Visa fullständig version : Måste helt plötsligt prestera, vad ska jag äta?
Jag ligger på 1000kcal underskott, och även om det känns vissa dagar går det ganska bra. Nu ska jag köra ett heldagsseminarium (jag ska mao slåss i sju timmar) i morgon som jag trott var ett halvdagspass.
Så vad fasen äter jag nu för att orka prestera en hel dag? Lägger jag mig på jämnvikt och fyller ut dit med kolisar? Över? Ska jag backloada som fan efter träningen ikväll? Eller spelar det ingen roll vad jag äter idag så länge jag äter under dagen i morgon?
Plz hlp!
vicarious
2013-04-26, 14:08
Min personliga erfarenhet är att hur man äter dagen innan påverkar prestationen nästa dag ganska markant. Så äta lite mer idag/ikväll kan nog vara en bra idé. Kaloribalans och lite extra kolhydrat hade jag kört på. Och sen äta ordentligt under morgondagen givetvis.
Ät mer kolhydrater men vräk inte på om du inte är van att återfylla inför prestation vilket det låter som du aldrig har gjort.
Skippa träningen i kväll.
Ät mat i morgon och håll i det hela dagen.
Jag antar att ni menar typ pasta och ris, och inte Ben&Jerry? :)
Just checkin...
Min personliga erfarenhet är att hur man äter dagen innan påverkar prestationen nästa dag ganska markant. Så äta lite mer idag/ikväll kan nog vara en bra idé. Kaloribalans och lite extra kolhydrat hade jag kört på. Och sen äta ordentligt under morgondagen givetvis.
+1 kolhydratssvulla som en jävel. Salt och vatten på det. Som Z_Bumbi skriver bör du ta det lite lugnare om du inte ätit mängder av kolhydrater tidigare.
Vila tills det är dags.
Jag antar att ni menar typ pasta och ris, och inte Ben&Jerry? :)
Just checkin...
Lite socker går bra givetvis.
+1 kolhydratssvulla som en jävel. Salt och vatten på det.
... eller inte. Är du inte van vid att hålla på med sånt här (se z_bumbis inlägg ovan) är risken att du slutar svullen och tung istället för energifylld överhängande. Ät bättre än vanligt, men skippa allt som tangerar "svulla som en jävel" och "backloada som fan". Skippa också att laborera med salt och vatten. Det låter coolt men resultatet blir ocoolt.
Backloada som fan är givetvis också ett alternativ om du inte vill kolhydratssvulla. Lycka till!
Vad tjänar man överhuvudtaget på att saltladda i det här fallet? Även om det skulle vara något som man vet att man tål så ser jag ingen mening med det.
Anekdotalt upplever en del ett bättre tryck.
Anekdotalt upplever en del ett bättre tryck.
Ja så vad skulle det tillföra här?
Killen säger att han slåss en hel dag. Lägg ihop ett och ett, vettja.
Killen säger att han slåss en hel dag. Lägg ihop ett och ett, vettja.
Ja, det är exakt för att det han skall göra är slåss en hel dag som vi undrar vad det skall tillföra att fylla upp sig med salt och vatten.
Energi, ork och tryck givetvis.
Jag skrev dessutom "salt och vatten på det". Inte "töm saltkaret och bälja i dig 5 liter vatten".
Energi, ork och tryck givetvis.
Förklara gärna, för jag fattar faktiskt inte på vilket sätt en massa extra salt och vatten skall ge mer energi och ork hos en människa som inte har saltbrist.
johanhowie
2013-04-26, 16:25
Jag skulle aldrig salt + kolhydratsladda utan erfarenhet inför ett event som detta. Mina personliga upplevelser när jag gjort sådana laddningar inför konditionsbaserade tävlingsmoment liknande det du ska göra är att konditionen blivit hämmad på grund av att jag har blivit vattnig. Det har naturligtvis med erfarenhet vid laddning att göra också, men det är ju något TS inte har(!?), därför är det ett osunt tips att ge sig på en salt+kolh-laddning enligt mig.
