handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram för tjejer?

Ekkhe18
2013-04-27, 15:58
Hellu Kolo! :)

Det är såhär att både flickvännen och en annan tjejkompis till mig vill nu börja med att träna styrketräning seriöst, och de frågade mig om jag inte kunde vara gullig att hjälpa till med att ta fram ett träningsprogram till dem, Deras mål med detta är att de vill bli smalare och få tonade muskler.

Så jag undrar vad för slags träningsprogram skulle ni rekommendera? Hur många dagar i veckan skall dem träna o.s.v. Behöver all hjälp och tips om hur dem ska kunna nå sitt mål.

Muskler som muskler spelar väl ingen roll vilket kön man är? Borde egentligen inte vara nå speciellt program för tjejer eller killar? Men som sagt vad skulle ni rekommendera tjejerna? :)

Tack på förhand! :)

Tyrwing
2013-04-27, 16:00
Hellu Kolo! :)

Muskler som muskler spelar väl ingen roll vilket kön man är? Borde egentligen inte vara nå speciellt program för tjejer eller killar? Men som sagt vad skulle ni rekommendera tjejerna? :)

Detta. Kön spelar ingen roll, rekommendera ett normalt nybörjarschema till dem bara. :)

Rabiat
2013-04-27, 16:03
Introducera dom för t.ex SL5x5. Enkelt, progressivt, snabbt.

Ekkhe18
2013-04-27, 16:14
Detta. Kön spelar ingen roll, rekommendera ett normalt nybörjarschema till dem bara. :)

Okej bra, börja fundera lite x) Har inte så mycket koll på nybörjarscheman förutom SL & SS, något annat schema du har koll på? :)

Introducera dom för t.ex SL5x5. Enkelt, progressivt, snabbt. Har gjort det, då en utav dem var lite intresserad. Var mycket snack om de inte gillade vissa övningar, tex Barbell Row & Overhead Press, och frågade om det fanns maskiner som träna samma muskelgrupper.

nitz
2013-04-27, 16:27
Har gjort det, då en utav dem var lite intresserad. Var mycket snack om de inte gillade vissa övningar, tex Barbell Row & Overhead Press, och frågade om det fanns maskiner som träna samma muskelgrupper.

Jag tror tricket är att förklara för de att de vänjer sig vid den typen av övningar med tiden, styrketräning är ju precis som så mycket annan träning lite "tuff" att komma igång med men att man tycker det är roligare när man väl har gjort det :).

mikaelj
2013-04-27, 16:28
Be henne läsa följande text om träning och tjejer, skrivet av en tjej: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018
Postat via en mobil enhet

Ekkhe18
2013-04-27, 19:11
Jag tror tricket är att förklara för de att de vänjer sig vid den typen av övningar med tiden, styrketräning är ju precis som så mycket annan träning lite "tuff" att komma igång med men att man tycker det är roligare när man väl har gjort det :).

Jo exakt, tyckte likadant innan jag började med SL och såg dessa övningar som jag aldrig har prövat på, och nu 7-8 månader senare har jag tyckt att det har varit en grymt rolig resa! :) får tvinga tjejerna att pröva på programmet ändå, så kommer dem nog tycka likadant :)

Be henne läsa följande text om träning och tjejer, skrivet av en tjej: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018
Postat via en mobil enhet

ska genast sätta dem på plats så dem får läsa igenom det! :)

z_bumbi
2013-04-27, 20:08
Det går oftast att få till ett träningsprogram utan att försöka tvinga på folk övningar, i början är det dessutom ganska oviktigt vad någon kör så länge de tränar och det dröjer bra länge innan det blir riktigt viktigt. Det finns dessutom ingen enskild övning som är så viktig att den måste finnas med om man inte har ett väldigt specifikt mål.

Ekkhe18
2013-04-28, 10:04
Det går oftast att få till ett träningsprogram utan att försöka tvinga på folk övningar, i början är det dessutom ganska oviktigt vad någon kör så länge de tränar och det dröjer bra länge innan det blir riktigt viktigt. Det finns dessutom ingen enskild övning som är så viktig att den måste finnas med om man inte har ett väldigt specifikt mål.

Okej då jag kanske inte ska uttrycka ordet tvinga, dem går nog med på frivilligt om jag säger att dem ska köra ex SL för både jag och flera rekommenderar det.
En liten fundering, hur menar du med att det är oviktigt i början, och varför är det så? Är bara nyfiken :) Precis!

z_bumbi
2013-04-28, 10:32
I början gäller det bara att vänja kroppen vid träning, både vad gäller att se till att rörligheten är okey och att muskelfästen mm vänjer sig vid belastningen, och det kan man uppnå med i princip vad som helst i träningsväg.
För att det ska bli lite roligare kan det också vara smart att ta övningar som går lätt redan från början t ex en person som inte alls får till bänkpress men som får axelpressar att funka tycker antagligen det är roligare att köra axelpressar och då finns det inte så stor anledning att lägga fokus på bänken just då. Speciellt som det är lättare att lära sig några få övningar i taget så lägger i alla fall jag hellre till övningar efter några pass hellre än att försöka köra igenom ett helt program på en gång.
Anledningen att någon kan ha svårt för en viss övning kan bero på massor av saker men ibland kan det vara så enkelt att när de blivit starkare, fått lite bättre kontroll på musklerna och/eller blivit rörligare lite generellt så går övningarna lättare "per automatik".

Jag tycker t ex att SL5x5 är relativt värdelöst som nybörjarprogram just för att så få klarar av att ta sig förbi tekniknötandet första månaderna. Om man istället kör enklare övningar som personen klarar av utan att nöta lika mycket teknik och samtidigt lägger lite tid på teknikträning så kan man sedan lägga in ett program av den typen när de övningarna börjar gå bättre. Då slipper man frustrationen över att det inte händer något.
En del har lätt för sig och då kan man gå direkt på böj etc men det är ganska få som har det så lätt för sig.