Visa fullständig version : Blodtryckssänkande och träning
mr_ping2
2004-02-25, 11:26
Är det någon här som styrketränar med blodtryckssänkande (beta-blockerare) ?
Har precis fått det av läkaren och jag måste ta det... på biverkningarna står det "muskelförsvagning" osv....
Originally posted by mr_ping2
Har precis fått det av läkaren och jag måste ta det... på biverkningarna står det "muskelförsvagning" osv....
Ajaj, inte roligt för en styrkelyftare... :(
Lillgrabben
2004-02-25, 22:56
hur i hela friden kan du vara tvungen att ta blodtrycksmedicin redan? du är ju inte precis lastgammal... finns högt tryck i familjen eller hos nära släkt?
(jag vet att det finns dom som måste börja med blodtrycksmedicin redan i unga år men är nyfiken iallafall.)
mr_ping2
2004-02-26, 01:55
Atenolol, 50mg....
Nej, men jag har ett konstigt levende..
-Träning ger ju lägre blodtryck eftersom även blodkärlen påverkas och " tränas " till att hålla sig mjuka och smidiga.
- Fiskfett gör blodkärlen mjuka och smidiga eftersom de mjuka fettsyrorna konkurerar bort det förtjockande kolesterolet.
- Att gå ned 5 - 10 kg fett minskar belastningen på det hårt arbetande hjärtat.
- Mindre stress ger mindre stresshormoner i kroppen och minskar därmed mycket av hjärtats hårda arbete och därmed sänks även blodtrycket.
- Rimligt intag av vatten och salter i maten minskar belastningen eftersom njurarnas arbete minskar samtidigt som blodet kan bli aningen mer lättflytande.
Allmänt skrivet om blodtryck för de som är nyfikna och absolut inga anklagelser på mr_ping2
Har för mig att det inte är alltför ovanligt att läkaren rekommenderar fysisk träning samtidigt som han skriver ut blodtryckssänkande (förmodligen för att hjärtbesvär inte alltför sällan samvarierar med övervikt och dålig kondiition ...). Det beror ju naturligtvis också lite på orsaken till att du fått preparatet utskrivet! Muskelförsvagningen är nog mer en biverkning som drabbar personer med otur (det borde stå på bipacksedeln hur vanligt det är); för att få veta om du råkar vara en av dessa är det bara att prova och se vad som händer. Men det kan väl kanske var på sin plats att vara lite extra observant på kroppen till att börja med?
Från www.fass.se
Intressant att samma verksamma ämne har olika biverkningar hos olika tillverkare?
ATENOLOL BIOCHEMIE
25 mg, 50 mg respektive 100 mg tabletter
EVENTUELLA BIVERKNINGAR
Liksom alla läkemedel kan Atenolol Biochemie ha biverkningar.
Vanliga: Trötthet, långsam puls, kalla händer och fötter, magbesvär (illamående, diarré).
Mindre vanliga/sällsynta: Yrsel, särskilt när man reser sig, hjärtblock (onormala hjärtslag, yrsel, trötthet, svimning), försämring av blodcirkulation, domning eller kramper i fingrarna. Sömnrubbningar, förändring i sinnesstämning, ångest, förvirringstillstånd och hallucinationer. Muntorrhet, förstoppning, håravfall. Hudutslag - även förvärrande av psoriasis. Myrkrypningar i fingrarna, synstörningar, torra ögon, impotens, svettning, huvudvärk, ökade andningssvårigheter hos astmatiker, depression, huvudvärk, minskat antal blodplättar, minskat antal vita blodkroppar.
Om du observerar en eller flera biverkningar som inte nämns i denna bipacksedel tala om det för din läkare eller farmaceut.
ATENOLOL NM PHARMA
Tabletter 25 mg, 50 mg och 100 mg
Vanliga (förekommer hos fler än en patient av 100): Trötthet och muskelsvaghet som kan gå över efter en tids behandling. Kalla händer och fötter, långsam puls, diarré och illamående.
