst vet jag inte hur studietempot kommer att vara, eller hur mycket av informationen jag får av studierna kommer att vara relevanta i arbetslivet. Med detta i åtanke ser jag ingen som helst anledning att flytta hemifrån, vare sig det kommer till något diffust som att "göra rätt för sig" eller att vara "driven". Nej, jag stannar nog och ser hur det utvecklar sig. Känner jag att jag vill flytta så är det inga problem. Vad som är trist dock är att se hur många det finns som lägger fram ekonomiska krav till familjemedlemmar.
Nu så lovar (mitt tidigare promise räknas inte för att det är på engelska) jag faktiskt att detta är mitt sista inlägg, blir mest upprepningar annars.
*hug*
Det har ingenting med familjens ekonomiska situation att göra. Stämmer. Men vem har påstått det? Jag drog inte det exemplet som om det vore ett jämförbart sådant med TS, utan snarare att familjemedlemmar/släkt ska kunna ha möjligheten att bo hos en utan att man tänker på ekonomin. Att det inte är världens bästa exempel ser jag ju, och därför drev jag inte det vidare. Drog även en liten smiley efter den texten ifall du missade det.
Vad har "att det är självklart att vilja vara oberoende och egen när man kan det" med tråden att göra, om jag får fråga? Han är en 17-årig kille som fått ett sommarjobb och är implicit tvungen att betala pengar varje månad till sin mamma. Hon inte bara ber om hjälp (som vissa försöker få det att framstå som) eller liknande, utan hon försöker nästan slänga fram lagparagrafer och tvinga honom "att göra rätt för sig". Sedan virrade jag iväg lite, kanske lite provokativt, men det var halvt tanken bakom det hela.
Min samlade bedömning efter att ha läst på Kolozzeum i några år nu är att det ofta är Sveriges elit som huserar här när det kommer till snikenhet. Detta verkar gälla både för vänner och för familj vilket är väldigt verklighetsfrämmande för mig.
Nej, jag har inget "driv" om att flytta hemifrån så fort som möjligt. Varför skulle jag ha ett sånt driv? Snacka om skön present från familjen och till sig själv om att sticka hemifrån när man fyllt arton bara för att man kan, och att det är ett tecken på att man är "driven" (?). Jag stannar nog hellre här ett tag till och ser hur det känns med studierna. Och om jag vill flyttar jag, och om jag vill stannar jag. Själva essensen i det hela ligger i just valmöjligheten man bör kunna ha. Att kunna _få_ bo hemma utan ekonomiska krav. Men detta betyder inte att man _ska_ bo hemma utan att betala för sig. Detta tycker jag att jag betonat nu ett par gånger, men ifall du vill slåss mot väderkvarnar så är det upp till dig. Och vad min nationalitet har med saken att göra vet jag inte, men du kanske gillar att fantisera iväg om vad jag skrivit och inte skrivit? "Hos oss" betyder min familj och min släkt. Har flera svenska vänner som bor hemma och studerar (utan att vara tvungna att betala), så det är väl nödvändigtvis inte helt och hållet någon kulturell skillnad där.
Att jag "behöver" tas hand om, som om det vore livsavgörande, har väl ingen påstått? Vad denna trygghet dock gör är att man kan fokusera på "rätt" saker, det vill säga studierna. Och med tanke på att jag börjar nu till höst vet jag inte hur studietempot kommer att vara, eller hur mycket av informationen jag får av studierna kommer att vara relevanta i arbetslivet. Med detta i åtanke ser jag ingen som helst anledning att flytta hemifrån, vare sig det kommer till något diffust som att "göra rätt för sig" eller att vara "driven". Nej, jag stannar nog och ser hur det utvecklar sig. Känner jag att jag vill flytta så är det inga problem. Vad som är trist dock är att se hur många det finns som lägger fram ekonomiska krav till familjemedlemmar.
Nu så lovar (mitt tidigare promise räknas inte för att det är på engelska) jag faktiskt att detta är mitt sista inlägg, blir mest upprepningar annars.
