handdator

Visa fullständig version : Vad är fördelen med att vara "rik" (men inte jätterik)?

filmjölk
2013-05-01, 21:12
Jag vill inte ha en politisk diskussion om lönedumpningar, vad man borde tjäna, vad man inte borde tjäna, vad som är rättvist, osolidariskt eller samhällsnytta, eller vem som bidrar mest. Jag vill ha en diskussion om karriär och hög lön mer är ett gissel än något bra. Själv tjänar jag under 30k/månad, och jobbar sällan mer än vad jag skall (om jag inte måste när det krisar sig på jobbet) oregelbundet schema, men säg i snitt 42h/vecka. Trots lägre lön och mindre rikedom tror jag inte att jag lever ett särskilt mycket sämre liv än någon "rik". Jag är mer rik på tid om inte annat.

Nu tänker jag främst på högavlönade, inom spannet, säg 40-60K/månad. Inte överdrivet rika människor som kan strössla pengar omkring sig lite hur som helst, utan vanliga "rika". 40-60k är en saftig lön, javisst, men dessa individer brukar, med få (?) undantag:

* Jobba mycket
* "Jobba" när de är lediga med konstant telefonjour
* Bo dyrt, ett hem de knappt kan njuta av då de alltid jobbar
* Attrahera fel sorts tjejer - shoppingtokiga golddiggers (om de är män)
* Ha dyra vanor...man kan säkert ha minst lika kul med pilsner på kvarterskrogen som med champagne i ett vip-rum.
* Vara stressade
* Är jag sjukskriven sköter en vikarie huvuddelen av mitt jobb, är "du" sjukskriven får du snällt jobba igenom ett helt skitlass när du kommer tillbaks
* Ha hårdare krav på sig
* Inte kunna skaffa barn förrän sent i livet
* Inte kunna umgås med sin partner, sina barn eller kompisar lika mycket som jag kan
* Du kan köpa en sommarstuga som du inte kan njuta av och som bara blir ytterligare ett stressmoment.
* Dito med båt+ Dito med bil och MC.

Mycket nackdelar som jag ser det. Visst "du" kan köpa mer prylar än mig, men ge mig några månader att spara så kan jag köpa en lika stor platt tv som dig. Du kan åka på dyrare semester...men är två veckor i LA i lyxhotell så jävla mycket roligare än en vecka i Grekland på budgethotell? Dessutom vet jag att min partner inte väljer mig för pengarnas skull, kan du säga samma sak? Du kan spara ihop ett kapital till dina barn för en bra start i vuxenlivet, men vet du vad? Det kan jag med. Jag spenderar mindre.

Nu är jag väldigt negativ, men vart ligger fördelarna med att vara "rik" (inte jätterik)...egentligen? Jag ser mest stora nackdelar. Visst jag vill också ha mycket pengar, men jag vettifan att även om jag hade kapaciteten att jag hade velat offra såpass mycket som "du" gör för att få ha det.

Rikard Jansson
2013-05-01, 21:14
Håller med. Hellre fattig och med mycket tid över till härliga personer och intressen. Skulle vilja jobba 20 h i veckan. Just nu snittar jag dock bara 4.5, det är lite väl lite för det blir inte mycket pengar :D

Olegh
2013-05-01, 21:16
Det kallas för individualism.

Ett kort svar, men jag tror nog fan jag träffade kärnan direkt.

Dreas
2013-05-01, 21:18
Håller med. Hellre fattig och med mycket tid över till härliga personer och intressen. Skulle vilja jobba 20 h i veckan. Just nu snittar jag dock bara 4.5, det är lite väl lite för det blir inte mycket pengar :DHittar du ett jobb du verkligen trivs med där du känner att du gör skillnad tror jag att du ändrar åsikt. Eller så är vi bara olika som personer.

Nu tjänar iofs inte jag 40k i månaden.

Dyra vanor kommer i regel med pengarna.

Rikard Jansson
2013-05-01, 21:19
Hittar du ett jobb du verkligen trivs med där du känner att du gör skillnad tror jag att du ändrar åsikt. Eller så är vi bara olika som personer.

Nu tjänar iofs inte jag 40k i månaden.

Dyra vanor kommer i regel med pengarna.

Det tror jag inte. Om jag vore singel och vänlös kanske

Vasstand
2013-05-01, 21:24
Är inte konsulter inom de lönespannet du pratar om? Och jag har då aldrig sett en stressad konsult.

Rikard Jansson
2013-05-01, 21:26
Är inte konsulter inom de lönespannet du pratar om? Och jag har då aldrig sett en stressad konsult.

Jo, men konsulter är gravt överbetalda också. Förstår inte varför de har mer betalt än någon som jobbar på mcD tbh

4623
2013-05-01, 21:28
* Jobba mycket Jobbar 8h-dagar 7h på sommaren
* "Jobba" när de är lediga med konstant telefonjour Väljer själv om jag ska svara när jag inte är på jobb
* Bo dyrt, ett hem de knappt kan njuta av då de alltid jobbar Jobbar inte mer än andra
* Attrahera fel sorts tjejer - shoppingtokiga golddiggers (om de är män) Har inget svar
* Ha dyra vanor...man kan säkert ha minst lika kul med pilsner på kvarterskrogen som med champagne i ett vip-rum. Dricker det jag gillar och beroende på tillfälle, båda funkar
* Vara stressade Har aldrig varit stressad i hela mitt liv
* Är jag sjukskriven sköter en vikarie huvuddelen av mitt jobb, är "du" sjukskriven får du snällt jobba igenom ett helt skitlass när du kommer tillbaks Finns andra med samma kompetens som kan ta över
* Ha hårdare krav på sig Detta gillar jag
* Inte kunna skaffa barn förrän sent i livet Inte sugen på barn
* Inte kunna umgås med sin partner, sina barn eller kompisar lika mycket som jag kan Tror jag nog att jag kan, har ett mer flexibelt arbete än en som står på golvet
* Du kan köpa en sommarstuga som du inte kan njuta av och som bara blir ytterligare ett stressmoment. Har 30 dagars semester
* Dito med båt+ Dito med bil och MC. Flexibelt jobb

Så är det för mig

filmjölk
2013-05-01, 21:29

Ha! Flacka omkring till de mest obskyra orter med de mest bizarra företag för att övervaka någon process ibland med bara en vag tidsuppfattning om hur lång tid de måste vara på varje ställe. De är ju sönderstressade.

Dreas
2013-05-01, 21:39
Det tror jag inte. Om jag vore singel och vänlös kanskeInte ens om du skulle få betalt för att utföra en av dina större intressen?

Jo, men konsulter är gravt överbetalda också. Förstår inte varför de har mer betalt än någon som jobbar på mcD tbhFint att vi alla blir dragna över en kam. Finns ju konsulter till allt, vilka områden är överbetalda?

Att bli en bra konsult tar flera år, att bli bra på donken utgår jag från att tar kortare tid. Sen är det skillnad på ansvarsnivå också.

Rikard Jansson
2013-05-01, 21:41
Inte ens om du skulle få betalt för att utföra en av dina större intressen?

Fint att vi alla blir dragna över en kam. Finns ju konsulter till allt, vilka områden är överbetalda?

Att bli en bra konsult tar flera år, att bli bra på donken utgår jag från att tar kortare tid. Sen är det skillnad på ansvarsnivå också.

lol, lustigt att du var ju konsult då^^ Om jag skulle få betalt för att utföra ett mina större intressen så skulle jag inte klassa det som jobb på det sättet. Ungefär som att "jobba" som konsult ;)

Jobb för mig är att göra skit jag inte vill för att få pengar.

edit; hade jag varit duktig och skött mig i skolan hade jag kanske idag kunnat göra något jag vill för att få pengar istället, men jag tyckte då inte det var värt ansträngningen för att jag skulle ha det bättre i framtiden. Och ja, klart man önskar att man hade tyckt det, men jag kommer ju ihåg hur jag tänkte då och kan inte ångra genomtänkta beslut precis.

Amfksp
2013-05-01, 21:43
Inget, man skaffar sig bara dyrare prylar och har samma peng kvar när månaden är slut. Så funkar iaf jag.

snelhest
2013-05-01, 21:44
Det du missar är att du måste spara minst 15000/månaden för att ha pengar när du går i pension. De pengar som du nu betalar in i pyramidspelet går till dagens pensionärer och det är osannolikt att de som arbetar om 40 år kommer vara intresserade av att begå samma misstag som dagens generation. Du latar dig alltså nu och kommer få arbeta när du är 85.

Vasstand
2013-05-01, 21:45
Ha! Flacka omkring till de mest obskyra orter med de mest bizarra företag för att övervaka någon process ibland med bara en vag tidsuppfattning om hur lång tid de måste vara på varje ställe. De är ju sönderstressade.

De konsulter jag känner till har varit på samma företag (Inom IT) i flera år så de konsulter du pratar om måste vara något extra.

Nu när jag tänker efter är det nog kanske lite stressigt i den korta period då man inte kommer på en lösning, men resterande verkar vara en räkmacka.

Dreas
2013-05-01, 21:49
lol, lustigt att du var ju konsult då^^ Om jag skulle få betalt för att utföra ett mina större intressen så skulle jag inte klassa det som jobb på det sättet. Ungefär som att "jobba" som konsult ;)

Jobb för mig är att göra skit jag inte vill för att få pengar.Japp, lite roligt :)
Sant, och där är nog skillnaden, iaf mellan oss. Mitt jobb går inte ut på att göra skit jag inte vill.

Inte ovanligt att man föreslås fokusera på det man gillar mest inom IT, enligt min erfarenhet. Dock kommer det ju också perioder med mindre roligt jobb.

Nu natti :)

Edit: Det går att läsa upp betygen om man orkar och vill. Men ingen idé att älta gamla beslut :)

filmjölk
2013-05-01, 21:54
Det du missar är att du måste spara minst 15000/månaden för att ha pengar när du går i pension. De pengar som du nu betalar in i pyramidspelet går till dagens pensionärer och det är osannolikt att de som arbetar om 40 år kommer vara intresserade av att begå samma misstag som dagens generation. Du latar dig alltså nu och kommer få arbeta när du är 85.

Njae, jag vet inte om jag latar mig. I relation till vissa andra gör jag säkert det, men jag anser att jag ändå drar mer än min beskärda del av lasset, och dessutom kommer jag säkerligen att trilla av pinn långt innan pensionsålder iaf, så jag sparar hellre åt min son (lägenhet, körkort och lite nöjeskapital skall han få) än till min pension.

4623
2013-05-01, 21:54
Jobb för mig är att göra skit jag inte vill för att få pengar.

Tragiskt, jag tycker det är kul att gå till jobb. Jobbar med ett av mina största intresse och får en fin lön för det.

hallar
2013-05-01, 21:55
Jag ligger i spannet 40-60 k. Jag har ett jobb som är extremt spännande och händelserikt. Har bra med pengar. Kan ta ledigt när jag behöver det. Ser inga nackdelar. Känner mig inte överarbetad. Tror det handlar om att man skall göra något man gillar.

filmjölk
2013-05-01, 22:01
Jag ligger i spannet 40-60 k. Jag har ett jobb som är extremt spännande och händelserikt. Har bra med pengar. Kan ta ledigt när jag behöver det. Ser inga nackdelar. Känner mig inte överarbetad. Tror det handlar om att man skall göra något man gillar.