Mindre vanliga: Sömnstörningar.
Sällsynta (förekommer hos färre än en patient av 1000): Svettningar, brist på blodplättar vilket kan yttra sig som små blödningar i hud och slemhinnor, försämring av hjärtfunktionen, yrsel eller svimningar på grund av blodtrycksfall. Myrkrypningar. Mardrömmar, huvudvärk, depression, förvirring, hallucinationer eller störd verklighetsuppfattning. Muntorrhet (noggrann munhygien är därför viktigt), torra ögon och synstörningar, håravfall, hudutslag, försämring av psoriasis. Kramp i luftrören hos astmatiker.
Lillgrabben
2004-02-26, 20:03
Atenolol, 50mg....
Nej, men jag har ett konstigt levende..
Om jag vore du så skulle jag försöka sluta upp med det "konstiga levendet" & ändra mina vanor. Det är inte ett gott tecken att man måste börja med blodtryckssänkande i så unga år.
MVH
LunaSpice
2004-02-26, 20:46
Alla de vanliga biverkningarna gäller de flesta blodtryckssänkande mediciner. Muskelsvagheten är dock inte alls säkert att du kommer att få. Ofta gäller muskelsvagheten äldre patiener och inte unga och för övrigt friska. Men visst, det finns alltid undantag. Om du verkligen lider av muskelsvaghet efter en tids behandling så kan du fråga läkaren om andra preparat. Tyvärr har de flesta betablockare liknande biverkningar eftersom de har samma effekt i kroppen. Alternativ kanske kan vara ACE-hämmare eller AT1antagonister (båda två sänker också blodtrycket).
Lillgrabben: Högt blodtryck kan ha många bakomliggande orsaker och behöver inte alls ha sin grund i dåligt leverne. Det finns mängder med olika hjärtfel, hormonrubbningar och andra tillstånd som kan ge förhöjt blodtryck.
mr_ping2
2004-02-26, 21:01
Tja, jag är på krogen 2 ggr. i veckan.. röker ju ett tiotal cigg per dag. Men jag tror jobbet är största boven... stressigt datajobb.
Men jag märker ju bra effekt på medicinen iaf, jag är bra mycket lugnare och inte stissig alls...
LunaSpice
2004-02-26, 21:05
Tja, jag är på krogen 2 ggr. i veckan.. röker ju ett tiotal cigg per dag. Men jag tror jobbet är största boven... stressigt datajobb.
Men jag märker ju bra effekt på medicinen iaf, jag är bra mycket lugnare och inte stissig alls...
Då kanske det kan vara värt att bibehålla hälsan för övrigt och förlora lite muskelstyrka?
mr_ping2
2004-02-27, 10:14
... bara det blir bättre sen ja.... men måste jag käka den här skiten och inte träna då väljer jag nog fan att skita i tabletterna alltså...
Man tar inte ifrån människan det han gillar bäst, då tar man bort livet.
-> Ping
Det var inte du som skrev i Öjebyns forum om problemet för en tid sen. Var inte förklaringen en annan där? (jag kan ju minnas helt fel iof sig).
mr_ping2
2004-02-27, 10:48
Fick medicinen för 3 dar sen så... och har inte varit inne där på några veckor typ...
Däremot har jag fel på njurarna också, och det prata jag om där tror jag ?
Det stämmer, det var njurarna det handlade om.
mr_ping2
2004-02-28, 10:32
Men är det ingen här som tränar på sådan medicin ??
Lillgrabben
2004-02-28, 19:05
Då du verkar veta vad det beror på att du har för högt blodtryck så kan det väl ändå inte vara så svårt att åtgärda det??????????
Sluta med ciggen, sluta supa så förbannat, börja köra lite konditionsträning samt ta det lite lugnt & prova att inte stressa så förbannat. Om ditt bänkande är så viktigt för dig som det verkar på dina inlägg så börja prioritera litegrann.
