Visa fullständig version : Frukt - nackdel?
Finns det nån nackdel att basera största delen av sitt kolhydratsintag på frukt?
Tyckte mig snappa upp nånstans att det inte skulle vara bra för levern? Eller så har jag drömt. Efter träningen? Hur står sig frukt då? Går fruktos till levern i första hand och "struntar" i musklerna?
King Grub
2004-02-25, 16:15
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=125594&sortby=lastpost&sortorder=descending
Nate: Frukt innehåller ju inte enbart fruktos utan en blandning av druvsocker och fruktos så att just fruktosen först går till levern ska man inte stirra sig blind på. Väljer man frukt som har en hög andel druvsocker så funkar det alltså utmärkt efter träningen.
Jag har dock även om jag kan äta enorma mängder frukt svårt att se att jag kan täcka mina kolhydratbehov genom enbart frukt.
Du som tränar mycket borde ha ännu svårare, räkna efter hur mycket frukt det blir per dag.
Originally posted by z_bumbi
Nate: Frukt innehåller ju inte enbart fruktos utan en blandning av druvsocker och fruktos så att just fruktosen först går till levern ska man inte stirra sig blind på. Väljer man frukt som har en hög andel druvsocker så funkar det alltså utmärkt efter träningen.
Jag har dock även om jag kan äta enorma mängder frukt svårt att se att jag kan täcka mina kolhydratbehov genom enbart frukt.
Du som tränar mycket borde ha ännu svårare, räkna efter hur mycket frukt det blir per dag.
Jo det blir ju massvis med frukt iof...
Tips på frukter med hög andel druvsocker?
kolla med www.slv.se/ldb
torkad frukt; Fikon, russin etc.
vindruvor
kiwi
äpple
päron
banan
Kiwi!
Haha, det måste jag testa som "efterträningskolhydrater"
Vågar inte ens tänka på hur många kiwi frukter det skulle gå åt för att komma upp i tillräcklig mängd kolisar.
kiwi innehåller 10g kolisar / 100gr, GI är dock 75 så aningen lågt...
Och hur mycket kan en kiwi tänkas att väga.
Runt 20g? Vild gissning men det blir många kiwis det :D
Originally posted by Trytter
Och hur mycket kan en kiwi tänkas att väga.
Runt 20g? Vild gissning men det blir många kiwis det :D Enligt Hälsovakten väger en "standardkiwi" 80 g. Om det är 10 % kolhydrater få vi fram att om du vill få i dig 90 g kolhydrater efter träningen blir tvungen att tugga i dig 0,9 kg kiwi. Det är över 11 st! :eating: :eating: :eating:
Originally posted by JAM
Enligt Hälsovakten väger en "standardkiwi" 80 g. Om det är 10 % kolhydrater få vi fram att om du vill få i dig 90 g kolhydrater efter träningen blir tvungen att tugga i dig 0,9 kg kiwi. Det är över 11 st! :eating: :eating: :eating:
ähh, era mesar. Elva kiwis kan jag klämma på en halv minut! Det är väl ingenting!
Det är väll bara att röra ihop alltihop till en enda stor smet och äta med sked:eating:
Fruktsallad. :eating:
Det blir kanske lite väl mycket c-vitamin och fibrer på en gång om man helt plötsligt ska gå över till fruktdiet, sen får man ju inte glömma grönsaker och rotfrukter heller som ju också är bra av hälsoskäl.
Som vanligt är det dumt att överdriva och tränar man hårt så är det svårt att täcka behovet genom bara frukt och de vanligare grönsakerna, man lär få ont i käkmusklerna innan man har vant sig om inget annat. :D
Jag lyckades klämma 2kg morötter och 15 äpplen på samma gång för ett par veckor sen. Fick inte alls ont i käkarna:naughty:
Men magen var ganska skum ett bra tag efter.:D
Originally posted by Trytter
Jag lyckades klämma 2kg morötter och 15 äpplen på samma gång för ett par veckor sen.:laugh:
Varför, varför?
King Grub
2004-02-26, 13:00
Originally posted by JAM
:laugh:
Varför, varför?
Resultaten kanske uppvägde obehagen? :D
äpplen har ju ett väldigt lågt gi... går det bra att käka äpplen som kolhydrat källa om man käkar tex ägg?? som mellanmål asså?? lr har äpplen ett stort insulinpåslag??:confused:
King Grub
2004-02-26, 13:21
Originally posted by the OnE
äpplen har ju ett väldigt lågt gi... går det bra att käka äpplen som kolhydrat källa om man käkar tex ägg?? som mellanmål asså?? lr har äpplen ett stort insulinpåslag??:confused:
Visst går det. Om du är ute efter att få i dig en större mängd kolhydrater är det dock säkert enklare att äta stärkelserika kolhydratkällor som pasta, ris, bröd eller gröt. Äpplen har lågt II.
Originally posted by King Grub
Resultaten kanske uppvägde obehagen? :D
Den där meningen får du nog förklara lite närme, kanske är det fortfarande en överdos av betakaroten som blockar några hjärnceller eller något.
Är det egentligen dåligt med för många morötter.
Nog för att de där två kilona var något i överkant kanske men 1 kilo om dagen är inget ovanligt i min vardag om man säger så:em:
Originally posted by z_bumbi
Fruktsallad. :eating:
Det blir kanske lite väl mycket c-vitamin och fibrer på en gång om man helt plötsligt ska gå över till fruktdiet, sen får man ju inte glömma grönsaker och rotfrukter heller som ju också är bra av hälsoskäl.