En evighet på högskola, riskerar att hamna i missbruk, drabbas av depressioner och suiciderar nästan i samma omfattning som psykologer? Jag är avundsjuk på din lön, men ditt yrke...not so much.

Ponde
2013-05-01, 22:02

Hur menar du med "kan ta ledigt när jag behöver det"? Jobbar du som privatföretagare/konsult och jobbar när du vill, eller var detdär bara en dåligt formulerad förklaring på att du kan ta ut dina semesterveckor från jobbet när du vill?

Själv vill jag jobba med något intressant då jag är äldre, vet dock inte helt säkert vad det skulle kunna vara än...(går gymnasiet, 1:sta klassen nu. I Finland dock, så systemet är lite annorlunda, finns inte olika "linjer" direkt i gymnasien och det är lite mer krävande allmänt än era gymnasier).

Mycket lov och fritid vore inte heller så dåligt, värdesätter nog medelmåttigt med pengar och mycket fritid mera än pengar som man inte hinner använda...:d

C.E.J.
2013-05-01, 22:03
Vad är alternativet? Här en lista med en filmjölkstwist:

* Ej flextid
* Ej möjligt att jobba hemifrån
* Attrahera fel sorts tjejer - socfall som vill bli försörjda
* Tvingas anpassa sina vanor efter plånboken
* Lättare utbytbar och därför inte lika säker framtid
* Är oftare sjukskriven
* Chefer som ständigt kontrollerar att man gör det man ska
* Skaffa barn tidigt i livet pga ovanstående socfalls behov av ett "husdjur" att leka medan du är på jobbet
* Du kan inte köpa sommarstuga, bil, båt osv.

filmjölk
2013-05-01, 22:06
Vad är alternativet? Här en lista med en filmjölkstwist:

* Ej flextid
* Ej möjligt att jobba hemifrån
* Attrahera fel sorts tjejer - socfall som vill bli försörjda
* Tvingas anpassa sina vanor efter plånboken
* Lättare utbytbar och därför inte lika säker framtid
* Är oftare sjukskriven
* Chefer som ständigt kontrollerar att man gör det man ska
* Skaffa barn tidigt i livet pga ovanstående socfalls behov av ett "husdjur" att leka medan du är på jobbet
* Du kan inte köpa sommarstuga, bil, båt osv.

haha +1000

Zorban
2013-05-01, 22:10
Beror nog på vad man arbetar med. Jag ligger i undre delen av det "rika" spannet (känner mig inte direkt rik), men jag har inte något av de problemen du nämner. Jag gillar mitt arbete, men arbetar sällan mer än 40 timmar i veckan. Om jag skulle behöva göra det så vore det inte hela världen. Visst medför jobbet kanske lite mer ansvar, men det är snarare något positivt för min del. Har man dessutom ett kreativt jobb så är det ofta inte så att man måste arbeta konstant, utan det finns väldigt gott om tid åt att dricka kaffe, diskutera, kolla youtube och spela pingis, eller whatever.

Om man fick alla nackdelar du listade skulle jag inte föredra att tjäna 50k mer än 30k. Men i praktiken tror jag 40-60k ligger lite lågt för att medföra så många nackdelar. Med det sagt så hade jag inte direkt varit olyckligare om jag hade tjänat 15k mindre i månaden. Vissa saker hade kanske blivit jobbigare, men i allmänhet vore det inte så stor skillnad.

C.E.J.
2013-05-01, 22:25
haha +1000

Vafan :D

I allmänhet håller jag helt med dig, och att några här som har sina drömjobb säger emot dig betyder ingenting, eftersom det för varje sådan lyckost finns tio andra som jobbat mot ett höglöne- och högstressyrke av tvång (yttre eller inre), "för att det är bra", eller någon annan motivation som saknar passion.

Olegh
2013-05-01, 22:34
Vafan :D

I allmänhet håller jag helt med dig, och att några här som har sina drömjobb säger emot dig betyder ingenting, eftersom det för varje sådan lyckost finns tio andra som jobbat mot ett höglöne- och högstressyrke av tvång (yttre eller inre), "för att det är bra", eller någon annan motivation som saknar passion.

Frågar du lyckostarna kommer 9/10 av dessa hävda att det minsann inte är tur, bara hårt arbete, som gjort att de nu har ett så bra jobb, bra lön och fina villkor. :)

C.E.J.
2013-05-01, 22:38
Frågar du lyckostarna kommer 9/10 av dessa hävda att det minsann inte är tur, bara hårt arbete, som gjort att de nu har ett så bra jobb, bra lön och fina villkor. :)

Ah, alltså jag menade inte att de fått sina drömjobb genom tur, dåligt ordval av mig kanske :) Jag håller inte om att så skulle vara fallet heller. Eller ja, lite tur måste man alltid ha ;)

andeem
2013-05-01, 22:40
Tjänar inte fullt 40K men nästan men inte fan känner jag mig det minsta rik. Ingen båt eller sommarstuga, ingen flådig bil, inga fancy semestrar. Antar att det är en lyx att kunna köpa nytt kylskåp när det gamla klappar ihop eller att få bromsbackarna bytta när det plötsligt behövs, utan att behöva sätta sig och fundera på vad man ska dra in på. Eller sätta in en porslinskrona för 4500 på en trasig tand.

Zorban
2013-05-01, 22:43
Tjänar inte fullt 40K men nästan men inte fan känner jag mig det minsta rik.
Rikedomen ligger i all fin skatt du får förmånen att betala :hbang:

Olegh
2013-05-01, 22:48
Ah, alltså jag menade inte att de fått sina drömjobb genom tur, dåligt ordval av mig kanske :) Jag håller inte om att så skulle vara fallet heller. Eller ja, lite tur måste man alltid ha ;)

Man kan ha valt "rätt" bransch också. Vissa yrken är mer överbetalda än andra ;)

Jag tror nog på en kombination. Bara tur kommer man förmodligen inte så långt med iaf.

Tolkia
2013-05-01, 22:51
Nu är jag väldigt negativ, men vart ligger fördelarna med att vara "rik" (inte jätterik)...egentligen?
Det är jättejobbigt när man har svårt att få det att gå ihop varje månad. Lyxvarianten på det problemet är väl att det inte är jättekul att behöva tänka "har jag råd med det här?" varje gång man vill köpa en påse tuggummi eller en tidning.

Edit: Ja, andeem sade det ju rätt bra före mig. Lägg till att när man har barn inte behöva tycka att det är ett jätteproblem att de växer ur saker hela tiden, eftersom man har råd att hålla efter.

Yes
2013-05-01, 23:05
Med en sån lön hade jag bott större och närmare till jobbet. Dessutom hade jag kört en rolig bil, eller... en bil över huvud taget. Jag hade sluppit pendla 3 timmar om dagen som en fattig träl.

Tiden hade jag kunnat lägga på något mer produktivt. Exempelvis komma på hur jag ska få dubbelt så mycket lön.

Tryggheten hade blivit bättre eftersom jag kunnat spara mer. Dessutom hade jag haft bättre möjligheter att investera.

Att jobba när man är ledig finns det knappast något krav på. Inte för att det spelar någon roll. Har man ett intressant jobb är det ingen belastning att jobba. Jag jobbar redan nu extra i smyg (chefen har sagt att han inte vill att jag jobbar när det är obetalt) och lägger en del fritid på att utveckla min kompetens. Kan jag göra samma sak och få betalt för det vore det ännu bättre.

Man blir mer attraktiv för tjejer med utbildning. Såna som förstår svåra ord och kan köpa sina egna skor.

Öl på kvarterspuben är väl trevligt, men där är det inte direkt svårt att bränna 500-1000Kr på en enkel AW. Hur ofta har man råd med det som fattig?

Att ingen kan ta över ditt jobb när du är sjukskriven är ett tecken på att du är svår att ersätta. Det är bra. Det betyder att du lätt kan hitta andra jobb om skon inte passar och att du har ett starkt förhandlingsläge.

Hårda krav betyder att man utvecklas.

Skaffa barn sent i livet brukar betyda att man har råd att försörja dem. De som skaffar flest barn brukar ha sämst förutsättningar.

När man är upptagen blir det mer angeläget med kvalitetstid med sina nära och kära. Det tar jag mycket hellre än att umgås för sakens skull.

Sen har man fördelen att umgås med ambitiösa och utbildade människor. Folk man kan ha ett intressant utbyte med, istället för trötta och bittra människor.

Adama
2013-05-01, 23:13
Spannet är för lågt.. 40k-ish är ju inte alls så märkvärdigt att man kan börja leva lyxliv eller behöver jobba ihjäl sig. Känner flertalet "vanliga" (ingenjörs)-svenssons där omkring.

De jag vet som faktiskt matchar en del av fördomarna där.. dom ligger nog närmare 80k-100k+ spannet snarare. Då vet jag exempel på importerade ryska hemmafruar, semestrar till mauritius (och liknande), och jobbar sjukt mycket.

filmjölk
2013-05-01, 23:20

Jag tror att det är hårt arbete, massiv tidsinvestering, försakandet av vissa värden i livet som gör att de har ett bra jobb, bra lön och riktigt usla villkor. Det där med konstant övertid, tidspress, massiva prestationskrav, folk som flåsar dig i nacken för att ta din plats och mobiltelefon som alltid är på skulle få mig att implodera av stress.

nissepelle
2013-05-02, 00:50
Min förhoppning är att ha ett ganska högavlönat yrke, men där jag samtidigt trivs med det jag gör och känner att mitt liv har en mening.. Vill inte sitta på nåt jävla kontor eller gå på luncher med folk i kostym. Då blir plötsligt inte arbetstiden något negativt. Ditt "vanliga" kneg är antagligen ett jobb som du inte tycker är speciellt givande utan endast gör pga pengarna. Jag tänker mig att jobbet ska vara något som jag i stort sett lika gärna hade gjort gratis, men ptja, man måste ju ha pengar för att överleva i den här världen.

I förlängningen vill jag dock jobba halvtid, och därmed ha ungefär samma lön som du, fast jobba hälften så mycket. Mina nöjen är inte asdyra. Gillar att cykla, vara i skog och mark, träna, uppleva naturen på olika sätt.

På vilket sätt är ett sådant liv sämre än ditt?

nissepelle
2013-05-02, 01:01
Jag tror att det är hårt arbete, massiv tidsinvestering, försakandet av vissa värden i livet som gör att de har ett bra jobb, bra lön och riktigt usla villkor. Det där med konstant övertid, tidspress, massiva prestationskrav, folk som flåsar dig i nacken för att ta din plats och mobiltelefon som alltid är på skulle få mig att implodera av stress.

Visst låter det jobbigt, men riktigt så där är det ju inte i realiteten. Har du väl hamnat på en plats i hierarkin så ska det nog mycket till för att du ska trilla ner flera pinnhål igen. Du har så att säga, ditt på det torra.

En väns pappa sitter i styrelsen till flera internationella företag. Han är god för ett antal miljoner. Visst jobbar han mycket, men han har ändå tid och möjlighet att ta med hela familjen när det är affärsresa i asien, varva jobbmöten med kvalitetstid med familjen på det viset. Och tid att vara ganska mycket i sitt sommarhus, som ligger jävligt fint till, i Lysekil. Och där åka med sin daycruiser och sin motorcruiser. Visst får han ta något jobbsamtal ibland under sina 3 sammanhängande semesterveckor men när jag varit med där uppe så har det inte verkat särskilt mycket. Sen så är han ju där uppe över många helger också.