Om du inte ens provar att ändra dina vanor istället för att börja med medicin i ung ålder så är du rentutsagt DUM - om du trots att du ändrar ditt leverne behöver medicin då är det bara att bita i det sura äpplet.
:devil:
..dessutom kommer de där vanorna i varje fall ge sämre resultatökningar. Så lägg ner det, lev häslosammare och gör bättre resultat.
allan
AndersHermansson
2004-02-28, 21:34
Bra att medicinerna fungerar men jag tycker att priset verkar högt. I längden måste du nog sluta röka och stressa ned utan medicin :cool:
Sluta rök och drick mindre.
Oavsett vad du har för problem eller vad som orsakat dom så
sluta rök och drick mindre.
Tobaken har ingen kontroll över dig längre. Du är en stark självständig kvinna. Du behöver inte tobaken. Tobaken har
ingen kontroll över dig längre. Du är en stark självständig kvinna...
Medicin tar bort symtomen du har...Inte orsaken!
:hbang:
//garnax
AndersHermansson
2004-02-29, 17:01
Kvinna? :laugh:
mr_ping2
2004-02-29, 19:02
Konstigt... läkaren sa att 15% av sveriges befolkning tog samma läkemedel som mig, konstigt att INGEN här tar det då..hmm...
Tänkte träna lite imorgon försiktigt på 50% av max... kan väl inte skada ?
LunaSpice
2004-02-29, 19:08
Konstigt... läkaren sa att 15% av sveriges befolkning tog samma läkemedel som mig, konstigt att INGEN här tar det då..hmm...
Tänkte träna lite imorgon försiktigt på 50% av max... kan väl inte skada ?
Fråga också i vilka åldergrupper han/hon syftar på så förstår du varför han/hon sa så.
mr_ping2
2004-02-29, 20:47
Jo, de flesta e väl över 40... men jag kan väl inte vara ensam ungdom ?
En kompis till mig käka det när han var 15.. men käkar det inte längre.
Lillgrabben
2004-02-29, 22:41
Om du har såpass god kolla på vad som orsakar problemen som du verkar ha - varför inte ta bort orsakerna till detta & hoppas att du slipper medicinera????
:confused:
En bekant till mig sänkte sitt blodtryck från 170 till 130 genom regelbunden meditation i kombination med cardio. Tog ca tre månader. Kommer inte ihåg vad han hade i det lägre trycket, vad det nu kallas.
Många får även automatiskt högre blodtryck hos doktorn eftersom de är nervösa. Har man en blodtryckmätare hemma kan man lättare få en uppfattning om sitt normala viloblodtryck.
mr_ping2
2004-03-01, 02:22
Nu ska ja till akuten... nu känner mig mig helt jävla konstig... fy fan vad detta suger.. :(
Inga mer jävla piller av nåt slag!!!
Får väl börja sätta mig på konditionscykeln istället
mr_ping2
2004-03-01, 13:02
Det var falskt alarm... bara en biverkning typ.
Nån mer som hatar läkemedel ?
LunaSpice
2004-03-01, 21:29
Lågt blodtryck är en klassisk biverkning av blodtryckssänkande medel.
Jag älskar läkemedel... :)
mr_ping2
2004-03-02, 18:13
... kan tillägga att jag hade 160/100 när jag kom in och en puls på 45 (!)
LunaSpice
2004-03-03, 13:19
... kan tillägga att jag hade 160/100 när jag kom in och en puls på 45 (!)
Vad berodde du din "skumma känsla" på enligt läkarna? Det verkar inte som att preparatet hjälpte särskilt mkt.
mr_ping2
2004-04-21, 07:02
För hög dos i början trodde dom.... sist jag kollade hade jag 120/75 eller va det nu va... och det går träna på det.
Om jag inte hade varit så jävla förkyld hela tiden
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.