Visa fullständig version : Kolhydrater VS. fett? Måste man välja?
FitnessE
2013-05-03, 09:45
Jag är ny inom fitness-svängen och har börjar träna ganska tungt (för mig) ca 4 gr i veckan och sedan ett konditionspass ca 1 mil löpning i intervaller. Kör mellan 5-10 rep och 3-5 set när jag tränar styrka och klarar då inte en enda till efter sista lyftet.
Nu till mig fråga! Överallt står det att man inte ska äta kolhydrater och att man inte ska äta fett, att man ska äta massa protein men att för mycket protein är farligt.
De flesta verkar köra antingen eller. Alltså lagom med protein, 0,8-1 gr fett/kg kroppsvikt och sedan resten kolisar. ELLER Lagom med protein, LITE kolisar och resten fett.
Kan man inte göra något mellanting? Äta lagom med protein och sedan strunta i vad resten kommer från så länge man inet får i sig för mycket?
Vad är optimalt för vad? Fettförbränning, byggning, återhämtning? Jag blir helt snurrig.
Jag äter idag för lite. Ca 120 gr protein, 120 gr kolisar och 60 gr fett. Vågar inte öka på nått för att det då blir "för mycket". Men vill ju öka för att det annars är det för lite.
Jag är 1,74 cm, väger 55 kg och är tjej på 23,5 år. Jag vill bli mer fit, bygga lite, få snyggare kropp.
Hjälp? Tips? Något?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699
Läs igenom denna så kanske det blir klarare! :)
Om din fråga är huruvida du ska fylla resterande kalorier med kolhydrater eller fett, svarar jag kolhydrater. Har du nått dina makronutrienta mål i protein och fett passar det bra då du kommer ha kraft till att lyfta tungt på gymmet (vilket jag förstår att du gör).
Jag äter idag för lite. Ca 120 gr protein, 120 gr kolisar och 60 gr fett. Vågar inte öka på nått för att det då blir "för mycket". Men vill ju öka för att det annars är det för lite.
Jag är 1,74 cm, väger 55 kg och är tjej på 23,5 år. Jag vill bli mer fit, bygga lite, få snyggare kropp.
Hjälp? Tips? Något?
Du kan öka antingen via fett, kolhydrater eller en kombination av de två. Det är möjligt att en aning mer kolhydrater gör att du återhämtar dig bättre till nästa pass men det beror på vad och hur du tränar. Äter du mer oavsett källa så får du också mer kolhydrater "över" till återhämtningen så därför är det omöjligt att säga att du automatiskt får bättre återhämtning med mer kolhydrater. Svårare än så är det inte och de som krånglar till det mer har oftast något syfte med det som inte har specifikt med träningen att göra.
FitnessE
2013-05-03, 11:05
Tack för bra svar. Hoppas att jag lyckas fixa till det. Har fått för mig att mycket kolhydrater i komination med fett mest lagrar fett.
Ang proteinet. Jag vet att man inte behöver jättemycket för att bygga muskler. Men jag gillar kött och äter mycket kesellasåser, fil, ägg osv. Är det farligt för mig att få i mig ca 120 gr om dagen till mina 55 kg?
Tack för bra svar. Hoppas att jag lyckas fixa till det. Har fått för mig att mycket kolhydrater i komination med fett mest lagrar fett.
Ang proteinet. Jag vet att man inte behöver jättemycket för att bygga muskler. Men jag gillar kött och äter mycket kesellasåser, fil, ägg osv. Är det farligt för mig att få i mig ca 120 gr om dagen till mina 55 kg?
Absolut inte. Det låter som en vettig mängd.
Jag hade editerat mitt inlägg genom att skriva mer, men Kolo gick bananas så allt försvann *screwy*.
Låter som en helt korrekt mängd. Din kroppsvikt i lbs x 0,7 är lite av tumregel för att bygga massa som tjej.
Du behöver inte oroa dig för att få i dig för mycket protein. Finns olika myter att det skulle skada njurarna, men det finns det liten eller ingen risk för hos en frisk individ. Överskott av protein lagras i levern som glykogen och frisätts vid fysisk aktivitet, precis som kolhydrater.
Jag uppfattar det som att du ska ligga på dagligt kaloribehov eller strax över för långsam viktuppgång? Så länge du kontrollerar kaloriintaget, och viktuppgången, behöver du inte oroa dig för att lagra speciellt mycket fett.
Vet inte vad ditt dagliga kaloribehov är, men du verkar idag ligga på 1500. Hur mycket hade du tänkt öka det med?
Kvicksilver
2013-05-03, 13:40
Du behöver allla tre. fördelningen bestäms av dina mål.
Min för delning är ungefär: 45% kolisar, 40% protein, 15% fett.
De senaste 9 månaderna med styrketräning har gett en viktökning på ca 9kg (59kg-68kg), med ett minskande middjemått (-3cm).
FitnessE
2013-05-03, 15:17
Vet inte vad ditt dagliga kaloribehov är, men du verkar idag ligga på 1500. Hur mycket hade du tänkt öka det med?
Jag hade nog tänkt lägga mig på ca 1800-1900 kcal? Vad tror ni om det?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.