Visa fullständig version : Näthandelns konkurrenskraft
Patriarch K
2013-05-03, 09:46
Jag har på senare tid märkt att fler och fler "personliga" butiker försvinner mer och mer och ersätts av något tråkigt H&M eller Cubus eller något annat som finns precis överalllt och i alla städer. Något som jag tycker är väldigt trist eftersom då spelar det ingen roll vilken stad man beger sig till för det är alltid samma affärer med samma utbud vart man än åker.
Det senaste som fick droppen att rinna över för min del är en mycket personlig bokhandel i Göteborg som alltid funnits där (Partille Bokhandel) och nu ska den lägga ner p.g.a näthandeln då de inte klarar att sälja längre.
Jag tycker att hela grejen är mycket sorglig och att alla personliga små butiker försvinner mer och mer. Städerna kommer bara bli fulla av massa tråkiga restauranger och caféer som ser identiska ut kombinerat med alla kända klädbutiker samt något litet Netto här och var som ska fula till staden ännu mer.
För en 10-15 år sedan så var det mycket mer personligt att gå på stan och besöka olika butiker och det kändes trevligt med "Gerdas lilla café" och "Östens Livs" och liknande. Nu blir det Condecco och Willys överallt och hela samhället tappar sin själ när det kommer till shopping. Det är inte direkt att man längre kan säga "Den här diamanten köpte jag i Norrköping på en mycket speciell butik som bara har den diamanten" utan nu finns allt precis överallt och det känns väldigt tråkigt.
Jag skapar den här tråden för jag vill mest vädra mina åsikter kring ämnet. Vore det inte roligt att kanske näthandla lite mindre och sponsra dessa fysiska butiker som man alltid älskat så att skiten slipper gå i konkurs? Att handla mindre från exempelvis IKEA och handla mer från någon annan möbelbutik (även om IKEA är smidigt och billigt).
Jag tycker att det är trist i alla fall även om alla vill ha det så billigt som möjligt.
Ska kanske inte förstöra en tråd med ännu en diskussion om skatter. Men du kan ju tacka den såkallade "välfärden".
Tycker också det är tråkigt att butiker försvinner. Men när jag kan handla plagg för halva priset online, inte fan går jag till en affär i stan och köper då.
Vad menar du med "tråkiga restauranger"?
Det är ju precis det, att det kostar dubbelt så mycket att t.ex köpa en bok i en enskild liten affär än om jag beställer den på nätet, inklusive frakt. Så är det när större bokföretagen o dyl kan köpa in stora kvantiteter till bättre pris.
Jag vet inte om jag skulle betala dubbla priset för att en expedit pratar lite med mig en stund om olika författare (= personlig service).
Du har precis upptäckt detta fenomen? Det har pågått rätt länge, ser inte var du får in näthandeln i det hela känns som du blandar ihop lite saker, det är konkurrensen från större fysiska kedjor som fått små butiker att bomma igen, näthandeln i sin tur är relativt nytt i sammanhanget och konkurrerar med dom stora kedjorna.
Det kan ju upplevas som tråkigt om man hade några stammishak men det är ju bekvämt för oss konsumenter annars, den informationen vi en gång kunde få genom "personlig service" hittar vi idag på nätet och ofta är den granskad med mer än ett par ögon samt mer träffsäker, visst kräver lite mer av köparen men det är inte så farligt.
Ska jag handla en ny TV t.ex. gör jag research på nätet sen hittar jag en butik som säljer den modell jag vill ha och inte är allt för långt bort med tanke på garantiärenden. Mycket bättre än att gå in blind eller halvblind i en butik och fråga vad dom rekommenderar.
folk handlar väl på nätet för att de gillar det bättre av en eller annan anledning, än att handla på stan?
Själv är jag inte beredd att betala så himla mycket mer för att få handla i en mysig butik och att det är så himla personligt. Jag älskar att shoppa på internet! då är utbudet större och jag kan hitta vad jag vill utan att vara lika begränsad, det tar inte lika lång tid som att ränna på stan, det är lätt att jämföra olika modeller och varianter av saken, läsa produktrecensioner osv. Ska jag ut å gå går jag hellre i nån park eller dylikt, inte bland butiker iaf. Behöver jag fika finns det fortfarande kvar ställen för sånt, där förstår jag inte hur du menar att internet skulle ha konkurrerat ut fiken?
I Malmö har vi en tebutik som är väldigt trevlig. Ägaren är enormt kunnig och har en passion för te. Han kan berätta mycket intressant, har väldigt bra teprovning att erbjuda, toppservice och alltid trevligt bemötande.
