handdator

Visa fullständig version : Dålig i magen. Vad ska man äta för att motverka?

Aeis
2004-02-24, 23:10
Vad kan man äta för å bli hård i magen dvs för att motverka dålig mage?=)

Crystal
2004-02-24, 23:13
Fibrer! :hbang:

maximuscle
2004-02-24, 23:25
drick te...

shirunai
2004-02-24, 23:38
har du diarré ?
beskriv symptomen

Hades
2004-02-24, 23:39
bark

LunaSpice
2004-02-25, 00:05
Jag håller med shirunai. Beskriv symtomen och när du får dem.

Klein
2004-02-25, 07:29
Det kan ju vara lite vad som helst i kosten som du inte tål eller något du överdoserat som din mage inte är van vid. Du skulle kunna pröva att skippa mjölkprodukter i några veckor; äta mindre måltider oftare och rent generellt stressa mindre.

Och vad gäller fibrer som någon nämnde så måste jag tillstå att ökat intag av dessa troligen kommer att göra dig ännu lösare i magen. Allt handlar om balans.

skaparn
2004-02-25, 07:56
Originally posted by Aeis
Vad kan man äta för å bli hård i magen dvs för att motverka dålig mage?=)

Blåbär, det slår aldrig fel. Om det inte är tänkt att vara en långvarig diet så ta en järntablett. Dock ska en varning utfärdas, det kan vara farligt att överdosera järn, kan till och med vara dödligt, tror varningen gäller främst för barn iofs.

Originally posted by Krystal
Fibrer! :hbang:

Fibrer för att bli hård i magen?? Jag funkar precis tvärtom.

Tolkia
2004-02-25, 17:30
Blåbär, det slår aldrig fel.
Hoppsan, hoppsan; ett STORT obs. här:
torkade BLÅBÄR = hård i magen
färska blåbär = lös i magen

För undvikande av plågsamma/pinsamma misstag ...
;)

King Grub
2004-02-25, 17:32
Originally posted by Tolkia

;)

Ho ho! Så sant!

För mycket färska blåbär:

http://img14.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/happy.gif

skaparn
2004-02-25, 21:48
Originally posted by Tolkia

;)

Just det ja... sorry om någon hann trycka i sig en enorm mängd blåbär och blev toalettsittandes pga mitt tips. Jag äter nästan aldrig stora mängder blåbär men brukar ta till blåbärssoppa i fjällen för att hålla magen i schack. Den reagerar annars gärna häftigt med jokkvattnet.

PyToN
2004-02-25, 22:27
Originally posted by King Grub

Ho ho! Så sant!

För mycket färska blåbär:

http://img14.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/happy.gif
:D

JAM
2004-02-26, 02:56
Originally posted by Krystal
Fibrer! :hbang: Nja, fibrer suger åt sig vatten och gör dig därmed lösare i magen. Mer fibrer motverkar förstoppning. För mer intressant skitläsning, se http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=13789&highlight=fibrer

Tolkia
2004-02-26, 08:09
Nja, för att fibrer skall få fart på tarmen krävs det att man dricker ordentligt också. Med för lite vätska blir resultatet snarare det omvända (typ "jätteproppen Orvar"... ). Hur mycket vätska som behövs beror lite på i vilken form man intar sina fibrer; fibrer från frukt och grönsaker behöver mindre (frukten innehåler ju en hel del vätska i sig); vetekli behöver mer.

Dymion
2004-02-26, 08:14
Kruskakli är det som gäller för min del iaf :hbang:
Har tidigare haft problem med hård mage men nu funkar det bra så länge som jag dricker MYCKET vatten!!

tokke
2004-02-26, 09:08
Säger bara rårivet äpple, A-fil och ProViva! ! !

z_bumbi
2004-02-26, 10:47
Beroende på vilken typ av lös i magen det är så kan fibrer antingen förvärra eller förbättra allt.

Jag kan även jag slå ett slag för proviva faktiskt, blev förvånad hur fort det gjorde skillnad. Jag har någon supervariant som inte finns i handeln men den vanliga ska enligt min dietist vara lika bra.

Callek
2004-02-27, 21:26
Käka All-Bran, brukar bli rätt hård i magen av det om jag slarvar med att dricka ordentligt med vätska.