handdator

Visa fullständig version : Saltintagets påverkan på utseende/form

Christoforos
2013-05-03, 16:47
Om målet är att ha en smal, deffad fysik utan överdriven vaskuläritet (tänk typ brad pitt (http://popworkouts.com/wp-content/uploads/2012/07/pitt561.jpg)/generisk hollywood look), är det då relevant att hålla koll på sitt saltintag för att inte binda för mycket vätska/se platt ut eller är det mer intressant på en proffs/bodybuilder/fitnessmodel nivå?

Med andra ord, skulle ett minskat saltintag ha en betydlig effekt på ens utseende på vardagsnivå?

Sverker
2013-05-03, 17:13
Du klarar av att äta mycket salt utan att svullna upp som en vattenmelon. Du behöver koksalt varje dag. Ditt intag ska säkert ligga kring 3 - 5 gram / dygn. Mer ifall du tränar hårt eller det är varmt och du svettas mycket.

Dricker du vatten när du är törstig så fixar dina njurar att utsöndra överskottet. Rör du på dig slipper du att fötter och ben svullnar.

Skippa tankarna på någon snabb lösning.

Christoforos
2013-05-03, 17:17
Tack för tipset, men jag kunde verkligen klarat mig utan din dryga kommentar där i slutet, speciellt med tanke på att du inte har någon som helst aning om någonting angående min träning kost etc.

Blindguard1
2013-05-03, 17:36
Tack för tipset, men jag kunde verkligen klarat mig utan din dryga kommentar där i slutet, speciellt med tanke på att du inte har någon som helst aning om någonting angående min träning kost etc.

Den var inte dryg, skärp dig.

tjing
2013-05-03, 17:40
Ja, det kan absolut spela roll för utseende.

Men som Sverker skriver behöver vi också salt för att må bra. Dessutom behöver vi jod för sköldkörtelhormon t ex.

Ballt
2013-05-03, 17:53
Den var inte dryg, skärp dig.

det tycker jag också att den var, skärp dig själv. :(

Blindguard1
2013-05-03, 18:11
det tycker jag också att den var, skärp dig själv. :(
Suck... Onödigt att sverker la ett givande inlägg.

Sverker
2013-05-03, 18:24

Det var omtänksamhet. Jag behöver inte veta så mycket om dig heller. Saltbalansen i kroppen är samma för alla. Att sträva mot en hård kropp genom att laborera med saltbalansen är vanskligt och inget man ska fundera över. Är du nyfiken på att toppa formen under några få timmar ska du söka på "saltladdning"

Tolkia
2013-05-03, 19:19
Greja med salt kan du göra när du är i tävlingsform. Och då snackar vi, som Sverker säger, om några timmars duration. I Brad Pitt-form, för att se snygg ut till vardags kommer det inte att ha någon märkbar effekt. Om du är van att äta väldigt lite salt, och sedan tokäter salt (i viss mån även socker) kommer du att dra på dig en del extra vätska, men effekten blir främst att du själv KÄNNER DIG svullen (brukar man bära ringar kan man t.ex. känna att ringarna sitter tight); omgivningen kommer inte att reflektera över det.

Sväller man som en vattenballong av salt bör man gå till doktorn.

Landström
2013-05-03, 20:16
den var inte dryg, skärp dig.

+1

Romeo
2013-05-03, 21:04
FRÅGA TILL ER KUNNIGA!

Har hört att de flesta bordssalten faktiskt görs i laboratorium genom att mixtra med natrium och klor. Och den typen av salt ska tydligen skilja sig en hel del från det purfärskaste och finaste saltet som man kan få vid Himalaya (långt bortom alla föroreningar och skit).

Kan detta stämma och bör man i så fall se upp med vilken typ av salt man köper tror ni? Kan det ha nån påverkan för det här?

King Grub
2013-05-03, 22:32
Vanligt salt kommer från underjordiska saltfyndigheter som löses upp med nedpumpat vatten.

Romeo
2013-05-03, 23:26
Vanligt salt kommer från underjordiska saltfyndigheter som löses upp med nedpumpat vatten.

Nja, fast det verkar ju finnas en skillnad mellan havssalt (som du tänker på) och vanligt bordssalt.
Jag undrar om man kanske bör undvika bordssaltet framför havssalt i så fall?

''Naturally acquired salt is packed with 84 essential trace minerals and electrolytes and plays a valuable role in the regulation of myriad bodily processes. However, after the invention of artificially produced sodium chloride (table salt), the overuse and abundance of this type of salt — which is completely devoid of trace minerals — gave salt a bad name. In fact, after the invention and proliferation of this type of artificial salt, doctors started noticing health conditions among the population that were related to lack of mineral intake, so they decided to insert iodine back into this artificial salt. That is where we get 'iodized salt.' But even with the added iodine, table salt does not come anywhere near the mineral packed powerhouse that mother nature created.''

saigon
2013-05-04, 01:24
Jag har hört att man ska undvika "flingsalt" eller vad det nu kallas, sådant som alla kockar på tv använder för att det ser tufft ut, eftersom det inte finns jod i det? Vet inte om det stämmer.

Vivaldi
2013-05-04, 01:45
Jag har hört att man ska undvika "flingsalt" eller vad det nu kallas, sådant som alla kockar på tv använder för att det ser tufft ut, eftersom det inte finns jod i det? Vet inte om det stämmer.

Flingsalt används för smakens skull och om du inte kan känna det behöver du en ny tunga samt luktsinne ....

Sverker
2013-05-04, 07:08
Nja, fast det verkar ju finnas en skillnad mellan havssalt (som du tänker på) och vanligt bordssalt.
Jag undrar om man kanske bör undvika bordssaltet framför havssalt i så fall?

Det är upp till dig. Det är natriumkloriden i salt som ger den salta smaken. Kaliumklorid är lite mer beskt. Hur de andra salterna smakar är beroende på vilka som är med.

Vill du ha dessa "okända" mineraler så ta havssalt. Antagligen kommer du bara att kompensera med mer havsalt än koksalt, för att få sältan. Använder du samma mängder, eller t o m mindre, har du minskat ditt saltintag. Vilket är possitivt för alla som äter för mycket salt.

Lipservice
2013-05-04, 12:35
Himalaya saltet är enligt mig det godaste salted alla kategorier.

saigon
2013-05-04, 12:43
Flingsalt används för smakens skull och om du inte kan känna det behöver du en ny tunga samt luktsinne ....

Okey, har aldrig någonsin haft flingsalt hemma om jag ska vara ärlig. Har aldrig reflekterat över att det är en annan smak på det.

Så med mitt inte så bättre vetande så har jag bara trott att dom använder det i tv för att det ska se lite "tv-igare" ut när dom har sitt flingsalt i en skål, tar en nypa och strör lite över maten.

har också ett minne att jag läste en insändare i nån hälsotidning förut av en läkare som sågade flingsaltet av någon anledning. Så då drog jag helt enkelt en slutsats av det.

Så mitt smaksinne är det inget fel på, däremot kanske du ska tagga ner dina personliga påhopp;)