Visa fullständig version : Rättat till sne tand?
Tjena
Min ena framtand är sne och går lite över den andra framtanden vilket ser jävligt ful ut och hindrar mig från att le, etc.
Kan detta fixas utan att behöva sätta in tandställning? Kan man ens fixa tandställning för EN tand?
Kommer ringa på måndag och fråga, men undrar om ni vet något kanske?
Mvh,
Tjena
Min ena framtand är sne och går lite över den andra framtanden vilket ser jävligt ful ut och hindrar mig från att le, etc.
Kan detta fixas utan att behöva sätta in tandställning? Kan man ens fixa tandställning för EN tand?
Kommer ringa på måndag och fråga, men undrar om ni vet något kanske?
Mvh,
Har samma problem, ingen tandläkare (när jag var runt 20 så konsulterade jag 2 folktandvårdar och 4 privata i ärendet) har velat sätta in någon tandställning även om jag sa att jag kunde betala multum.
Så istället så fick jag en tandläkare att slipa ner framtänderna (som jag upplevde som för "långa") typ 1-1½ mm. Tycker inte det direkt märkbar förbättring, kanske att överlappningen syns liiite mindre framifrån. Så man kan ju justera ibland, utan att försöka ändra tandens läge sas.
http://i44.tinypic.com/34zhnut.jpg
(det är alltså tanden du ser till höger som överlappar den du ser till vänster lite, upplever att det syns mindre alltså när tänderna slipats i nederkant något samt att jag när jag ler inte låter undre kanten av övertänderna synas.. fast det behöver man ju bara tänka på när man finler - som ovan).
På bilden nedan garvar jag, då syns det mer;
http://i41.tinypic.com/33etzwh.jpg
(Tror den förra bilden är spegelvänd? Iaf; på denna bilden är det den du ser till vänster som överlappar den högra - men blir inte så himla märkbart när man garvar för typ hela ansiktet blir uppenbarligen vint å snett då men man noterar mer om ngn försöker dölja tänderna än slappnar av.. typ så!)
Allt ska väl gå att fixa, såhär 15 år senare tror jag det är vanligare och du kan säkert få gehör hos någon iaf. Eller så hade dem jag frågade rätt, det är som det är och kan se charmigt ut (de sket i att jag inte ville se charmig ut).*rolleyes*
På mig syns det ffa från sidan, får alltid höra att jag ska le och visa tänderna så numer vågar jag det allt mer. Tyvärr har jag ingen bild när jag visar underkanten av tänderna, eller "före" och "efter" slipning - men upplevde alltså att intrycket av att det är vint blev lite mindre när tänderna slipades så att det skulle ge en illusion av raka.
Oavsett hur det blir tycker jag inte du ska undvika att le, ångrar faktisk alla leenden jag inte gett pga det där.
Okej tack, men gjorde det inte jävligt ont att slipa? Bedövning i all ära men ryser av bara tanken.
Okej tack, men gjorde det inte jävligt ont att slipa? Bedövning i all ära men ryser av bara tanken.
Nej, det var obehagligt men ingen smärta alls - det är ju bara på tippen. Tänk slipa nagar typ. Men det är ju viktigt att man känner förtroende, hade stalkat alla tandläkare i mellansverige och om jag inte ville ha fasade så skulle han vara erkänt bäst. Minns inte vad han hette nu, men fanns i Örebro storgatan om du tyckte det blev godkänt (iofs har jag som sagt ingen "före" bild vad jag kan komma på).
Nej, det var obehagligt men ingen smärta alls - det är ju bara på tippen. Tänk slipa nagar typ. Men det är ju viktigt att man känner förtroende, hade stalkat alla tandläkare i mellansverige och om jag inte ville ha fasade så skulle han vara erkänt bäst. Minns inte vad han hette nu, men fanns i Örebro storgatan om du tyckte det blev godkänt (iofs har jag som sagt ingen "före" bild vad jag kan komma på).
Örebro är aning långt, får se vad man hittar här i Malmö. Får se hur det blir på måndag och det ens blir av så kommer jag definitivt fixa före-efter bilder för jämföring.
"Tandställning" för en tand går att fixa. Jag hade en hörntand som växte in bakom en annan, så den andra tanden drogs ut och hörntanden fick justeras. Hade som en gummisnodd på baksidan av hörntanden och den fäste sen på en tand i underkäken.
Om det är rätt lösning för ditt problem vet jag inte, men det funkade bra för mig.
Och Lellan, du har ju närmast perfekta tänder. Skärpning! :)
Örebro är aning långt, får se vad man hittar här i Malmö. Får se hur det blir på måndag och det ens blir av så kommer jag definitivt fixa före-efter bilder för jämföring.
Det var ju inte hjärnkirurgi, utan tandreglering - du hittar nog på någon bra! :)
"Tandställning" för en tand går att fixa. Jag hade en hörntand som växte in bakom en annan, så den andra tanden drogs ut och hörntanden fick justeras. Hade som en gummisnodd på baksidan av hörntanden och den fäste sen på en tand i underkäken.
Om det är rätt lösning för ditt problem vet jag inte, men det funkade bra för mig.
Och Lellan, du har ju närmast perfekta tänder. Skärpning! :)
Tack, men - vi snackar overlapping - I got it..
För att inte tala om underkäken. Å andra sidan så syns det bara om man är lång och tittar ner om jag gapar. Nu har jag plast ngra dm ner så det passerar nog obemärkt numer. :D (sry, kunde inte låta bli).