*hug*
Det är en kulturskillnad. Du tycker att "svenskar" är snikna för att de inte erbjuder lika mycket som din familj. "Svenskar" tycker att du är sniken som tar emot så mycket trots att du inte behöver det.
Din uppfattning om rätt är att alla som kan erbjuder så mycket som möjligt. Den "svenska" uppfattningen som jag sett den är att alla tar emot så lite som de kan.
För övrigt så tror jag att bo hemma och bli curlad av sina föräldrar är det absolut sämsta du kan göra om du vill bli en duktig läkare. Flytta ut och skaffa dig lite livserfarenheter.
Jag är förvånad över hur många som är på TS sida, speciellt med tanke på hans attityd.
För det försa, glöm vad som gäller i lagens ögon. Det här bör handla om vad TS tycker är det rätta att göra.
Du kostar pengar, i sommar kommer du tjäna bra med pengar (tjänar du 25k under två månader kommer du behöva skatta väldigt lite) och 1500 för hyra och mat är väldigt, väldigt lite. Visst, om dina föräldrar tjänar bra med pengar är det kanske sniket av dem att kräva pengar av dig, bara för att, det kan jag inte uttala mig om.
Poängen är att du som 17/18-åring borde inse att du kostar pengar och ditt svar när dina föräldrar ber dig om lite hyra borde vara "det är självklart rättvist, men..." och sedan kan du be snällt om att få slippa betala om det är så viktigt. Det är ganska illa att du inte ens verkar känna ett drag av att en mikrohyra som denna är lite rättvis.
Det är en kulturskillnad. Du tycker att "svenskar" är snikna för att de inte erbjuder lika mycket som din familj. "Svenskar" tycker att du är sniken som tar emot så mycket trots att du inte behöver det.
Din uppfattning om rätt är att alla som kan erbjuder så mycket som möjligt. Den "svenska" uppfattningen som jag sett den är att alla tar emot så lite som de kan.
För övrigt så tror jag att bo hemma och bli curlad av sina föräldrar är det absolut sämsta du kan göra om du vill bli en duktig läkare. Flytta ut och skaffa dig lite livserfarenheter.
Är det verkligen så det ligger till, att "svenskar", tar så lite som möjligt? Det inte den uppfattningen jag fått. Och inte är det ett sådant exempel TS lagt fram? Det är ingen val han fått göra och bestämt att: "Nej, nu vill jag inte ta emot mer"? Det var väl hans mamma som tog det beslutet åt honom?
Sedan förstår jag inte hur man behöver bli en dålig läkare för att man bor hemma. Brist på livserfarenhet? Man bor väl inte i en grotta?
Är för övrigt 21 år i oktober och bor hemma ännu.
Ska bo hos mamma nu under fem dagar. Vad tycker ni jag ska betala för mat och logi?
knuckles
2013-05-06, 09:43
Ska bo hos mamma nu under fem dagar. Vad tycker ni jag ska betala för mat och logi?
Självklart ska du betala för det, du vill ju inte snylta då du besöker din mamma. Skämt åsido. Tycker de flesta som har skrivit i den här tråden är hårda, antar att ni hade stränga föräldrar. Han är 17 år och tjänar lite pengar under sommaren som han ska kunna ha kul med och unna sig något... om han hjälper till hemma och så förstår jag inte varför han ska behöva betala för att bo hos sin mamma, herregud.
Jag skulle som förälder vilja hjälpa mitt barn att få dom bästa förutsättningar som möjligt utifrån dom förutsättningarna jag har. Har jag möjlighet att betala för honom under sommaren då han studerar på gymnasiet medan han jobbar lite så att han skapar sig möjligheter inför framtiden så skulle jag gladeligen göra der. Har han däremot ett fast jobb och bara vill snylta på mig så kommer det i ett annat läge.
Hade jag haft kapital att betala en lägenhet eller liknande för honom så hade jag gjort det också.