Vidare tror jag inte att det känns asjobbigt att kunna gett sin son en ny Saab 9-3 cab i 18 års present. Eller köpa en lägenhet i centrala göteborg till sin dotter. Och bjuda dem på massor av resor över hela jordklotet. Att kunna ge sina barn saker och upplevelser verkar ju vara oerhört viktigt för de flesta föräldrar vad jag sett, så jag tror inte att han mår särskilt dåligt över att behöva jobba fler timmar än svensson när utdelningen är så pass hög.

The_RobRoy
2013-05-02, 01:19
C.E.J. sammanfattade det bra med hans "twist" :)

Men för övrigt:
* Som Tolkia sa, det är skönt att slippa tänka, har jag råd, allt ifrån småsaker till hobbies.
* Det är skönt att ha ett val, man kan konsumera mer, eller så kan man leva snålt och verkligen spara ihop till något stort.
* Man har råd att se världen, 2 veckor i Vegas kanske i sig inte är så mycket roligare. Men man har råd att uppleva olika kulturer runt om i världen, som berikar dig som människa.
* Jag har erfarenhet av jargongen på Posten, på ett tvätteri osv, det kan vara kul ibland, men i längden är det betydligt trevligare att ha välutbildade människor som arbetskamrater.

Librish
2013-05-02, 02:13
Nu är jag väldigt negativ, men vart ligger fördelarna med att vara "rik" (inte jätterik)...egentligen? Jag ser mest stora nackdelar. Visst jag vill också ha mycket pengar, men jag vettifan att även om jag hade kapaciteten att jag hade velat offra såpass mycket som "du" gör för att få ha det.

Jag har delat in din lista i två.

* Jobba mycket
* "Jobba" när de är lediga med konstant telefonjour
* Vara stressade
* Är jag sjukskriven sköter en vikarie huvuddelen av mitt jobb, är "du" sjukskriven får du snällt jobba igenom ett helt skitlass när du kommer tillbaks
* Ha hårdare krav på sig
* Inte kunna skaffa barn förrän sent i livet
* Inte kunna umgås med sin partner, sina barn eller kompisar lika mycket som jag kan

De här kan jag hålla med om att man får räkna med om man letar efter ett högavlönat jobb. Svaret tycker jag är att man i utbyte får ett jobb som är intressant, och då känns det inte så farligt att jobba mycket. Självklart finns det folk som gör vad som helst för att göra karriär, precis som att det finns lågavlönade jobb som är superintressanta, men överlag så tycker jag att högavlönade jobb är mycket intressantare. Personligen får jag rysningar när jag föreställer mig att sitta fast i vissa arbetsuppgifter som lågavlönade jobb har. Man spenderar ändå 8h/dag på jobbet, om dessa suger så är det en stor del av ens liv.

* Bo dyrt, ett hem de knappt kan njuta av då de alltid jobbar
* Attrahera fel sorts tjejer - shoppingtokiga golddiggers (om de är män)
* Ha dyra vanor...man kan säkert ha minst lika kul med pilsner på kvarterskrogen som med champagne i ett vip-rum.
* Du kan köpa en sommarstuga som du inte kan njuta av och som bara blir ytterligare ett stressmoment.
* Dito med båt+ Dito med bil och MC.

Det här är ju upp till var och en. Man kan ju istället spara pengarna, åka på schyssta resor eller använda dem för att jobba mindre senare i livet.

PureWhey
2013-05-02, 07:22
Alla som håller med måste vara undre medelklass/fattiga. Har man inte växt upp så vet man att dessa punkter inte stämmer.

grytlappen
2013-05-02, 07:32
Jag är verkligen anti-materialist men jag kan ändå se värdet i att ha pengar. Man får inte glömma bort att det ofta går hand i hand med att ha ett ansvartfullt/intellektuellt utmanande jobb. Man får ju sätta allt i perspektiv.

Jag hade gärna jobbat minimalt, levt spartanskt och haft mycket fritid. Men det är i en fantasivärld. I verkligheten innebär låg lön ofta att stå och knega i en industri eller stå och göra nåt annat monotont dagarna i ända. Att stå som ett boskap i en fabrik 9 timmar för att sedan ha ett par timmars fritid om dagen ser jag inte som ett lyckligt liv heller för den delen.

Däremot hade jag LÄTT valt ett jobb jag älskar framför ett tråkigt där jag hade tjänat mer.

Sen är det gött att bo i ett fint område där ens barn kan gå hem på kvällarna utan att bli nerslagna/våldtagna.

Ignatius72
2013-05-02, 07:33
Jag har delat in din lista i två.

De här kan jag hålla med om att man får räkna med om man letar efter ett högavlönat jobb. Svaret tycker jag är att man i utbyte får ett jobb som är intressant, och då känns det inte så farligt att jobba mycket. Självklart finns det folk som gör vad som helst för att göra karriär, precis som att det finns lågavlönade jobb som är superintressanta, men överlag så tycker jag att högavlönade jobb är mycket intressantare. Personligen får jag rysningar när jag föreställer mig att sitta fast i vissa arbetsuppgifter som lågavlönade jobb har. Man spenderar ändå 8h/dag på jobbet, om dessa suger så är det en stor del av ens liv.

Det här är ju upp till var och en. Man kan ju istället spara pengarna, åka på schyssta resor eller använda dem för att jobba mindre senare i livet.

+1
Mellan 30 och 40000 brutto skiljer bara 4000 netto så det är ju inte direkt något man ens kan känna sig "rik" på. 60 brutto så hamnar man i genomsnitt på 37´ut och det är ju mer förståss.
Att en del förköper sig är säkert sant men ditt resonemang verkar gå ut på att folk som tjänar mer inte förstår detta själv. Men på det stora hela så följer utvecklingen på lönekontot utgifterna. Bilen, huset, resorna, intressena blir något dyrare, men det innebär ju inte att de behöver bli så dyra att man får ångest. Det skiljer ju inte sig på något sätt från den som har mindre pengar. Man kan ju alltid slösa för mycket.

Pudzianovski
2013-05-02, 07:38
Läste någonstans att den perfekta lönen är 45 000 men hittade inget. Det kanske var artiklen nedan jag tänkte på.

http://www.idg.se/2.1085/1.392703/lonen-som-gor-dig-lycklig

Den ”magiska lyckonivån” tycks vara en inkomst på 75 000 dollar per år, vilket motsvarar drygt 490 000 kronor, det vill säga cirka 40 000 kronor i månaden. Därefter ökar inte glädjen, utan den enda effekten pengarna har är att man kan köpa sig mer saker, skriver DI.

Enligt forskarna har en sänkt lön precis motsatt effekt – skilsmässor, sjukdom och ensamhet slår betydligt hårdare i dessa lägen

hugok
2013-05-02, 07:55
Jag tror att det är när man är rik men inte fruktansvärt rik som man har som bäst liv. Många av jobben där man tjänar mellan 40-60 är t ex ingenjör, läkare mm. Man jobbar 8 timmar om dagen mån-fre precis som en städare eller vårdbiträde. Men man slipper ha ågren när man går till jobbet och tänka att det är ännu en dag som ska genomlidas för att i slutet av månaden ha pengar till att betala sin hyra, räkningar och mat men inte mycket mer.

Tjänar man däremot över 60 i månaden är det oftare de yrkena där man i princip är på jour hela tiden och aldrig riktigt kan njuta av sina tillgångar. Där gissar jag att många av punkterna stämmer in.

4623
2013-05-02, 08:07
Läste någonstans att den perfekta lönen är 45 000 men hittade inget. Det kanske var artiklen nedan jag tänkte på.

http://www.idg.se/2.1085/1.392703/lonen-som-gor-dig-lycklig

Det där stämmer dock inte i Sverige.

Ladugårdsdörr
2013-05-02, 08:48
Beskrivningen av oss som tjänar "bra" är väl sådär. Jag och min sambo, som tjänar lika mycket, gör våra 7,5h resp. 6,5h (fint med en timme kortare arbetsdag när man har småbarn), åker hem till vårt lilla radhus där en högst normal bil står parkerad. Jag har aldrig med mig jobbet hem, sambon kanske gör några timmar extra någon gång varje månad.
Barnen kom visserligen när vi var 30+ men det ska tydligen bara vara nyttigt för barnen. Mer jobb när man kommer tillbaka från sjukskrivning (eller svarare när man kommer tillbaka efter att ha varit hemma med sjuka barn) stämmer. Allt stoppar upp när jag som konsult inte är på mitt arbete. Sommarstuga/båt/MC har vi inte. Stressigt att hålla på med underhåll och det blir ofta ett tvång där man "måste" utnyttja stugan/båten. Vi kör nog ganska låg profil och känner heller inget behov av att spendera alla pengar. Lycklig ändå och sover gott om natten i ett hus som är på god väg att bli helt obelånat.

...men det finns naturligtvis många med bra lön som använder pengarna till att skuldsätta sig rejält. Många i bekantskapskretsen känner en oerhörd press att leva upp till bilden av hur en välbetald person ska se ut och uppföra sig. Stora hus, SUVar (med ständiga parkeringsskador), utlandsresor flera gånger om året, märkeskläder till hela familjen, dyra kök (som i huvudsak används till att värma färdigpizza), elektronik, stugor och båtar. Ofta med gråt och konflikter som resultat.

Anmärkningsvärt är dock shitstormen som drar igång när det kommer fram att vi tjänar bra men inte konsumerar i den utsträckning som löner ger möjlighet till. Då jävlar blir folk förbannade och förstår inte alls hur vi kan köra runt i en medelmåttig bil, inte bor större eller reser mer.

Minimjölk
2013-05-02, 08:51
Visst är det ofta som så att de extra pengarna man får extra i lönekuvertet varje månad inte riktigt står i paritet till det ökade ansvar, komplexitet och mängd jobb etc man behöver lägga ned. Däremot är det ju inte lönen i sig som är enda faktorn utan som många andra redan varit inne på så innebär dnena typen av jobb en viss frihet och oftast stora möjligheter till personlig utveckling. Om man däremot enbart jobbar upp sig för att tjäna 10.000kr mer i månaden så är det mycket möjligt som så att man hade det bättre när man tjänade mindre.

Sedan tycker jag det är intressant, den bild som målas upp av "de rika" personerna som tjänar någonstans i spannet 40-60k. Självklart är det en bra lön men efter skatten plockats blir det inte sååå mycket mer pengar ut att man helt "kan" eller kommer förändra sin livsstil. De som är av typen slösa bort lönen varje månad kommer givetvis ha lite mer möjlighet att göra detta med mer pengar men som jag var inne på i andra trådar så så lever de med något högre löner ett ungefär likadant liv som de som tjänar mindre men att de i större utsträckning har ett sparkapital undansparat, de har förhoppningsvis mindre skulder och lån och behöver inte vända och vrida på varje krona.

Det handlar nog mycket om personlighet med. De senaste åren har våra inkomster skuttat iväg en bit uppåt men vi har kanske höjt våra levnadskostnader med kanske 10% men vårt sparande med 300%.

