handdator

Visa fullständig version : Rökning försämrar muskelltillväxt - all sorts rök?

PRound
2013-05-02, 20:38
Detta är en fråga jag har tänk på länge.
Enligt en/flera studier så ska ju nybildandet av muskelprotein vara mycket lägre. Gäller detta endast cigarettrök? Jag antar att det inte finns några tester på något annat, men om vi spekulerar. Är det samma när det gäller brandrök, rök från stearinljus, cigarrer, cannabis etc?

Rikard Jansson
2013-05-02, 20:41
420 b i f xD

Närå, nej det är nog inte all sorts rök. Dock kan jag tänka mig att all sorts rök är ganska kasst om man är ute efter bra kondition och lunghälsa :D

Tjuckot
2013-05-02, 20:42
Ingen aning, men man får ju se på dosförhållandet. Hur mycket rök man får i sig alltså. Inte ens genom alla stearinljus på julafton får du i dig lika mycket rök som en rökare en "vanlig" dag :) Känns f.ö som det minsta problemet med att vara rökare, hehe.

Hur kommer det sig att du undrar?

King Grub
2013-05-02, 20:45
Man vet inte ens vilka ämnen i cigaretter som åstadkommer effekten.

PRound
2013-05-02, 20:50
Ingen aning, men man får ju se på dosförhållandet. Hur mycket rök man får i sig alltså. Inte ens genom alla stearinljus på julafton får du i dig lika mycket rök som en rökare en "vanlig" dag :) Känns f.ö som det minsta problemet med att vara rökare, hehe.

Hur kommer det sig att du undrar?

Har haft/har somnproblem mm. och tar mediciner för detta, dock så fungerar det inte särskilt bra. fick tipset att testa cannabis för att bli lugnare och även få lättare att sova. Det funkade bra för mig, men jag är också väldigt mån om min hälsa och min träning, så att dra i sig massa rök varje kväll kanske inte är det bästa alternativet. Men oavsett det så har jag alltid undrat om det gäller all sorts rök :)

Man vet inte ens vilka ämnen i cigaretter som åstadkommer effekten.

Okej, misstänkte nästan det.

Tjuckot
2013-05-02, 20:56
Dra i sig rök i någon form är aldrig bra för kroppen, oavsett vart den kommer ifrån, såklart :) Om du oroar dig för hälsan dvs.

Onigiri
2013-05-02, 21:05
Finns en sorts rök som botar cancer och skapar världsfred. Det ni! :)

leBrownJames
2013-05-02, 22:21
Nämen vafan detta hade jag ingen aning om. Det kändes ju jävligt illa hur stor är förändringen??

krilleh
2013-05-02, 22:38
Har haft/har somnproblem mm. och tar mediciner för detta, dock så fungerar det inte särskilt bra. fick tipset att testa cannabis för att bli lugnare och även få lättare att sova. Det funkade bra för mig, men jag är också väldigt mån om min hälsa och min träning, så att dra i sig massa rök varje kväll kanske inte är det bästa alternativet. Men oavsett det så har jag alltid undrat om det gäller all sorts rök :)

Okej, misstänkte nästan det.

Du kommer inte behöva dra i dig massa rök om du är "ny" på cannabis. Det räcker med några puffar bara så kommer du somna. Då tänker jag självklart på en stark indica strain. Annars så kan du alltid "vappa". Vaporizor tror jag dom heter. Då får du inte i dig någon rök alls utan bara en slags "ånga" typ. Har aldrig testat, föredrar själv jointar.

Eller så kan du baka på cb! Men då måste du vänta ett par timmar för full effekt. Kan iförsig sitta i i flera timmar så du kanske vaknar beng.

Angående muskeltillväxten så har jag inte läst någon studie kring de. Men känner en vän som är relativt stor och han röker dagligen.

King Grub
2013-05-03, 07:05
Nämen vafan detta hade jag ingen aning om. Det kändes ju jävligt illa hur stor är förändringen??