Jag skulle som förälder vilja hjälpa mitt barn att få dom bästa förutsättningar som möjligt utifrån dom förutsättningarna jag har. Har jag möjlighet att betala för honom under sommaren då han studerar på gymnasiet medan han jobbar lite så att han skapar sig möjligheter inför framtiden så skulle jag gladeligen göra der. Har han däremot ett fast jobb och bara vill snylta på mig så kommer det i ett annat läge.
Hade jag haft kapital att betala en lägenhet eller liknande för honom så hade jag gjort det också.
Men om det är en tjej då? ;)
Håller med helt och hållet. Att "lära sig" att saker kostar pengar är ett bullshit-argument.
Men om det är en tjej då? ;)
Håller med helt och hållet. Att "lära sig" att saker kostar pengar är ett bullshit-argument.
Min dotter kommer givetvis inte få röra sig ute i den verkliga världen. :cool:
Min dotter kommer givetvis inte få röra sig ute i den verkliga världen. :cool:
+1
Så glad att jag har en son! :D
Du känner inte att du kommer att tappa en djävla massa bra liverfarenhet genom att mer eller mindre vara ett barn tills du är 25+ och färdigutbildad?
Det är ju liksom inte bara så att tex sommarjobb ger stålar till hyran utan man lär sig ju väldigt mycket om sig själv och livet i övrigt genom att göra lite annat än att harva i skolbänken. Samma sak med det här att bo hemma eller inte, poängen är inte att man ska kunna ge sina föräldrar fingret och ta hem en massa brudar utan att man får lära sig stå på egna ben och succesivt lära sig att ta hand om sitt eget hushåll. Allt det här är utmärkt att lära sig under studietiden parallellt med studierna. Har själv nyligen avslutat en låååång period av studier och känslan att man faktiskt klarat sig själv under den här tiden utan större bidrag av morsan och farsan är riktigt nice. Men det är klart, dom har ju alltid funnits där i bakgrunden som ett skyddsnät ett telefonsamtal bort om man skulle klanta till det.
Att det är skönt att vara utan studieskulder är ju självklart, men att bo hemma längre än nödvändigt för att slippa studieskulder är lite overkill. Det är inte direkt svårt att betala av den där tusingen i månaden sen när du börjar få läkarlönen. Jag klarar det då mina avbetalningar utmärkt trots avsaknad av läkarlön och studielån för mer än 6 års heltidsstudier.
PixelMiner
2013-05-06, 18:15
Konsumentverket har redan räknat ut det här åt dig:
http://i.imgur.com/bue5B66.jpg
Källa: http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/privatekonomi/kostnadsberakningar/betala-hemma/
Nej, det där är för någon som slutat gymnasiet. Vilket OP inte gjort.
Nej, det där är för någon som slutat gymnasiet. Vilket OP inte gjort.
Vad har OPs gymnasiegång med hans kostnader att göra?
Knatcharn
2013-05-07, 10:48
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381/#K7
Underhållsskyldighet gäller tills du gått ut skolan, som längst tills du fyllt 21.
Japp men kanske är det så att hon försöker lära dig att saker kostar och förbereder dig inför framtiden. Jag förstår om man är 20 bast och måste betala hemma men detta känns lite väl.
Vad har OPs gymnasiegång med hans kostnader att göra?
Han ska inte behöva stå för kostnaderna själv då han går i gymnasiet. Den där listan är snarare något hans mamma borde läst innan hon skaffade barn.
Japp men kanske är det så att hon försöker lära dig att saker kostar och förbereder dig inför framtiden.
*bs*
hanushans
2013-05-07, 13:28
hej
Idag sa mamma att jag ska betala underhåll under sommaren då jag har fått ett väl betalt sommar jobb och hon hänvisade till nåt och sa att hon har rätt att kräva mig på underhåll under den tiden.fyller 18 nu i juni och studerar fortfarande på gymnasiet så är inte hon underhålls skyldig tills den dag jag är 20år eller har gått ut skolan och de borde väl gälla under sommaren då också?
