Visa fullständig version : Nedsatt explosiv prestationförmåga 24 timmar efter statisk stretching
King Grub
2013-04-26, 15:53
The aim of this study was to compare the effects of static versus dynamic stretching on explosive performances and repeated sprint ability (RSA) following a 24-h delay. Sixteen young male soccer players performed 15-min of static stretching (SS), dynamic stretching (DS), or a no stretch control condition (CC) 24-h before performing explosive performances and RSA tests. This was a within-subject repeated measures study with SS, DS, and CC being counterbalanced. Stretching protocols included 2 sets of 7-min 30-sec (2 repetitions of 30-sec with 15-sec passive recovery) for five muscle-groups (quadriceps, hamstring, calves, adductors, and hip flexors). 24-h later (without any kind of stretching in warm up), players were tested for 30-m sprint test (with 10- and 20-m lap-times), 5 jump-test (5JT), and RSA test. Significant differences were observed between CC, SS and DS with 5JT (F=9.99, p<0.00, ES=0.40), 10m sprint time (F=46.52, p<0.00, ES=0.76), 20m sprint time (F=18.44, p<0.000, ES=0.55) and 30m sprint time (F=34.25, p<0.000, ES=0.70). The significantly better performance (p<0.05) was observed after DS as compared to CC and SS in 5JT, and sprint times for 10m, 20m and 30m. In contrast, significantly worse performance (p<0.05) was observed after SS as compared to CC in 5JT, and sprint times for 10m, 20m and 30m. With RSA, no significant difference was observed between different stretching protocols in total time (F=1.55, p>0.05), average time (F=1.53, p>0.05), and fastest time (F=2.30, p>0.05), except for the decline index (F=3.54, p<0.04, ES=0.19). Therefore, SS of the lower limbs and hip muscles had a negative effect on explosive performances up to 24-h post-stretching with no major effects on RSA. Conversely, DS of the same muscle groups are highly recommended 24-h before performing sprint and long-jump performances. In conclusion, the positive effects of DS on explosive performances seem to persist for 24-h.
J Strength Cond Res. 2013 Apr 23. Static Stretching Can Impair Explosive Performance For At Least 24 Hours.
svenbanan
2013-04-26, 17:26
Sades det något om hur mycket försämrat resultatet var? Jag lyckades inte dekryptera någon sådan info ur sammanfattningen.
De hade inte med nån slags jämförelse med hur resultatet var direkt efter stretchingen, eller hur?
Stronglifts-Mehdi skrev något om undersökningar som visat samma sak i sin bok, och det här stärker väl det. 24 timmar är ju iofs sjukt mycket... Men dynamisk stretching är alltså det man ska hålla på med enligt denna?
svenbanan
2013-04-26, 17:45
Stronglifts-Mehdi skrev något om undersökningar som visat samma sak i sin bok, och det här stärker väl det. 24 timmar är ju iofs sjukt mycket... Men dynamisk stretching är alltså det man ska hålla på med enligt denna?
Beroende på vad man vill åstadkomma så kan man använda bäggedera. Är man stel och vill få ökad rörlighet är det statisk stretching man ska använda (eller nån variation av detta). Detta gör man med fördel efter passet, av just den anledningen som denna och många andra studier visar. Dynamisk stretching är mer som uppvärmning inför träning/tävling.
Beroende på vad man vill åstadkomma så kan man använda bäggedera. Är man stel och vill få ökad rörlighet är det statisk stretching man ska använda (eller nån variation av detta). Detta gör man med fördel efter passet, av just den anledningen som denna och många andra studier visar. Dynamisk stretching är mer som uppvärmning inför träning/tävling.
Jo, men jag har ju ofta inte 24h mellan passen...
tntballe
2013-04-26, 18:18
För en styrketränande och inför allmän träning, så spelar det med stor sannolikhet ingen roll.
Möjligen inför tävlingar i explosiva sporter.
I crossfit är ju båda faktorerna stora..
Skulle då dynamisk stretch vara positivt i uppvärmningen? 24h är relativt långt tidspann
För en styrketränande och inför allmän träning, så spelar det med stor sannolikhet ingen roll.
Krav maga är all about explosivitet, och jag vill gärna ha ultimate powah i mina knäböj och pressar också :P
svenbanan
2013-04-26, 23:36
Skulle då dynamisk stretch vara positivt i uppvärmningen? 24h är relativt långt tidspann
Ja. Det där med 24h är ju för att de testat om effekten sitter kvar såpass länge. Det normala är ju att värma upp 10min innnan... ;) Och då finns också den positiva effekten (inte bara efter 24h alltså).
svenbanan
2013-04-26, 23:45
Vad menar du?
Dynamisk stretching gör man strax innan passet. Statisk stretching gör man efter passet.
Gör man den statiska stretchen före, så riskerar man att fman inte kommer kunna prestera max (pga förlorad muskeltonus etc). I denna studie har de visat att den negativa effekten sitter i så länge som 24h efter stretchingen...
Menar du att ditt nästa pass är mer än 24h efter att du är klar med förra passet? Då borde du ju utan problem kunna ägna dig åt en massa statisk stretching,sålänge ingen publicerar en studie som säger att den negativa effekten sitter i 48h efteråt... ;).
svenbanan
2013-04-26, 23:49
Det är nog snarare rätt troligt att man inte klarar att lyfta sitt 1RM om man precis innan ägnat sig åt 30min statisk stretching för höft och ben.
Sen verkar det ju som om den negativa effekten sitter i såpass länge som 24h efter. Frågan är bara hur mycket sitter det kvar... Det enda jag lyckades utläsa var "signifikant skillnad".
tntballe
2013-04-27, 04:16
Det är nog snarare rätt troligt att man inte klarar att lyfta sitt 1RM om man precis innan ägnat sig åt 30min statisk stretching för höft och ben.
Sen verkar det ju som om den negativa effekten sitter i såpass länge som 24h efter. Frågan är bara hur mycket sitter det kvar... Det enda jag lyckades utläsa var "signifikant skillnad".
Fast gör det någon skillnad i träningeffekt? Det är en viktigare punkt så länge det inte är tävling.
Postat via en mobil enhet
Har klurat lite på det här på siståne. Vad räknas som explosivitet? Att ens 1rep max kan påverkas förstår jag.
Men påverkas typ 8rep max eller 12rep max? Eller har det att göra med hur snabbt man gör repititionerna? Säg att man gör 12st väldigt långsamma reps, är den förmågan nedsatt efter statiskt stretching? :confused:
ARMSTARK
2018-04-16, 14:50
Har klurat lite på det här på siståne. Vad räknas som explosivitet? Att ens 1rep max kan påverkas förstår jag.
Men påverkas typ 8rep max eller 12rep max? Eller har det att göra med hur snabbt man gör repititionerna? Säg att man gör 12st väldigt långsamma reps, är den förmågan nedsatt efter statiskt stretching? :confused:
Explosiv träning är maxlyft en gång, kör du 12:or är det bodybuilding. :)
explosiv träning enligt denna undersökning är den tid det tar att springa 30 meter.
Så om du lyfter 1 lyft under 5 sekunder eller 5 lyft under 5 sekunder så är det fortfarande explosivt.
Det är många som säger också stt man bli explosivare efter att ha tränat tungt. Och det finns NBA-spelare som värmet upp med tunga knäböj innan en basketmatch. Har själv inte lyckats hitta den effekten när jag gör boxjumps, men däremot så verkar jag i alla fall inte tappa spänst/explosivitet av tunga lyft för jag hoppar inte sämre efter ett tungt böj-pass jämfört med om jag hoppar efter bara lite lättare uppvärmning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.