Visa fullständig version : Dra upp ett avocado träd!
1. Du tar en avocadokärna och sköljer rent från fruktkött.
2. Låt torka ett dygn.
3. Du vässar 3 braständstickor och sticker in i kärnan i midjehöjd, från 3 håll.
4. Sätt sedan kärnan i ett glas rumstemperat vatten, upp till en fjärdedel av kärnans höjd.
http://www.nyttgrepp.se/avocado5v.jpg
Detta gjorde jag 4:e Februari i år.
4:e Mars kom rotspetsen ur kärnan.
6:e April kom skott ur kärnan.
3:e Maj planterade jag det hela.
http://www.nyttgrepp.se/avocado_v18-2013.jpg
Om jag klarar att hålla liv i trädet skall det bli fler bilder.
Hackenschmidt
2013-05-03, 05:13
Snyggt YTS! Prenumeration - check!
nice!
på tal om avokado, när man köper vissa omogna ibland kan de mogna på 1-2 dagar snabbt, nu har jag fått tag på 4 avokado som legat 4 dagar utan reultat e de något med besprutning att göra eller vad? stonehard..... ska jag lägga dem i solen?
nice!
på tal om avokado, när man köper vissa omogna ibland kan de mogna på 1-2 dagar snabbt, nu har jag fått tag på 4 avokado som legat 4 dagar utan reultat e de något med besprutning att göra eller vad? stonehard..... ska jag lägga dem i solen?
Morsan la alltid sina avocado i en skål på matbordet, när hon skulle "mogna" dem. Kanske dina avocado är synnerligen omogna? då kanske de aldrig mognar färdigt. Mer vet jag tyvärr inte.
Problemet med träden är att de blir så jäkla stora.
Lägg omogna avokados tillsammans med äpplen (-->etylengas).
REDaction
2013-05-03, 08:27
Grymt! Försökte mig på samma sak en gång i tiden men tror jag förstörde kärnan på något vis. Hade tålamod i ett par veckor sen slängde jag skiten :) Men nu har jag nog återhämtat mig och är redo för ett nytt försök. Man kan inte lägga ner kärnan direkt i jorden? Pratade lite kort med en erfaren odlare nyligen om avokadoträd och då fick jag intrycket att det skulle gå lika bra.
Fan vilken tid det tog. Är det försent att göra samma sak typ idag (då växten inte hinner få så mycket solljus innan hösten sätter igång)?
Grymt! Försökte mig på samma sak en gång i tiden men tror jag förstörde kärnan på något vis. Hade tålamod i ett par veckor sen slängde jag skiten :)
Om du kollar min tidtabell, så ser du att det faktiskt tar 4 veckor, innan det händer nå'nting överhuvudtaget, så ett par veckor är allt för kort tid.
Men nu har jag nog återhämtat mig och är redo för ett nytt försök. Man kan inte lägga ner kärnan direkt i jorden? Pratade lite kort med en erfaren odlare nyligen om avokadoträd och då fick jag intrycket att det skulle gå lika bra.
En erfaren odlare kanske kan lyckas med det, men för oss vanliga dödliga, så är nog Farfars sätt det bästa.
Fan vilken tid det tog. Är det försent att göra samma sak typ idag (då växten inte hinner få så mycket solljus innan hösten sätter igång)?
Det skall gå bra, har satt kärnor tidigt på hösten och fått att gro, dessutom behöver avocado inga mängder med ljus för att klara sig.
Jag drog upp ett avokadoträd när jag var typ 12. Fast jag tryckte bara ner kärnan i en kruka, trädet levde i typ 3 år och blev ca 50cm högt.
Hade även ett citronträd på 40-60cm som lever än idag men har aldrig fått frukt.
WHITEFOLKS
2013-05-03, 18:38
Naturen är häftig.
När jag var mindre så odlade jag upp några ekollon hemma (stockholm) som jag sedan planterade på mina föräldrars lantställe (nära sandviken), nu har de två stora "ekbuskar" där.
Är det den vassa delen ur kärnan som roten kommer ur?
Viktor_Balck
2013-05-07, 10:02
Something is arriving, something is arriving..
Kul tråd YTS, du får uppdatera.
Det går att sätta kärnan direkt, i alla fall har jag lyckats* med det. Problemet är att det tar ganska lång tid för den att komma igång så det kan bli för fuktigt eller för torrt. Nu lyckades jag på första försöket men om man vill vara säkrare så sätt bara fler kärnor på en gång och ha olika mycket hål i plastpåsarna som täcker krukorna.
*Sen tvärdödade jag växten genom att den torkade ut helt men det är en annan historia.