Störrökare har 60% lägre proteinsyntes än icke-rökare, dygnet runt.

tlk
2013-05-03, 07:13

*cupid*

Är du väldigt mån om din hälsa så ska du absolut inte röka någon cannabis.

Börja exempelvis här: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21859273.

och betänk sen att forskningen på negativa effekter av cannabis väldigt mycket är i sin linda. Tog väldigt många år innan det ens blev rumsrent att påstå att tobaksrökning var ohälsosamt just för att vetenskapen är en långsam båt att ro... men det är ju knappast något tvivel om att cannabisrökning (även via vaporizer) är dåligt för dina lungor.

Du kanske bör kontakta din läkare om dina sömnproblem? Alternativt äta din cannabis istället för att röka den.

Donner
2013-05-03, 07:45

Har en kompis som tränar och röker. Vill få honom att sluta (röka). Du kan möjligtvis inte länka till någon studie som bevisar påståendet? Säger jag det bara tror jag inte han köper det.

PureWhey
2013-05-03, 08:23
Finns en sorts rök som botar cancer och skapar världsfred. Det ni! :)

Inte röken, men aktiva ämnen i cannabis som kanske har positiva effekter ang. cancer.

mattilainen
2013-05-03, 08:38
Brandmän har ju också en högre risk att utveckla cancer så det är ju något i rök allmänt. Sen kanske de utsätter sig extra då det kan vara plast och andra "extra farliga" material som brinner där de är tvungna att släcka.

Morty
2013-05-03, 09:45

Finns andra sätt. Detta är inte rätt forum för sådana diskussioner men du behöver ju inte blanda med tobak och röka.

AronP
2013-05-03, 09:55
Cannabis per se sänker testosteronproduktionen om jag inte missminner mig.

Lance Uppercut
2013-05-03, 10:48

Jag tror du missminner dig.

hidden
2013-05-03, 10:53
Finns det något om snus? Har för mig att jag läst att snusare är mer benägna att skada sig under träning.

tlk
2013-05-03, 11:28

Jag tror du missminner dig.

Jag tror hen minns helt rätt.

Våra endocannabinoider gör det ju definitivt... http://endo.endojournals.org/content/153/3/1016.long

och visst är det väl så att exogena cannabinoider sänker FSH, LH, och T?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19733173
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3016764
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6090909
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6316036

även https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15588936 är intressant.

King Grub
2013-05-03, 15:45
Har en kompis som tränar och röker. Vill få honom att sluta (röka). Du kan möjligtvis inte länka till någon studie som bevisar påståendet? Säger jag det bara tror jag inte han köper det.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2007 Sep;293(3):E843-8

tjing
2013-05-03, 16:05

Skulle tro det ja, om jag minns rätt.

newb123
2013-05-03, 17:58

60% är en otrolig minskning. Men vad är det som gör att storrökare inte får 60% mindre muskler av samma träning som icke-rökare? Har inget bevis för att dom inte får det men det vore ju löjligt.

knuckles
2013-05-03, 18:00
Passiva rökare då?

Tjuckot
2013-05-03, 18:45
Herregud vad ni stirrar er blinda på proteinsyntes. Det är stört omöjligt för ett storrökare (mer än 10 cigg/dag) med x antal paketår att fysiskt orka med hård träning på samma nivå som en icke-rökare. Proteinsyntes känns som mindre viktigt helt ärligt. Sen må de som tränar och röker tro att de orkar träna hårt, då ska de uppleva skillnaden jmf mot träning vid rökfrihet.

Tjuckot
2013-05-03, 18:47
Passiva rökare då?

Beror ju på hur ofta, hur mycket och hur nära inpå träningen man blir utsatt för det. Samt miljön (vardagsrum eller öppen fotbollsplan?). Men då snackar vi mer ork skulle jag misstänka.

tjing
2013-05-03, 18:58
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/04/ampk-mtor-nikotin-och-koffein/

Om nikotin och koffein.

Dock är ju röken förmodligen problemet med rökning, inte nikotinet. Själva nikotinet stimulerar mTOR i skelettmuskulatur i provrörsförsök, samt minskar fettinlagring genom att inhibera enzymet FAS via AMPK i fettceller och stimulerar lipolys via adrenerg påverkan.