Jag hade lagt mig strax över balans, med minst 50 energiprocent kolhydrater. Sedan hade jag varit sparsam med mängden fibrer jag stoppade i mig, och druckit lite mer än vanligt utan att gå till överdrift.
Bra tryck för att man ska fightas? För att det är viktigt att se pumpad och cool ut?..
Dagens frukost: 100g musli, 2dl mjölk (470 kcal)
Dagens mellis: Swebar (210 kcal)
Dagens lunch: Hemmagjord pastasallad m kyckling (500kcal), Swebar (210 kcal)
Dagens mellis: Proteinshake (tänkte träna, fick höra att ni inte tyckte det, så struntade i det) (180kcal)
Dagens middag: Korv stroganoff m ris (600 kcal)
Totalt: Typ 2200kcal, balans runt 2400. 50E% kolisar, 20E% fett... Dela en bytta Ben&Jerry's med frugan till kvällen då. Låter det funkis?
Jävlar vad varm man blir av all mat...
Kolhydratsladda med salt? Det kan sluta så här (dvs. kraftigt natriumöverskott):
http://andreaslinden.se/2013/04/08/vad-hande-i-triathlon-int-portocolom/
Om man kolhydratladdar får man ju per automatik i sig en massa salt genom maten, så varför tillföra en massa salt? Ologiskt och absolut inget man ska experimentera med om man ska prestera.
Enda gångerna man kan behöva tillföra salt (i ren form) är efter långvarig ansträngning (eller då man svettats mycket av någon anledning). Till exempel i samband med fjällvandringar eller ultralöpningar.
När det gäller vätska och salt är det enklaste att gå efter känsla. Om man under ett långt pass börjar känna av lite kramper kan lite salt vara precis det som behövs. Men att medvetet bunkra en massa salt dagar i förväg--- nej tack.
Jag brukar alltid ha med mig Resorb. Det borde väl funka vid saltbrist?
Hur mycket kolhydrater brukar du få i dig i vanliga fall under diet?
testa följa ingemar stenmarks råd kanske.
han sa ju de,de flesta trycker bara flera tallrikar pasta för att prestera.
men för att vinna hade jagg mitt egna knep... en hel form med blåbärspaj med vanilsås någron/några timmar innan...
kolhydrater, fett, socker, och mkt mer i en laddning.
Hur mycket kolhydrater brukar du få i dig i vanliga fall under diet?
Det är lite olika, jag är inte supernoga med makro-proportionerna, men en normal 2000-kcaldag, 150-200g
testa följa ingemar stenmarks råd kanske.
han sa ju de,de flesta trycker bara flera tallrikar pasta för att prestera.
men för att vinna hade jagg mitt egna knep... en hel form med blåbärspaj med vanilsås någron/några timmar innan...
kolhydrater, fett, socker, och mkt mer i en laddning.
Jag skulle aldrig drömma om att försöka använda Stenmarks knep, som funkar på en elittränande kropp med vana, på min sunkiga pundarkvart till kropp ;)
Kan du inte köpa juice/saft eller något att dricka under pauserna istället för vatten? På morgonen kan du ju äta 100-200g pasta eller ris (okokt vikt). Känns inte som att du behöver "överdriva" med laddningar hit och dit.
vicarious
2013-04-26, 21:00
Att ge sig på något som kroppen inte är van vid är ingen jättebra idé. Risk att det slår bakut på något vis. Ät som vanligt men lite mer bara.
Det blir musli med torkad frukt och mjölk till frukost i morgon, och ett par swebars i fickan att stoppa i sig när det går.
Dagens facit blev iaf ca 3300 kcal, varav 387g kolhydrater, 116g protein och 156g fett. Lite väl mycket fett kan tyckas, men glassen var SÅ god ;) Vi får hoppas att styrketräningen hjälper mig att bekämpa eventuella biverkningar av 100g socker såhär på kvällskvisten.
Jag tog mig igenom seminariet, finns ett par lustiga bilder i min journal ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.