Som vanligt är det dumt att överdriva och tränar man hårt så är det svårt att täcka behovet genom bara frukt och de vanligare grönsakerna, man lär få ont i käkmusklerna innan man har vant sig om inget annat. :D
Fibrer har jag inga problem med... är van sedan länge.
Funderade bara lite allmänt sådär. Tänker inte gå över till att bli fruktarian på heltid... brukar bara bli rätt mkt frukt som kolhydratskälla då jag inte är en fan av varken pasta eller ris. Speciellt efter träningen blir det ofta frukt... hade bara fått för mig att det inte var optimalt att käka frukt efter träningen då fruktoset går till levern. Hur som helst är frukt gott och så har man nått att sysselsätta sig med medan man pluggar dessutom ;)
Detta har jag hört:
Pasta och ris är bättre om man skall äta mycket, eftersom fruktoset lagras i levern. Levern har inte mycket lagrinsplats, kanske upp mot 100g, resten hamnar där man inte vill ha det, dvs runt midjan eller liknande.
Fruktosen kan ju också omvandlas i levern till glukos, men det tar längre tid, vilket föklarar fruktosens låga GI.
Det stämmer tror jag...
Men äter man mer än 100g frukt om dagen så hamnar överskottet i fettdepåerna eller? Men det kan ju inte gälla om man alltid ligger på ett energi-underskott??'
Tacksam för svar!:smash:
King Grub
2004-02-27, 07:40
Originally posted by Hoffa
Men äter man mer än 100g frukt om dagen så hamnar överskottet i fettdepåerna eller? Men det kan ju inte gälla om man alltid ligger på ett energi-underskott??'
Tacksam för svar!:smash:
100 gram frukt? Skämtar du? Tror du att ett äpple är ett skal fyllt med fruktos? Största delen av frukt är vatten...
sorry...my fault...det stämmer..
en annan fråga som jag kan ställa när vi ändå är i en tråd o snackar...
Om jag kör ett HIIT pass på 15-20 min..
ska jag då inta snabba kolhydrater och protein som efter styrketräning för att motverka muskel förlust?
det enda som jag är orolig för är att jag får i mig säkert 300 kcal direkt efter då..
russin 80 gram + 80 gram proteindrink..
det är ju ungefär vad jag förbränner på den där kvarten jag springer..
tack!
King Grub
2004-02-27, 08:44
Om jag kör ett HIIT pass på 15-20 min..
ska jag då inta snabba kolhydrater och protein som efter styrketräning för att motverka muskel förlust?
det enda som jag är orolig för är att jag får i mig säkert 300 kcal direkt efter då..
russin 80 gram + 80 gram proteindrink..
det är ju ungefär vad jag förbränner på den där kvarten jag springer..
tack!
Kör du HIIT-passet separat från styrketräningen?
Om du kör båda tillsammans tar du naturligtvis drinken som vanligt - kanske mer kolhydrater än vanligt t om.
Kör du HIIT-cardion separat är det ändå viktigt att du äter, men det behöver inte vara några sådana mängder. Halvera dem kanske?
Eller, ännu bättre - lägg cardio så du har en normal måltid av lunch- eller middagstypen att se fram emot alldeles efter. Jag tvivlar starkt på att du behöver något GI på glukosnivå efter en kvarts ansträngning.
Jag kör separat! ska köra ungefär kl 13.00 idag..blir nog 15-20 min 30/30 joggning/tokrush
Vad för mat är bra att inta efter då ?
För att motverka muskelförlust och inte försämra förmågan att bränna fett..
:hbang:
King Grub
2004-02-27, 08:57
Jag kör separat! ska köra ungefär kl 13.00 idag..blir nog 15-20 min 30/30 joggning/tokrush
Vad för mat är bra att inta efter då ?
För att motverka muskelförlust och inte försämra förmågan att bränna fett..
:hbang:
Fettförbränningen stannar inte av bara för att du äter efteråt.
Helt vanlig mat. En vanlig lunch. Potatis, pasta eller ris med någon form av kött, fisk, fågel, skaldjur eller äggrätt. Grönsaker.
Är du riktigt orolig av dig och vill ha ett snabbt upptagligt protein kan du ta en klunk vassledrink, men jag tror inte det behövs. Att arbeta hårt en kvart är inte muskelnedbrytande. Bara du får i dig helt vanlig mat efteråt finns det inga problem.
Hehe...han menade nog 100 gram fruktos FRÅN frukt, inte 100 gram frukt (knappt ett äpple). Äpple innehåller 14 gram kolhydrater per 100 gram och 8 av dem är monosackaridor (inte sagt fruktos, för det vet jag inte hur mkt). Sen pyttsar ju levern ut fruktoset i systemet lite hela tiden så jag tror inte du behöver oroa dig om att levern ska få nock.
Jag tycker det verkar som frukt suger riktigt ordentligt!
tokke: Ska vi snöa in oss totalt så är det enligt livsmdelesverket, per 100 g ätlig del..
Äpplen med skal:
12,2 g kolhydrater varav 2,1 g glukos, 4,5 g fruktos, 1,3 g sackaros.
Äpplen utan skal:
13,9 g kolhydrater varav glukos 1,5 g, fruktos 6,0 g, 3 g sackaros.
Det växlar väl som vanligt med hur mogen frukten är.
Så man får som sagt äta en del äpplen för att fylla levern, när jag kollar närmare på det blir det enorma mängder. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.