Tjuckot
2013-05-03, 19:01
Dock är ju röken förmodligen problemet med rökning, inte nikotinet.

Ja, främst "rök" som orsakar sjukdomar m.m.

Nikotin drar dock ihop kärl, höjer puls osv.

tjing
2013-05-03, 19:10
Och försämrar insulinkänslighet.

tlk
2013-05-03, 19:12
Ja, främst "rök" som orsakar sjukdomar m.m.

Nikotin drar dock ihop kärl, höjer puls osv.

Nikotin när det agerar neurotransmittor gör en hel del utöver det där.. Men visst är det primärt tobaksröken i helhet som är ett problem. Kommer dock att bli intressant att se framtida studier på de härade e-cigaretterna som är nikotin+vattenång. Likaså hade det varit intressant att se om nikotinsugtabletter gav samma hälsoproblem som är associerade med snusning av heltobak.

Tjuckot
2013-05-03, 19:18
Nikotin när det agerar neurotransmittor gör en hel del utöver det där.. Men visst är det primärt tobaksröken i helhet som är ett problem. Kommer dock att bli intressant att se framtida studier på de härade e-cigaretterna som är nikotin+vattenång. Likaså hade det varit intressant att se om nikotinsugtabletter gav samma hälsoproblem som är associerade med snusning av heltobak.

Finns ju vissa studier på e-cigg som visar på att det inte är vattenånga, men det behövs mycket mer på det området, det är ett som är säkert. Jag är ganska skeptisk mot marknadsföringen, om man säger så :) Som avvänjningsmedel tror jag inte på det dock, pga likheten med cigaretter.

Svårt att se att sugtabletter skulle kunna orsaka hälsoproblem som snus kan.

tjing
2013-05-03, 19:20
Det finns förmodligen en mängd intressanta effekter av intermittent nikotinintag på dopaminerga neuroner i hjärnan, som eventuellt kan minska risken för hjärnsjukdomar som Parkinson etc. Överhuvudtaget relevant för kognition och också fysisk prestation.

Och ja, skulle vara intressant att i detalj få reda på skillnader mellan snus och nikotinläkemedel. Jag tror inte de är jättestora. Men nikotinutsöndringen kan skilja åt en hel del mellan olika snussorter exempelvis, d v s hur snabbt nikotinet tas upp och således kan kicken skilja åt och de fysiologiska effekterna av katekolaminer etc.

Jag talar av erfarenhet som hobbysnusare (nu för tiden) ;)

Tjuckot
2013-05-03, 19:24
Det finns förmodligen en mängd intressanta effekter av intermittent nikotinintag på dopaminerga neuroner i hjärnan, som eventuellt kan minska risken för hjärnsjukdomar som Parkinson etc. Överhuvudtaget relevant för kognition och också fysisk prestation.

Och ja, skulle vara intressant att i detalj få reda på skillnader mellan snus och nikotinläkemedel. Jag tror inte de är jättestora.

Snus är ju mer än nikotin, så att säga :)

Skillnad på en produkt som syftar till att orsaka beroende och ska användas livslångt om tillverkan får som den vill och en som syftar till att motverka det. Allt är inte svartvitt :)

Det första du skrev känns ifs ganska irrelevant i en praktisk vardag. För svensson menar jag.

Tjuckot
2013-05-03, 19:26

Och ja, skulle vara intressant att i detalj få reda på skillnader mellan snus och nikotinläkemedel. Jag tror inte de är jättestora. Men nikotinutsöndringen kan skilja åt en hel del mellan olika snussorter exempelvis, d v s hur snabbt nikotinet tas upp och således kan kicken skilja åt och de fysiologiska effekterna av katekolaminer etc.

Fan vad du editerar då :p

Ja nikotinläkemedel är i princip nikotin medan snus är nikotin + tobak.

Det finns studier på hur läkemedel tas upp jmf mot tobak, har dom inte här dock..