Ladugårdsdörr
2013-05-02, 09:04
Sedan tycker jag det är intressant, den bild som målas upp av "de rika" personerna som tjänar någonstans i spannet 40-60k. Självklart är det en bra lön men efter skatten plockats blir det inte sååå mycket mer pengar ut att man helt "kan" eller kommer förändra sin livsstil. De som är av typen slösa bort lönen varje månad kommer givetvis ha lite mer möjlighet att göra detta med mer pengar men som jag var inne på i andra trådar så så lever de med något högre löner ett ungefär likadant liv som de som tjänar mindre men att de i större utsträckning har ett sparkapital undansparat, de har förhoppningsvis mindre skulder och lån och behöver inte vända och vrida på varje krona.

Där håller jag inte med. De extra pengarna kan användas till att ändra livsstil, eftersom den högre lönen ger möjlighet till större lån! Om jag inte minns helt fel så är det så att de med högre lön, alltså 40-60k jämfört med <40k har mer skulder. Några tusenlappar extra varje månad finansierar miljoner i extra lån och det kan man definitivt byta livsstil med - vilket många också gör.

The_RobRoy
2013-05-02, 09:32
Där håller jag inte med. De extra pengarna kan användas till att ändra livsstil, eftersom den högre lönen ger möjlighet till större lån! Om jag inte minns helt fel så är det så att de med högre lön, alltså 40-60k jämfört med <40k har mer skulder. Några tusenlappar extra varje månad finansierar miljoner i extra lån och det kan man definitivt byta livsstil med - vilket många också gör.

Det är det som är så sjukt, folk diskonterar 3000 extra i nettolön i 30 år till dess nuvärde och tar ut det som lån idag och konsumerar. Vilket alltså blir 1 MSEK rakt ner i fickan (3000 * 12* 30). :smash:

KangaBanga
2013-05-02, 09:40
Jag tror inte att "rika" manniskor ar lyckligare an mindre rika men har man val vant sig vid pengar ar det svart att ga tillbaka. Mycket vill ha mer och efter varje loneforhojning ar jag supernojd men efter 3-4 manader ar jag tillbaka i "vafan jag ar vard mer...". Jag jobbar hemifran mycket efter jobbet men har inget emot det, tycker det ar intressat. Storsta fordelen ar fler valmojligheter och att jag inte behover bry mig sa mycket (ar inte miljonar sa vi snackar inte ferraris har), priset ar inte forsta prioritet langre.

Nar jag letar hotel kan fragan vara, shangri-la eller mandarin oriental? Jag hade troligtvis roligare nar jag reste runt som backpacker och bodde pa hostels, men skulle aldrig kunna gora det igen.

Jag behover bli utmanad pa jobbet annars dor jag, ibland nar det ar sjukt stressigt langre studer tanker jag faaan ge mig nagot enkelt att gora men nar det val hander blir jag utrakad och lovar mig sjalv att aldrig gora nagot enformigt igen. Pengar brukar komma med driftighet.

PureWhey
2013-05-02, 10:57
Jag tror att det är när man är rik men inte fruktansvärt rik som man har som bäst liv. Många av jobben där man tjänar mellan 40-60 är t ex ingenjör, läkare mm. Man jobbar 8 timmar om dagen mån-fre precis som en städare eller vårdbiträde. Men man slipper ha ågren när man går till jobbet och tänka att det är ännu en dag som ska genomlidas för att i slutet av månaden ha pengar till att betala sin hyra, räkningar och mat men inte mycket mer.

Tjänar man däremot över 60 i månaden är det oftare de yrkena där man i princip är på jour hela tiden och aldrig riktigt kan njuta av sina tillgångar. Där gissar jag att många av punkterna stämmer in.

Känner massa som tjänar över 60 i månaden, däribland mina föräldrar, och det är inte alla jour 24/7.

hnric
2013-05-02, 11:02
Tycker mig se att "högre" eller mer specialiserad utbildning framför allt ger en mycket större frihet med hur och när man jobbar. Aldrig något snack om det är möjligt eller inte om man skulle behöva vara ledig en strödag eller halvdag. Semester när man vill, aldrig jobba helgdag.

Finns självklart en del i bekanskapskretsen som i varje förr valde att jobba 60 timmars veckor, men huruvida det förväntas eller inte varierar väldigt mycket mellan olika brancher.

StorEric
2013-05-02, 11:04
Jätterik kallas förmögen.. då behöver man inte bry sig om ekonomiska småsaker som vad ännu en ferrari kostar.. som exempel..
är man bara rik så kanske man bara köper en ferarri och sedan en eller två andra bilar.

Lön har inget med rik att göra. Det går "inte" att jobba sig rik i sverige. (några få undantagna) som råkar ha över 100lakan RENT i månaden.

Annars är man bara knegare.

Och att högutbildade inte genomlider ågren och magsår är bara fel. De har nog mest problem med det efter som "ju mer man, vet ju mer inser man att man inte vet" typ..

Minimjölk
2013-05-02, 11:08

Att de möjligheterna finns är ju inte samma sak som att folk överlag tar dem. Min erfaranhet av vänner och kollegor i sitsen i OP är att de flesta är rätt sparsamma och har en plan för sin ekonomi, de lever väldigt långt ifrån den lyx och flärd som de skulle kunna göra om de gått all in och inte tänkt på morgondagen.

Med tanke på hur många fall av lyxfällor det finns och att Sverige är måna om de som råkat illa ut är det inte omöjligt att skötsamma personer få stå för denna kostand framöver så mitt mål är at tinte behöva förlita mig på staten för att kunna gå i pension. Genom att spara runt halva månadslönen eller mer kan jag ju med trygghet gå i pension runt 60 utan att behöva förlita mig på andras inkomster. Detta i kombination med en bra vardag räcker bra för mig.

Att istället leva i onödig lyx kommer göra kontrasten såpass stor om jag en dag plötslligt står där med halva lönen eller mindre...

Loke
2013-05-02, 11:12
Det där med att vara stressad och ha jour dygnet runt är till 90% en statusgrej skulle jag säga.

"Jag är så stressad, jag kan aldrig vara okontaktbar" är övre medelklassvenska för "ja, alltså, inte för att skryta och så, men jag är ju väldigt viktig på mitt företag".

På samma sätt är det iofs en statusgrej bland lågbetalda att vara fattig i slutet av månaden. "Det är alltid för många dagar i slutet av varje månad!" är fattigsvenska för "jag är så jäkla rock n roll ska ni veta, jag tänker inte ens 30 dagar framåt! Carpe diem taturerat på vaden!"

Det skulle faktiskt vara kul att se lite forskning på folks attityder och hur de faktiskt har det i olika löneskikt...

AronP
2013-05-02, 11:15
Jag tycker att bilden över dom som tjänar dom summorna är en aning/väldig skev. Den största fördelen med att tjäna bra och vara chef över sin egen tid är ju att man jobbar när det passar.

Men så är jag ju konsult också och umgås i dom kretsarna, även om jag personligen inte ligger riktigt där än.

PureWhey
2013-05-02, 11:16
Jätterik kallas förmögen.. då behöver man inte bry sig om ekonomiska småsaker som vad ännu en ferrari kostar.. som exempel..
är man bara rik så kanske man bara köper en ferarri och sedan en eller två andra bilar.

Lön har inget med rik att göra. Det går "inte" att jobba sig rik i sverige. (några få undantagna) som råkar ha över 100lakan RENT i månaden.

Annars är man bara knegare.

Och att högutbildade inte genomlider ågren och magsår är bara fel. De har nog mest problem med det efter som "ju mer man, vet ju mer inser man att man inte vet" typ..

Det är många som tjänar över 100k brutto/månaden.

4623
2013-05-02, 11:20

Har du 100k över varje månad så tjänar du en bra bit över 100k brutto.

Minimjölk
2013-05-02, 11:25
Precis, det är en rejäl skillnad på brutto/netto vid dessa summor. Då pengarna skall delas på många. :)

Pratar vi personer som ogenerat går in och köper en Ferrari till sin bilpark utan ågren så återfinns de troligtvis i segmentet 500k netto och däröver.
100k netto är förvisso en fin lön men ger långt ifrån den ekonomiska frihet som många verkar tro.

benya
2013-05-02, 11:28
Mkt fördomar och felaktigheter känner jag det tillskrivs de ”rika” som åsyftas. Bara att sätta epitetet rik blir ju helt fel…
Men visst, det krävs nog en hel del tid och energi för att komma i lönetrappan, allt annat vore ju oroväckande. Men valet är fritt och det är både bekvämare och tidsbesparande att stanna inom en och samma tjänst i ca 10år, för att inte tala om enklare. Efter ett par år är man ju så gott som ”specialist” inom området och därefter behöver man inte anstränga sig längre och det mest rullar på. Måste vara tryggt och skönt, man vet på ett ung vad man har att röra sig med pengamässigt och ung vad man kan vänta sig i ökning kommande 5 åren.

På det kommer familj, barnen växer upp och man kommer alltid att ha råd att besöka samma vanliga resmål som man alltid gjort. Man kanske inte kan bilda sig drömresmål, eller om man nu gör det; blir det tuffare att besöka dessa (oftast dyrare – vi drömmer ju oftast om lite finare, lite dyrare).

Men sen finns det personer som inte trivs i den stillsamma tryggheten och bekvämligheten- personer som dör ut inombords av det. Samma personer brukar oftast ha andra ambitioner med livet och gillar utmaningar och stimulans. Visst, man kanske får jobba övertid i x antal år, utan att kanske få ersättning för det, men det är en investering som förmodligen betalar sig med tiden – precis oms tiden i skolan, fast nu roligare.
Med tiden, och den energi och engagemang man lägger ner, inser man att man på ngt sätt blir friare. Ju mer man kan, desto mindre ”ansträngande” blir det och det nya faller på plats utan att man tänker på det på samma sätt eller ligger ner samma mängd energi och tid – man har utvecklat sig själv och ngn sorts självgående process. Man utvecklas, och insikten om det sig innebar lycka och välbehag!

För mig hänger denna, kanske lite tråkigare bild (för en del) ihop med en stabil löneutveckling, ökad självständighet på jobbet (man kan disponera tiden som man själv vill) och mer frihet på fritiden. Man har nu råd att åka på den där drömresan, utan att behöva tillbringa resten av årets resdagar hemma i Sverige. Resan kanske inte direkt innebär eller leder till lycka men möjligheten att kunna förverkliga drömresan gör det!

Tycker verkligen inte att kontot och lycka behöver vara sammankopplade, inte ens korrelerade. Men däremot så innebär det en hel del andra praktiska fördelar och de personliga insikter man förvärvar under tiden brukar oftast uppfattas som trevliga, och dina möjlighter samt friheter ökar avsevärt. Sedan blickar man tillbaka med stolthet och glädje över hur man själv skapad denna tillvaro under den tiden man ”inte hade ngt liv” (ung som under studenttiden =D) och tycker att varenda obetald övertid och fedagskväll framför jobbdatorn var värt det!

Det där med gold-digger tjejer och andra löjliga fördomar får mig att fråga om det är så man underminerar de ”rika” och hårt arbetande för att få sig själv att må bättre över sin trygga och enkla tillvaro?

Ladugårdsdörr
2013-05-02, 11:37
Att de möjligheterna finns är ju inte samma sak som att folk överlag tar dem. Min erfaranhet av vänner och kollegor i sitsen i OP är att de flesta är rätt sparsamma och har en plan för sin ekonomi, de lever väldigt långt ifrån den lyx och flärd som de skulle kunna göra om de gått all in och inte tänkt på morgondagen.