Jämfört med att köra direktimport från nätbutiker i Kina så är däremot utbudet riktigt magert och priset typ det dubbla.
Needless to say så handlar jag aldrig något i den lokala butiken.
ser inte var du får in näthandeln i det hela känns som du blandar ihop lite saker, det är konkurrensen från större fysiska kedjor som fått små butiker att bomma igen, näthandeln i sin tur är relativt nytt i sammanhanget och konkurrerar med dom stora kedjorna.
Böcker var en av de första varorna där näthandeln slog igenom och det är dessutom de stora kedjorna som också driver den svenska handeln på nätet. Så det slår dubbelt mot mindre fristående butiker.
Patriarch K
2013-05-03, 11:06
Vad menar du med "tråkiga restauranger"?
Jag tänkte väl främst på MCD och BK när jag skrev det.
Jag handlar också i stort sett enbart på nätet så jag säger ju emot mig själv när jag skapar den här tråden. Utbudet är större och allt är så mycket enklare på nätet.
Jag förstår också att rent ekonomiskt så är det klart bättre som det är nu med alla dessa kedjor - både för samhället och för konsumenten. Jag tycker bara att hela grejen är så tråkig.
Rubriken kanske var lite missvisande, men jag tänkte först bara skriva tråden riktat mot näthandel eftersom det var den som gjorde att min fina bokaffär lades ner. Sedan kom jag och tänka på andra saker också.
Tycker mest att hela grejen är trist för även om jag också föredrar naturen så är det lite kul att "gå på stan" också - eller det VAR kul rättare sagt.
Jag handlar också i stort sett enbart på nätet så jag säger ju emot mig själv när jag skapar den här tråden. Utbudet är större och allt är så mycket enklare på nätet.
Jag förstår också att rent ekonomiskt så är det klart bättre som det är nu med alla dessa kedjor - både för samhället och för konsumenten. Jag tycker bara att hela grejen är så tråkig.
Rubriken kanske var lite missvisande, men jag tänkte först bara skriva tråden riktat mot näthandel eftersom det var den som gjorde att min fina bokaffär lades ner. Sedan kom jag och tänka på andra saker också.
Tycker mest att hela grejen är trist för även om jag också föredrar naturen så är det lite kul att "gå på stan" också - eller det VAR kul rättare sagt.
Gå på stan i second life istället vetja ;)
Om man bortser från det uppenbara att skalfördelar alltid kommer finnas och att det därför är lättare att sälja på internet/i stora kedjor, så finns det ju annat som an kan diskutera som också är relevant. Till exempel har jag hört att ett problem är bristen på så kallade "halvcentrala lägen". Små butiker har inte råd att husera i gallerior, men de måste ligga där folk promenerar. Förr fanns de i bottenvåningarna på i bostadshus byggda i stadskvarter, men det är en byggnadsstil som från 60-talet och framåt inte var så poppis. Det har blivit lite mer inne att bygga kvartershus nu, men det är fortfarande så att städerna, förutom kanske den där mest centrala gatan, är rätt döda. Vill man shoppa åker man ut till galleriorna.
Flyttar man in i ett nybyggt hus så hoppas jag att man värderar huset lite högre om det uppenbarligen är byggt så att det finns små butikslokaler i det, för annars kommer man ju garanterat bo i ett ganska dött område. Bostadsrättsföreningar kanske rent av borde se små butiker som en lyx för de boende, i stil med lekplatser, och subventionera avgiften för dessa. Jag vet inte, men jag anar att bostadsrättsföreningar idag tycker att butiker är lite jobbiga pga de speciella krav de ställer, men missar mervärdet de skapar.
Jag kan hålla med till viss del, även om jag själv föredrar att handla på nätet av ett otal anledningar.
Tyvärr är det ju så att det finns nästan inget behov av "bra" säljare längre, nästan all information du behöver för att köpa rätt pryl står att finna på nätet. Till råga på allt gör det allt större antalet produkter svårare för dessa säljare att hålla sig ajour, för att kunna ge bra rekommendationer. Minskande marginaler i detaljhandeln leder också till att man är beredd att betala mindre och mindre för en duktig säljare, vilket sänker kvalitén ytterligare. I slutändan får man en säljare, som ska ge "personlig service", som snarare stjälper än hjälper kunden, jämfört med om denne gjort sin egen research.
Med det sagt så finns det ju vissa typer av produkter som tillåter att butiker skapar sin egen nisch, och faktiskt erbjuder ett visst mervärde för kunden. I slutändan måste ju dock kunden värdera detta högre än det ofrånkomliga prispåslaget.
Har inte sett någon form av minskning när det kommer till restauranger och krogar, snarare tvärtom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.