Visa fullständig version : Recept på mums mums?
Är det någon som har recept på mums mums eller liknande? Jag skulle vilja äta detta efter träningen tillsammans med proteindrinken. Kollade på innehållsförteckningen på den klassiska mums mums förpackningen och jag tror att den innehöll 13 g fett per 100 g. Detta tycker jag låter rätt mkt då det dessutom var härdat veg. fett och det är ju inte det bästa.
Detta är svingott!! Jag skippade gräddtårtan när jag var liten å fyllde år, och mumsade på det här istället;
A:
3 koppar socker
1 kopp florsocker
1 k vatten
1 äggvita
1 msk vaniljsocker
1 msk potatismjöl
Vispa det i 20min (elvisp underlättar :D )
B:
1 kopp vatten
2 msk gelatin
Koka vattnet och gelatinet tills det blandats/lösts upp.
Blanda ihop A & B och vispa i 10min.
Blanda 3 koppar kokos med 1msk kakao. Fördela hälften av det i en långpanna (helst modell mindre). Häll i socker/äggblandningen i långpannan. Strö över resterande del av kokos/kakaoblandn. Ställ in i frysen i ett par timmar.
Skär upp och mumsa!
(förvara alltid mums mumsen i frysen)
(Kokos och kakaoblandningen kan man ju skippa om man vill)
Tack! Precis vad jag var ute efter. Detta måste ju vara perfekt efter tränings mat! Iaf om man skippar kokosen.
Det blir till att testa till helgen. Undrar hur länge det håller sig i frysen.
RealElwood
2004-02-27, 14:33
Va snackar vi för koppar, är det kaffekoppar på ca 1 dl???
Originally posted by RealElwood
Va snackar vi för koppar, är det kaffekoppar på ca 1 dl???
Kanske är receptet lite amerikaniserat så det är cups som åsyftas :confused:
1 cup = 240 ml
2 cups (1 pint) = 470 ml
4 cups (1 quart) = .95 liter
I svenska recept kan en kopp vara antingen en kafffekopp á 1,5 dl eller en tekopp á 2,5 dl. Dock brukar det oftast stå utskrivet vilken kopp det är frågan om (kkp resp tkp). Amerikaner och engelsmän nöjer sig med en sorts kopp; trodde att den var på 2,5, dl tills jag såg inlägget nedan (vem har sagt att något skall vara enkelt ...)
det är den som är drygt 1dl...
http://www.vegomums.com/recept.php?id=51
Tänkte bara meddela att jag testade receptet ovan. Det floppade lite, jag använde gelatinblad istället för pulver, och tror att jag tog för lite, för det stelnade inte ordentligt. Men jag har dem i frysen och äter dem tillsammans med prottedrink efter träningen. Funkar kanon!
Det floppade lite, jag använde gelatinblad istället för pulver, och tror att jag tog för lite ...
Skulle ju kunna dra klassikern "Meet mr Google" (recept + kokosbollar + gelatinpulver, t.ex.), men det vore drygt i onödan. Håll till godo:
Kokosbollar
1 äggvita
4 ½ dl socker
1 ½ dl florsocker
2 msk gelatinpulver
4 ½ dl kokos
3 msk kakao
Rör ihop äggvitan, sockret och florsockret till en grynig massa. Lös upp
gelatinet i 1 ½ dl hett vatten. Tillsätt det lösta gelatinet tillsammans
med 1 ½ dl kallt vatten i ägg-socker-florsocker-röran.
Vispa kraftigt i 10 minuter. Häll i i en långpanna som du lagt
bakpapper i. Ställ kallt i minst tre timmar eller över natten.
Skär i rutor i önskad storlek. Rulla bitarna i kakaon och kokoset som du
blandat och värmt lätt i en kastrull. Du kan också rulla dem i strössel.
Kokosbollar II
4,5 dl socker
1,5 dl hett vatten
3/4 dl florsocker
1,5 msk gelatinpulver
1,5 dl kallt vatten
1 äggvita
kokos
kakao
Vispa ner socker, florsocker och gelatinpulver i det heta vattnet. Blanda ner det kalla vattnet och äggvitan. Vispa allt ca 10 min.
Blanda kokos med lite kakao pulver och häll i en långpanna. Häll över smeten och strö över lite kokosblandning. Ställ plåten i frysen tills smeten stelnat och skär sedan den i rutor. Doppa sidorna i kokosblandningen.
Annars brukar det också kunna finnas omräkningsangivelser för blad/pulver i kokböcker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.