Då är din bekantskapskrets inte representativ för befolkningen i stort. Finansinspektionens rapport Den svenska bolånemarknaden 2013 (http://fi.se/upload/43_Utredningar/20_Rapporter/2013/bolan_2013_2.pdf), sidan 11, visar klart och tydligt hur hög lön leder till stora lån.

StorEric
2013-05-02, 11:37

Jag skrev RENT.. :smash:

Adama
2013-05-02, 11:38

Kollade upp detta lite.

Nästan 48 000 personer i åldrarna 20–64 år hade över en miljon kronor i sammanräknad förvärvsinkomst under 2011, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).

dvs ca 0,5% av sveriges befolkning.. om det är många vet jag inte.

Rikard Jansson
2013-05-02, 11:39
"rent" är väl ett ganska korkat adjektiv i sammanhanget, eller ett smart sådant om man vill misslyckas med att få fram vad man menar^^ Kan lika gärna betyda vitt, eller lagligt.

Wibba
2013-05-02, 11:40
Mycket haters verkar det som. Tycker mig se att de som hatar har helt fel syn på det hela och verkar tro att 40-60´000:- är vad man får ut av att vara VD på Apple. De som ligger på denna lön är ju oftast de som gör så lite att man ibland börjar undra om de ens gör nånting på jobbet. Sveriges ingenjörer påstår att man, på sitt första jobb efter högskoleingenjörsexamen, ska kunna förhandla om en lön om MINST 27´800 kr i månaden, och för civilingenjörer en bit över 30. Känns inte alls som att det krävs allt för mycket av en för att nå upp till 40´000 i månaden om man utbildar sig färdigt innan man fyllt 40.

Latissimus Dorsi
2013-05-02, 11:42
Efter en viss gräns typ 40k brutto är det samma objekt, i annan utstyrsel. Är man pantad nog att tro det ger mer glädje av att ha en tröja där det står Armani på kontra Nike eller en normal klocka gentemot en för 25k, då är man rätt illa ute :)

Rabiat
2013-05-02, 11:42
Jag tjänar över 60k/mån på ca 40h/vecka. Det gör att jag inbillar mig att jag tjänar mycket pengar, trots att min fru pluggar och sambeskattning inte existerar i Sverige. 60k/mån brutto är inte så jävla mycket för en 2-barnsfamilj i Stockholm ;)

4623
2013-05-02, 11:44
Efter en viss gräns typ 40k brutto är det samma objekt, i annan utstyrsel. Är man pantad nog att tro det ger mer glädje av att ha en tröja där det står Armani på kontra Nike eller en normal klocka gentemot en för 25k, då är man rätt illa ute :)

Du har mycket att lära

Latissimus Dorsi
2013-05-02, 11:44
Du har mycket att lära

Eller så tycker vi olika :p

Minimjölk
2013-05-02, 11:51
Då är din bekantskapskrets inte representativ för befolkningen i stort. Finansinspektionens rapport Den svenska bolånemarknaden 2013 (http://fi.se/upload/43_Utredningar/20_Rapporter/2013/bolan_2013_2.pdf), sidan 11, visar klart och tydligt hur hög lön leder till stora lån.

Intressant statistik och du har rätt ang belångsgraden.. Däremot visar ju tabellen på sidan 6 också att yngre människor är mer benägna att fullebelåna sitt hus än äldre. Nu är ju varken jag eller mina kompisar lastgamla men nog ser jag en trend i att desto äldre man är desto lägre belångsgrad.

Sedan ser jag en stor skillnad i att ta lån för att konsumera och leva lyxigt jämfört med att ta lån för att det är ekomiskt fördelaktigt. med de låga räntor vi har idag finns det många sätt att faktiskt tjäna pengar på en hög belåning.

Få av dessa innefattar dock köp av nta Ferraris. Är det en gammal raritet dock så händer ju även det.

PureWhey
2013-05-02, 11:51

Eller så klär man sig inte som en 12-åring i Nike-sweater.

4623
2013-05-02, 11:52

Du säger att man är illa ute, som ett konstaterande. Klockor ger mig ett stort mervärde. Jag är inte illa ute på något sätt.

Mats J
2013-05-02, 11:52
Fan, jag kan säga ja på alla TS punkter, men tjänar bara 30k.. LURAD!!!!

Rikard Jansson
2013-05-02, 11:53
Du säger att man är illa ute, som ett konstaterande. Klockor ger mig ett stort mervärde. Jag är inte illa ute på något sätt.

Mervärde hur?

4623
2013-05-02, 11:53
Mervärde hur?

Varför tränar du?

Rikard Jansson
2013-05-02, 11:57
Varför tränar du?

För att det är kul i sig självt, den sociala biten samt ärohunger. Om du tycker klockor är fina eller att det är kul att handla så förstår jag - jag försökte inte vara kritisk eller negativ. Det lät dock lite som om du handlade klockor för att andra ska tycka att du är värd mer, vilket vore lite kontraproduktivt eftersom det bara är personer som inte uppskattar dig som individ som bryr sig om sådant. "you're not your khakis"

Rabiat
2013-05-02, 11:58
"you're not your khakis"

Khakis låter nästan som kakor *deffpsykos*

4623
2013-05-02, 12:00
För att det är kul i sig självt, den sociala biten samt ärohunger. Om du tycker klockor är fina eller att det är kul att handla så förstår jag - jag försökte inte vara kritisk eller negativ. Det lät dock lite som om du handlade klockor för att andra ska tycka att du är värd mer, vilket vore lite kontraproduktivt eftersom det bara är personer som inte uppskattar dig som individ som bryr sig om sådant. "you're not your khakis"

Klockar är ett intresse och ofta ett bra samtalsämne. Jag kan prata om klockor timvis med en del av mina polare. Har jag råd att ha en hobby som kostar så ska jag väl kunna ha det utan att folk ska dömma? Det är dock ofta jantepersoner som gör detta. Och dem vill jag inte ha något att göra med.

PureWhey
2013-05-02, 12:03
Har du 100k över varje månad så tjänar du en bra bit över 100k brutto.

Läste uppenbarligen fel.

Rikard Jansson
2013-05-02, 12:03
Klockar är ett intresse och ofta ett bra samtalsämne. Jag kan prata om klockor timvis med en del av mina polare. Har jag råd att ha en hobby som kostar så ska jag väl kunna ha det utan att folk ska dömma? Det är dock ofta jantepersoner som gör detta. Och dem vill jag inte ha något att göra med.

då så :) Jag är glad (så glad jag kan bli åt en person jag inte känner) att du är glad att du har hittat ett intresse och samtalsämne, och att du har råd med det! Menade mest att det hade varit synd om du inte egentligen brydde dig om klockor men köpte dem ändå för statusens skull. Det i sig självt sänker statusen hos någon för mig.

Latissimus Dorsi
2013-05-02, 12:04

A-ha så jag trampade på en öm tå. Var två exempel endast, att efter en viss gräns är det som sagt samma sak i ett nytt skal.

Att köpa en klocka för bekräftelse, eller att köpa klockor för att det är en väldigt rolig hobby är två vitt skilda saker. Jämfört med en som tränar för skojs skull, och en som tränar för andras bekräftelse.

4623
2013-05-02, 12:06
A-ha så jag trampade på en öm tå. Var två exempel endast, att efter en viss gräns är det som sagt samma sak i ett nytt skal.

Nej inte direkt, tänkte mest påpeka att du förmodligen förstår bättre när du blir äldre.

Att köpa en klocka för bekräftelse, eller att köpa klockor för att det är en väldigt rolig hobby är två vitt skilda saker. Jämfört med en som tränar för skojs skull, och en som tränar för andras bekräftelse.

Nu vet jag inte hur det ligger till, men jag har uppfattning att de flesta tränar för "andras" skulle i form av bekräftelse. Eller det är ett bara ett olyckligt sammanträffande att alla deffar inför sommaren?

Rabiat
2013-05-02, 12:07
Jag tränar för att vara snygg naken, och för att ingen ska lägga märke till min bristande personlighet.

Latissimus Dorsi
2013-05-02, 12:08
Nej inte direkt, tänkte mest påpeka att du förmodligen förstår bättre när du blir äldre.

Kanske, surt sa räven om rönnbären ;)

Minimjölk
2013-05-02, 12:14
Kan vi återgå till topic Tack?

agazza
2013-05-02, 12:16
Ändrar nog livsinriktning efter denna tråd, jag ska bli fas3:are.

4623
2013-05-02, 12:19
Kan vi återgå till topic Tack?

Vad är offtopic menar du? Förutom detta.

Trodde det handlade om fördelen med att vara "rik".

PureWhey
2013-05-02, 12:53
Kollade upp detta lite.

dvs ca 0,5% av sveriges befolkning.. om det är många vet jag inte.

+ dem som skattar utomlands, vilket rätt många gör p.g.a sossarnas skatter.

filmjölk
2013-05-02, 12:55
Fan, jag kan säga ja på alla TS punkter, men tjänar bara 30k.. LURAD!!!!

:( Sorry bro.

The_RobRoy
2013-05-02, 12:55
Jag tjänar över 60k/mån på ca 40h/vecka. Det gör att jag inbillar mig att jag tjänar mycket pengar, trots att min fru pluggar och sambeskattning inte existerar i Sverige. 60k/mån brutto är inte så jävla mycket för en 2-barnsfamilj i Stockholm ;)

Detta suger med Sveriges skattesystem. Så som ni har det är extremast, men även två arbetande par blir skillnaderna STORA:

Ena paret tjänar: 15+55 och det andra 35+35k i månaden

Skatteskillnad:

55k lönen betalar 19k i skatt, 15k lönen betalar, 3k i skatt

=22k i skatt

35k lönen betalar 8.5k i skatt

=17k

Ena gifta paret betalar 5k mer i skatt på samma totalinkomst i familjen och har således 5000 kr mindre efter skatt att leva på varje månad - sick.

shut teh face
2013-05-02, 13:10
Man måste inte ha pluggat hela livet och få barn sent för att tjäna bra pengar.
Jag har en treårig dotter, är 24 år gammal och tjänar mest i min kommun i förhållande till ålder. Och jag trivs som fisken på jobbet! Visst, höga krav och sådant, men det gillar jag, och ansvar.

Trådskaparen verkar vara ganska avundsjuk för han jobbar på lasses bilmeck?

Men, pengarna är inte värt mycket i Sverige, det är precis det skrivits flera gånger redan, hellre att min fästmö och jag tjänar 30k var, mycket mer pengar över efter skatt, och även lättare att få lån etc.

Pengar är inte allt, men det är viktigt, i sosse-sverige så är det bästa att båda jobbar med ok lön, att man gör bostadsaffärer, resten är liksom oviktigt (om man nu inte har turen att springa jobba som direktör och tjäna x miljoner per år. :)

hurril
2013-05-02, 13:10

Men för fan, det finns andra saker att lägga pengar på än samma saker som 12-åringar köper men med dyrare etikett.

T ex restauranger, resor, hobby (fotografi kan bli sjukt dyrt). Du har ändå rätt när det gäller många saker och märken men det finns andra områden där bra saker är dyra (som fan) på det enkla viset.