Det gäller ju också att tänderna ska "få plats" på rad, mina gör inte det, så de omlottar lite hitan ditan.. :Virro
Jeez, tjejer! *rolleyes*
Det var faktisk (snyggaste killen jag sett, iofs) som påpekade för mig när jag var runt sisådär 20 "är du medveten om att dina tänder i underkäken är väldans omlott?". :smash:
Det var väl en neg, han var snygg o kunde få vem han ville enbart baserad på sin utsida kände jag, så jag kände mig jäkligt dum och blev genast toksnål med leenden där vi låg och hånglade.
Killar.. *rolleyes*
Påminner om en bekant som gjorde slut med sin modell-tjej för han störde sig på gluggen mellan hennes framtänder. Han var dum i huvudet och tillika misogynist.
Nu vet jag förstås inte om du har kaos i underkäken men du har ett fint leende (lite hetero ;) ).
En bekants sambo jobbar med någon teknik där dom lägger en räls på insidan av tänderna, alternativt en plastskena som verkar kunna förflytta tandraden rätt ordentligt. Ska försöka googla tekniken. Men den var rätt dyr.
Påminner om en bekant som gjorde slut med sin modell-tjej för han störde sig på gluggen mellan hennes framtänder. Han var dum i huvudet och tillika misogynist.
Nu vet jag förstås inte om du har kaos i underkäken men du har ett fint leende (lite hetero ;) ).
Haha! :D Tack.
Kaozet syns inte så bra framifrån, mer ovanifrån. Så man kan ju fråga sig varför jag envisas med att leta efter en kille som är längre än mig..
Tråkigt att din kompis hade ett dumt huvud. Då föredrar jag snea tänder.
En bekants sambo jobbar med någon teknik där dom lägger en räls på insidan av tänderna, alternativt en plastskena som verkar kunna förflytta tandraden rätt ordentligt. Ska försöka googla tekniken. Men den var rätt dyr.
Rent logiskt fattar jag dock inte hur tänderna ska få plats på rad..? Kan dock bara vara så att det är jag som är trög. :D
Kaozet syns inte så bra framifrån, mer ovanifrån. Så man kan ju fråga sig varför jag envisas med att leta efter en kille som är längre än mig..
Men du, jag kan inte minnas en enda tjej där jag tänkt på hur hon ser ut i underkäken. Jag menar, är det dags för hångel är det läpparna jag tänker på. Är det rent allmänt tänker jag på leendet, och där ingår hela ansiktet. Lite snea tänder i underkäken är ungefär som en krokig stortå - inget jag skulle tänka på iaf.
Börjar för övrigt få upp intresset för en tjej som har ett såntdär leende där det syns för mycket tandkött. Brukar inte alls gilla det, men fan... jag smälter ändå lite när hon ler. Så jävla fin hon är. Inte fan sitter man där och kontemplerar tändernas vinklar och längd när man kan fokusera på helheten istället.
Det var annars inte en kompis. Mina vänner är bättre än så.
Rent logiskt fattar jag dock inte hur tänderna ska få plats på rad..? Kan dock bara vara så att det är jag som är trög. :D
Det börjar med att dom andra tänderna dras bort från den sneda tanden och lämnar en större glugg. I princip skiftar hela käften.
Sambon har en sned tand också som inte får plats ifall den vore rak, hon funderar på detta istället för att dra ur och sätta in faketänder. Men det är dyrt, 40 papp tror jag.
Som påpekats i tråden så kan tandreglering för en tand visst göras. I Lellans fall så förstår jag väl lite att ingen velat göra det.. Såg ju väldigt bra ut redan innan regleringen, och tänderna var fina de med *love*
Dock kan det visa sig vara rätt kostsamt. Du som är bosatt i Malmö kan med fördel kontakta Odontologiska Fakulteten (https://www.mah.se/fakulteter-och-omraden/Odontologiska-fakulteten/Tandvard/). Kan eventuellt bli lite materialkostnad men annars kostar ett besök 150:-.
Man trycker och drar i tänderna lite så ändrar benet som de sitter i form och där blir mer plats.
Oavsett hur det blir tycker jag inte du ska undvika att le, ångrar faktisk alla leenden jag inte gett pga det där.
Det här tänker jag sno och påstå att jag hittade på själv. Så jäkla fint.
Tror Lellan har hittat ett sådant fel som bara man själv kan se. Finare leende får man leta efter.
Sökte runt lite och hitta detta:
Fråga: Jag lider av väldigt stora och långa framtänder. Vad kan jag göra för att förminska dem? Går det att slipa ner dem och vad omfattar slipning för risker?
Svar: Ja, man kan slipa ner tänderna, men det innebär en del risker. Risker är störst ju yngre tanden är. Ytterst på tanden finns emalj, ca 1 mm tjockt. Under finns dentin och är dentinet blottat kan man få ilningar i tanden och även skador på nerverna som ligger inne i pulpan i tandens mitt. Dentinet innehåller tunna kanaler som är vätskefyllda och som står i förbindelse med nerverna inne i tanden. Om man slipar på tanden kan man därför få symtom i form av ilningar. Slipar man av en mindre del av emaljen kan man återställa hårdheten i ytskiktet med fluor. Efter ett tag kan man prova att slipa lite till. Men man ska komma ihåg att man tar bort frisk tandsubstans och att man därför mer eller mindre försvagar tanden.
Ajajajajajjjjj. *cry*
Sökte runt lite och hitta detta:
Ajajajajajjjjj. *cry*
Så äre... Jag är faktiskt lite förvånad att någon tandläkare ens gick med på att slipa ner Lellans friska tänder.
Kan ju finnas en anledning till att ingen tandis du gått till velat göra det du bett om. :)
Nästan ingen, iaf.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.