Jag talar som tobaksavvänjare :)

King Grub
2013-05-03, 19:27
60% är en otrolig minskning. Men vad är det som gör att storrökare inte får 60% mindre muskler av samma träning som icke-rökare? Har inget bevis för att dom inte får det men det vore ju löjligt.

Det handlar inte om påverkan på styrketräningens proteinsyntesuppreglerande effekter. Det handlar om den ständigt pågående nybildningen av muskelprotein.

newb123
2013-05-03, 19:31
Det handlar inte om påverkan på styrketräningens proteinsyntesuppreglerande effekter. Det handlar om den ständigt pågående nybildningen av muskelprotein.

Aha, bra att du tydliggjorde det för mig, även om det är svårt att förstå vad den sistnämnda mekanismen har för effekt på den förstnämnda.

Edit: om man inte är insatt.

tlk
2013-05-03, 19:39
Finns ju vissa studier på e-cigg som visar på att det inte är vattenånga, men det behövs mycket mer på det området, det är ett som är säkert. Jag är ganska skeptisk mot marknadsföringen, om man säger så :) Som avvänjningsmedel tror jag inte på det dock, pga likheten med cigaretter.

Svårt att se att sugtabletter skulle kunna orsaka hälsoproblem som snus kan.

Ah just. De kör en hel del "ofarligt" i marknadsföringen. Är ju lungt att göra så i Sverige iaf för de kan ju inte bli tokstämda ala USA oavsett.

Agerar även direkt som transmittorsubstans i vissa kolinerga synapser. Nikotin är intressanta saker.

tjing
2013-05-03, 19:57
Agerar även direkt som transmittorsubstans i vissa kolinerga synapser. Nikotin är intressanta saker.

Så sant.

PRound
2013-05-04, 16:53
Finns andra sätt. Detta är inte rätt forum för sådana diskussioner men du behöver ju inte blanda med tobak och röka.

Nej, det gör jag inte heller.

PRound
2013-05-04, 16:55
Jag tror hen minns helt rätt.

Våra endocannabinoider gör det ju definitivt... http://endo.endojournals.org/content/153/3/1016.long

och visst är det väl så att exogena cannabinoider sänker FSH, LH, och T?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19733173
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3016764
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6090909
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6316036

även https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15588936 är intressant.

Hmm, det var ju inte så bra.

cofffee

tlk
2013-05-04, 19:13
Hmm, det var ju inte så bra.

cofffee

Vi snackar 8% minskning 30 minuter efter en joint, vidhållande i dryga 3 timmar. För kroniska rökare så rör det sig om att ligga på 60% av baseline efter 4 veckors rökande. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19819241).

Om det har någon praktiskt betydelse kan ju diskuteras ad infinitum. Samtidigt så minskar det mycket problematik relaterad till kortisol och dylikt så det kanske jämnar ut sig...

Cerberus
2013-05-04, 19:32
Tur att jag aldrig gillat att röka nånting öht inkl cannabis, har inget emot de som röker men jag hatar att vara en passiv rökare.

Någon som vet hur farligt det är att vara passiv rökare?

Det har gått till en gräns att jag delvis undviker att bjuda in en kompis för han röker som en skorsten och jag avskyr både lukten och vetskapen att jag blir förgiftad av honom. Jag gillar honom ändå inte oavsett rökning iof.

King Grub
2013-05-04, 19:41
Någon som vet hur farligt det är att vara passiv rökare?

Passive smoking leads to exposure to carcinogenic, teratogenic, irritant and toxic substances of tobacco smoke as a consequence of other people's smoking. There is strong evidence that passive smoking causes several diseases of major public health importance as well as leads to exacerbations of many diseases. Among children passive smoking increases the risk of middle ear infections, lower respiratory infections, asthma and sudden infant death syndrome, and among adults asthma, COPD, lung cancer and cardiovascular diseases. Passive smoking by pregnant mothers leads to impaired fetal growth and may lead to organ system developmental disturbances.

Duodecim. 2012;128(10):1097-106.

Cerberus
2013-05-04, 19:45
tackar king grub!

Yeah, fuck rökning. Och fuck honom.