The_RobRoy
2013-05-02, 13:19
shut teh face: Måste säga att jag är fascinerad över hur du i unga år lyckats nästla dig fram och bli riktigt välavlönad inom IT. Finns hur många duktiga inom IT som helst med 10 års arbetslivserfarenhet som tjänar mindre än dig. Vad är hemligheten? Kontakter, wunder-kid på IT, ruggig tur, världens snällaste chef??? :)

Själv tjänar jag också riktigt bra för min ringa ålder, men min tjej är student och jag betalar allt för henne så som det är nu. Blir dyrt när man gillar att resa, äta ute/gott osv. Räknade ut att jag senaste året lagt ut ungefär 100 000 kr på saker åt henne (mat, resor, presenter osv)

hurril
2013-05-02, 13:27
Men som svar på frågan: Fördelen med att vara rik är att man kan göra samma saker som fattiga (dina ord - inte mina) plus allt som kostar mer pengar. Större möjligheter med andra ord.

benya
2013-05-02, 13:28
antar att ni båda tjänar över 40K, men är hur gamla? Vad säger statistiken om lönerna får olika ålderskategorier; ngn som sitter på en bra länk?

hurril
2013-05-02, 13:30
antar att ni båda tjänar över 40K, men är hur gamla? Vad säger statistiken om lönerna får olika ålderskategorier; ngn som sitter på en bra länk?

Vilka är "ni" i din mening?

benya
2013-05-02, 13:33
du kan vara, om du vill

The_RobRoy
2013-05-02, 13:34

Ratsit har en tjänst så du kan söka på dig själv och se vilken percentil du tillhör i din kommun, din ålderskategori osv, check it out. Sen kan du kan söka upp din chef också :)

4623
2013-05-02, 13:38
Ratsit har en tjänst så du kan söka på dig själv och se vilken percentil du tillhör i din kommun, din ålderskategori osv, check it out. Sen kan du kan söka upp din chef också :)

Är väl fortfarande taxeringsåret 2011.

Edit: Verkar uppdateras on the fly. Så lär väl snart vara rättvisande för taxeringsåret 2012.

shut teh face
2013-05-02, 13:44
shut teh face: Måste säga att jag är fascinerad över hur du i unga år lyckats nästla dig fram och bli riktigt välavlönad inom IT. Finns hur många duktiga inom IT som helst med 10 års arbetslivserfarenhet som tjänar mindre än dig. Vad är hemligheten? Kontakter, wunder-kid på IT, ruggig tur, världens snällaste chef??? :)

Själv tjänar jag också riktigt bra för min ringa ålder, men min tjej är student och jag betalar allt för henne så som det är nu. Blir dyrt när man gillar att resa, äta ute/gott osv. Räknade ut att jag senaste året lagt ut ungefär 100 000 kr på saker åt henne (mat, resor, presenter osv)
Jag har inte ens speciellt hög lön, men har min kommun inte direkt hög medellön, och framförallt inte för unga...

Inget speciellt, men väldigt motiverad och gör lite mer än som krävs, sen klassiska egenskaper som prestigelös och omtyckt. :-) Men det är det många som är, jag har mest haft turen att jobba med attraktiva kompetensområden gång på gång.

Att jobba inom IT många år är sällan en fördel, de flesta (men inte alla) förlorar passionen och motivationen. Vad jag har sett än så länge ..

MasterChief
2013-05-02, 13:49
Jag och min fru tjänar bra och jag kan väl inte påstå att jag blivit direkt lyckligare. Snarare är det så att det mest intressanta arbetet har en bonus i form av hög lön. Det som jag gillar mest med att alltid ha pengar i fickan är mest att jag aldrig behöver tänka på om jag har pengar i fickan.

Största kostnadskontot är resor. Vi lägger runt 150k på resor varje år och det får mig faktiskt att känna mig lite rik...på upplevelser :-)

Och det är väl det pengar kan bidra med, att göra livet fullt av upplevelser.

Men jag har samtidigt full förståelse för personer som väljer att jobba lite, och leva snålt. Alla är vi olika.

benya
2013-05-02, 14:01

Se därr, cool men samtidigt lite skrämmande site :)

Lipservice
2013-05-02, 14:18
"Allt som är nyttigt för oss kan fås för inte alltför mycket pengar. Bara det överflödiga är dyrt" - Axel Munthe

Alla prioriterar ju lycka på olika vis. Jag skippar ju hellre jobbet en helg och är hemma med fru och barn än att snabbare få råd till min sportbil.

hurril
2013-05-02, 14:24
du kan vara, om du vill

Har ingen bra länk och är ointresserad av hur jag ligger till för min ålder och kommun. Status roar mig inte.

benya
2013-05-02, 14:29
Har ingen bra länk och är ointresserad av hur jag ligger till för min ålder och kommun. Status roar mig inte.

Åhh tuffing, blev nästan lite upphetsad där!:em:

hurril
2013-05-02, 14:34
Åhh tuffing, blev nästan lite upphetsad där!:em:

Googla det själv, 40k+, Sundbyberg, 34år.

filmjölk
2013-05-02, 14:35
Trådskaparen verkar vara ganska avundsjuk för han jobbar på lasses bilmeck?

)

Visst, jag vill gärna tjäna mer pengar, men mer pengar verkar ofta komma med ett högt pris. (Även om hela tråden verkar bestå av halvtidsarbetande ostressade människor som drar in 53tusen i månaden på 18timmars arbetsveckor).

Det höga priset med arbete långt utöver heltid och försakandet av annat, är det verkligen värt det i utbyte mot några extra tusenlappar i månaden?

Adama
2013-05-02, 14:42
Visst, jag vill gärna tjäna mer pengar, men mer pengar verkar ofta komma med ett högt pris. (Även om hela tråden verkar bestå av halvtidsarbetande ostressade människor som drar in 53tusen i månaden på 18timmars arbetsveckor).

Det höga priset med arbete långt utöver heltid och försakandet av annat, är det verkligen värt det i utbyte mot några extra tusenlappar i månaden?

Din tes stämmer ju inte alls. De jobbar vanliga 40h/arbetsveckor. Ingen tjänar 40-60 och jobbar halvtid.

Men du vill allt bra gärna få det till att det är så...

4623

Det är du som har fått allt om bakfoten. Bara för att du drar in 40k+ behöver ditt arbete inte gå ut över din fritid.

Jag arbetar 65h mindre per år än en som jobbar 8h/dag. Jag har fler semesterdagar, jag har flexiblare dagar. Hur kan det vara något dåligt?

mycketbrännvin
Jag är ung och utan barn, skulle gärna jobba merän 40 timmar i veckan trots skitjobb. I kronor räknat så blir jag kvar med ca 10 000 efter skatt och hyra och på det lever man inte som en kung direkt. Det bästa med om man hade lite mer skulle vara att man inte behöver oroa sig om bilen säger upp kontraktet eller man måste köpa nya tvättmaskin eller liknande.

Tricklew
Här har vi en kille som lever som filmjölk beskriver, han verkar inte alls stressad med sin dyra och underhållande hobby.

DImxGczuYJI

Minimjölk
2013-05-02, 14:45
Filmjölken, om mängden arbete är det enda som ändras och den inte löneökningen i alla fall sker i proportion mot den så är det inte värt det. Det är dock som du ser i tråden många andra aspekter som förändras med ett annat mer krävande jobb. Lönen är bara en bit i pusslet.

Sedan är det ju upp till varje individ att väga de goda mot de mindre bra sidorna. Det är i slutändan bara du som kan svara på om du tycker det är värt det eller ej.

Jag är lycklig idag och jag var lycklig när jag hade tre gånger mindre pengar att röra mig med. jag är däremot lycklig över att jag kan unna mina barn en bra och trygg ekonomi där de får växa upp i ett bra område, äta bra mat, ha hela fina kläder och de leksaker som de vill leka med samtidigt som de får se världen. Detta är ju såklart väldigt lite värt om inte vi i familjen mår bra men om jag är lycklig och sedan lägger på lite mer pengar så blir ju inte sitsen sämre. Man skall dock vara försiktig med att tro att 5k in mer på kontot automatiskt gör en lyckligare, det kan öppna upp möjligheter däremot men för att lyckan skall inträffa måste du ju även se till att ta dessa möjligheter.

hurril
2013-05-02, 14:45

Detta bygger på myten om den spirituella fattig(e/a) personen. I min erfarenhet är inte alternativet till att jobba och tjäna mycket att tiden istället används till byggandet av insikt eller bildning. Snarare rikliga och lika doser försäkringskasse-TV, bakfylla och fetma.

hurril
2013-05-02, 14:49
Här har vi en kille som lever som filmjölk beskriver, han verkar inte alls stressad med sin dyra och underhållande hobby.

[-yt]DImxGczuYJI[/yt]

Så skönt att se någon som tar saker på allvar. Jag blir glad inombords =)

The_RobRoy
2013-05-02, 14:53

Heeeeelt underbart! :d:laugh:

Fredriiik
2013-05-02, 15:19
Det är du som har fått allt om bakfoten. Bara för att du drar in 40k+ behöver ditt arbete inte gå ut över din fritid.

Jag arbetar 65h mindre per år än en som jobbar 8h/dag. Jag har fler semesterdagar, jag har flexiblare dagar. Hur kan det vara något dåligt?

Du kanske redan svarat på det, men vad jobbar du med mer exakt?

4623
2013-05-02, 15:25
Du kanske redan svarat på det, men vad jobbar du med mer exakt?

IT-Konsult

Lipservice
2013-05-02, 16:05
Hur skulle du Filmjölk tänka om du hade en lön på 40k-60k+ på de som har en lön på 100k+? Bara nyfiken om du skulle ha samma tankebana då?

Vasstand
2013-05-02, 16:12
IT-Konsult

Som sagt, har inte träffat många som har ditt yrke som lever ett "dåligt" liv

Rabiat
2013-05-02, 16:20
Som sagt, har inte träffat många som har ditt yrke som lever ett "dåligt" liv

Du träffade inte så många av oss runt 2000 va? Eller sådär hösten 2008? Det är en grymt konjunkturkänslig bransch, och det är därför vi tar bra betalt när vi kan. Dock är det ju många som sätter sprätt på pengarna direkt, och sen dör stressdöden när svackan och obeläggningen kommer.

Tolkia
2013-05-02, 16:42
Det jag undrar när jag läser den femtioelfte tråden på samma tema som filmjölk skapar är: Hur nöjd är du med din egen tillvaro? Jag får snart intrycket att du dammsugar efter saker att racka ned på i andras liv för att få känna dig lite bättre själv.

Vasstand
2013-05-02, 16:44
Du träffade inte så många av oss runt 2000 va? Eller sådär hösten 2008? Det är en grymt konjunkturkänslig bransch, och det är därför vi tar bra betalt när vi kan. Dock är det ju många som sätter sprätt på pengarna direkt, och sen dör stressdöden när svackan och obeläggningen kommer.

8 år mellan de spannen så antar att nån levde gött där i mellan :d

Ignatius72
2013-05-02, 16:48
det jag undrar när jag läser den femtioelfte tråden på samma tema som filmjölk skapar är: Hur nöjd är du med din egen tillvaro? Jag får snart intrycket att du dammsugar efter saker att racka ned på i andras liv för att få känna dig lite bättre själv.

