handdator

Visa fullständig version : Spelar det någon roll var kalorierna kommer ifrån?

Löpare
2013-04-27, 16:28
Hej! Jag har bara grundläggande kunskaper om kost och näringsämnen så det är några (massvis egentligen) saker jag har grubblat över.

Jag har hört från lite olika håll att det är bra att skippa skräpmat och snask då man bulkar så man lägger på sig mindre fettmassa/mindre fettinlagring.
Såsom jag har förstått det så spelar det ingen roll var kalorierna kommer ifrån, om jag t.ex. ska få i mig 3500kcal om dagen så kvittar det, ur viktuppgångsperspektiv, om dessa kalorier kommer ifrån skräpmat eller om de kommer ifrån bättre mat.
Jag tycker det låter logiskt att 3500kcal alltid är 3500kcal och det spelar således ingen roll hur du får i dig dessa.

Om det nu är så att det inte spelar någon roll, rent viktmässigt, var kalorierna kommer ifrån, kommer det göra någon skillnad i hur mycket jag går upp i muskler?
Om jag får i mig tillräckligt med protein och ligger på överskott, kommer jag lägga på mig "bättre" vikt om dessa överskottskalorier kommer ifrån vettig mat och inte skräpmat och snask?

(Jag är endast intresserad av kosten i detta inlägg, inte huruvida träningen och vilan också påverkar.)

Tack på förhand!

gratefuldead
2013-04-27, 16:38
Spelar ingen roll rent för din viktupp/nedgång vart kalorierna kommer ifrån. Det är ju annat som är fördelaktigt med att äta vad som i folkmun kallas för "hälsosam" mat :-)

begt
2013-04-27, 16:42
Socker vid fel tillfälle (dvs. då man redan ätit eller inte ansträngt sig nyligen) kan leda till inlagring av visceralt fett (bukfett). Vid energiöverskott blir sådana aspekter extra viktiga eftersom i princip samtliga hälsoparametrar försämras då (blodfetter, leverenzymer osv.). Om man tränar kondition några gånger i veckan och inte är stillasittande kan man komma undan med mycket, även vid energibalans (fast det är ju bara dumt att slänga i sig mycket socker i onödan).

Socker och alkohol är nog det man ska undvika mest under viktuppgång. I samband med träning fungerar det mesta dock.

raddum
2013-04-27, 17:03
Kom ihåg att få i dig adekvat mängd vitaminer, mineraler och fiber

Simonbaws
2013-04-28, 02:00
så länge kalorierna inte kommer ifrån Socker, transfetter, och allt för mycket mättat fett så är du på rätt spår!