Visa fullständig version : Ligger jag för lågt på fett?
exevision
2013-05-01, 17:13
Har aldrig räknat mitt intag av fett tidigare. Äter oftast light versioner av allt. Men idag gjorde jag en överslagsräkning av fettet jag äter och tyckte det blev väldigt lågt. Så jag ligger oftast under 0,5gram/kilo kroppsvikt. Oftast ligger jag nog på runt 30gram. Är detta för lågt? Väger idag 78-79kg med hyfsat lågt fett%.
2. Fats: Generally speaking, although the body can get away with short periods of very low fat, in the long run your body NEEDS fat to maintain general health, satiety, and sanity. Additionally - any form of high intensity training will benefit from a 'fat buffer' in your diet - which acts to control free radical damage and inflammation. General guides:
Average or lean: 1 - 2g fat/ kg body weight [between 0.45 - 1g total weight/ pounds]
High bodyfat: 1-2g fat/ LEAN weight [between 0.45 - 1g LEAN weight/ pounds]
IF low calorie dieting - you can decrease further, but as a minimum, I would not suggest LESS than about 0.3g/ pound.
Visst kan du köra lågt fett några dagar bara du balanserar upp det med högre fett på andra dagar. Konstant underskott på fett är inte bra för kroppens funktioner som T3-T4 osv.
exevision
2013-05-01, 17:50
1-2gram per kilo kroppsvikt? Det är ytterst sällan jag är uppe i sådana nivåer! Jag får väll ta och styra upp detta.
EDIT: Vad/vem är källan till den där texten?
Mouline du får gärna utveckla vad T3 och T4 är? =)
1-2gram per kilo kroppsvikt? Det är ytterst sällan jag är uppe i sådana nivåer! Jag får väll ta och styra upp detta.
EDIT: Vad/vem är källan till den där texten?
Kilo ren kroppsvikt (utvärderat från fettvikt)
BBdotCom (http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=121703981) som i sin tur hämtat från Lyle McDonald och lite andra forskares artiklar osv.
T3/T4, sköldkörteln..
exevision
2013-05-01, 18:18
Kilo ren kroppsvikt (utvärderat från fettvikt)
BBdotCom (http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=121703981) som i sin tur hämtat från Lyle McDonald och lite andra forskares artiklar osv.
T3/T4, sköldkörteln..
Sägs ju ganska ofta 0,5-1gram per kilo kroppsvikt. Men det kanske är mer gällande under deff?
Om du tänker att på en deff ska du gå ner i vikt, vore det då inte optimalt att ligga lite högre på fettet då kroppen redan är på g att "brytas ner" så inte hormonerna far åt fanders?
Och vid kaloriplus, för att minska fettinlagringen ligga lite lägre på fettet?
Förutsatt att du inte kör samma kalorier vilo som träningsdag. Låt oss säga att du ligger + 40% på träning och - 10% på vilodagar så vore detbättre med högre fett på -10 än + 40... individuellt, experimentera!
Jag hade satt 10% som lägsta gräns, för praktiska ändamål och välmående.
Med det sagt kan man givetvis äta mindre ibland och det är inte dåligt så länge man får i sig EFA, men det är onödigt att ligga för lågt helt enkelt och kan säkert störa hormonsyntes osv.
exevision
2013-05-01, 19:14
Ska genast ta mig en macka med majonäs! ;)
Ställde iof denna fråga på en annan del av forumet, men om man äter större delen av fettintaget på kvällen visst ökar något ämne dagen därpå jämfört om man skulle ätit kolhydrater och är det isf negativt?
Ja gudars 1-2g / kg. Brukar väl ligga och snurra runt 30-40g en normaldag på 3500kcal. Få upp det till runt 90 känns inte lockande eller aptitligt :S
Ja gudars 1-2g / kg. Brukar väl ligga och snurra runt 30-40g en normaldag på 3500kcal. Få upp det till runt 90 känns inte lockande eller aptitligt :S
0,5-1g/kg och/eller 20-30E% är rimligt att ligga mellan utan vare sig positiva eller negativa konsekvenser.
exevision
2013-05-02, 11:27
men om man äter större delen av fettintaget på kvällen visst ökar något ämne dagen därpå jämfört om man skulle ätit kolhydrater och är det isf negativt?
Vet att King Grub postat om detta. Hittar det dock inte. Kan hända att det var olika blodfetter som höjdes olika? Någon som minns/vet?
exevision
2013-05-02, 11:41
Tillslut hittade jag det:
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1191274&postcount=5
Vad är konsekvensen av att äta för lite fett och vilka symptom kan man räkna med då? (Nu menar jag inte om nollat intag med död som följd)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.