+1

hurril
2013-05-02, 16:50
Inget fel på att racka ner på andra men inte tror jag filis gör det för att känna sig bättre :)

MasterChief
2013-05-02, 16:55
Jag tror att han rekar så han vet vilka han ska skjuta först när revolutionen kommer.

Rabiat
2013-05-02, 17:00
8 år mellan de spannen så antar att nån levde gött där i mellan :d

Du missar poängen.

Stefan J
2013-05-02, 17:48

DImxGczuYJI

Haha, det var riktigt roligt!

Sniggel
2013-05-02, 18:45
Anmärkningsvärt är dock shitstormen som drar igång när det kommer fram att vi tjänar bra men inte konsumerar i den utsträckning som löner ger möjlighet till. Då jävlar blir folk förbannade och förstår inte alls hur vi kan köra runt i en medelmåttig bil, inte bor större eller reser mer.

De kanske blev chockade när de förstod att ni inte var "en av dem". Vilket ni visat genom att ha samma materialistiska status som dem. De känner sig lurade, kränkta och avundsjuka :D

newb123
2013-05-02, 19:08
Jag håller med dig filmjölk. Om man är som du och jag i den här frågan överväger inte fördelarna nackdelarna. Det är inte värt att satsa på pengar och offra annat då. Speciellt inte i Sverige med skatten här.

Tror man generellt är en helt annan personlighetstyp för att det ska fungera smidigt. Om jag tittar på min släkt på pappas sida: Dom är fyra bröder. Den rikaste har jag aldrig hört prata om pengar. I själva verket verkar han minst intresserad av pengar i sig av de fyra. Däremot sitter hans arbetsmoral i ryggmärgen. Han kan säga saker som "allt handlar om att göra ett bra jobb!" samtidigt som han låter äcklad när det snackas om nån han tycker är en slapptask. En annan klassiker i mitt minne är typ "ett sånt här arbete lämnar man inte efter sig som en [vårt efternamn i släkten]" när det var fråga om ett fritidsprojekt en släkting sysslade med som en hobby och det var släktmiddag där vi hade rundvandring i huset.

Rabiat
2013-05-02, 19:10
Jag håller med dig filmjölk. Om man är som du och jag i den här frågan överväger inte fördelarna nackdelarna. Det är inte värt att satsa på pengar och offra annat då. Speciellt inte i Sverige med skatten här.

Tror man generellt är en helt annan personlighetstyp för att det ska fungera smidigt. Om jag tittar på min släkt på pappas sida: Dom är fyra bröder. Den rikaste har jag aldrig hört prata om pengar. I själva verket verkar han minst intresserad av pengar i sig av de fyra. Däremot sitter hans arbetsmoral i ryggmärgen. Han kan säga saker som "allt handlar om att göra ett bra jobb!" samtidigt som han låter äcklad när det snackas om nån han tycker är en slapptask. En annan klassiker i mitt minne är typ "ett sånt här arbete lämnar man inte efter sig som en [vårt efternamn i släkten]" när det var fråga om ett fritidsprojekt en släkting sysslade med som en hobby och det var släktmiddag där vi hade rundvandring i huset.

Men vad fan.... vilka nackdelar? Jag jobbar normala tider med normala grejer. Jag tror de flesta av de som har 25k jobbar lika mycket som jag?

hurril
2013-05-02, 19:23
men vad fan.... Vilka nackdelar? Jag jobbar normala tider med normala grejer. Jag tror de flesta av de som har 25k jobbar lika mycket som jag?

+1

newb123
2013-05-02, 19:23
Men vad fan.... vilka nackdelar? Jag jobbar normala tider med normala grejer. Jag tror de flesta av de som har 25k jobbar lika mycket som jag?

Jo, men 25k är väldigt lite i jämförelse med den här personen. Vill dock inte gå in på mer personliga detaljer här.

Rabiat
2013-05-02, 21:10
Jo, men 25k är väldigt lite i jämförelse med den här personen. Vill dock inte gå in på mer personliga detaljer här.

Jo alltså, det jag menar är att jag tjänar strax över 60k, men att jag inte har flera eller större nackdelar än någon som tjänar 25k.

PixelMiner
2013-05-02, 21:34
Tyckte den här länken passade bra in i denna diskussionen:
When a million isn’t enough: why top bankers are struggling to get by (http://news.efinancialcareers.com/uk-en/140070/when-a-million-isnt-enough-why-top-bankers-are-struggling-to-get-by/)

In theory, a seven figure annual pay packet should be more than enough to live on. In the UK, only the top 1% of income taxpayers earn anything more than £150k according to figures from the Office of National Statistics. In the US, the top 1% of people earn more than $370k according to the Internal Revenue Service. And yet, some bankers in the top bracket are having money troubles.

“It’s really not that unusual to find Wall Street bankers who are close to declaring themselves bankrupt,” said Gary Goldstein, co-founder of U.S. search firm Whitney Partners. “Some people are really struggling.”

tjabon
2013-05-02, 21:43
Väldigt många i den här tråden anstränger sej saaatan för att visa hur stor
internetpenis dom har.
Jag tänker inte skriva hur mycket eller lite jag tjänar men vill bara säga att det är förbaskat skönt att ha ett trivsamt och roligt ingenjörsjobb och dessutom inte behöva titta på kontoutdraget varje dag.

newb123
2013-05-02, 21:56

Ok. Missförstod det här tidigare. Jag jobbar kortare tider med simpla saker. Nästan ingen jobbar mindre och har det lättare än mig på jobbet. Men så har jag mikropenislön också.

Scratch89
2013-05-02, 23:12
Jag har inte ens speciellt hög lön
.

Det här har vi tagit upp förut herr J. Det har du visst. Jämför med majoriteten 24-åringar i Sverige. Jämför med majoriteten av folk som arbetar i Sverige.

Ja, jag är avundsjuk. :D

newb123
2013-05-03, 00:09
Det här har vi tagit upp förut herr J. Det har du visst. Jämför med majoriteten 24-åringar i Sverige. Jämför med majoriteten av folk som arbetar i Sverige.

Ja, jag är avundsjuk. :D

Utgår från att du får knula mera än herr J. Herr J blir avundsjuk på dig av det.

C.E.J.
2013-05-03, 06:06
Utgår från att du får knula mera än herr J. Herr J blir avundsjuk på dig av det.

Tror det blir oavgjort då herr J är gift och Starsky89 typ aldrig varit singel ;)

AronP
2013-05-03, 06:36
Tror det blir oavgjort då herr J är gift och Starsky89 typ aldrig varit singel ;)
Men han kände väl alla tjejer, eller hur var det?

begt
2013-05-03, 06:36
Gruppen som tjänar 40-60 k i månaden har det nog ganska bra. Pengar är sällan ett problem och även om det kan vara krävande jobb så är det ganska lagom. Dock finns det fördelar med att tjäna lite mer, säg 80-100 k. I den löneklassen kan man slippa att dras med en massa administrativa uppgifter, som en sekreterare gör åt en istället, om man är chef.

Jag har en tremänning som är gift med en miljardärsdotter, och jag skulle tro att pengarna både är en välsignelse och lite av en börda (stort ansvar och mycket att sköta).

shut teh face
2013-05-03, 07:11
Död åt den som tipsade om ratsit lönerakning, aja man kan inte se siffror där utan att betala iaf. :D

Minimjölk
2013-05-03, 07:57
Död åt den som tipsade om ratsit lönerakning, aja man kan inte se siffror där utan att betala iaf. :D

Är du fififg kan du räkna ut inom vilket ganska exakt spann folk ligger ändå. :cool:

Scratch89
2013-05-05, 22:42

Under perioder på ett halvår hinner man utforska mycket djungel, kan jag säga...

Patriarch K
2013-05-06, 09:10
Jag ser inget problem alls med folk som tjänar runt 40k i månaden, men det känns på något vis lite "irriterande". På ett sätt är det en underliggande avundsjuka - det kan jag erkänna, men på ett annat sätt är det inte det.
Många av mina vänner börjar bli ingenjörer nu och är i full gång att söka jobb och påbörja deras karriärer medan jag har 1-2 år innan jag är vid samma sits ungefär.
Jag märker redan nu att äldre samtalsämnen börjar bli överlappade med mer "sofistikerade" ämnen och äldre klädstil börjar bli överlappad med slips/skjorta och att "nä, ta bort den bilden du tog på mig precis. Tänk om någon arbetsgivare skulle se den?! Det kommer förstöra min karriär!".
Jag upplever hela grejen som negativ för på något vis så känns det som att den egentliga livs-andan börjar tina bort och att liven numera ersätts av att bli inlåsta i samhällsbubblan 40 år framöver där man bara är en i mängden som vill tjäna så mycket pengar som möjligt och göra karriär. Då har man enligt mig förlorat något och därav blir det hela negativt.

Fördelen med att vara rik är såklart att man kan göra lite vad man vill när det kommer till det ekonomiska, men å andra sidan - om man är för rik och umgås med folk som inte är lika rika så kan det bli en krock. Jag upplever i alla fall en viss typ av obekvämlighet i sådana situationer.

Nä, så länge jag får ett gött jobb som jag vill ha så är jag nöjd. Får jag mycket pengar där så är det ett plus i kanten, men jag har inga större behov av 40++ för då tycker jag att man lever ett ganska onödigt leverne om man behöver så mycket pengar för att ha det gött.

Det roliga är att många av mina vänster-kompisar springer omkring och hycklar med deras politik och vill krossa alla borgare med mycket pengar och bla bla. Men jag satt och drack öl med ung vänster på första maj och då var det någon av dem som nämnde: "Jag ska bli rik när jag blir äldre, väldigt rik!" och då sa nästa person "Jag med" och en annan "Jag också!" etc etc...
Den politiken bygger på ren och skär avundsjuka gentemot den blåa regeringen. Det kanske var lite off topic men...

Minimjölk
2013-05-06, 11:33
Jag ser inget problem alls med folk som tjänar runt 40k i månaden, men det känns på något vis lite "irriterande". På ett sätt är det en underliggande avundsjuka - det kan jag erkänna, men på ett annat sätt är det inte det.
Många av mina vänner börjar bli ingenjörer nu och är i full gång att söka jobb och påbörja deras karriärer medan jag har 1-2 år innan jag är vid samma sits ungefär.
Jag märker redan nu att äldre samtalsämnen börjar bli överlappade med mer "sofistikerade" ämnen och äldre klädstil börjar bli överlappad med slips/skjorta och att "nä, ta bort den bilden du tog på mig precis. Tänk om någon arbetsgivare skulle se den?! Det kommer förstöra min karriär!".
Jag upplever hela grejen som negativ för på något vis så känns det som att den egentliga livs-andan börjar tina bort och att liven numera ersätts av att bli inlåsta i samhällsbubblan 40 år framöver där man bara är en i mängden som vill tjäna så mycket pengar som möjligt och göra karriär. Då har man enligt mig förlorat något och därav blir det hela negativt.
Fördelen med att vara rik är såklart att man kan göra lite vad man vill när det kommer till det ekonomiska, men å andra sidan - om man är för rik och umgås med folk som inte är lika rika så kan det bli en krock. Jag upplever i alla fall en viss typ av obekvämlighet i sådana situationer.

Nä, så länge jag får ett gött jobb som jag vill ha så är jag nöjd. Får jag mycket pengar där så är det ett plus i kanten, men jag har inga större behov av 40++ för då tycker jag att man lever ett ganska onödigt leverne om man behöver så mycket pengar för att ha det gött.