Någon som lyckats dra upp ett träd och fått avokado på det? Lär väl ta många år antar jag?
Själv planterade jag en citronkärna som slagit frö inne i en citron, det har väl överlevt två år nu men lär nog aldrig bli frukt på det.
Är det den vassa delen ur kärnan som roten kommer ur?
Tvärtom!
Någon som lyckats dra upp ett träd och fått avokado på det? Lär väl ta många år antar jag?
Själv planterade jag en citronkärna som slagit frö inne i en citron, det har väl överlevt två år nu men lär nog aldrig bli frukt på det.
Vad jag vet så ska det vara nästintill omöjligt att få frukt av vanliga avokado kärnor.
Det gäller iofs många växter för de flesta du köper i affären är hybrider som är gjorda för att bli så "bra" som möjligt. Men när man sen planterar fröna från hybrider så blir det inte samma. Hur det exakt fungerar kan jag tyvärr inte svara på.
Vad jag vet så ska det vara nästintill omöjligt att få frukt av vanliga avokado kärnor.
Det gäller iofs många växter för de flesta du köper i affären är hybrider som är gjorda för att bli så "bra" som möjligt. Men när man sen planterar fröna från hybrider så blir det inte samma. Hur det exakt fungerar kan jag tyvärr inte svara på.
En polare som forskar inom det där förklarade något om just hybrider osv, minns inte vad han sa men det skulle iaf vara ganska kört att få någon frukt ur kärnor från butiksfrukt.
Something is arriving, something is arriving..
Kul tråd YTS, du får uppdatera.
Det är lite tidigt att uppdatera då det inte gått mer än 5 dagar sen jag posta första bilden. Inga nya blad än. Har planerat för en bild om fredag en vecka, d.v.s. 17/5-2013, men bara om det hänt något på bladfronten.
Sparven från Minsk
2013-05-08, 13:46
Det är lite tidigt att uppdatera då det inte gått mer än 5 dagar sen jag posta första bilden. Inga nya blad än. Har planerat för en bild om fredag en vecka, d.v.s. 17/5-2013, men bara om det hänt något på bladfronten.
Blev inspirerad av denna tråd, ska iväg och köpa några avokados sen och sätta :)
hillbilly90210
2013-05-08, 18:22
Trevlig tråd!
Någon med ork borde skapa en Vi som odlar saker eller funderar på att göra det-tråd. Kan inte bidra själv förrän om kanske en månad när det egna projektet framskridit lite mer. :)
Dax för ny bild:
http://www.nyttgrepp.se/avocado_v20-2013.jpg
Avocado kräver mycket vatten, genomvattnar varje dag.
Blev lite fel i bildtexten - Persea Americana, skall det vara!
Tog en ny bild i Fredags.
http://www.nyttgrepp.se/avocado_v22-2013.jpg
Tyvärr har de nedersta bladen gulnat. Väldigt ljust i mitt fönster, så det kan vara anledningen.
Ny bild om ca två veckor.
Riktigt roligt att se utvecklingen. Bilduppdateringarna uppskattas mycket. :kickass:
Naturen är häftig.
När jag var mindre så odlade jag upp några ekollon hemma (stockholm) som jag sedan planterade på mina föräldrars lantställe (nära sandviken), nu har de två stora "ekbuskar" där.
Coolt! När du blir gammal kan du sätta en hängmatta emellan och filosofera.. :hbang:
Riktigt roligt att se utvecklingen. Bilduppdateringarna uppskattas mycket. :kickass:
+1
Lika mkt tålamod som min son. Fattar inte hur man orkar driva upp saker! Cred.
WHITEFOLKS
2013-06-03, 04:09
Tanken är god men de ärr tyvärr inte så nära varandra.
nice!
Linda in dem i tidningspapper. Det körde chilenarna på i chile när de hade plockad avocados som inte var färdiga.
Man måste väl ha en honkärna och en hankärna för att få frukt? Har för mig att det är något sådant.
Man måste väl ha en honkärna och en hankärna för att få frukt? Har för mig att det är något sådant.Är avokado skild-könade? Hade jag inte en aning om.
+1
Lika mkt tålamod som min son. Fattar inte hur man orkar driva upp saker! Cred.
Har väl ett speciellt tålamod för praktiska saker, bygger modeller också, vilket folk brukar tycka är extremt tålamodsprövande. Däremot att läsa tunga böcker orkar jag inte länge. Håller just nu på med the New Encyclopedia of Modern Body Building på 800 sidor.
Har haft min avokadokärna i vatten nu i 3 veckor ca, först nu har skalet spruckit. Förhoppningsvis tittar något ut om en vecka.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.