handdator

Visa fullständig version : Börja tungt vs att öka steg för steg

Southman
2013-04-26, 11:30
Som rubriken lyder.. Vad är att föredra egentligen?

Just nu kör jag, t.ex. vid hantelpress, att jag värmer upp med typ 12-kg-hantlarna (ett set) för att sedan gå rakt på tyngre vikter. Sedan när jag inte orkar utföra låt säga mer än 6 reps så sänker jag vikten.. Och sen fortsätter jag ev. lite neråt viktmässigt till, tills jag har kört klart alla mina set.

Vet att många istället börjar med lägre vikt och ökar vikten steg för steg.

Vad anser ni är bäst och finns det någon undersökning som behandlar detta?

*flex*

Noppe
2013-04-26, 12:18
Jag anser att man alltid ska testa sig fram vad som passar just dig bäst.
Finns ingen som kan säga vad som är "bäst" för dig.

Så mitt tips är att testa dig fram.
Kör en period på ett sett sen ändra och jämnför hur du känner etc.
Kör du flera pass i veckan ändra kanske från dag till dag.

Den viktiga biten är att du alltid strävar efter progression.

zeusden1
2013-04-26, 12:38
Jag gillar att köra lättare och jobba mig uppåt. Har för mig att det innebär lägre skaderisk, vilket verkar rimligt.

Southman
2013-04-26, 12:45
Visst är det säkert personligt, och som ni säger är det väl bara att testa.

Skulle dock vara kul att se nån form av undersökning med 2 olika grupper.
Men finns väl lättare undersökningar att göra, då detta lär vara väldigt individuellt som sagt.

Kvicksilver
2013-04-26, 13:10
Visst är det säkert personligt, och som ni säger är det väl bara att testa.

Skulle dock vara kul att se nån form av undersökning med 2 olika grupper.
Men finns väl lättare undersökningar att göra, då detta lär vara väldigt individuellt som sagt.

Vårt eviga problem. Det finns ju så enormt lite forskning. De undersökningar som finns på fullt friska hårt tränande personer är ju praktiskt taget obefintliga. Vilket kanske inte är så konstigt då skattepengar rimligtvis ska gå främst till att forska till förmmån för dom som är sjuka och privata företag har knappast något att vinna på den här typen av forskning. Det är "broscience" som gäller. :)

Holmeros
2013-04-26, 13:18
För mig funkar det bra att värma lågt, vandra uppåt max, där jag oftast kör tre set (förutom i bänken där jag kör en modifierad 5/3/1), sen avsluta övningen med en lättare vikt där man ligger på runt 15 reps.

Rawsteel
2013-04-26, 13:57
Jag gillar att köra lättare och jobba mig uppåt. Har för mig att det innebär lägre skaderisk, vilket verkar rimligt.

Fast frågan är om det verkligen gör det om man värmer upp på ett bra sätt.
Snubben som har "aworkoutroutine.com (http://www.aworkoutroutine.com/pyramid-sets-vs-reverse-pyramid-training-vs-straight-sets/)" har en bra text om detta som jag postat tidigare.
Håller med honom till 100% och jag har gjort mina bästa ökningar när jag har börjat med mitt tyngsta set och efter varje set sänkt vikten för att kunna hålla mig inom mina utsatta reps, det är även roligare och mer motiverande imo.

Now, this traditional form of pyramid training is probably still the most common set structure you see these days in typical bodybuilding routines and fitness magazines/articles, and it’s practically the only one you ever saw years ago.

It also tends to be the default method that most people just start out using or eventually end up using, kinda like how Monday somehow just becomes “chest day.”

But the funny thing is, despite this popularity, pyramid sets are the dumbest set structure of them all.

You see, what traditional pyramid sets essentially cause you to do is greatly fatigue your muscles and nervous system BEFORE you reach your heaviest weights. You end up lifting the lightest weights when you are at your strongest and freshest, and are then at your weakest when you finally get to your heaviest weights. Yeah, real smart.

This of course is completely ass-backwards from the way it should be for most people to make their best progress. Plus, in many cases, those early sets serve more as warm ups rather than actual work sets that are truly challenging for you and are truly capable of creating the training stimulus you’re working out to create in the first place.

Granted, if you’re not warming up properly then I guess pyramid sets could serve a purpose in that regard. But then again, you SHOULD be warming up properly. You shouldn’t be turning your work sets into borderline warm up sets to make up for the fact that you train like a moron.

Southman
2013-04-26, 14:03
@Rawsteel

Intressant text. Så har jag alltid kört och det har fungerat bra för mig med. Men ska nog testa på "idiot-pyramiden" :d för att se hur det känns!

z_bumbi
2013-04-26, 14:06
Nej pyramider, halva pyramider etc är inte det dummaste som existerar då det beror på vad man vill uppnå.

Däremot så tycker jag att för de flesta, och kanske framför allt i början på passet, att det är smartare att värma upp vettigt, köra ett/några tyngre set och sedan ev sänka med något/några lättare set (ev fler reps). Om man sedan kör det tyngsta först eller kör några set för att vänja sig vid vikten kan kvitta så länge man vet vad man håller på med.

NiklasAlm
2013-04-27, 23:41
För mig är uppvärmningen iaf extremt viktig för styrkan och jag måste stegra mig upp till tyngre vikter, få in lite volym och repetera teknik innan jag klarar prestera max. Däremot tar jag aldrig ut mig på uppvärmningen klarar jag t.ex. 6 reps på en vikt så kör jag 3. Har för mig jag sett nån studie på detta också, att styrkan gynnas av uppvärmning men kan ha fel.

Tror dock det beror ganska mycket på hur många reps man ska köra i arbetsseten. Kör man högreps behöver man nog inte lika många set uppvärmning som om man kör tungt och nära sitt 1 RM.