Det roliga är att många av mina vänster-kompisar springer omkring och hycklar med deras politik och vill krossa alla borgare med mycket pengar och bla bla. Men jag satt och drack öl med ung vänster på första maj och då var det någon av dem som nämnde: "Jag ska bli rik när jag blir äldre, väldigt rik!" och då sa nästa person "Jag med" och en annan "Jag också!" etc etc...
Den politiken bygger på ren och skär avundsjuka gentemot den blåa regeringen. Det kanske var lite off topic men...

Dina problem och farhågor har väl mer med ålder och mognadsnivå att göra än det faktum att de tjänar pengar?

Sedan att vänsterpolitiker oftast har svårt att motivera sin politiska ställning med verkliga och fungerande argument samt själva leva det liv som de öppet förespråkar och driver politik inom verkar vara mer vanligt förekommande än om vi tittar mer åt höger. Överhuvudtaget verkar det svårt att få ihop ekvationen att gå ihop om de vill att de rika skall betala ännu mer skatt och ännu mer bidrag skall ges åt de utsatta och samtidigt skall detta generera mer jobb och öka vår produktivitet. Dessutom upplever jag det som att vänsterpartister överlag har lite av en rebelådra i sig och försöker få uppmärksamhet genom att sticka ut med sina politiska åsikter men jag kanske har stött på fel personer?

Macroman
2013-05-06, 12:43

Nej, om man inte tycker att någon enstaka % av befolningen är många...

PureWhey
2013-05-06, 12:45
Nej, om man inte tycker att någon enstaka % av befolningen är många...

1 på 100 ungefär av alla som jobbar, inkl folk som skattar utomlands, är väl inte så jättefå?

Macroman
2013-05-06, 13:06
1 på 100 ungefär av alla som jobbar, inkl folk som skattar utomlands, är väl inte så jättefå?

Jo, det tycker jag nog. Var det inte 0,5 % över 1 mkr/år t.o.m?

Patriarch K
2013-05-06, 13:31
Dina problem och farhågor har väl mer med ålder och mognadsnivå att göra än det faktum att de tjänar pengar?

Sedan att vänsterpolitiker oftast har svårt att motivera sin politiska ställning med verkliga och fungerande argument samt själva leva det liv som de öppet förespråkar och driver politik inom verkar vara mer vanligt förekommande än om vi tittar mer åt höger. Överhuvudtaget verkar det svårt att få ihop ekvationen att gå ihop om de vill att de rika skall betala ännu mer skatt och ännu mer bidrag skall ges åt de utsatta och samtidigt skall detta generera mer jobb och öka vår produktivitet. Dessutom upplever jag det som att vänsterpartister överlag har lite av en rebelådra i sig och försöker få uppmärksamhet genom att sticka ut med sina politiska åsikter men jag kanske har stött på fel personer?

Ja, det är nog också en mognadsfråga. Folk blir äldre och beter sig mer "vuxet". Men å andra sidan så anser inte jag att mognadsnivån har så mycket med hur man beter sig att göra eller vad man pratar om. Enligt mig är man mogen när man är självständig och kan klara sig själv och stå upp för sina åsikter, värderingar och levnadssätt. Att prata om kiss och bajs i stället för vetenskap som 40-åring har inte så mycket med "mognad" att göra tycker jag. Folk får gärna vara barn i vuxna kroppar - det är bara positivt.

Håller med dig där gällande vänsterfolket. Rebeller hela högen som avundas allt och alla och vill bara synas och höras. Där snackar vi omogen politik och omogna människor ;)

PureWhey
2013-05-06, 14:24
Jo, det tycker jag nog. Var det inte 0,5 % över 1 mkr/år t.o.m?

Som skattar i Sverige ja, många jag känner som ligger över 100k väljer att jobba utomlands istället, fast "bor" i Sverige under helger och så ofta de kan annars.

The_RobRoy
2013-05-06, 15:15
Som skattar i Sverige ja, många jag känner som ligger över 100k väljer att jobba utomlands istället, fast "bor" i Sverige under helger och så ofta de kan annars.

Är man mer än 72 dagar per år i Sverige, ska man skatta i Sverige på inkomst utomlands, så mycket kan dom ju inte vara hemma. Eller så fuskar dom..

PureWhey
2013-05-06, 15:49
Är man mer än 72 dagar per år i Sverige, ska man skatta i Sverige på inkomst utomlands, så mycket kan dom ju inte vara hemma. Eller så fuskar dom..

Väl medveten om det, dock mycket utomlandssemestrar med familjen, så där ryker 2-4 veckor t.ex.

The_RobRoy
2013-05-06, 16:08
Väl medveten om det, dock mycket utomlandssemestrar med familjen, så där ryker 2-4 veckor t.ex.

Det är rätt surt med 92 dagar i tredjeland regeln som kommit nu också. Det kommer man rätt lätt upp i och man reser i jobbet.

PureWhey
2013-05-06, 16:09
Det är rätt surt med 92 dagar i tredjeland regeln som kommit nu också. Det kommer man rätt lätt upp i och man reser i jobbet.

Det har jag inte koll på :-)

The_RobRoy
2013-05-06, 16:15
Det har jag inte koll på :-)

Inte jag heller

Och inte skatteverket heller

PureWhey
2013-05-06, 16:16
Inte jag heller

Och inte skatteverket heller

Haha ;)

Macroman
2013-05-06, 19:37

Ok, vi säger 0,6 % då...

Tricce
2013-05-27, 14:50

Aaaaaaagggrrggghhh jag är helt addicted till det där nu, sitter och kollar upp fan och hans moster :D

stahlberg
2013-05-28, 18:59
Jag har läst ett antal av inläggen. Jag kan inte låta bli att börja med att säga, att om någon skulle tvinga mig att prata klockor i flera timmar skulle jag antagligen spy rakt ut i luften. Men förstås unnar jag den som vill att göra det.

Däremot tror jag trådstartaren fantiserar. Jag kan inte tro att det finns mer än en skillnad mellan dem som tjänar under 40000 kr/månad och dem som tjänar 40000-60000 : att de senare har en något högre nettolön. Jag tror inte för ett ögonblick att de som befinner sig i den högre av de två grupperna t.ex skulle behöva arbeta mera, bli mera övervakade, råka ut för nämnvärt mera konkurrens av andra på arbetsmarknaden. Däremot tror jag att de som tjänar 40000-60000 kr/månad oftare tycker att de har ett intressant arbete än direkta låginkomsttagare. De har högre netto-omsättning, och har därför större ekonomisk frihet.

Somliga människor väljer säkert att arbeta lite för att "förverkliga sig själva" på annat sätt än genom att arbeta. Men normalt tror jag människor i de två grupperna arbetar ganska lika mycket. Är man därtill i någon form av chefsställning har man mycket större möjlighet att ta ledigt när man vill (och sannolikt mera än låginkomsttagarna). (I mitt arbete, som går ut på att kontakta chefer och mellanchefer i företag, kan jag enkelt konstatera att chefen ofta gått på fredagen kl 13 och återkommer tidigast på måndag kl 12 - även om det finns många undantag)

De verkligt rika - som uppgår till ett litet fåtal av befolkningen i de nordiska länderna - är förstås i en helt annan situation. Denna grupp betalar dessutom mindre skatt (mätt i procent) än den övriga befolkningen. T.ex Finlands rikaste man och enda euromiljardär, Antti Herlin, betalar 8 % i skatt.

Men gruppen 40000-60000 skiljer sig inte markant från gruppen minus 40000, annat än genom att gruppmelemmarna har något högre lön.

4623
2013-05-28, 19:01
Jag har läst ett antal av inläggen. Jag kan inte låta bli att börja med att säga, att om någon skulle tvinga mig att prata klockor i flera timmar skulle jag antagligen spy rakt ut i luften. Men förstås unnar jag den som vill att göra det.

Jag skulle inte vilja prata klockor med dig i flera timmar. Vad är din poäng?

stahlberg
2013-05-28, 19:11
4623 : Jag har ingen direkt poäng, kunde bara inte låta bli att säga det. Skulle folk skriva på Kolozzeum bara när de har verkliga poäng i det de skriver skulle faktiskt många inlägg bli oskrivna.

I den mån jag har en poäng är den en personlig åsikt, och andra - t.ex du - kan tycka annorlunda och ha lika rätt som jag.

Jag tycker personligen att statussymboler är löjliga. Ett armbandsur har man enligt min åsikt för att kunna kontrollera hur mycket klockan är. Köper man ett dyrt armbandsur så att säga för att "visa upp", försöker man (enligt min åsikt med falska metoder) göra sig bättre än andra, visa att man tillhör en viss grupp (t.ex att man är tillräckligt "rik" för att köpa ett dyrt ur), och i värsta fall försöker man framhäva en duglighet som man kanske inte har.

Detsamma gäller mode och märkeskläder. Den som måste gå i märkeskläder visar bara att den inte har tillräckligt med egen vilja för att klä sig i sin egen stil eller tillräckligt med karaktär för att inte följa med strömmen.

Men andra är naturligtvis i sin fulla rätt att tycka annorlunda.

Ignatius72
2013-05-28, 19:31
4

Detsamma gäller mode och märkeskläder. Den som måste gå i märkeskläder visar bara att den inte har tillräckligt med egen vilja för att klä sig i sin egen stil eller tillräckligt med karaktär för att inte följa med strömmen.

Men andra är naturligtvis i sin fulla rätt att tycka annorlunda.

Man får i regel det man betalar för. Vill man ha kvalité så kostar det. Men det är väl olika strömmar, en del simmar i H&M vatten och andra i Guccipölar. Jag tror att väldigt många av de förra hade bytt vatten om de hade haft råd.

stahlberg
2013-05-28, 21:11
Ignatius : Kanske det, kanske det. Men ofta är det inte kvaliteten man betalar för utan för märket. Dessutom använder många märket som en statussymbol : jag har råd att simma i guccipölar, därför gör jag det. Dessa guccipölsimmare har dessutom en tendens att underskatta dem som inte simmar i samma pöl (oberoende av om dessa har råd att göra det eller ej).

För mig blir det lite tvärtom, pga fördomar har jag en benägenhet att undeskatta guccisimmarna. Det ska man naturligtvis inte göra, duglighet och skicklighet kan döljas också i guccidress.

Ett annat plagg jag har fördomar om är slipsen. Varför i all sin dar skulle man gå klädd i ett så obekvämt plagg. Redan 1985 beslöt jag att aldrig mera gå klädd i slips. Dessutom har jag märkt att slipsen för många dels tycks täppa till lufttilfförseln till hjärnan, så att beslutsförmåga och omdöme blir sämre och dels tycks besitta en viss framtyngd, så att vissa slipsförsedda blir viljelösa nickedockor. Men inte heller här får fördomarna leda till underskattning : flera mycket skarpa, beslutsföra hjärnor jag känner har haft slips kring halsen.

Fixeringen kring märkeskläder och slips har vissa fördelar. Ibland kan det vara mycket lätt att antingen slå till ur underläge, överraska förhandlingsmotståndare eller helt enkelt verka lite dummare och okunnigare än man är (vilket kan ge olika fördelar) om man, som jag, väljer att gå ledigt, enkelt, bekvämt och praktiskt klädd.