Jag tycker det konstigaste är att din mamma vill att du ska betala underhåll för henne :)
Han ska inte behöva stå för kostnaderna själv då han går i gymnasiet. Den där listan är snarare något hans mamma borde läst innan hon skaffade barn.
Men OP borde inse att han kostar pengar, att pengar inte är något som växer på träd och att de andra i familjen gärna också skulle ha något över. Det är inget magiskt som sker när man går ut gymnasiet, att han enligt lag inte behöver hjälpa till ekonomiskt hemma är ju ganska betydelselöst angåendet ifall det är rätt att göra det.
Men OP borde inse att han kostar pengar, att pengar inte är något som växer på träd och att de andra i familjen gärna också skulle ha något över. Det är inget magiskt som sker när man går ut gymnasiet, att han enligt lag inte behöver hjälpa till ekonomiskt hemma är ju ganska betydelselöst angåendet ifall det är rätt att göra det.
Vet människor inte om att de kostar pengar har de större problem. Som sagt, vill de ha något över kanske de skulle tänkt på det innan de skaffa barn.
Vet människor inte om att de kostar pengar har de större problem. Som sagt, vill de ha något över kanske de skulle tänkt på det innan de skaffa barn.
Återigen, abstrahera bort från vad som är rätt/fel av föräldrarna. Vad är rätt/fel av OP? Att bidra till familjeekonomin med en liten summa sum uppgår till 10% av inkomsten under sommaren och som formodligen inte ens motsvarar en tredjedel av realkostnaden låter ju inte direkt orättvist i mina öron.
Du tycker alltså att det är helt rätt av OP att bara skrika "MINA PENGAR" och inte alls tänka över saken?
Jag tycker att han ska få behålla sina pengar, ja.
Rikard Jansson
2013-05-08, 11:18
Det är väl en lysande idé att bestraffa honom när han försöker jobba och vara ekonomiskt självständig.
eller
Jag förstår inte hur man som ungdom med jobb inte vill hjälpa till i hemmet ekonomiskt när man har möjlighet.
Lite dumt av din mor att kräva det men lika dåligt av dig att inte vilja hjälpa, speciellt om hon är ensamstående och kanske inte har den bästa ekonomin.
Det är väl en lysande idé att bestraffa honom när han försöker jobba och vara ekonomiskt självständig.
eller
Märklig definition av att vara ekonomiskt självständig..
Håller med Silveta i övrigt. Jag hade i alla fall inte haft mage att dra in 25-35k i månaden och samtidigt bo hemma utan att bidra alls till våra gemensamma utgifter. Oavsett vad lagen kräver av mig eller inte.
eller
Du har en väldigt konstig bild av vad bestraffning, lysande idéer samt ekonomiskt självständig är.
Håller med Silveta i övrigt. Jag hade i alla fall inte haft mage att dra in 25-35k i månaden och samtidigt bo hemma utan att bidra alls till våra gemensamma utgifter. Oavsett vad lagen kräver av mig eller inte.
Tjänar man så bra på sommarjobb nuförtiden? Minns när jag började sommarjobba för obehagligt lång tid sedan så slet jag en hel sommar för att få råd att köpa min första dator ( en Amiga 500 för 5000:- ), tjänade inga summor som ens var i närheten av en riktig arbetares lön.
Var som sagt rätt länge sedan jag var i sommarjobbar-ålder, men tror inte någon jag kände på den tiden betalade hemma med de pengarna de tjänade under sommaren.
Om jag hade barn som var motiverade nog att ta sig i kragen och skaffa sig ett jobb över sommarmånaderna så skulle jag hellre se det som något som var värt att belönas än något som skulle bemötas med krav på pengar.
Visst, föräldrarnas ekonomiska förutsättningar spelar ju roll, men om de har en bra och stabil ekonomi och kräver pengar "bara för att" så känns det ju mer som är som gjort för att ta död på barnets motivation snarare än något som uppmuntrar dem.
knuckles
2013-05-08, 21:54
Tjänar man så bra på sommarjobb nuförtiden? Minns när jag började sommarjobba för obehagligt lång tid sedan så slet jag en hel sommar för att få råd att köpa min första dator ( en Amiga 500 för 5000:- ), tjänade inga summor som ens var i närheten av en riktig arbetares lön.
Var som sagt rätt länge sedan jag var i sommarjobbar-ålder, men tror inte någon jag kände på den tiden betalade hemma med de pengarna de tjänade under sommaren.
Om jag hade barn som var motiverade nog att ta sig i kragen och skaffa sig ett jobb över sommarmånaderna så skulle jag hellre se det som något som var värt att belönas än något som skulle bemötas med krav på pengar.
Visst, föräldrarnas ekonomiska förutsättningar spelar ju roll, men om de har en bra och stabil ekonomi och kräver pengar "bara för att" så känns det ju mer som är som gjort för att ta död på barnets motivation snarare än något som uppmuntrar dem.
Beror på, jobb hos kommunen brukar inte betala så bra, om man däremot hittar jobb hos någon man känner eventuellt en släkting kan man känna ganska mycket.
Tjänar man så bra på sommarjobb nuförtiden?
Ingen aning. Jag är för gammal för sommarjobb :D
Det var trådskaparens summor.
Rikard Jansson
2013-05-09, 10:49
Du har en väldigt konstig bild av vad bestraffning, lysande idéer samt ekonomiskt självständig är.
Jag var sarkastisk, ifall det inte märktes.
tjänar man så bra på sommarjobb nuförtiden? Minns när jag började sommarjobba för obehagligt lång tid sedan så slet jag en hel sommar för att få råd att köpa min första dator ( en amiga 500 för 5000:- ), tjänade inga summor som ens var i närheten av en riktig arbetares lön.
om jag hade barn som var motiverade nog att ta sig i kragen och skaffa sig ett jobb över sommarmånaderna så skulle jag hellre se det som något som var värt att belönas än något som skulle bemötas med krav på pengar.
This
Bästa inlägget i denna tråd quint!
Tänk på att en bil kostar rätt så mycket och att betala bil + allt annat du radat upp på dina 1050:-/månad kan bli tight sedan.
Bara en tanke.
Dennis93
2013-05-09, 14:19
Tänk på att en bil kostar rätt så mycket och att betala bil + allt annat du radat upp på dina 1050:-/månad kan bli tight sedan.
Bara en tanke.
+1, 1050:- räcker nog inte ens till soppa och försäkring(skitdyr när man är ung). Beror ju självklart på vilken bil man skaffar och hur mycket man kör, men det är oftast mycket dyrare än man tror när man aldrig haft bil. Man ska inte tro att det bara är själva kostnaden att köpa bilen, utan att hålla den rullande kostar.
+1, 1050:- räcker nog inte ens till soppa och försäkring(skitdyr när man är ung). Beror ju självklart på vilken bil man skaffar och hur mycket man kör, men det är oftast mycket dyrare än man tror när man aldrig haft bil. Man ska inte tro att det bara är själva kostnaden att köpa bilen, utan att hålla den rullande kostar.
Sedan är det värt att vara utan bil så länge som möjligt. När man väl vant sig vid att ha bil är det sjukt tungt att börja åka kollektivt överallt
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Sedan är det värt att vara utan bil så länge som möjligt. När man väl vant sig vid att ha bil är det sjukt tungt att börja åka kollektivt överallt
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Varför ska man åka kollektivt då?
Grabben bor i lule, klart som fan han ska skaffa körkort och bil så snabbt han bara kan. Det är en helt annan frihetskänsla när man har bil i Norrbotten vill jag lova, kollektivtrafiken är minst sagt undermålig.
+1
/thread
Bra att du avslutar tråden med en +1:a såhär en månad senare :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.